BMW 518d (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
BMW 518D met B47
- 900 km
Na een relatief korte levertijd (4 weken) de nieuwe auto ontvangen. Uitgangspunt was een gunstige prijs per Kilometer en een gunstige co2. Met de nieuwe Motor (B47) en een co2 uitstoot van 110 voldeed deze wagen. Het was wel schrikken bij de dealer, De opties en optieprijzen zijn schrikbarend. Toch besloten voor de 518d te gaan met slechts 2 opties: voorverwarming en ACC. Verder niets.
De standverwarming will ik graag omdat deze het interieur en de motor voorverwarmt, de adaptive cruise control vanwege veiligheid. Ik zie de ACC als een paar extra ogen.
Toch valt de uitrusting me goed mee, ik kann redelijk overweg met de standaard uitvoering.
Er zit een zeer goede handsfree op de wagen. Muziek streamen via BT werkte binnen 5 minuten.
Ik kon kiezen uit wit of zwart zonder bijbetaling, ik heb voor wit gekozen. Qua bekleding heb ik gekozen voor veneto beige.
Ik heb nog wel wat wensen die ik in de komende maanden langzaam invulling ga geven: trekhaak, audio-upgrade, Tuning.
Het rijden tot nu toe bevalt, ik blijf onder de 5,0l op de snelweg, de fabrieksopgave van 3,8 (snelweg) en (4,1) gemiddeld lijkt me echter niet haalbaar. Was ook te mooi om waar te zijn.
De auto voelt premium en heeft een zeer hoog comfort. Nodigt mij beslist niet uit tot sportief rijgedrag. Tuning overweeg ik wel serieus omdat het verschil tussen de 518D en 520D alleen de programmering betreft.
De 8 traps automaat werkt zag en daardoor draait de auto weinig toeren, 1500 bij 110 km/uur en 2000 toeren bij 15 km/uur.
Nog weinig nadelen kunnen ontdekken, een klein puntje is echter is dat de instelling van de rijmodus altijd terugspringt naar de comfort-stand.
Als ik zonder ACC rijd gebruik ik de eco-pro stand, met ACC meestal de comfort stand. Dit omdat bij de ACC het handiger is als de auto wel op de motor afremt.
Vooralsnog dus een happy nieuwe eigenaar die uitkijkt naar vele comfortabele Kilometers.
Tuning ervaringen
- 16.000 km
Vanaf het begin is het de bedoeling geweest de auto te tunen. Een 518D is tenslotte een softwarematig beperkte 520D. Na wat speurwerk was de eerste keuze de firma ASD, redelijk goede reviews op de BMW Forums, hele mooie prijs. $00 Kilometer gereden, de Auto 2 dagen kwijt en teruggekregen met de melding dat het niet gelukt is :-(. Van mijn kant dus geen positieve review voor ASD. Daarna naar BR Performance en daar ging het gelukkig wel goed. Ze zagen direct dat er al geprobeerd was de Auto te tunen Maar dat was gelukkig geen probleem. Wel schrikken bij de meting van het originele vermogen: 130pk en 330NM. Ik snapte het niet, de 518D moet toch teruggetuned 150pk en 360NM hebben?? Achteraf blijkt dat ik een teruggetunde 518D heb gekregen, foutje van de dealer.
De resultaten zijn dan ook schokkend, na tunen 216pk en 472NM! Wouw. De Auto kan nu tussen 120 en 170 serieus versnellen in de 8e versnelling zonder terug te schakelen. Comfort, absoluut. Dus een absolute aanrader voor mensen met een 518D van mijn kant. Mijn gemiddeld verbruik is iets omlaag aan het gaan, ik zit nu echter op een gemiddelde van 5,1l over de afgelopen 16.000 Kilometer.
De auto rijd zeer fijn. Volgens de boordcomputer moet ik over 15.000 Kilometer een eerste beurt hebben. Daarbij zal ik de volgende punten melden: de afstandbediening van de voorverwarming werkt alleen als je naast de auto staat. Als de auto voor het raam staat werkt de afstandbediening al niet :-(. En ik krijg met grote regelmaat meldingen van de ACC dat deze gedeeltelijk niet werkt.
Ervaringen na 140.000 kilometer in 518D
- 140.000 km
De auto is nog in mijn bezit en bevalt perfect. Eerste dealerbeurt was een ramp. Mijn ACC zou niet werken omdat ik tweedehands winterbanden met velgen had gekocht zonder sensors voor bandenspannning! Voor de standkachel hadden ze de wagen voorzien van een complete software update. Weg tuning. Mijn eerste beurt was na 3 (winter) maanden en de helft van de rekening was pollenfilter (zijn er pollen in de winter?). Kortom een eenmalige actie. De nieuwe software heeft echter wel de problemen van de standkachel en ACC verholpen.
Terug naar de tuner en gelijk naar stage 2 tuning. Klein beetje extra vermogen, nauwelijks merkbaar, 229pk en 487NM.
Aanpassingen: eibach verlaging en trekhaak. Audio staat nog steeds op het lijstje.
Met het dagelijks woon-werkverkeer verbruik ik 4,5l en kan ik een week op 1 tank rijden. Lange afstanden naar Barcelona en Polen ligt het verbruik rond de 6l maar dan serieus doorrijden.
De topsnelheid nog niet getest, ruim voldoende dus :-).
Geen mankementen of reparaties tot nu toe. Wel geeft de boordcomputer aan dat ik bij 155.000 mijn eerste remblokjes (voor) mag vervangen.
Ik blijf voorlopig een tevreden rijder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.