BMW 340i xDrive Touring M Sport Edition (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 340i xDrive Touring M Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Ruim 3 maanden in gebruik
- 5.000 km
Van mijn vorige auto liep de lease termijn medio 2015 af. Oriënterend kwam vooral de vraag op zelf kopen of weer leasen. Mijn kilometers zijn, terugkijkend, vooral privé. En wegens de lease regeling (cafeteria) alsmede het feit dat ik van de 7% auto's als liefhebben niet echt warm loop, uiteindelijk besloten privé te kopen.
Het moest 4 wielaandrijving worden, liefst wat ruimer en meer flexibel i.v.m. hobby's als skieen en fietsen. En ook een automaat. De BMW 3 Touring stond al snel hoog op het lijstje. En ook de mogelijkheid van terugkeer naar een 6 cylinder sprak me zeer aan, gegeven mijn eerdere ervaringen met een Z4.
Aldus is het een 340i xDrive M-sport geworden met high executive en individual leder interieur. Voor mij een ideale auto omdat er vele eigenschappen in één zitten: snel/sportief, praktisch en (voldoende) ruim. Als kleur had ik eigenlijk de nieuwe donkerblauwe kleur (na de facelift) willen nemen, maar die is er niet voor de M-sport. Jammer. Grijs is wat anoniemer, maar staat hem in mijn ogen goed. De ingetogenheid vind ik ook prettig, geen type aanduiding. De kenner ziet alleen iets aan de 2 uitlaten.
Uiteraard is er bij het zoeken naar zoveel eigenschappen in één auto altijd sprake van een compromis. Voor echt sportief is met name het best forse gewicht een beperkende factor. Maar voor dagelijks gebruik dicht bij wat voor mij als ideaal is te bestempelen. Het comfort is ook erg goed, eigenlijk onverwacht veel beter dan de (achteraf bezien) erg harde (maar ook erg goed op de weg liggende) A5 coupe die ik hiervoor reed. Dat was me tot deze BMW nooit zo opgevallen, wellicht ook omdat ik daarvoor een Z4 had (een skelter, en dat bedoei ik in positieve zin, 100% fun auto).
Net een set winterbanden laten monteren, geen 19" maar 18". Ietsje minder grip denk ik, maar mede wegens xDrive nauwelijks merkbaar. Als binnenkort de M-performance pack met sportuitlaat beschikbaar komt, vrees ik die verleiding niet te kunnen weerstaan. Niet omdat er nu sprake is van te weinig vermogen, integendeel, maar gewoon, omdat het kan.
Hier ga ik het zeker een paar jaar lang met een grote glimlach in volhouden. In de toekomst kijken is lastig, maar kijkend naar alle ontwikkelingen in autoland is er denk ik een gerede kans dat dit wel eens mijn laatste 'fossiele' vierwieler zou kunnen zijn. Dan is het maar beter - in mijn ogen - om daar maximaal plezier aan te beleven.
Het verbruik? Tot nu tot net iets beter dan 1 liter per 10 kilometer. Eigenlijk vergelijkbaar met de Audi, netjes - vind ik - voor een station van 1655 kg (volgens kentekenbewijs, tel daar maar wat bij) met 4 wielaandrijving en automaat.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 3-serie

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland

Vernieuwde Volkswagen Golf: nieuwe verlichting en infotainment

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen
