BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2009)

autoreview

BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2009)

Signalement

Uitvoering520d Touring Corporate Lease Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf16.500 km
KM-stand laatst220.250 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee maanden rijplezier

  • 22.500 km

Inmiddels is dit vanaf 1975 mijn 9e BMW en de 2e gebruikte BMW. Mijn BMW historie start met de 318i (2-deurs), waarna 316i (2-deurs), 316i (4-deurs), 324d (4-deurs), 518i, 518i (op gas), 518i touring en 523i touring automaat. Mijn huidige jonge BMW 520d touring automaat heb ik gekozen vanwege B-label en gering brandstofgebruik. Dat het daarmee - voor de 2e keer - een diesel zou worden, was wel weer even wennen. Allereerst terug van een mooie 2,5 ltr 6 cylinder naar een 2,0 ltr 4 cylinder is een psychologische barriere. En ik moet zeggen, de 523i draaide mooier en geruislozer. Maar toch valt de 520d mij zeker erg mee. De zachte roffel onder de motorkap valt duidelijk op bij stationair en bij lage snelheden. Maar eenmaal op snelheid hoor je niets meer en dat geldt eigenlijk tot 160 km/uur. Harder heb ik nog niet gereden. Wat opvalt is de enorme trekkracht van de motor. De 6 traps automaat in de S stand en je bent bijna altijd de snelste bij het wegrijden. Vrij kort na de aanschaf ben ik ook met mijn caravan op stap geweest, een Tabbert Da Vinci 525 TD van 1500 kg. Dan is deze 520d duidelijk beter dan de 523i. Trekt makkelijk op en vooral vanaf 80 naar 110 a 120 gaat heel vlot. Tot op heden ben ik ook zeer te spreken over het brandstof verbruik. Gemiddeld 1 ltr op 16 km en met de caravan 1 ltr op 11 km. De uitvoering is wat mij betreft prima voor elkaar, lederen stoelen, stoelverwarming, elektrisch wegklapbare trekhaak, Navigatie professional, audio met USB en CD import en harde schijf, bluetooth telefoon, spraakherkenning (werkt niet altijd optimaal), elektrische stoelverstelling, etc.etc.
Al met al een prima auto die weer veel rijplezier zal bieden voor jaren.

Nog steeds tevreden

  • 35.000 km

Inmiddels zijn de nodige km gereden met de BMW 520d touring. Afwisselend kortere en lange ritten. Het is en blijft een heel plezierige reisauto met veel comfort. In oktober via marktplaats 4 nagenoeg nieuwe winterbanden (Conti Winter Contact) op 16 inch lichtmetaal gekocht en daar vanaf november tot half maart 2011 op gereden. Tevens een thuiskomertje gekocht bij BMW dealer. Omdat standaard runflat is gemonteerd moest ik een oplossing hebben voor evt. pech met de winterbanden. Mijn ervaring is, dat de auto plezieriger rijdt met de Conti's, dus als de runflat zijn opgereden, dan ga ik weer over op conventionele banden. De runflats maken meer herrie, zijn aanzienlijk zwaarder in gewicht, zijn stugger en zorgen voor een hoger brandstof verbruik. Met de Conti's en een rit naar Oostenrijk met snelheden tot 180 km/u heb ik over 2000 km gemiddeld 6,2 ltr/100km verbruikt! Dat is best netjes.
Na overleg met mijn BMW dealer van levering ga ik binnenkort het Navi professional laten updaten, o.a. met nieuw kaartmateriaal maar kennelijk ook de meest recente software. Ben benieuwd of er verbeteringen zijn. Ik mis het kunnen invoeren van bestemmingscoordinaten. Verder werkt het navi uitstekend. Ook spraakherkenning gebruik ik steeds meer. Dat werkt behoorlijk goed. Afgelopen week heb ik al drie keer de melding "motorstoring" gekregen met vermogensverlies als gevolg. Alleen als ik vertrek uit de parkeergarage Boterdiep in Groningen. Alle andere ritten heb ik geen enkele last. Vermoeden is, dat de sensor van de invoer van de luchtinlaat "onzuivere lucht" voor de verbranding signaleert en uit voorzorg het vermogen van de motor reduceert. Na circa 10 a 15 minuten rijden verdwijnt de melding. BMW dealer gaat dit bekijken als ik daar over 2 weken ben voor de navi update. Voorlopig nog 14.000 km te gaan voordat een service nodig is.

