BMW 5-serie (2021)

autoreview

BMW 5-serie (2021)

Signalement

Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf30.500 km
KM-stand laatst41.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bmw 530e xdrive touring high executive

  • 39.000 km

Beste Lezer,

Hierbij een zo objectief mogelijke review over de 530e. Voor zover mogelijk als bmw liefhebber :0)

Dit is mijn 3e 5 serie touring (F11 (520d,G31 530i en nu G31 lci 530e xdrive). Ik zal proberen toe te lichten wat deze auto nu maakt wat het is waarbij, mijn vorige auto, de 530i als referentie wordt gebruikt. Daarnaast zal ik ingaan op de verschillen in rijeigenschappen tussen de 530i en 530e. Inmiddels ongeveer 9000km met de auto gereden.

Uitvoering en opties:
Het is dus een 530e touring g31 lci in de kleur saphirschwarz met M sportpakket. Auto is voorzien van vele opties die het leven in de 5 net wat comfortabeler maken en de looks wat sportiever: 20inch, Harman Kardon, dacotaleer, 360 camera, adaptive drive/onderstel, comfort stoelen, Mperformance remmen, HUD, softclose, panoramadak, getinte achterramen, keyless entry, adaptieve cruise control, driving assistant, stoelverwarming voor en achter, stuurverwarming, Apple CarPlay en Android auto.

Musthaves:
- 360 graden camera: het is vrij forse auto. Handig om rondom de auto te kunnen kijken. Je kunt zonder maar went snel.
- HUD: veel informatie geprojecteerd in de voorruit zoals snelheid en navigatie. Geeft rust en overzicht zonder elke keer naar scherm op het dashboard te moeten kijken.
- ACC: ontspannen rijden. De afstand tot de volgende auto kan je instellen. Remmen en accelereren gebeurt automatisch, ook in de file. Ideaal.
- Panoramadak: veel licht wat het ruimtelijk effect versterkt. De kantelstand van het dak is ideaal ten opzichte van een raam opendoen. Voldoende frisse lucht en je kunt elkaar gewoon verstaan :0)

In de categorie, leuk dat het erop zit maar....:
- softclose: Het gewoon dichtgooien van de deuren is zoiets routinematig. Om nu elke keer met een fluwelen hand de deur langzaam in het slot te laten vallen zodat het systeem de deur verder dichttrekt, heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
- adaptive drive: Naast de drive modus sport, hybride en electric is er ook adaptive stand te selecteren. Deze stand anticipeert op de navigatie, of hard aanremt voor een bocht, wat sportiever het gas gebruikt en past daar automatisch het onderstel op aan. Ik had dit ook op mijn vorige auto maar ook in deze versie is het effect minimaal merkbaar. Ik ben een rustige rijder, af en toe wil ik vlot inhalen of accelereer ik wat sportiever maar deze optie voegt op dit onderdeel naar mening weinig toe.

Welke opties zijn minder geworden. Zoals hieronder al beschreven bij "wat is minder positief". Ik mag graag muziek luisteren in de auto en het Harman Kardon systeem klinkt goed en helder, maar ten opzichte van het systeem in mijn 530i g31 pre-lci van mindere kwaliteit. Geluid is een beleving, een ieder ervaart dit anders maar het huidige systeem vind ik minder vol klinken en vult de ruimte in de auto anders dan ik was gewend. Hierin is de bezuinigingsdrang van BMW duidelijk te merken. Ik heb een proefrit gemaakt in de G61, in deze demo zat ook het Harman Kardon systeem en dat klonk weer als het hifi systeem van de G31 lci. Deze trend lijkt BMW dus door te trekken naar nieuwe modellen.

Wat is positief:
- rust in de auto
- comfortabel ondanks sportonderstel en 20 inch wielen
- samenspel electro motor en benzinemotor
- in standje sport (individual, alles op comfort en motor op sport) vind ik met name op de snelweg heerlijk rijden. Even snel inhalen is geen probleem. De motor draait standaard en, als de accu vol is, ten alle tijde electro ondersteuning. Bij gas geven is er meteen vermogen beschikbaar en geen moment vertraging van de zf bak zoals bij de 530i. Is de accu leeg en activeer je deze stand dan laad de accu automatisch op tot 5km range.
- zitcomfort comfort stoelen. Na lange ritten stap je altijd fris uit.
- redelijk zuinig. Met volle accu gemiddeld 1 op 18/19 bij 100km en 14/15 bij 130. Lege accu 1 op 14/15 bij 100 km en 11/12 bij 130 km.
- looks, zwart op zwart al is dit smaakgevoelig

