BMW 330d Touring High Executive (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 17.100 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Eerste ervaring
- 17.600 km
Na ruim een jaar Benz (C250 Estate, zie mijn andere review) weer terug bij BMW.
Weer een fabrieksoccasion uit Duitsland. Niet op aanvraag geimporteerd (dat zou ook kunnen), maar gevonden bij BMW Martinistad in Groningen. In vrijwel nieuwstaat, compleet uitgerust en met een beperkt aantal kilometers. Op 5 mei hebben we de auto opgehaald. Na een prima aflevering met uitgebreide uitleg konden we op weg. Terug naar Den Haag via de A31 net aan de andere kant van de grens. Maar daarover later meer :))
Het is een Saphirzwart-metallic 330dA Touring met Oyster-leren bekleding. De belangrijkste opties:
- M-pakket (met heerlijk zittende sportstoelen incl stoelverwarming en lendensteunen) en 18"-velgen;
- Navigatie Pro incl USB-aansluiting voor de iPod, maar zonder BMW Online (de auto is daarvoor net te oud);
- Adaptieve Xenon-verlichting met bochtverlichting en grootlichtassistent.
- Active Front Steering.
- Panoramadak.
- Comfortopening.
- Hifi-actief luidsprekersysteem.
- Aluminium dakdraagsysteem.
We hadden liever chromen raamomlijsting gehad dan glanzend zwart, maar het bleek €1400 te kosten om dat achteraf te vervangen. Dan is zwart ook best mooi...
Belangrijke redenen om voor deze motor te kiezen is dat we na de 4-cyl van de C250 weer een 6-cyl wilden hebben, en omdat we 30.000 km per jaar rijden is als je een occasion koopt met de kop eraf een diesel een goede optie. Zeker ls het een diesel met 245 pk en 520 Nm is!
De eerste 500 km zijn buitengewoon goed bevallen. De auto trekt als een lier, met een prachtig donker geluid als je volgas accelereert. De terugweg door Duitsland was een mooie mogelijkheid te kijken of de 330 op de snelweg in comfort veel scheelt met de C250 (allebei met sportonderstel overigens). Het bleek erg weinig te schelen. De 330 is iets stoteriger, maar de weg was ook niet echt strak. Met 200 km/u op de cruisecontrol is de auto ontspannen te rijden. Waarbij je meer dan in de Benz wel het gevoel hebt dat je aan het autorijden bent, in plaats van dat je door het landschap wordt gereden. In tegenstelling tot de 130i die we eerder hebben gehad ben je niet de hele tijd aan het corrigeren. En niet slecht was een verbruik van 1:10 bij 200 constant. Met de C250 haalden we dat al bij 160 constant. Gemiddeld hebben we over de eerste 500 km 1:15,5 gereden. Probleem is wel dat je erg gemakkelijk te hard rijdt. De cruisecontrol is in Nederland een noodzakelijk instrument om de snelheid een beetje binnen de perken te houden.
Kortom: ik denk dat we nog veel fijne kilometers in de auto gaan maken. In de volgende review meer mening over de bruikbaarheid van de opties.
Heerlijke auto
- 40.000 km
Inmiddels dik 20.000 kilometer verder ten opzichte van de eerste review. Het centrale beeld blijft dat de 330d een auto is waarin je altijd met plezier rijdt. Het door BMW gevonden compromis tussen comfort en sportiviteit (met M-onderstel) past ons prima, en het is altijd weer een genot het koppel aan de auto te voelen sleuren. Het verbruik van 1:14 is helaas wel waar wij structureel op uit lijken te komen (zonder dat we scheurneuzen zijn). Dat is best veel, maar het voordeel van een diesel ten opzichte van een op de EU-norm geoptimaliseerde turbobenzinemotor is dat het bij hogere snelheden ook nauwelijks oploopt. Met 160-180 over de Autobahn wordt het nog niet veel slechter dan 1:13.
Helaas is het er nog niet van gekomen een bergpas te rijden met de auto, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Tijdens een cursusdag met Dolf Dekking hebben we wel uitgebreid kunnen beproeven hoe de auto reageert bij hogere snelheden op de snelweg en op provinciale wegen. Opvallend is hoeveel meer de auto steeds kan als je al denkt best hard te rijden. Klaverblad? Het kan altijd wat harder zonder controle te verliezen. Noodstop vanaf 230 km/u? Geen probleem. Zonder dramatiek werd de snelheid afgeschud (wel opvallend wat een enorme lengte je bij zulke snelheden nodig hebt om af te remmen). Sowieso rijdt de auto bij hogere snelheden als op rails. Het is opvallend hoe comfortabel en snel het gaat als je iedere twee uur snel van stoel wisselt en met 180 km/u door Duitsland toert. Dan is Munchen best dichtbij :)
Wat ook opvalt is dat boven de 130 km/u het echte gevoel dat je versnelt bij vol gas toch wel afneemt. Begrijp mij goed: het is een snelle auto, maar iets meer dramatiek ook bij die snelheden zou wel leuk zijn. Is uiteraard ook het gevolg van het feit dat het een diesel is: bij die snelheden is het koppel niet meer zo intessant maar vooral het vermogen. Maar ja: als er een powerbox of chiptuning in gaat zijn we de garantie kwijt en daarna elk uitzicht op coulance.... Denk ik. Het motorgeluid is bij vol gas acceleren wel heerlijk. Het klinkt niet naar diesel, maar naar een benzinemotor mer veel cylinders. De sound engineers hebben hun best gedaan!
