BMW 518i Touring Executive (1994)

autoreview

BMW 518i Touring Executive (1994)

Signalement

Uitvoering518i Touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf218.192 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

21-02-08 - Ik heb deze E34 Touring nu twee maanden. Particulier aangekocht omdat ik een echte BMW (E34) fan ben geworden sinds ik kort een 520i gereden heb en nog altijd een 530i heb. De wagens zijn betaalbaar, oerdegelijk en nog altijd mooi om te zien. De bedoeling was dat de 530i de deur uit zou gaan en ik eens een poosje zou gaan rijden in het andere uiterste, een stuk zuinigere 4-pitter met eigenlijk dezelfde sportieve uitstraling. Je ziet tenslotte alleen aan de enkele uitlaatpijp dat dit geen zes- of achtpitter is. En als je de motor hoort natuurlijk.

De wagen betreft een luxe uitgevoerde Executive II uitvoering. Dit is helemaal nergens op de papieren terug te vinden, maar volgens de verzekeringsmaatschappij betreft het deze uitvoering. De auto heeft: elektrische ramen voor, elektrische spiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, alarm met comfortsluiting, fraai leren 3 spaaks airbagstuur, passagiersairbag, armsteunen voor en achter, een dubbel elektrisch schuifdak (waar dus ook achterpassagiers van kunnen profiteren), ABS, overal leeslampjes, deelbare achterbank en een bagagerek en -zeil. Allemaal zaken die tegenwoordig niet meer zo bijzonder zijn maar het wel aangenaam maken.
De bekleding is in nieuwstaat maar wel erg muisgrijs en de zittingen vind ik wel erg hard.

Motorisch is het geen hoogstandje. Integendeel. Het bromt als een doorsnee Opel Astra (met alle respect) bij gasgeven. Op snelheid is de auto tot 120 per uur opvallend stil. De koets is tenslotte goed geïsoleerd. Boven die snelheden begint de auto meer te brommen. Je komt prima mee met het verkeer. Op snelheid versnellen gaat ook opvallend goed. Maar een beetje vlot vanuit stilstand wegkomen bij een stoplicht kun je vergeten. 115 pk voor 1450 kg is dan gewoon te weinig. De auto straalt wel sportiviteit uit maar kan het dan niet waarmaken. Dan stap ik toch 10x liever in mijn 530i met V8 motor. Een zes- of achtpitter hoort gewoon in een koets als deze te liggen, daar kan naar mijn mening niemand omheen.

Maar functioneel is de auto absoluut. Als de achterbank plat ligt heb je een balzaal aan ruimte. Lekker als je geen kinderen hebt zoals wij en lekker veel wilt meenemen op vakantie. Leuk is ook dat het achterruit separaat te openen is als je even snel iets in de kofferbak wilt droppen.

Mooi vind ik de auto ook. Heb er originele 16-inch kruisspaakvelgen onder gezet met 225 banden en dat smoelt prima. Verder maakt het dakspoilertje en het korte dakantennetje in combinatie met de sterk aflopende daklijn het tot een sportieve, tijdloze wagen, vind ik zelf. Het front met de brede nieren en mistlampen passen in dat beeld. Hij zit prachtig in de lak, heel donkerblauw. Tja, gewoon een mooie verschijning.

Hij stuurt heerlijk licht in vergelijking met mijn V8. Laat zich messcherp door bochten dirigeren, remt gretig en schakelt met korte, zeer soepele klikjes. Zeer comfortabel geveerd met een stugge demping, een mooie mix. Jammer eigenlijk dat ie steeds wat vermogen tekort komt, je hebt een beetje het gevoel dat er een grasmaaiertje voorin zit. Maar ik ben natuurlijk een beetje verpest door het machtige V8 blok in mijn andere E34.

Is het een aanrader? Tja, best wel. Praktisch, karaktervolle uitstraling en degelijk. Maar veel zuiniger dan 1 op 11 gaat ie niet door het gewicht en dan zou ik toch voor de smeuiige zescilinder gaan. Iets minder zuinig, maar ach, die paar tientjes per maand meer vergroten je rijgenot dan enorm.

PROBLEMEN

- Rechterportier sluit regelmatig niet mee met de centrale vergrendeling.
- Het dubbele schuifdak loopt erg stroef. Smeren of zo, lijkt mij?
- Uitlaat resoneerde soms iets. Het eraf halen van een sierstukje hielp al enorm.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.