BMW 330d Touring High Executive (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 16.950 km |
KM-stand laatst | 189.000 km |
Na 1 jaar
- 54.000 km
zoekactie goed gelukt, 6 cilinders, luxe diesel met stevig vermogen
Aanschaf:
Zocht een jaar geleden naar een duitse jahres wagen, omdat in duitsland veel meer keuze is dan in nederland. Uiteindelijk bij bmw dusseldorf de meest geschikte gevonden. Deze zelf met behulp van importautos.nl geimporteerd.
Belangrijke zoekcriteria voor mij waren toen; 330d touring automaat, liefst donkerblauw met beige of bruin leer, sportonderstel, headup, panoramadak en verder liefst zo compleet mogelijk.
Vooral adaptief sport onderstel vond ik erg belangrijk nadat ik met een standaard onderstel had gereden. Die was echt te zacht, haast
Na aanschaf in nederland een M sportstuur en electr trekhaak laten monteren.
Motor/aandrijving
Motor is echt geweldig, zeker in combinatie met 8 traps automaat. Doordat automaat altijd in goede verzet staat heeft motor altijd voldoende vermogen, en valt er echt nooit een traag moment. Daardoor is auto gewoon vlotter als een 335d E90 met de bekende 6-bak. Ook op hogere snelheden trekt auto goed door, en pas vanaf circa 220-230kmu is de acceleratie wat minder.
Ook bij stoplicht moet je goede sportauto hebben om deze diesel er uit te rijden.
Comfort
Door adaptief onderstel en sportbesturing is auto strak, maar toch erg comfortabel. Ook op de sportstand is auto nog behoorlijk comfortabeler als mijn vorige 330d met sportonderstel. Je voeld dat auto in sportstand minder overhangt in bochten, waardoor je automatisch sneller durft.
Auto staat op 18" winterbanden en op 19" zomerbanden runflat.
Helaas heeft mijn auto nu geen sportstoelen, terwijl mn vorige bmw dat wel had. Hier heb ik echt spijt van, daar zat ik namelijk veel beter in. hierin glij je toch meer overzij, en betrap ik mezelf regelmatig op scheef hangen achter het stuur.
Verbruik
Deze auto is behoorlijk zuiniger als mijn vorige 330d. Nu verbruik ik gemiddeld 7,4 liter op 100km, terwijl de vorige op circa 8,4 liter zat.
Het zou kunnen dat ik door het meer comfort iets rustiger rijd dan in de vorige, die veel meer uitdaagde om te gaan racen. Hoewel je in deze de hoge snelheid minder door hebt, door het betere confort.
Over het algemeen is mijn rijstijl vrij vlot.
Betrouwbaarheid
Tot nu toe geen bijzonder onderhoud gehad, behalve bij 52000km de remblokken en remschijven voor vervangen. Tevens setje banden.
Reguliere beurtjes laten uitvoeren bij originele bmw dealer.
Samenvatting;
Echt super tevreden over auto, hoop hier zeker de 150-200d km in te gaan halen, en daarna misschien auto naar mijn vrouw doorschuiven als gezinsauto.
Update navigatie
- 54.600 km
Bij de laatste apk bood de dealer me een update aan voor de navigatie. Kosten circa 120€
De vorige versie was 1-2013, en hier was ik niet altijd tevreden over, een beetje nieuwe tom tom is zeker zo goed, maar dat kan ook aan mezelf liggen.
Doormiddel van de gekochte usb stick in opbergvak van middenconsole te plaatsen, is versie eenvoudig up te daten. Auto vraagt om de code die je bij de dealer bij de gekochte usb stick krijgt. Deze code besteld de dealer op serienummer, zodat kopiëren niet mogelijk is.
Na ruim 3 kwartier rijden was de nav dan geüpdatet. Nu dus versie 2-2015. Zo opties kan ik nog geen verschil ontdekken, maar dat verneem ik binnenkort wel als ik wat stukjes nieuwe weg rijdt.
Tevreden
- 114.000 km
Na bijna 3 jaar sturen nog steeds erg blij met auto.
Geen noemens waardige problemen gehad, behalve een nieuwe kabel voor de motorkapvergrendeling en weer een setje remschijven en blokken voor. Dit zal dan toch wel aan mijn rijgedrag liggen aangezien dit de 2e keer al is.
Al met al nog steeds superfijne rijdersauto. Lokt wel uit tot stevig doorrijden. Dit is dan tegelijk ook het nadeel van auto, want als ik met mn oudere landrover onderweg ben blijkt het dat ik veel rustiger en minder gehaast ben. Ongemerkt raak je dus toch meer 'opgefokt' in een vlotte bmw....
Betreft de opties waardeer ik 2 opties steeds meer. 1- het adaptieve sportonderstel.op bochtige wegen of snelweg op/afritten hangt auto toch duidelijk minder, wat dus een zekerder gevoel geeft, en dus gemakkelijker sneller kan.
2- de adaptieve grootlicht assistend. Als je dit gewend bent mis je het als je in het donker een andere auto rijd. Super hoe de lichtbundel alleen verduisterd waar een voor of tegenligger rijdt, terwijl de rest er naast volledig verlicht blijft. Bijna elke bijrijder verras je hiermee. Gewoon super leuk en fijn systeem.
Ondertussen wel druk aan het sparen voor een opvolger, maar aangezien de wensen al hoger worden zal ik nog wel een jaar of 2 geduld moeten hebben.
Soms spijt
- 189.000 km
Nu sinds een ongeveer een half jaar rijdt ik niet meer zakelijk in deze auto. Mijn vrouw gebruikt auto dagelijks, en in het weekend ikzelf ook. Elke keer als ik van Mn huidige LandRover overstap in de BMW, bedenk ik me waarom ik toch eigenlijk van merk ben overgestapt. Motor, aandrijflijn/automaat, onderstel, besturing en bediening is gewoon fijner als bij de LandRover. En natuurlijk moet je vooral rijgedrag niet vergelijken, toch wordt je elke keer weer blij van deze BMW. Betreft onderhoudskosten gaat het nog steeds erg goed met de auto, met het iets rustiger gebruik gaan de voorste remschijven al weer bijna 100dkm mee. Behalve standaard onderhoud, banden en apk helemaal niets geen onkosten meer gehad. De LandRover is tot nu toe al duurder in een half jaar en 30dkm dan deze BMW in 5 jaar en 170dkm.... maar ja dat kon ik natuurlijk van te voren ook wel raden. Vermoedelijk blijft de BMW langer dan de LR..;)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.