Niet helemaal vlekkeloos

  • 43.000 km

Meldde ik vorige keer over de milieu neus van mijn BMW met meldingen over vermogensverlies na vertrek uit de Boterdiep garage, nou dat was te simpel gedacht! Het bleek een gecompliceerd patroon te zijn van meldingen. Hierna een overzicht:

30 maart 2011
Namiddag: rit Groningen – Peize. Melding “motorstoring – vermogensverlies” Gedurende de rit na circa 20 minuten verdwijnt de melding weer vanzelf.

31 maart 2011
Ochtend: rit Peize – Groningen. Geen melding.
Om 08:30 telefonisch contact met BMW Martinistad. Afspraak op 18 april (gelijktijdig met navi – update) zal storing worden uitgelezen. Als de storing zich eerder opnieuw voordoet, dan weer contact opnemen of langskomen.
Namiddag: rit Groningen – Peize. Opnieuw melding "motorstoring - vermogensverlies". Na circa 10 minuten verdwijnt de melding.

1 april 2011
Ochtend: rit Peize – Groningen. Geen melding.
Namiddag: rit Groningen – Peize. Opnieuw melding "motorstoring - vermogensverlies". Na circa 10 minuten verdwijnt de melding.
Avond: rit Peize – Niekerk v.v. Geen meldingen.

3 april 2011
Gehele dag: rit Peize - Rotterdam vv. Geen meldingen.

4 t/m 8 april 2011
Dagelijks Peize - Groningen vv. Geen meldingen.

9 en 10 april 2011
Weekend: Peize – Gieten – Borger – Peize. Geen meldingen.

11, 12 en 13 april 2011
Stilstand

14 april 2011
Middag: rit Peize – Lisse – Haarlem. Geen meldingen.

15 april 2011
Ochtend: rit Haarlem - Amsterdam. Geen meldingen.
Middag: rit Amsterdam – Haarlem. Voor het eerst weer melding "motorstoring - vermogensverlies" en ook dit keer verdwijnt de melding na circa 15 minuten weer vanzelf.

16 april 2011
Ochtend: rit Haarlem – Rotterdam. Opnieuw melding "motorstoring - vermogensverlies" en ook dit keer verdwijnt de melding na circa 15 minuten weer vanzelf.
Middag: rit Rotterdam – Tricht (Betuwe) v.v. Geen meldingen

17 april 2011
Ochtend: rit Rotterdam – Puttershoek. Geen meldingen.
Middag: rit Puttershoek – Peize. Geen meldingen.

18 april 2011
Ochtend: naar BMW Martinistad.

Tijdens dit garagebezoek wordt naast de update van het Profi navigatiesysteem ook een update van het motormanagement systeem doorgevoerd. Dit impliceert dat de BMW gedurende zo'n beetje de hele dag aan de computers hangt voor updates. Volgens de dealer moet de problematiek nu verleden tijd zijn en daar hebben ze gelijk in!

Inmiddels heb ik weer enkele duizenden kilometers gereden, o.a. naar Italië met een Tabbert DaVinci van 1500 kg aan de (wegklapbare) haak. De 520d presteert met deze last aan de haak boven verwachting. Lange hellingen? Gewoon met ruim 100 km/uur (wel in 5e versnelling) er tegenaan. Omhoog op 12%? Schakelt gewoon van 1e naar 2e en naar 3e versnelling en tuft met 60 km/uur naar boven. Gemiddeld verbruik op ruim 4000 km met snelheden tot ruim 100 km/uur op de Duitse autobahn (Tempo 100 sticker) komt neer op 9,8 ltr/100 km. dat vind ik netjes.

