BMW 518d Touring Business Edition Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518d Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
KM-stand laatst | 190.000 km |
BMW 518d
- 190.000 km
Eerste
Zakelijke familiebak
- 190.000 km
Omdat ik al jaren graag iedereens reviews lees en die ook gebruik in de planning voor een volgende auto of advies aan vrienden en familie. Leek het me op zn plaats om mijn ervaring met de BMW 518d Touring op te schrijven. Ben dit al heel lang van plan maar zoals met zoveel dingen belanden sommige plannen op het stapeltje “voor later.”
Laat ik beginnen met wat historie, ik rij de afgelopen 12jaar zakelijk behoorlijk wat kilometers en naarmate de jaren slijten en het lijf ouder wordt ga je steeds meer comfort waarderen, komende uit een 2-tal 320D overgestapt naar een van mijn fijnste auto’s een 320d GT. Deze ontzettend lelijke auto had meer binnenruimte voor de berijder en passagiers dan de 5-serie G31 maar toen er kinderen in ons gezin kwamen was de aflopende daklijn minder handig om vol te proppen met pampers, kinderwagens en alles wat nodig is om in alle weelde op te kunnen groeien.
Omdat we ons op kantoor gebruik maken van lease auto’s, begint meestal na 1jr alweer de zoektocht naar de opvolger. Je moet wat als je ‘s avonds uitgeput op de bank hangt. Door de Corona zijn de contracten van 3jr naar 4jr verschoven en dit keuzeprobleem is dus met een jaar verlengd, zie het als een ongelooflijk luxeprobleem maar was voor de zakelijke auto’s altijd gewend om rond de 6mnd weer van model te wisselen. Hoe ben ik nu gekomen bij de auto die ik de aflopen 4jr heb bereden met bijna 50.000km per jaar. De snelheidslimiet zou toen van 130km/h naar 100km/h gaan en daarmee heb ik de keuze gemaakt voor een spaardiesel en niet voor de 520i of 530i, mijn kinderlijke drang naar te hard rijden zou zo vanzelf worden afgeremd. Theoretisch was hier toen geen speld tussen te krijgen, nu bijna 4jr verder was dit een hele domme beredenering, waar ik nog regelmatig spijt van heb. Gaat het me dan echt om het hard rijden, nee natuurlijk niet maar de 5-serie is een serieus zware bak en even invoegen op de snelweg vanaf lage snelheid vraagt erg veel van de geknepen 2.0 diesel. Zelfs het mild hybrid systeem kan daar niet zoveel in verbloemen. Ik heb dan ook een gemixt gevoel als ik op de afgelopen 4jaar terug kijk. Het is een ontzettend fijne stille en comfortabele bak met werkelijk heerlijke stoelen, met de cruisecontrol aan zoeft hij fantastisch over de snelweg. Geen trillend stuur of koersveranderingen door een zware wind. Ik kan me zo een minder fijn kantoor voorstellen. Wanneer we met het hele gezin op pad zijn, prijs ik me dan ook erg gelukkig dat zo’n auto ter beschikking wordt gesteld door je bedrijf.
Heb er de afgelopen jaren meer problemen mee gehad dan met de voorgangers van het blauw-witte merk, ik wijd dit dan ook gewoon aan pech.
Bij 60.000km bedrading van de luchtcompressor doorgesleten met een niet meer werkende luchtvering op de achteras als gevolg.
Bij 150.000km is de turbo vervangen, vanwege gebrek aan vermogen en uitlaatgassen in de auto. Dit is onder garantie gerepareerd.
Tevens alle hydraulische motorsteunen, wegens schuddende auto. Door het niet meer uit te schakelende start/stop systeem krijgen motorsteunen volgens mij veel meer te verduren.
Nu bij 190.000 is de speling op de cardanas zo heftig geworden dat dit op het vakantieadres in Frankrijk gerepareerd moet worden, omdat ik vanwege de heftig schokkende auto niet terug naar huis durf met het gezin. Beelden als met de kleintjes op de vluchtstrook staan in midden Frankrijk houden mij ‘s nachts uit slaap.
Verbruik:
Gemiddeld verbruik zomer en winter ligt tussen de 1:17 en 1:19, het fijne hierin is dat dit nauwelijks beïnvloed wordt door hogere snelheden. Als je tussen de 100-140km/h rijdt, dan verbruikt hij een keurige 1:18. Pas met een volgepakte auto die op winterbanden staat, loopt het verbruik op naar 1:17.
Belangrijkste opties:
Executive uitvoering.
Alle veiligheidsopties aangevinkt.
Comfort stoelen met elektrische stoelverstelling
Harman&Kardon geluidsinstallatie, niet super kwaliteit, mis de echte lage tonen die door de auto trillen. Er zitten kleine subs onder de stoelen, maar daar zit niet echt een grote klankkast omheen. Dit systeem haalt het niet bij het B&O systeem wat in Audi’s zit.