Wat is minder positief:
- beperkte range max 50 in de zomer en 30 in de winter. Uiteraard hebben de 20 inch hier geen positieve invloed op.
- gebruikte materialen. Bmw slaat wat mij betreft een verkeerde weg in door bij elk nieuw model te bezuinigen op zaken die de algehele kwaliteits beleving niet ten goede komt. Zoals de autosleutel: er is een ander soort lichter plastic gebruikt, voelt nu als een sleutelhanger van de Action. Nu is er niets mis met de Action maar het punt is duidelijk.
Harman Kardon, anders en minder vol geluid door gebruik van lichtere speakers en sub met kleinere conus.
- auto heeft 2 gezichten. Is de accu leeg dan moet de 520i motor behoorlijk aan de bak om de 1935 kilo in beweging te krijgen. Je kan goed meekomen in het verkeer maar mist de souplesse van wat meer vermogen.
- minder grote kofferbak. 430l ipv 570l
- motor is wat brommerig bij aanslaan
- xdrive al is dit smaakgevoelig maar de auto voelt wat massiever aan, is wat minder minder soepel als alleen achterwiel aandrijving. De wegligging is daarintegen top, ondanks het hoge gewicht zijn lange doordraaiers op de snelweg met een veel hogere snelheid te berijden zonder dat het oncomfortabel wordt.
- afhankelijk van het gebruik van de auto is het voordeel van een hybride ten opzichte van een benzine auto zeer beperkt (hierin heb ik de hogere wegenbelasting miv 2025 niet meegenomen). Laden doe ik via eigen zonnepanelen. Laden aan openbare laadpalen is omgerekend net zo duur als benzine en afhankelijk van de stroom aanbieder nog duurder.

Wat is negatief:
- de welbekende kleine tank van 46 liter
- maximale range rond de 600 km
- accu opladen (battery control) met de motor kost veel benzine. Verbruik 1 op 9/10 bij 100 km, 7/8 bij 130km.

Rijgedrag:
Je merkt dat je met meer kilo's onderweg bent maar is beperkt van invloed op het rijgedrag. BMW heeft er veel werk van gemaakt om het onderstel hierop aan te passen en weet zo het extra gewicht goed te verbloemen. Je merkt wel dat het veercomfort anders is, niet zozeer minder comfortabel, maar strakker. Na een genomen drempel deint de auto wat korter na dan de 530i. Voor de rest is het nog steeds een echte 5 serie.

Samengevat: ik ben nog steeds blij met de auto. Het is een heerlijke reiswagen maar heeft 2 gezichten, daarnaast is het voordeel van een hybride ten opzichte van benzine beperkt. Daar moet je deze auto niet voor kopen.

Heb je vragen, stel ze gerust.

Update 28 Februari 2025
Ik krijg regelmatig vragen over het verbruik en of deze versie nu zuiniger/goedkoper is in het gebruik dan de 530i. Dit is niet samen te vatten in één zin en afhankelijk van meerdere variabelen zoals aantal kilometers per jaar, gebruik van de auto, eigen zonnepanelen etc.
Om een voorbeeld te geven: afgelopen week een route, heen en terug, van 165 km gereden (foto bijgevoegd). Overdag heen max 100km per uur gereden en in de avond terug max 130. Daarbij 9,3 liter benzine verbruikt en 8,8 kWh. Ik heb zonnepanelen maar geen eigen parkeerplaats. Ik kon die dag de auto niet opladen met eigen stroom. Voordat ik vertrok heb ik de auto dus opgeladen aan een openbare laadpaal. Op basis van het verbruik de bijbehorende kosten:
opladen Vattenfall: 8,8 kw x 0,36 = 3, 17
Benzine E5 9,3 liter x 2,15 = 20,-
Totaal 23,17.

Met de 530I haalde ik een gemiddelde over dit traject van 1 op 15.
Benzine E5 11 liter x 2,15 = 23,65.
In dit voorbeeld is het voordeel te verwaarlozen. Had ik kunnen thuis kunnen opladen dan was het voordeel iets groter geweest. Trek dit door naar het aantal kilometers per jaar en je hebt een idee voor een totaalbeeld.

Onderhoud en ervaringen

  • 41.500 km

Bij BMW zijn de onderhoudsintervallen om de twee jaar of elke 30.000 km. Mijn auto is nu bijna vier jaar oud, dus ondanks de lage kilometerstand heb ik vandaag een grote beurt en een APK laten uitvoeren. Dit omvatte:
Een oliebeurt
Vervanging van de bougies
Interieurfilter
Oliefilter
Luchtfilter
Voertuigcontrole
Zoals verwacht waren er geen bijzonderheden. Toch ben ik geen fan van de extreem lange onderhoudsintervallen die BMW hanteert. Daarom laat ik sowieso elke 15.000 km een extra oliebeurt uitvoeren.

Voor de geïnteresseerden hieronder mijn ervaring met onderhoud bij een BMW-dealer en waarom ik ben overgestapt naar een specialist. Is toch een langer verhaal geworden dan ik dacht, zegt genoeg!

Van 2017 tot begin 2024 liet ik al het onderhoud uitvoeren bij BMW-dealer Ekris. In het begin ging dit redelijk maar op een gegeven moment werd dit minder en ging er meer niet goed dan wel. Je betaald de hoofdprijs maar heb ervaren dat de kwaliteit toch vaak diep triest is te noemen.

