BMW 5-serie (2014)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 363.500 km |
535d GT X-drive High Executive
- 363.500 km
Je wilt wat anders, maar wat.
Na bijna 5 jaar ervaring met de 530 d GT, als taxi, wilde ik eigenlijk een passende vervanger.
Dat is een lastige, omdat ik reeds een verwende verkeersdeelnemer was ( en ben )
Mijn " vaste" grossier in BMW's wees mij op een bepaald moment, begin Mei 2018 op de nadering van een 535 dX GT, bouwjaar 2014, dus 4 jaar jonger dan mijn toenmalige wagen.
Hij was goudkleurig ( de gouden koets..), ik moet toegeven, die kleur sprak mij niet meteen aan, daar moest ik aan wennen, zeker in combinatie met de beige binnenkant van de auto.
Het grote verschil zat natuurlijk in het toenemen van het aantal pk's in het vooronder in combinatie met de aandrijving op alle 4 de wielen, de befaamde X-drive.
De teller stond op 48000, mijn toenmalige 530 stond op 375.000 km.
Dus ook qua km ging ik er flink op vooruit.
Uiteraard, na een proefrit, was ik volledig om.
Kom maar eens terug na een proefrit in een 535d GT x-drive met opmerkingen......die ga je echt niet verzinnen.
Of het moest zijn dat je eigenlijk liever een Opel Kadett zocht...
Dat kan.
Dus de 530 ingeruild, en op stap met deze 4 wiel aangedreven beul.
Ondanks mijn ervaring met div BMW's sinds 2005 wist dit model mij toch wederom te verrassen in comfort, kracht en souplesse.
Werkelijk ! Wat een fijne rijmachine.
Inmiddels ben ik 4,5 jaar verder met achter mij reeds meer dan 3 ton aan kilometers, en nog steeds ben ik verliefd op mijn koetsje.
Zijn er dan helemaal geen zaken te benoemen ? Jazeker.
De onkosten ten opzichte van de niet X drive modellen die ik had, zijn hoger.
De bandenmaat is anders: voor 245/45 R19 en achter 275/40 R19.
Uiteraard een kostbare maat..en tevens niet uitwisselbaar, van voor naar achter.
Dus steeds heb je 4 nieuwe slofjes nodig.
De runflat uitvoering is tevens zinloos, omdat je met de Xdrive te maken hebt, en dan mag er maar minimaal verschil in omloopsnelheid van de banden onderling zijn.
Anders verniel je de zogenaamde Transfer case..( aandrijving naar voren )
Rond de 200.00 km zijn de luchtballen voor de vering beide vervangen, 1 was er lek.
Een half jaar later moest de compressor worden vervangen...
Er is een terugroepactie geweest betreffende de uitlaatgaskoeler, voor dit model. Is kostenloos uitgevoerd door de dealer.
De Transfercase is vervangen door een gereviseerde soortgenoot.
Deze aandrijving naar de voorwielen bestaat uit een lamellen pakket.
Deze lamellen werken als een soort koppelings platen, en slijten, logischerwijs.
Het schijnt dat de olie in deze "bak" niet kan worden ververst.
De olie van de magistrale 8 bak is vervangen rond de 250.000 km.Tevens is de bak gespoeld.
Het onderstel/aandrijving is kostbaarder dan bij de niet Xdrive uitvoeringen.
Je kunt je gerust afvragen, heb ik deze Xdrive nodig, hier in Nederland
Maar dat kun je ook ten aanzien van het aantal Pk's, natuurlijk.
Het verdere algemene onderhoud aan de wagen beperkt zich tot oliewissels
en filtervervanging en af en toe een remblokje. Niet zo spannend.
Top dus.
Het rechter voetje bepaald de onkosten grotendeels, is mijn mening.
Ik zal deze review nog aanvullen, binnenkort.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
![BMW 520i M Sport Aut. [ Schuifdak Navi prof. Trekhaak ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/53595565/0-e1fcecb5bdbe1bd6db29357eac42b427.jpg)
BMW 520i M Sport Aut. [ Schuifdak Navi prof. Trekhaak ]
- 2018
- 162.718 km

BMW 530e iPerformance High Executive M-Sport Camera Parkeerhulp Sfeerverlichting Voetgangersbeschermer Fineline Ridge
- 2020
- 38.699 km

BMW 5-serie Touring 528xi High Executive / Leer / Navi / Trekhaak / Dealer onderhouden
- 2015
- 155.053 km
Lees ook

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

BMW legt nieuwe typenamen vast

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

BMW Group: ruim helft verkochte auto's nog voor 2030 elektrisch

Lezersreacties (0)
Reageren