Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie touring

BMW 330d touring (2000) #2

autoreview

44
BMW 330d touring (2000) #2
Joep Goethee
  • Joep Goethee12
  • Gebruikersreview
14 juli 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering330d touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 5%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 355.000 km
  • 13 juli 2007

Na lang wikken en wegen toch gaan kijken: een 330d touring in het Friese Parrega. Strakke auto, geen schadebak, maar wel een 330d ’kaal’... geen executive dus.

De proefrit was overtuigend. Alleen een beetje lui. Niet raar, want deze 330d stond al een half jaar te koop. Heel vreemd, want met de auto is niks mis. De BMW-specialist uit Parrega merkte wel dat de Friezen het niet zo op tourings hebben. Zelf denk ik dat de meeste 330d-liefhebbers liever voor een executive gaan. Ik ook, maar nog liever ga ik voor een goede betrouwbare auto met vooral dit motorblok. Deze dus. Een flinke beurt kado gekregen en de auto opgehaald.

PRESTATIES: Wat kun je verwachten van een 330d touring? Bakken trekkracht. Die heeft ie. Dit was niet voor niks in 2000 de snelste diesel op de markt. Maar evengoed valt het me ook op dat splinternieuwe dieseltjes zoals Bravo's, 2.0tdi's, etc. toch behoorlijk aan de weg timmeren. OK, de snelste diesel in 2000, maar inmiddels niet meer dan een behoorlijk snelle jongen tussen de nieuwkomers.

MOTORKARAKTER: Typisch voor BMW is dat de vermogensontplooiing heel stabiel is. Niet dat bonkige van een VW-diesel (het lijkt wel of het VW-gaspedaal een aan/uit-knop is). Nee, een constante duw in je rug. Of misschien beter: alsof je aan een elastiek weggetrokken wordt. Echt een indrukwekkend gevoel. Een carpoolcollega vond het net een opstijgend vliegtuig.

GELUID: Ook belangrijk: een fijn 6-cilinder dieselgeluid. Mooie roffel en bij optrekken voelt het, zoals veel BMW s dat hebben, alsof je een enorme machine in beweging zet. Op hogere toeren (>3000) een ronduit sportieve sound! Geeft het echte BMW-gevoel, iets dat bij mijn vorige viercilinder wat minder was, en wat bij 320-diesels waarin ik proefreed ook ontbrak. Wel duidelijk meer geluid dan bijvoorbeeld zo'n extreem stille e46 benzine-zescilinder, maar ook wel weer indrukwekkend.

VERBRUIK: Het verbruik valt me reuze mee. Met mijn snelwegkilometers staat de computer na bijna een hele tank op 6,4 liter per 100 km: 1 op 15,6. In de praktijk is de computer iets te optimistisch: het verbruik varieert van 1 op 13,5 tot 1 op 15. Wat ik overigens klasse vind, is dat het verbruik nauwelijks onder die 1 op 13,5 te krijgen is. Ook op zeer snelle vakantieritten (140-170km/u constant) blijft het overeind. Laatst reed ik in een op zich zuinige Avensis D4D, maar die gaan boven de 130 echt enorm zuipen. Deze 330d is dus echt een auto die in alle opzichten gebouwd is voor het betere snelwegwerk.

WEGGEDRAG: De wegligging is beslist anders dan mijn oude compact. Je merkt enerzijds de 1.600 kilo’s best, anderzijds is de besturing prettiger. Langzaamaan leer je de grenzen van een auto beter kennen. Iets minder een gooi-en-smijt-auto dan mijn vorige. Wel stabieler en rustiger. Even één veelzeggende ervaring: zomer 2008 in één ruk van Umbrië naar Utrecht gereden (1.700km), plaspauzes en een hap in een Duits restaurant daargelaten. De hele tijd 130-170 op de klok, af en toe een tikje meer. Is gewoon goed vol te houden!

COMFORT: Veercomfort is hard! De auto staat vrij laag en dat is te merken. Overigens hou ik wel van een direct onderstel, maar had verwacht dat de auto zachter zou zijn. In dat opzicht is een 5-serie denk ik een nog fijnere snelwegauto.

Al met al erg gelukkig met mijn aankoop. Erg blij dat ik niet voor de 320d gekozen heb, hoewel ook dat geen misse auto is. Enig minpunt is dat ie relatief kaal is: geen cruisecontrol, handmatige airco, geen mf-stuur en geen sportinterieur of leer. Inmiddels zit dat sportinterieur er wel in, en dat is m.i. een must-have!