Goed, hoe bevalt de auto verder.
Gebruiksgemak: eigenlijk gewoon goed. Alles zit waar je het verwacht. De analoge verbruiksmeter mag er van mij uit. Liever lees ik het momentane verbruik digitaal af, met een olietemperatuurmeter waar nu de verbruiksmeter zit.
De bergruimte in het interieur houdt niet over, maar is met z'n twee-en wel voldoende. De bagageruimte is voor ons voldoende, maar ik kan mij voorstellen dat het prettig is dat het huidige model wat meer ruimte heeft.
De opties:
- Het M-pakket maakt de auto echt een stuk mooier. Ik zou niet zonder willen. Dat geldt ook voor de bij het pakket behorende stoelen, stuur en onderstel. Allemaal een stuk prettiger dan de standaard. De zwarte hemel van het M-pakket is fijn: de auto wordt er binnen een stuk rustiger van, en het zorgt voor een soort van gezellig geborgen gevoel.
- De Pro-navigatie is weinig bijzonders over te zeggen. Het bevalt prima. Het is wel jammer dat het scherm niet automatisch switcht tussen de dag- en de nachtstand. Op zich op te lossen door de nachtstand onder een van de voorkeuzetoetsen te zetten, maar er zijn genoeg andere merken die dit wel kunnen.
- Het (grote) zonnedak is perfect. Het brengt buitenlicht en frisse zomerlucht in de auto. Van het windgeruis (bij dak dicht) waar je regelmatig over hoort hebben wij geen last. De volledig open stand is overigens alleen geschikt voor op de boulevard. Boven de 50 km/u wil je het dak snel een standje dichter doen om het lawaai te beperken.
- Het hifi-systeem is voldoende wat betreft de geluidskwaliteit. Een stuk beter dan de standaard. Duurder is uiteraard beter, maar van mij hoeft het niet. De USB-aansluiting (tegenwoordig niet echt iets bijzonders meer) is handig. Je sluit de iPod aan en bedient hem verder via de iDrive. En: ook hier zijn de voorkeurstoetsen handig. De iPod onder een voorkeuzetoets, en je hebt altijd je eigen muziekverzameling bij de hand.
- De bluetooth telefoon werkt goed. Bij het koppelen van een telefoon neemt hij alle contactgegevens over in de auto en kan je verder toe met bediening via de iDrive. Doordat in de armsteun een 12V-aansluiting zit kan je de telefoon opladen. Handig is dat je meerdere telefoons aan de auto kan koppelen, dan kiest hij automatisch de andere telefoon als de voorkeurstelefoon niet in de auto is.
- De adaptieve Xenon-lampen met automatische inschakeling zijn ideaal. Een keer de knop op automatisch, en de lichten gaan verder aan en uit wanneer je het zelf ook ongeveer zou doen. Je ziet de adaptieve verlichting veranderen: op de snelweg smal en ver, en bij lagere snelheden breed en dichtbij. De bochtverlichting werkt goed. Met het draaien van het stuur zie je de lichtbundel meedraaien. Handig op bochtige wegen: het licht is iets meer daar waar je naar toe gaat. De automatische grootlichtschakelaar gebruik ik eigenlijk niet.
- Active Front Steering: als je het niet hebt weet je niet wat je mist, en als je het hebt wil je niet meer zonder. Met behoud van het stevige directe stuurgevoel regel het systeem dat de stuuruitslag snelheidsafhankelijk wordt. Zodat je bij lage snelheden niet hoeft te hoepelen en bij hoge snelheden heerlijk stabiel rechtuit rijdt. Aanrader!
- De comfortopening van de deuren zou ik zelf als optie niet kopen. Voegt wat mij betreft voor het geld weinig toe, en is onhandig als je er mensen meerijden die natuurlijk altijd sneller dan jij bij de deur staan zodat je alsnog via de afstandsbediening de deuren opent. Dat je voor het starten de sleutel niet in de auto hoeft te steken is natuurlijk wel een aardige gimmick, maar nodig is het voor mij niet echt.
Al met al: de ideale auto voor ons. Tot nu toe deden we twee jaar met een auto om dan een jonge occasion terug te kopen, ik ben benieuwd of we nu ook zo kort met de auto gaan doen!
Nog steeds prima
- 53.000 km
Inmiddels de eerste beurt en de eerste APK achter de rug. Bijzonderheden naast olie en filters vervangen:
- De auto gaf aan dat de remvoeringen vervangen moesten worden, dit bleek niet het geval. Garage heeft het systeem gereset.
- Auto meldde af en toe dat de achterklep niet goed gesloten was. Sensor is schoongemaakt.
- Bij het panoramadak was aan de achterkant een rubberen strip losgeraakt. Is weer vastgemaakt.
