BMW 520d Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wegens een wisseling van baan moest de Passat vervangen worden. Er zijn vervelender zaken natuurlijk. Hoewel mijn voorkeur uitging naar Audi, zat deze helaas niet in het pakket. Na een afweging of het een nieuwe Passat ging worden met zware moter en automaat, toch gekozen voor de BMW.
Waarom BMW? Na een proefrit viel direct op wat voor kwaliteitswagen dit was. Lekker stil en ruim. Na enig nadenken gekozen voor de BMW 520d sedan voorzien van automaat, sportstoelen, navigatie professional, neerklapbare achterbank en telefoonvoorbereiding.
Wat is goed aan deze auto?
- afwerkingsniveau
- weldadige stilte
- automatische bak die zijn werk fantastisch doet
- algeheel rijcomfort
Dit is voor mij ook de eerste diesel in een lange reeks die eigenlijk geen olie verbruikt. De eerste 6.000km raakte ik een halve liter kwijt, maar sindsdien blijft het peil mooi stabiel. Wat loopt die moter trouwens mooi. Het is echt een juweeltje.
Zijn er slechte zaken aan deze auto? Nee, vind ik niet, wel enkele mindere zaken nl:
- verbruik valt me toch wat tegen (varieert van 1:13 tot 1:18, maar gemiddeld ruim 1:14,5).
- Koersvastheid, naar mijn gevoel was mijn voorloop Audi A4 minder gevoelig voor zijwind. Ik wijt dit maar aan de achterwielaandrijving
- Dure opties
- Kofferdeksel gaat wel erg enthousiast open
- iDrive is gewoon onhandig. Het lijkt prachtig één knop maar als je het aantal handelingen gaat tellen die nodig zijn om bijvoorbeeld een plotselinge file in te voeren bij je navigatie dan blijkt algauw dat een extra knopje veel handiger was geweest. Maar in het nieuwe model zijn in elk geval 7 of 8 extra programmeerbare knoppen bijgeplaatst om dit soort functies kwijt te kunnen. Wellicht moet ik de iDrive maar promoveren als een slechte zaak.
- Bedieningsknoppen van de kachel. Ik heb de standaard climatronic erin zitten en het lijkt erop dat ze nog knoppen uit de 70-er jaren uit voorraad hadden. Deze doen wel erg plastiekerig aan.
- Schokbrekers ’kreunen’ bij vochtig weer of na het wassen. Dit is wel een vreemd verschijnsel die ik bij de eerste beurt zal aangeven.
- Sleutel met startknop. Tja, dit verschijnsel vind je bij meer auto´s tegenwoordig en echt handig vind ik het niet, maar dat is een persoonlijke smaak. Doe mij maar een gewone sleutel.
Voor de rest een fantastisch wagen en een mooi model van buiten. Van binnen vind ik hem helaas erg kaal en die oranje dashboardverlichting is toch ook gedateerd. Ik kijk toch regelmatig jaloers naar het interieur van een A6 die ik persoonlijk veel mooier vind.
Vanwege de lage kilometerstand zal ik vooralsnog de betrouwbaarheid hoog waarderen, maar dit is nog niet representatief.
------------------------------------------------------
Een update na bijna 40.000 km.
Over een kleine week passeert de BMW de 40.000km en wat is het een fantastische wagen. Ik raak er elke kilometer meer aan verslingerd. Tijdens de eerste beurt zijn een paar rubbers vervangen bij de schokbrekers waardoor het vreemde kreunen bij vochtig weer over moet zijn en inderdaad tot op heden niets meer gehoord (en we hebben wel wat vocht gehad). Voor de rest was er niets aan de hand. Olie ververst en vermoedelijk kunnen we weer 35000km vooruit. Heb in de tussentijd nog 1 keer 0,25 liter bijgevoegd waardoor er totaal 0,75l olie op 35000km is bijgevuld. Dat beschouw ik als geen verbruik.
Heb trouwens recentelijk een A6 gereden en dan blijkt wat voor verschil er zit in deze auto´s qua rijden. Ben nu toch zover dat bij een nieuwe keuze, ik weer de BMW zou kiezen (al blijf ik de A6 mooier vinden qua interieur).
Dus al met al een fantastische keuze.
Helaas heb ik de afscheid genomen van de BMW. Dit had te maken met een goede oppty, maar waarbij het handiger was om de auto achter te laten. Was wel even slikken, want wat heb ik genoten van deze wagen. Ter afscheid net ervoor met de auto naar Zuid Frankrijk en ben werkelijk verknocht geraakt aan deze wagen.
Maar helaas, de BMW is weg al heb ik mijzelf voorgenomen om wellicht over een paar jaar eenzelfde auto terug te kopen als prive. Heb maar 1 woord nl: GEWELDIG!!
PROBLEMEN
De rubbers bij de schokdempers zijn vervangen zodat het gekreun tot het verleden behoort. Verder geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.