BMW 520d Touring (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Grote stap
In januari 2018 heb ik afscheid genomen van mijn 320d Touring en maakte de overstap naar de in mijn beleving iets grotere broer, de 520d Touring. En vervolgens wen je daar heel snel aan en dan is dat dus - verwend als we zijn - een heel normale auto geworden.
Nu kreeg ik recent tijdens een onderhoudsbeurt een dag lang een 320d te leen van de dealer. En pas dan heb je in de gaten dat de nieuwere 520 niet één maar misschien wel twee klassen hoger ingeschaald moet worden. De 320 is mij altijd prima bevallen (ik heb er twee gehad en er een 300.000 km mee gereden), maar als je uit een 5 komt is het plots een enorme stap terug.
De uitstraling en afwerking. De rust en het comfort. Alles, maar werkelijk alles is zoveel beter verzorgd. De 520d is een soeverein vervoermiddel, zelfs met die kleine diesel. Je zou niet denken dat twee auto's van dezelfde fabrikant met eenzelfde aandrijflijn en carrosserievorm en enkele centimeters verschil in breedte en lengte zo verschillend kunnen zijn.
Het enige wat je met een 3 beter kan, voor je gevoel toch, is gooien en smijten. Daar nodigt de 5 niet toe uit, hoewel de auto nog verrassend scherp uit de hoek komt als je een keer wel met hoogst illegale snelheid over een klaverblad gaat.
UITVOERING
Ik wilde absoluut sportstoelen en dat is dus eigenlijk de enige reden dat ik een Sportline-uitvoering heb. Je kunt ze op de basisversie nl. niet zonder meer aanvinken. De 18" wielen, shadow-line uitvoering en sfeerverlichting krijg je er dan "gratis" bij.
Verder heeft mijn auto een wat stugger sportonderstel. En dat is naast de metallic lak de enige optie. En die metallic zit er alleen op omdat ik de witte niet durfde te bestellen. Ik was bang dat de auto dan wel erg groot zou ogen.
Armoedig voor zo'n auto? Nou ja, ik weet het niet. Eigenlijk mis ik niets. Navigatie, 2-zone airco, automaat - allemaal standaard. Het is misschien mijn calvinistische aard, maar de enorme lijst aan te dure opties en pakketten oefent op mij geen enkele aantrekkingskracht uit.
Veel 5-en (ook als het een 520-je is) gaan voor 80.000 EUR of meer weg, dus die sjouwen zo maar 20.000 EUR aan extra's mee. Instelbare dempers, geperforeerd struisvogel leer, stoelmassage, 19" of nee 20" wielen, HUD, night-vision, wrakhout-look panelen, een heel regiment rij-"assistenten"... Moet iedereen verder zelf weten, maar ik ben niet bereid de zakken van BMW nog verder te vullen als er in de basis al een nagenoeg perfecte auto staat. Die bovendien, eerlijk is eerlijk, al duur genoeg is.
RIJDEN
Soeverein. Dat woord gebruikte ik al eerder, en dat is precies het juiste. De auto is heel stil voor een 4-cilinder diesel, zelfs (of misschien wel juist) als je 200 of 220 rijdt. Niet alleen de motor, ook banden- en windgeruis zijn zeer beperkt vergeleken met de 320d-maatstaf. De stabiliteit en het vertrouwen dat de auto bij die snelheden uitstraalt zijn werkelijk bizar. Een genot, een ode aan Duitslands beste autobouwer. Zou er nog iemand een 7-serie kopen?
Met zijn 190 pk is het geen stakker, maar ook geen echte vlotterik. In Nederland kom je vanzelfsprekend nooit iets tekort, maar als je eens wat sneller gaat merk je wel dat hij niet zoveel reserve heeft. Ik reed laatst op de A5 van Karlsruhe richting Frankfurt achter een nieuwe 530i (4-cilinder benzine) en een 530d en dan word je - na het eindelijk aan de kant gaan van de vakantieganger in zijn Opel Meriva met fietsendrager - vervolgens totaal vernederd. Je auto had je blijkbaar doen vergeten dat hij "maar" een 520d was. Dat is een kwaliteit, maar ook de reden dat je af en toe teleurgesteld zou kunnen worden. Maar goed, had je ook maar die 530d of 540d moeten kopen. Evengoed loopt ie uiteindelijk makkelijk 230 op de teller dus waar zeuren we over.