- De banden zitten op 2 mm. Maar snel gaan sparen....
Verder inmiddels met de auto via de Vogezen en het Zwarte Woud naar Zwitserland geweest. Heerlijke auto om passen en haarspeldbochten mee te rijden! Doordat de auto wat langer is dan onze eerdere 130i gaat het met meer rust en comfort, maar met het koppel van de diesel erop klauwen de achterwielen zich echt vast als je de bocht uit rijdt. Achterwielaandrijving, fijn!
Wat minder was dat we een rondje Lago Maggiore reden uit een motorrouteboek, waarbij de ruimte tussen gebouwen op een plaats helaas ook alleen voor motoren geschikt bleek te zijn.... Dankzij een inboorling reden we ons gelukkig niet vast en konden we veilig keren. De inklapbare spiegels waren wel even handig.
Wat betreft het rijden van routes is het overigens ideaal een route te plannen via bmw-routes.com en deze via de usb in het navigatiesysteem te zetten. Met de autokaart erbij kies je de leuke groene weggetjes en gaan met die banaan. Of je zet via dezelfde weg een route uit het Stuurmanswegenboek van Autovisie in de auto. In de Vogezen gebruikt, en dat beviel prima.
Weer terug gereden via de Autobahn (en Stuttgart: 50 jaar Porsche 911-tentoonstelling). Ontspannen cruisend op 180 km/u schoot het lekker op. Deze auto blijft nog wel even!
Dure bandjes
- 62.000 km
€1045.
Dat was de rekening voor twee nieuwe achterbanden bij BMW Den Haag (Michelin Pilot Sport 18" runflat). Wel even slikken, volgende keer maar wat breder offertes vragen..... Gelukkig kwam er niks uit de gelijktijdige controlebeurt.
De banden zijn wel meteen lekker ingereden met een lang weekendje München voor een fabrieksbezoek en rondleiding in het BMW-museum. Altijd interessant om te zien hoe een platte plaat metaal aan het eind van de band is veranderd in een auto.
De reis van een naar München verliep prima. Op zondag teruggereden dus (vrijwel) geen vrachtwagens op de weg. In 6,5 uur de 850 km van München naar huis betekent een gemiddelde van 130 km/u inclusief een plas- en een tankpauze. Met gemiddeld 1:13!
Inmiddels beginnen de keuzevraagstukken weer op te doemen. Normaliter ruilen we een auto bij ca 75.000 km in, dat is over 5 maanden. Gisteren wezen proefrijden in een 330d van het nieuwe model. Met adaptive cruise control en allerlei rijassistenten aan boord. Dat beviel eigenlijk niet heel erg. De auto voelt veel groter en meer op comfort gericht. Met alle rijassistenten er bij ben je meer bezig de systemen te controleren dan dat je zelf aan het rijden bent. Weer op weg naar huis beviel onze huidige auto eigenlijk beter. Lekker compact en hij betrekt je meer bij het rijden dan het nieuwe model.
Het voorstel voor inruil van onze huidige auto viel overigens erg tegen. We zijn mooi ingewijd in de wereld van marge- en BTW-auto's. Wat is er namelijk aan de hand: een dikke diesel is vooral zakelijk interessant omdat de BTW verrekend kan worden. Omdat wij de auto in privébezit hebben is BTW-verrekening echter niet meer mogelijk (het is een margeauto geworden). Daarmee is de potentiële markt voor onze auto kleiner, en dat scheelt zo €3000 inruil. Oftewel voor ons als we twee jaar met de auto doen €125 per maand, zijnde 1,5 tank in een 330i. De volgende auto wordt dus in ieder geval weer een benzineauto, want dit wordt wel een dure grap.
Maar zoals gezegd: de 330d zelf bevalt nog steeds prima en snort met weinig onderhoudskosten (behalve die banden) en een te overzien brandstofverbruik in de rondte.
Verkocht!
- 67.000 km
Tja, en dan loop je tegen een andere interessante auto aan en verkoop je een prima auto toch. Voor een hele fijne: BMW Martinistad in Groningen vond voor ons als fabrieksoccasion een F31 330dA Touring met M-pakket en diverse goodies van februari 2013 met 18.000 km op de teller voor een aantrekkelijke prijs.
Het prijsverschil was te overbruggen, en nu staat de auto dus te koop in Groningen. Voor €34.900 met 67.000 km op de teller en nieuwe achterbanden :).
Zoals hierboven ook te lezen is heb je er een prima auto aan. In de 50.000 km dat we met de auto hebben gereden hebben we geen bijzonder onderhoud gehad, en ook voor de garantie heeft de auto niet retour garage gemoeten.
Aan de ervaringen hierboven is weinig toe te voegen, daarom nu nog het antwoord op de vraag: en wat heeft dat dan allemaal gekost? Per kilometer waren de kosten aldus:
- afschrijving: €0,40
- brandstof: €0,10
- onderhoud excl banden: 0,01
- banden: 0,02
- MRB: €0,06
- verzekering: €0,06
Wat mij betreft prima value for money voor het rijplezier dat de 330d heeft gegeven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.