Dieptepunten bij BMW-dealer Ekris:
- Trillingen na bandenwissel
Na het vervangen van 4 banden veel trillingen in de auto. Met name voelbaar in de bestuurdersstoel. Diagnose Ekris: lichte kromming in de velg rechtsvoor (niets mee gedaan, hersteld Ekris niet ivm kwaliteitseisen bmw). Achterbanden opnieuw gebalanceerd. Proefrit gemaakt en de auto is was weer trillingsvrij kreeg ik te horen. U kunt hiermee prima op vakantie. Nou dat heb ik geweten, 2 dagen later vertrokken naar noord Spanje. Totaal 3500km met een stuiterende auto gereden.
Bij terugkomst een banden specialist hier naar laten kijken. Kromming in de velg is niet geconstateerd. Ik heb mee mogen kijken velg was 100%. Rechter achterband had een forse hoogteslag, de roadforce meetapparatuur sloeg rood uit. Band getrimd en alles opgelost.
- luchtvering staat af en toe op maximale hoogte 9/10 cm en wilde dan niet normaal niveau. Diagnose bmw: apparatuur gaf geen fouten, rijhoogte was correct. De auto staat weer klaar voor u. Bij het ophalen van de auto merkte ik dat de auto achter weer hoog op zijn wielen stond. Gemeten 8 cm. Kom op zeg, kijk verder dan de diagnose apparatuur. Serviceadviseur gevraagd mee te kijken. Nieuwe afspraak gemaakt, ben je 4 weken verder. Toen wel opgelost.
- draadloze telefoon oplader werkte niet. Diagnose bmw: sofware update uitgevoerd waardoor opgelost. Bij het ophalen van de auto vroeg ik of het getest is met een telefoon. Dat was niet te herleiden uit de werkbon. U voelt hem al aankomen. Nee dit werkt inderdaad niet zei de serviceadviseur. Weer nieuwe afspraak gemaakt en je bent weer 3 weken verder.
- koelvloeistof slang lekkage. Uurtje werk inclusief autowassen (gezien op de my bmw, tijdstip open en tijdstip gesloten) 515 euro, onderdeel was iets van 50 euro, rest arbeidsloon. Belachelijk, er werd geen transparantie gegeven in het werkelijk aantal uur. Er werd alleen gezegd dat er toch wel echt meer dan een uur aan de auto is gewerkt. Dat is ook meteen het nadeel van die all-in prijzen. Second opinion aangevraagd bij een bmw specialist. Die gaf aan zich bezwaard te voelen als hij dit in rekening zou brengen voor inderdaad een uur werk.
- Voor onderhoud wordt de auto in de ochtend ingenomen bij serviceadviseur A. In de middag gebeld door serviceadviseur B over wat is geconstateerd en eind van de dag kom je de auto weer ophalen bij serviceadviseur C. Onderling wordt er blijkbaar niet gecommuniceerd dus de beste man wist niet wat er aan de auto was gedaan en of alles was opgelost. Hij moest alles van de bon lezen en bij de vragen die ik had navraag doen bij de werkplaats.
- gesprekken gevoerd met de servicemanager, regelmatig enquêtes ingevuld, tevredenheidsonderzoeken etc. Deze punten ondermeer aangegeven. In de enquête: kunnen we u bellen bij vragen, Ja ingevuld. Nooit meer iets vernomen van Ekris.

Ik breng de auto nu sinds 2024 bij bmw specialist The Engineer's Garage in Breukelen. Wat een verademing, korte duidelijke communicatie, transparantie over kosten en werkzaamheden. Leveren kwaliteit, echte vakmensen, gebruiken alleen originele onderdelen, kunnen het gedane onderhoud inlezen rechtstreek bij BMW, fabrieksgarantie kan geclaimd worden en dat tegen een veel voordeliger tarief. Als je wilt mag je gewoon de garage inlopen om te kijken waar ze aan werken en vragen stellen. Dat is nog eens service. Daarnaast zijn de eigenaren Nick en Robin aardige gasten en leuk om de passie voor bmw mee te delen.

Dan het rijden:
Ik ga de auto steeds meer waarderen. Eerder melde ik dat het een auto is met 2 gezichten. Als de accu leeg is, is het beschikbare vermogen van 2.0l beperkt. Ik moet dat iets nuanceren. Het viel me op dat de auto in hybride modus de accu altijd met een paar procent oplaadt, zelfs zonder navigatiebestemming. Hierdoor is er eigenlijk altijd voldoende vermogen beschikbaar voor mijn rijstijl. Voldoende souplesse en een rustige draaiende motor i.p.v. een schreeuwende 4 cilinder. Dit betekent dat ik soms minder vaak oplaad dan verwacht, omdat de auto ook met een "lege" accu eigenlijk prima rijdt :0)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.