Nu weer terug en dit weekend een retourtje Rotterdam. In Rotterdam plots een geel motorblok lampje. Volgens boekje iets met emissie problemen. De boordcomputer (Check control) gaf geen aanvullende informatie. Toch terug gereden naar het Noorden (omdat er wel verder gereden mocht worden). Vanochtend op weg naar garage bleek bij het starten, dat het lampje weer uit was en uit bleef. De auto gaat voor service 21 juli naar de garage. Dan horen we weer meer.

Dan nog het Profi navigatiesysteem. Nu bijgewerkt naar de laatste stand. Hoewel ik over het algemeen zeer tevreden ben over dit systeem, toch wat kritische kanttekeningen. Groot gemis is, dat je de bestemming niet in coordinaten kan invoeren. Tegenwoordig geven campings en hotels hun positie op in coordinaten. Dus hiervoor toch de TomTom meegenomen. Verder is het onduidelijk wat het verschil is tussen "snel", "efficient" en "kort". Ingesteld op "efficient" word ik in Duitsland over wegen geleid met veel stoplichten, terwijl er 2 km naast een bundesstrasse ligt waar je sneller en zonder oponthoud de route kan afleggen. En zo heb ik vele voorbeelden van onbegrijpelijke routeberekeningen. Verder ontbreken in het kaartmateriaal (o.a. in oostenrijk route via Fernpass) hele stukken weg, die er echt al meer dan een jaar liggen (ik kom hier elk jaar 's winters ook langs). Dus de actualiteit valt tegen.

Maar al met al heeft de auto tijdens de vakantie prima gepresteerd en zonder problemen. Het blijft een prima reisauto, die ook met caravan een heel stabiel weggedrag vertoond, mede dank zij de niveau regeling op de achteras. Nu maar hopen dat de waarschuwingslampjes en meldingen achterwege blijven. Wordt vervolgd...

Melding motorstoring en storing opgelost

  • 45.000 km

Na mijn vorige verslag heb ik te maken gekregen met een nieuw type storingsmelding. Het motorblok symbool was gaan branden tijdens een rit naar Rotterdam op zaterdag 2 juli jl. Toen ik maandag naar de dealer wilde gaan bleek het lampje weer uit te zijn en was afgesproken e.e.a. uit te lezen tijdens een geplande olieservice op 21/7. Echter op donderdag 7/7 opnieuw het lampje zonder verdere meldingen in het auto status systeem. Vrijdag naar de dealer. Uitgelezen en gereset. Had te maken met "verhouding lucht bio massa" o.i.d. Oplossing zou moeten zijn nieuwe versie motor management systeem. Dat verbaasde mij omdat in eind april al een nieuwe versie was doorgevoerd ivm meldingen "vermogensverlies". Edoch, deze motormanagement software updates blijken met regelmaat te verschijnen (het lijkt wel Windows...). Het wachten was dus op 21/7, service afspraak. Maar woensdagochtend 13/7 opnieuw lampje aan. Omdat ik niet hou van een brandend lampje als ik lange ritten moet maken, dus weer naar de dealer. Die hebben de auto gehouden, een mini mee als vervangende auto. Die woensdag en donderdag is de auto doorgelicht en tevens de olieservice doorgevoerd. Donderdag eind van de dag opgehaald. Oorzaak: niet goed functionerende temperatuursensor, welke nu is vervangen. Afgelopen dinsdag en woensdag ritten vanuit Peize richting Haarlem en Peize richting Almere gemaakt en tot nu toe rijdt de BMW 520d weer als vanouds. Hopelijk is de storing definitief opgelost. Ik laat weer wat van me horen als er wat te melden valt of als er weer flink wat kilometers zijn gemaakt. Overigens heeft de dealer Martinistad goede service verleend en goed gereageerd op de situatie. Dus dat geeft weer meer vertrouwen voor de toekomst.