GROOT
Wat die BMW vormgevers gedaan hebben weet ik niet, maar tenzij je de auto naast een 320 zet ziet hij er eigenlijk niet bijzonder groot uit.
Dat is hij wel. Heel erg. Vier meter vierennegentig aan onparkeerbaarheid. Een geweldenaar op de buitenweg en de snelweg. Geen stadsauto. Heeft een hekel aan krappe parkeergarages en grachtengordels. Is best wel heel breed. Heeft gelukkig standaard de nodige piepers anders had ik vast al enkele keren schade gereden.
De bagageruimte is mooi ruim, de beenruimte achter is prima. Voorin zit je als een vorst. Zelfs de brandstoftank is lekker groot. BMW zegt 66 liter maar ik heb vanochtend 68 liter getankt en hij was lang niet leeg. Dus 70 liter zal er dichterbij komen.
VERBRUIK
Nu we het toch over de brandstof hebben. Het verbruik. De eerste tankbeurt schrok ik me kapot: 7,5l / 100 km. En de auto is maar 100 kilo zwaarder dan mijn laatste 320 die bij mij meestal op 5,8 of 5,9 zat. En hij heeft de nieuwere B47 diesel, de 320d had nog de oude N47.
Inmiddels zit ik gemiddeld op 6,2, maar het kan veel beter in Nederland. Onder de 5,5 zou easy moeten gaan, zelfs onder de 5,0 is nog altijd verrassend goed te doen bij gemengd gebruik (rustig aan in de stad, 110 per uur op de snelweg, cruise-control, Eco-Pro, etc.) Tikje saai, maar zeer relaxed en uiterst economisch en groen. En het "tijdverlies" ten opzichte van dynamisch en sportief rijden laat zich in ons overvolle landje eerder in seconden dan minuten uitdrukken.
Had ik niet verwacht, maar ik ben er eens voor gaan zitten en dan zie je dat dat best gemakkelijk kan. Het is trouwens een Euro6 uitvoering met AdBlue. Ik weet niet precies hoeveel er in dat tankje kan, maar je doet er zeker een 20.000 km mee en het kost niks.
VERDER
Niets als lof dus... Niet helemaal. De auto produceert een rare brom bij het uitrollen in de versnelling. Het meest aanwezig tussen de 70 en de 90 kilometer per uur, onafhankelijk van de gekozen versnelling. Het differentieel werd vervangen, maar dat is het dus niet geweest. Zonde. De dealer denkt aan de banden, maar daar geloof ik niets van. Als de auto in vrijloop uitrolt hoor je niks, dus ik denk eerder dat het met de bak te maken heeft. Ik heb er verder geen verstand van...
Moeten ze nog maar eens op studeren, mocht een lezer een idee hebben dan hoor ik het graag.
Eindconclusie
- 105.000 km
Bijna 3 jaar ervaring. Normaal gesproken zouden er ruim 130.000 km op de teller moeten staan, maar Corona heeft ervoor gezorgd dat het er krap 105.000 zijn. Ook wel genoeg voor een afgewogen oordeel denk ik.
RIJDEN
Fantastisch. Dit is eigenlijk geen typische auto voor het dagelijkse verkeer in Nederland. Natuurlijk rijdt het geweldig, maar in alle eerlijkheid is het weggedrag van de auto op de snelweg veruit het beste als je (ruim) meer dan 150 km per uur rijdt. De mooie balans en puike wegligging komen dan echt tot leven. Bij de magere 100 km/uur die je hier mag komen de buitencategorie kwaliteiten van dit vervoermiddel niet echt uit de verf.
RUIMTE
Ruim, groot, geweldig. Achteraf vind ik de auto zelfs iets te groot, maar ik heb ook gemerkt dat spoorbreedte en wielbasis wonderen doen voor de stabiliteit en het comfort, dus bij een kleinere auto lever je daar automatisch op in.