Expres geen grotere velgen genomen dan de 18” vanwege de achteruitgang van comfort op de snelweg. Toch ziet 18” er net te klein uit in de wielkasten.
Maar waarom zou ik hem dan toch niet meer bestellen als opvolger. Nu vanwege het lijstje hierboven, wanneer er veel kilometers worden gemaakt, dan gaat er nu eenmaal vaker wat stuk. Er is natuurlijk wel wat frustratie vanwege het acceleratie vermogen van een volwassen naaktslak maar dat is volledig aan mijzelf te verwijten. Ik heb zelf het verkeerde model heb besteld, ik had natuurlijk gewoon de 530i moeten bestellen en niet zo zuinig moeten doen en willen besparen op de bijtelling, met als redenatie ik minder boetes zou gaan rijden. Dat kan ik de diesel niet aanrekenen, maar toch is het lekkerder om de schuld buiten jezelf te zoeken. We hadden intern de keuze al gemaakt om het wagenpark over te laten gaan naar elektrische modellen en daar kwam gelijk een uitdaging om de hoek kijken vanwege mijn handicap. Ik behoor met 2.02m tot de giraffe-achtigen en de ev’s hebben hun accupakket allemaal in de bodem zitten waardoor de binnenruimte een stuk minder hoog is dan bij de brandstof aangedreven modellen. Nu wonen we niet in het bos en vind ik SUV’s voor mensen die vaak zware aanhangers moeten meesleuren. Daarom heb ik hier altijd met een grote boog omheen gelopen. Mijn ei van Columbus was een VW Multivan, ik zal mezelf hier al helemaal mee rondscheuren, kinderen erin, racefiets achterin en dan de electrische schuifdeuren dicht en gaan. Maar vrouwlief sprak hier haar veto voor uit en zoals zo vaak in ons huishouden was dit niet meer onderhandelbaar. Nu heb ik bijna elke dealer in de weide omgeving van binnen gezien om proef te gaan zitten. Dat ging meestal als volgt, ik wandelde naar binnen, regelrecht naar het gewenste model. Wrong mezelf erin en na een minuut of 5, zei ik netjes gedag en verliet het pad. Sommige snelle verkopers probeerde me nog enigszins te helpen door maar extra hard aan het knopje te trekken en zo de stoel nog die laatste mn naar beneden en achteren te krijgen om zo mijn beginnende kale kop los te krijgen onder de hemelbekleding. Testgezeten in een BMW I5 maar deze is van binnen minder ruim dan wat ik nu heb. De BMW IX was dan wel echt een gezellig me balzaal maar daar was het accupakket van de 40 te klein, een range van 250-300km vind ik te weinig en de 50 ging al heel snel dik over de ton. Wilde heel graag luchtvering hebben vanwege het gewicht van al die zware accucellen.
Omdat de jongste steeds vaker klaagt dat zn beentjes klem zitten, als mijn stoel bij het uitstappen automatisch nog iets verder naar achteren schuift, was ik opzoek naar heel veel binnenruimte. Enfin, bij de Audidealer stond er naast de A6 ook een Q8 Etron, ook ik wist dat dit een gewone Etron was met een andere batch en andere bumpers. Toch maar even het proefzitritueel weer afgedraaid en verdraaid, dit zat lekker en wat een bak ruimte. Die SUV-rijders zijn dus helemaal niet gek. Daar ontstond dan ook een nieuw probleem, door het lezen van de Autoweek reviews over de etron was ik niet wild enthousiast over de techniek, met te weinig range en heel veel problemen aan de elektromotoren. Dus eigenlijk een beetje een gok en deze Q8 55 etron besteld. Hoop dat het geen verkeerde gok gaat worden. Heb ook de Q6 er naast gezet omdat dit toch echt de nieuwere auto is met de laatste techniek. Maar de binnenruimte vond ik iets tegenvallen, een stuk minder ruim dan de Q8 en de Q8 heeft dan toch wel een goede aanbieding te pakken met standaard luchtvering, 408pk en een accupakket was netto 106kw is.
Wordt vervolgd….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 530i xDrive High Executive | M Sport | | 4wielsturing | HUD | Pano | M remmen | 20 inch
- 2020
- 87.550 km

BMW 5-serie Touring 520i AUT8 M-SPORT ORG.NED / NAP / PANORAMADAK / VIRTUAL / CAMERA / LEER / COMFORTSTOELEN / EL.TREKHAAK
- 2020
- 89.284 km

BMW 5-serie Touring 530e High Executive BEIGE LEER I GR. NAVI I TREKHAAK I ORG.NL + NAP
- 2021
- 196.176 km