Tevreden en zonder problemen verder

  • 51.000 km

Even een korte update. Tot op heden geen problemen meer. Slechts een bezoek aan de dealer begin oktober voor wissel van remvloeistof. Dat was snel gebeurd. Verder rijdt deze BMW als een zonnetje, gemiddeld kom ik op 6,2 ltr/100 km oftewel 1:16. Dat is een mix van stad en snelweg. Volgens de interval ben ik over 9000 km toe aan een inspectiebeurt. In september de auto voor het eerst in de was gezet. Nog als nieuw! Binnenkort gaan de winterwielen er weer onder. De fabrieksgarantie is nu voorbij, maar de huisselectie garantie loopt nog tot augustus 2012.

Probleemloze auto

  • 86.000 km

Ik heb al meer dan een jaar de review niet bijgewerkt, eigenlijk om maar één reden. Behalve dat er te melden valt dat de auto prima rijdt en nog steeds bevalt, is er eigenlijk niets te melden. Zomer 2012 met de caravan naar Noorwegen geweest. Deels gevaren (Hirtshals-Stavanger - 12 uur) en rest gereden. Jammer dat ik vergat het alarm voor beweging uit te schakelen op de boot. Dat was bijna (!) een lege accu, maar kon nog net er op starten. Probleemloze reis, trekt de Tabbert overal doorheen en tegenaan. Na de vakantie olieservice gehad. Verder gewoon... altijd probleemloos rijden.
Nu net de winterbanden weer voor zomerbanden gewisseld (Runflat). Ik ben nog steeds niet enthousiast over deze zware banden. Ik rij liever op "gewone" banden, zoals m'n Continental Winterbanden.

Van de zomer ga ik me eens orienteren op de 3 GT. Ben benieuwd wat voor auto dit zal zijn.

Nog steeds probleemloos

  • 105.000 km

Maar weer even de tijd genomen om de review bij te werken. De BMW heeft in het najaar weer een olieservice beurt gehad en een APK. Geen bijzonderheden. Wat is er verder in de afelopen periode voorgevallen? Eigenlijk niet zo veel. Ik heb twee maal kort achter elkaar een kapot stads-/parkeerlicht gehad. Eerst links en daarna rechts. Niet zelf te vervangen. Frappant was, toen ik de eerste keer bij de dealer was om het parkeerlicht te laten vervangen , na een kwartier de auto weer klaar stond. Ik stap in en zie direct een melding dat het dimlicht defect is. Dus dit gemeld, auto weer naar binnen. De monteur even later bij me: dit heb ik nog nooit meegemaakt! Na parkeerlicht vervangen idd ook dimlicht kapot. Die ook vervangen, direct daarna ook dimlicht andere zijde defect! Deze ook vervangen. Toen was het weer okee. Maar twee maanden leter ging ook het andere parkeerlicht kapot. Opvallend: bij mijn eiegen dealer kostte het parkeerlicht vervangen circa 45 euro. Het tweede parkeerlicht liet ik onderweg vervangen bij een dealer in Hilversum: 65 euro! Ik dacht dat hier standaard prijzen voor waren. Enfin, maar zo gelaten.

Inmiddels zitten de winterbanden er weer onder. Ik ben niet tevreden over de runflats zomerbanden. Te hard en de wielen zijn erg zwaar. Nu ik weer op de winterbanden rijd, merk ik wel dat deze weliswaar comfortabeler zijn, maar ook iets minder "strak" in de wegligging. Ik moet eens goed nadenken over de banden hierna. Maar ja, ze zijn nog steeds niet versleten ;-) De runflats zijn Goodyear, de winterbanden Continental Winter Contact.

Vreemd verschijnsel sinds enkele maanden is, dat ik na ongeveer tien minuten rijden altijd een heel harde tik hoor, ergens rechts onder de voorstoel of de achterbank. Eenmalig. Ik ben er nog niet achter waar dit van komt.

Over het brandstof verbruik ben ik zeker tevreden. Ik kom gemiddeld nog steeds uit op 1:16. Dat betekent dat ik voor de volgende BMW weer zal koersen op een 520d. Of een 320d. Mijn zoon krijgt binnenkort zijn 320d touring (nieuw). Ben erg benieuwd naar zijn ervaringen. Tot zover weer even mijn update.

