BMW 520d Touring Corporate Lease (2009) #2

autoreview

BMW 520d Touring Corporate Lease (2009)

Signalement

Uitvoering520d Touring Corporate Lease
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf164.000 km
KM-stand laatst237.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste kilometers

  • 165.000 km

Zoals aangegeven in mijn vorige review is het een andere baan en ook een andere auto.
Na 10 jaar in de luxe positie te hebben gezeten van leaseauto’s nu geen restricties meer betreft merken (Opel/ Renault) maar nu vrije keus. Moest er wel even aan wennen. Net alsof je in de supermarkt een koekje gaat uitkiezen, zoveel keus en smaken.
Om een lang verhaal kort te houden heb ik een emotionele maar ook een rationale keus gemaakt.
Ik zal privé ook nog de nodige kilometers gaan maken en ik ben gewend aan een luxe auto dus de auto moet een degelijke maar ook van de standaard gemakken voorzien moeten zijn.
Het is geworden een 520d (E61) Corporate Lease Edition automaat. Dus met airco, navigatie, parkeerhulp en knappe velgen.



Dus een nette BMW-station met een diesel automaat. Geen 3 liter 6 cilinder maar een voldoende krachtige 2 liter. Heb ik het idee nog enigszins 'zuinig' te kunnen rijden :). Misschien de volgende keer een 525/530 of 535.



Hoe is het nou om over te stappen naar een premium merk? Het verschil is niet zo groot in mijn beleving als ik gedacht had. Ja het is zeer prettig om in een 5 serie te rijden maar die nieuwe Opel en Renault waren zeker geen straf. Premium is niet voor niets premium en het verschil zal zeker gemaakt worden na de nodige KM. Daar zit het grote verschil. De nieuwe Lease auto's maakte ik natuurlijk niet meer mee na de 160.000 km.


Ik moet nog even ontwennen, geen hoge zit, geen stoelverwarming, mooie grafische navigatie systeem, xenon verlichting en vooral het ontbreken van de 1001 opberg vakjes. Meer als de helft van de spulletjes die zo ongemerkt in je auto een plekje krijgen kan ik nu niet meer kwijt in de vakjes van de 5 serie. Maar eigenlijk heb je het ook niet nodig want ik kwam spullen tegen die nooit gebruikt waren.



Rijgedrag:

Nog niet al te veel kilometers mee gereden maar het is zeer rustig aan boord en geen stemverheffingen nodig op de snelweg. De automaat doet zijn werk in alle rust. Telefoneren via de BT is een zeer duidelijke verbetering t.o.v. de vorige auto's. Je kunt gewoon praten en de andere verstaat je voor de verandering eens luid en duidelijk. En dit alles met snelweg snelheden :). De auto is ook een rijdende kluis die strak op de weg ligt. De deuren doen kloenk bij het dichtslaan en er is geen blikkerig geluid.



Motor:

De 163 PK geven geen race sensaties maar meer dan voldoende om je rijbewijs kwijt te raken. In combinatie met de rust heb je niet altijd door dat je zomaar te hard rijdt. Gelukkig werkt de cruisecontrol voortreffelijk en de eenvoud doet zijn werk. Grappig detail dat de cruise snelheid d.m.v. een ledje in het dashboard word aangegeven naast de in het menu zichtbare snelheid getal.

meer km:
Alle standaard functies zijn nu getest in de BC en navigatie module. Ik kwam er achter dat de 1 tm 8 'radio' knoppen ook de mogelijkheid hebben om naast de voorkeurszenders er telefoonnummers of navigatie punten in te zetten. Ik dacht te drukken op voorkeurszender 1 maar toen werd ene Heleen gebeld :). De vorige eigenaar had deze niet gewist. Snel maar mijn eigen 'schatje' op 1 gezet en een paar radio zenders en navigatie punten ingesteld.

10d km voorbij 'gevlogen'

  • 175.000 km

Eerste grote beurt gehad en geen mankementen gevonden.

Al enkele keren naar Hamburg en Parijs gereden voor me werk. In alle rust en gemak brengt de 5 serie mij op en neer.

Beetje saai maar heb niet veel te melden.

Verbruik zo'n 1:16,5.
Op de Duitse snelweg met gemak over de 200 km per uur en dat is goed vol te houden. Alleen wegens het overige verkeer is het beter om max de 150 km/h aan te houden. anders worden het heel veel sprintjes naar de 200+

de grens van 200k

  • 204.000 km

inmiddels er al weer ruim voorbij. de magische grens van 200.000 km. Eigenlijk helemaal niets aan de hand als je het onderhoud gewoon blijft uitvoeren kunnen er nog wel 300.000 km bij zonder problemen.

verder niets te melden de auto doet wat het moet doen zonder problemen. Geen kraakjes, piepjes en alles is lekker stil tijdens snelweg km.

Als een huis

  • 225.000 km

De kilometers gaan ongemerkt voorbij. Voor me werk met enige regelmaat niet alleen met het vliegtuig maar ook met de 5. Je bent toch wat flexibeler met de auto.

Met de BMW gaat het prima. Vorige maand 4 nieuwe banden erop aangezien de achterbanden aan vervanging toe waren. Ik had ook wat pech aangezien een van de banden voor die ik begin van het jaar er op heb laten zetten helaas een scheur vertoonde. Dit merk er maar niet meer onder zetten. Dus ipv 2 nieuwe banden er 4 erop. Deze banden bevallen toch wel beter dan de vorige. net weer meer rust in de auto.

Verbruik is ook stabiel zon's 16,5 km op een litertje diesel. Ik geef toe dat het zuiniger kan maar mijn rechter voet vind het optrekken van de 5 zo leuk. Dat is niet altijd goed voor het profiel van de achterbanden :).

Verder geen klachten of opmerkingen.

Laatste week

  • 237.000 km

Na ruim 2 jaar en 70dkm in deze fijne 5er hebben wij een andere auto gekocht.
Over 2 weken wordt deze nieuwere auto aan ons afgeleverd.


De huidige 5 heeft ons altijd in alle comfort en veiligheid verplaatst.
Ik kan niets anders zeggen dat dit exemplaar zeer goed is en een toekomstige eigenaar mag in zijn/haar handen wrijven.

Met enige druk van mijn partner is het weer een hogere zit geworden. Dit is een terugkomend verschijnsel in mijn auto keuzes. Station> MPV > Station > Mpv etc.
De volgende zal dan wel weer een station worden !

Aangezien ik lekker verwend ben met een stevige diesel vond ik dat een volgende auto op zijn minst ook een 2L diesel zou moeten worden.
Kijkende voor een opvolger was de conclusie snel gemaakt dat er niet veel MPV’s meer zijn met een >2L diesel en automaat.

Een ander verschijnsel bij de nieuwere auto’s in het algemeen is het ontbreken van een fatsoenlijke brandstoftank inhoud.
Hoe kan je een auto verkopen in het +c segment met een tankinhoud van maar 40L/ (Audi A4) 47L (Talisman?) 50L (Mercedes B/ BMW X1/ 2 Series/ Scenic).
Bij de meeste kan je gelukkig wel een vergrote tank bestellen maar bij Renault niet.

Maar na veel onderzoek hebben we de knoop doorgehakt en zijn we op zoek gegaan naar en 2 series Gran Tour (met vergrote brandstoftank), automaat en 2L diesel.

Eentje gevonden bij de BMW dealer die de meeste hokjes had aangeklikt (sportstoelen, schuif kantel dak, navigatie, automaat, juiste kleur etc)

Zodra we de auto hebben en enige kilometers hebben gereden zal ik een review maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.