UITRUSTING
Ik heb een redelijk optieloze uitvoering, en dat merk je op enkele vlakken. De audio is niet meer dan OK, en voor een auto in deze prijsklasse zeker niet top. Je wordt eigenlijk gedwongen een upgrade aan te vinken. Ook is de basisnavigatie inderdaad basis. Ook hier is natuurlijk een upgrade mogelijk, maar in een 5-serie vind ik dat de standaard wel een tandje beter mag zijn dan wat je ook in een basis 1-serie aantreft.
Ik heb als een van de weinigen denk ik geen digitaal dashboard, maar gewoon normale wijzers wat ik persoonlijk eigenlijk wel mooi vind. Alleen jammer dat de BMW-typische rode verlichting enkel in de Comfort stand gebruikt wordt. Sport en Eco leveren beide een felle witte verlichting op en voorzover ik heb kunnen ontdekken kun je dit niet wijzigen.
De algehele ergonomie is top, daar kunnen er heel veel een voorbeeld aan nemen.
VERBRUIK
Dat is uiteindelijk goed mee gaan vallen. Ik rijd al maanden onder de 6 ltr. Met het nodige beleid kun je redelijk goed een lage 5 scoren. Het record bij een lange maar heel rustige rit staat op 1:23,4 (4.25 ltr/100km) over 1.400 km. Ja, meer dan één op drieëntwintig met dit bakbeest!
Lange ritten met constant 135-140 km/uur leveren een alleszins redelijk verbruik van ongeveer 1:17 tot 1:18 op.
KLACHTEN
Helaas - die zijn er ook en doen afbreuk aan mijn algehele oordeel over deze auto. Ik beschreef eerder al eens een brom in de aandrijflijn, en die zit er ook na het wisselen van het diff en de wiellagers achter dus nog steeds. Ik denk nog altijd dat er iets aan de uitgaande kant van de bak zit, maar BMW denkt blijkbaar van niet c.q. schrikt terug voor de kosten om daar iets aan te doen. Dus gevalletje "pech gehad, deal with it" denk ik.
Nu we het toch over de bak hebben. Fantatisch ding natuurlijk, maar niet feilloos. Ik heb geregeld dat ik op lage sneheid op een stoplicht afrol, en bij gasgeven op een behoorlijke hapering met mechanisch bijgeluid getrakteerd wordt. Dit euvel heeft mijn eerdere 320d nooit vertoond.
Enige tijd terug, onduidelijk waardoor, is de auto gaan trillen tussen de 130 en 140 km per uur. Geen duidelijke onbalans in een wiel of trillen van het stuur, maar gewoon een soort van vibratie door de hele auto. De dealer heeft dit door meermaals balanceren van alle wielen wel iets kunnen verbeteren, maar verdwenen is het niet.
Laatste punt, en dan houd ik op met zeuren. Een bizar stuurgedrag, wat slechts heel af en toe optreedt. Bij het insturen valt a.h.w. de tegendruk weg, waardoor het stuurwiel een heel klein stukje zonder weerstand draait (en ook zonder effect op de wielen) en vervolgens gewoon aangrijpt. In stad zul je er nooit last van hebben, maar op de snelweg en zeker als het hard gaat of smal is, is het echt schrikken af en toe. Tegenwoordig is alles software gebonden, dus een update moest uitkomst bieden. Ik dacht een tijd lang dat het weg was, maar recent overkwam het me weer en nog wel op de Autobahn bij insturen van een lange bocht met 200 km/uur. Dat is dan dus geen feest.
Ik heb geen zin om telkens naar de dealer te moeten (zonder resultaat), dus ik doe het ermee, maar bovenstaande zaken doen echt afbreuk aan de ervaring met een in basis heel erg fijne auto.
AFSCHEID
Over een paar maanden komt er een ander vervoermiddel. Een nieuwe 5 komt op minimaal 60k en een beetje uitvoering zit dichter bij de 70k. Dat wilde ik me qua bijtelling niet meer aandoen, dus besloten een maatje kleiner te gaan rijden. De huidige 3-serie is best prima maar vind ik wat nerveus rijden en gezien bovenstaande problemen denk ik ook niet dat ik BMW de order had moeten gunnen. De Mercedes C200 was lange tijd de grootste kanshebber, maar uiteindelijk heb ik besloten een Audi A4 te bestellen. Die vind ik qua interieur het mooiste en ook qua rijden vond ik die t.o.v. de Mercedes niet de mindere.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.