Totale onderhoudskosten, inclusief banden: ongeveer 7.000 euro op 165.000 km. Dat is ongeveer 4 cent per km. Met name begin 2010 ben ik aardig aan de beurt geweest (radiator, turboslang, twee remklauwen, remblokken voor, hogedrukpomp). Deels kun je dat verwachten bij deze km-stand, deels pech, deels baal ik er ook gewoon van. Tussen medio 2010 en februari 2011 eigenlijk geen kosten meer gehad. Soms komen dingen tegelijk...

PROBLEMEN

  • 355.000 km
  • 13 juli 2007

Wat er toe nu toe gebeurde

213.000km, Beurt type 1: olie en filters, airbagstoring, kentekenverlichting, koelsysteem afgevld en kleine dingen, 120 euro bij mijn BMW-specialist in Kortenhoef. Ik noem geen namen, maar ik raad je 'm wel aan. Even googlen.

225.000km: Lampen vervangen, grill zat los, 50 euro bij de buurtgarage.

232.000km: Luchtmassameter geprogrammeerd bij de dealer. Dat verklaarde het inhouden! Trekt nu van 0-230 aan één stuk door. 220 euro.

229.000km: Airco laten afvullen, 135 euro bij de buurtgarage.

236.000km, Beurt type 2: olie. allerlei filters, wederom airbagstoring, toerentalsensor inlaatnokkenas (startproblemen!) vervangen, keuring, raammechanisme vervangen, 400 euro bij mijn BMW-specialist.

248.000km: Band kapot gereden in bouwafval. 1 nieuwe band laten monteren voor te veel geld bij de buurtgarage: 190 euro.

250.000km: 3 bijpassende banden met 7mm profiel gekocht voor 180 euro. Bij een tweedehands bandenboer.

254.000km: sportstoelen origineel BMW op de kop getikt in Winneweer, 200 euro.

267.000km: plots gestotter en vermogensverlies. Verstuivers? Commonrail stuk? Nee, laten doormeten en het bleek de kabel tussen computer en blok (met vergulde contacten) te zijn (versleten). Kosten 145 euro.

287.000km: behoorlijke vakantiebeurt en APK. Zelf schokdempers uit Duitsland laten overkomen (Bilstein B4). Verder: draagarmen voor vervangen, originele silent-blocks waren helemaal af (eerste serie e46 zijn ze van matige kwaliteit), dempers + rubbers vervangen. Dat het weggedrag niet meer je dat was, en dat het nu weer zo strak voelt als toen ik 'm kocht, is geen verrassing, wel een sensatie. Verer: remvoeringen achter, wisserbladen voor, olie + alle filters. Hermsen in Kortenhoef liet me een hele doos ouwe onderdelen zien. kosten garage 695 euro + 185 voor de dempers die ik uit Duitsland haalde. De duurste beurt tot nu toe, maar het valt me nog steeds alleszins mee na een ton sturen in deze beul.

297.000 Motorstoring. Noodloop ingeschakeld, gereset bij een BMW-dealer. Ik vind het afzetterij: 146 euro voor ruim een uur wachten. Heel eerlijk gezegd vertrouw ik dit niet helemaal. Volgens mijn vaste monteur is dit normaal 15 minuten werk. Was een noodgevalletje, maar wel balen.

299.000 Winterbanden laten aanrukken uit Duitsland. 4x Dunlop 3d nogwat, toppers volgens elke test. Ben benieuwd! Wel weer 550 euro lichter, maar dit is regulier slijtagewerk.

299.000 Tevens een set originele styling 73 met bijna nieuwe Dunlop Sportmaxx gekocht via marktplaats. Komen er dit voorjaar op. Wel een investering van 475 euro, maar je kunt maar op één set banden tegelijk rijden, zullen we maar zeggen.

303.000 Lekke radiateur + themostaat kaduuk, beide geheel vernieuwd. Kappote turboslang en vacuümklep. Achterruitenwisser. Piepende multiriemen. 2 dagen leenauto bij bekend BMW-adres in Leek. Vanwege mijn nieuwe baan en de daaraan gekoppelde ritten Utrecht-Groningen is dat tevens mijn nieuwe vaste garage. Niet goedkoop, wel goed. 900 euro lichter... auto trekt weer als nooit tevoren! Alsof een ingeslopen verkoudheid ineens over is.

