BMW 530i Touring vs. Volvo V90 T5 - Dubbeltest
Inpakken en meenemen
102 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Volvo zit in the zone. Alles waar het merk mee komt is meteen een succes. Maar is de nieuwe V90 ook goed genoeg om de eveneens gloednieuwe 5-serie Touring van de mat te vegen? Roy zoekt het uit.
Geef ze wel geld, maar laat ze verder hun ding doen." De persoon bij het Chinese Geely die heeft bepaald dat het Volvo wel middelen ging geven, maar zich niet te veel met de bedrijfsvoering zou bemoeien, verdient veel respect. Want de manier waarop het Zweedse merk zichzelf sinds die overname opnieuw heeft uitgevonden, is niet minder dan bewonderenswaardig. De auto's zien er strak uit, de aandrijflijnen zijn modern en zuinig en qua veiligheidsinnovaties en interieur loopt Volvo mee met de voorhoede. De stap voorwaarts is bij elk model zeer groot ten opzichte van de generatie die hij vervangt en het resultaat is zeker in het Nederlandse straatbeeld terug te zien. Nu hebben de Zweden in Nederland natuurlijk steun gehad van de overheid, wat de grote hoeveelheid XC90's T8 op de snelwegen verklaart, maar de nieuwe S90 en V90 zie je ook veel met andere aandrijflijnen.
Volvo voelt zich lekker en is in topvorm. Dat maakt een strijd met de bestaande top zeer interessant. Want hoe hard de Zweden ook gaan, het is niet zo dat ze in Duitsland intussen een beetje achterover leunen. Zo bleek de nieuwe BMW 5-serie nog wat meer comfort te bieden dan voorheen, terwijl je in een afgeladen testauto een week nodig hebt om alle technische innovaties uit te proberen. De stationwagonvariant volgde deze lente als Touring; die auto is een prachtige concurrent voor de Volvo V90.
Die laatste hebben wij sinds kort als T5 in huis als duurtester en we hebben er een fijne 530i tegenover gezet. In principe passen die auto's uitstekend bij elkaar. Beide hebben een 2.0 turbomotor, met 254 pk voor de Volvo en 252 pk voor de BMW. Met 350 Nm koppel leveren ze zelfs precies dezelfde trekkracht. Ook heeft zowel de Duitser als de Zweed een achttraps-volautomaat en de twee kofferbakken schelen slechts tien liter in ruimte. De gelijkenissen houden op als we de banken omklappen, want dan pakt de BMW een voorsprong van 175 liter. Evengoed is het opvallend hoe gelijk de auto's op papier zijn, wat deze vergelijking erg interessant maakt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (102) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.