Probleemloze auto

  • 168.000 km

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik een aanvulling deed op mijn review. De teller is richting 170.000 gegaan en eigenlijk heb ik met deze auto geen enkel probleem. Wel zijn inmiddels de zomerbanden (runflat) zowel voor als achter vervangen. De achterbanden ruim een jaar geleden als gevolg van beschadigingen die het canvas zichtbaar maakten. Dit kwam tijdens de APK aan de orde. De voorbanden in september '15 laten vervangen. Nu rondom Bridgestone runflat banden.

Voor wat betreft onderhoud (nog steeds bij Martinistad BMW in Groningen) geen bijzonderheden. Gewoon standaard service volgens de service interval melder. De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Gemiddeld verbruik is 6,1 liter per 100 km. ik rij afwisselend woon-werk verkeer (ca 18 km e.r.) en afstanden vanuit Groningen naar het westen des lands (al snel meer dan 150 km e.r.)

Al eens wat rond gekeken om deze auto te vervangen door een jonge BMW occassion (Premium selection). Allereerst heb ik een keuze probleem: weer een 5 touring, of een X3, een nieuwe X1 of een 3 GT. De 5 touring vind ik nog steeds erg aantrekkelijk, ook gezien het uitrustingsniveau. Een X3 (mijn dochter heeft hier een tijd in gereden) spreekt me ook aan, maar die zijn toch heel duur. De X1 pas in proef gereden. Leuk, prettig maar ook wat klein. De 3GT blijft een beetje kwestie van smaak. Soms vind ik hem mooi en soms ook niet.

Den tweede valt de inruil van mijn huidige BMW wat tegen. Omdat deze ook nog steeds heerlijk rijd, denk ik nog een jaartje door te gaan in deze 520d Touring.

Probleemloze auto ingeruild

  • 220.250 km

Mijn BMW 520dA touring heeft tot en met kilometerstand 220.250 mij comfortabel en probleemloos overal naar toe gebracht. Toch heb ik besloten deze auto in te ruilen.

Inmiddels bijna 8 jaar oud, altijd bij BMW dealer Martinistad in Groningen zijn onderhoud gehad, is deze 9e BMW van mij een succesnummer geweest. Een heerlijke reisauto, veel gebruikt voor lange ritten Groningen naar het Westen van Nederland. Een heerlijke, zuinige diesel die alleen met regulier onderhoud genoegen nam. Waarom dan toch ingeruild?

Enerzijds de leeftijd van de auto met mogelijk wat extra onderhoudskosten, anderzijds het verlangen naar een andere auto. Bij dat verlangen heel sterk gekeken naar alternatieven, zoals Volkswagen, Mercedes, Skoda en zelfs Seat. Een toenemende voorkeur voor een SUV, dus Tiguan, CLA, Kodiaq of Ateca. Uiteindelijk toch weer gekozen voor BMW, mijn tiende. Een X1 in de uitvoering X1 xDrive 2.0d met alle denkbare opties. Zie hiervoor binnenkort mijn eerste review in deze rubriek.

Nog even de BMW 520d touring. Over de gehele gebruiksduur was mijn verbruik 1 op 15,25 ofwel 6,15 ltr per 100 km. Mijn gemiddelde brandstofprijs was € 1,28 ofwel € 0,08 per kilometer. Mijn variabele kosten (brandstof, onderhoud, motorrijtuigenbelasting en verzekering All Risks) bedroegen gemiddeld € 0,22 per kilometer en mijn afschrijving bedroeg € 0,17 per kilometer.

Voor dat geld heb ik inderdaad probleemloos in een zeer prettige en representatieve auto gereden. Bij de inruil werd opgemerkt dat de auto er "als nieuw" uitzag en ook zo reed. Ik ben benieuwd of de volgende eigenaar er nog veel plezier aan gaat beleven. Ik denk in ieder geval met veel plezier terug aan deze auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.