314.000 Oliebeurt, kachelweerstand vervangen. De specialist in Leek gooit werkelijk vloeibaar goud in het blok: 7,5 liter castrol voor ca. 115 euro ex BTW. Samen met weerstand, werkloon en leenauto 300 euro lichter. Wel erg veel geld.

322.000 Remklauw rechtsachter loopt aan. Dat is de tweede (rechtsvoor verving ik in de zomer van 2009). Eerst gangbaar laten maken. Leek goed mar slijtage was toch te groot. Nu een nieuwe. Verder meteen het aandrijfasrubber vervangen. Gebonk is in één klap verdwenen, auto is ook stabieler. Winterbanden verruild voor mij set zomerbanden + originele 330 velgen, uitgebalanceerd en gemonteerd. Totaal 550 euro. Veel geld, maar moest. Verder nog een fles Justice Brothers Diesel Fuel Cleaner toegevoegd. Eén injector slaat soms een tik over. Schijnt goed spul te zijn dat werkt, i.t.t. Wynns; afwachten.

326.000. Motortik wordt steeds ernstiger. Overslaan begon bij weinig gas, nu ook bij 140-160km/u kruissnelheid. Bovendien loopt er wéér een rem aan. Auto weggebracht: kabelboom gecorrodeerd (schoongemaakt en behandeld), uitlezen leerde dat er wat weinig brandstofdruk was en de hogedrukpomp brandstof viel op de brug spontaan uit! Had ook onderweg kunnen gebeuren (pomp vervangen) Remklauw linksvoor nu aan de beurt (vervangen). Schijven kromgetrokken (afgedraaid), remblok verbrand (beide vervangen). Totale kosten: 760 euro. Auto is wel weer klaar. Gevraagd aan de monteur: "Wat zit er nu nog aan te komen?". Antwoord: "Niks". We zullen zien.

333.000 Paar ruitenwissers en een lampje. Het is weer even rust in de tent.

336.000 APK-keuring. Geen punten. Wel de motormanagementkabel vervangen (haperde toch weer, waardoor de eerste cilinder soms uitviel). Verder alle filters vernieuwd, remleidingen ontroest, enkele kleine dingetjes. 335 euro.

340.000 Een chauffeur van een brede bestelbus heeft zijn laadbak in mijn achterflank gereden. Zijn schuld, schadeformulier getekend, en inmiddels een bedrag toegekend gekregen.

355.000 Ik heb de 330 met schade en al ingeruild. Na 165.000 topkilometers stap ik over op een iets nieuwere, veel completere en minder bereden 530d touring. Zie nieuwe review.

KLEINE UPDATE

  • 15 februari 2012

Toevallig zag ik mijn oude wagen (weer) op Marktplaats staan. De auto is inmiddels meerdere keren te koop aangeboden, waarvan één keer met teruggedraaide teller (minder dan 200.000km). Momenteel met bijgewerkte schade, km-stand op aanvraag voor 4.350 in Roosendaal.

Het was te verwachten, met zo'n km-stand en schaden: een heilloos einde tegemoet gaan na van handelaar naar handelaar geschoven te zijn. Je zou bijna een traantje wegpinken.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 316i Executive

    BMW 316i Executive

    • 2001
    • 248.202 km

    € 1.399

    BMW 316i Executive Trekhaak NAP Climate Control

    BMW 316i Executive Trekhaak NAP Climate Control

    • 2001
    • 101.450 km

    € 4.250

    BMW 3-serie E46 Coupé Handbak Originele NL Auto

    BMW 3-serie E46 Coupé Handbak Originele NL Auto

    • 2001
    • 120.601 km

    € 44.950

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 328i touring Executive (1999)

    BMW 328i touring Executive (1999)

    1
    • 23 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320i touring Executive (2000)

    BMW 320i touring Executive (2000)

    12
    • 14 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 318i touring Executive (2000)

    BMW 318i touring Executive (2000)

    • 29 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 318i touring Executive (2001)

    BMW 318i touring Executive (2001)

    14
    • 15 juni 2015
  • Gebruikersreview
    BMW 318i touring Executive (2000)

    BMW 318i touring Executive (2000)

    3
    • 1 november 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 328i touring Executive (1999)

    BMW 328i touring Executive (1999)

    4
    • 9 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 330d touring Executive (2000)

    BMW 330d touring Executive (2000)

    4
    • 8 januari 2013
meer reviews
Klokje rond BMW 330d Touring

Klokje rond BMW 330d Touring

98

Een 318i Touring volstaat natuurlijk voor alledaags poldergebruik. Maar met een dikke zescilinder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    95
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden