BMW 520d Touring (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Geweldige snelweg cruiser
- 260.000 km
3 jaar geleden gekocht bij BMW dealer Story in Nijmegen. 2,5 jaar oud met 117k km op de teller en met 2 jaar BMW premium selectie garantie. Gelukkig was de grootste afschrijving al achter de rug en voor de helft van de nieuwwaarde mocht de 520d mee naar huis. Trouwens perfect afgeleverd door Story. Ik was aangenaam verrast dat ze er 4 gloednieuwe zomerbanden van Good Year Eagle F1 hadden ondergezet. Hoort blijkbaar bij de aflevercriteria van de premium selectie garantie. Erg fijne banden waarvan nu net de voorste banden bij 80k kilometers pas ga vervangen. De achterbanden kunnen denk ik nog wel 10-15k kilometers mee
Ik heb trouwens een breedset voor de zomer met 245/40/19 voor en 275/35/19 achter. En die staat de auto erg goed is mijn persoonlijke mening. Voor de winter heb ik ook een 19 inch set, geen breedset natuurlijk. Lekker zwart zodat het vuil niet zo opvalt in de winter.
De auto is precies de uitvoering naar wens met bijna alle opties die ik belangrijk vind. Comfort stoelen, panoramadak en de Harman Kardon speakers want met bijna 50k kilometers per jaar zijn goede stoelen en lekker geluid een must. Alleen de standkachel ontbreekt, maar de stoelverwarming doet het gelukkig erg goed.
Wat zijn nu mijn ervaringen na 3 jaar en 143.000 km? De auto is echt super comfortabel mede dankzij de geweldige comfort stoelen en de luchtvering achter. Die luchtvering is standaard bij de touring. Als je een 5 serie koopt, kies er zeker een met de comfort stoelen en ik zou de touring alleen al kiezen voor die luchtvering. Fantastisch.
Het panorama dak is ook geweldig alhoewel het bij kou en temperatuurverschillen wel aardig wil kraken. De motortjes die de oprolbare hemel bedienen zijn al wel vervangen na 4 jaar. Dat is wel snel maar gelukkig viel dat nog onder de premium selectie garantie.
Ik rijd bijna altijd in de comfort stand. In de eco stand houd de 520d net iets teveel in naar mijn mening als je even iets wilt versnellen. Rijd niet lekker. De eco is als je heel zuinig wilt rijden, maar met een gemiddeld verbruik van 1 liter diesel op 17 km ben ik dik tevreden. De sport stand is ook prima, dan wordt de demping gelijk wat steviger als je wat sportiever wilt rijden. Maar met 190pk is het natuurlijk geen scheurijzer. Dan kun je beter minimaal een 530d overwegen. Maar zoals ik hem gebruik voor veelal woon-werk verkeer met een enkele reis van 125km op de Nederlandse snelwegen, is deze auto perfect. Het is echt een comfortabele snelweg cruiser die ook tijdens de wintersport vakantie met 4 volwassenen en ski-bak op het dak op zijn taak berekend is. Ruim genoeg, nog steeds lekker vlot en gewoon met 1 volle tank helemaal naar Oostenrijk rijden. Altijd fijn. Meestal haal ik ruim 1000km op 1 tank.
De 520d ligt als een blok op de weg en stuurt ook lekker strak. Naast het reguliere en normale onderhoud zoals de slijtagedelen heb ik de volgende bijzonderheden gehad:
- EGR koeler lekkage. Is terugroep actie BMW en bekend probleem bij veel BMW diesels en dus gratis vervanging ook als garantie verlopen is;
- De hardy schijf waar kleine scheurtjes in zitten na verloop van tijd en vele kilometers. Weet eigenlijk niet of dit slijtage is na 240k kilometers. Nou wellicht loop ik nu te zeuren;
- De al benoemde motortjes voor de oprolbare hemelbekleding;
De kosten houd ik precies bij en bedragen zonder afschrijving over de afgelopen 3 jaar en 143k km:
0,10 cent per km aan brandstof
0.06 cent per km aan onderhoud
0,08 cent per km aan belasting en verzekering
Dat is totaal 0,24 cent per km zonder afschrijving. Dat valt mij enorm mee voor zo’n grote en zware diesel auto. Alleen de wegenbelasting is al Euro 200 per maand. Maar gelukkig zijn de meeste kilometers zakelijk en mag je tegenwoordig 0,23 cent declareren.
Dan de afschrijving. Dat is wel de grootste post. Met deze kilometerstand schrijf je toch wel minimaal rond de 20k af in 3 jaar tijd en dat afhankelijk van wat je weer koopt… Dan moet je echt je best doen omdat nog ervoor te krijgen nu dieselmotoren niet meer zo gewild zijn. Maar de 520d rijdt nog steeds geweldig dus we rijden lekker door. Hoe lang? Nou eens kijken hoe de 520d er over 3 jaar en met 400k km erbij staat. Moet lukken lijkt mij, zonder dat de jaarlijks onderhoudskosten in de buurt van de jaarlijkse afschrijving gaan komen. Dan wordt het tijd voor iets anders natuurlijk. Maar ik geef liever geld uit aan goed onderhoud dan aan afschrijving.
Het vertrouwen is groot aangezien ik mijn vorige 320d bij 366k km heb ingeruild op de 520d. En de 320d was nog lang niet op😉
Garanties ga ik echter niet geven dat we de 400k km gaan volmaken want de verleidingen zijn groot…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie touring 520i High Executive Edition | Pano | Nappa | HiFi | Individual |
- 2020
- 65.840 km

BMW 5-serie Touring 520i M-Sport Pano Individual 20" Trekhaak Head-up HK Memory Camera
- 2019
- 42.900 km

BMW 530e iPerformance High Executive ** M Sport ** Dealer onderhouden!!
- 2017
- 71.234 km