BMW 330d touring (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 192.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 355.000 km
Na lang wikken en wegen toch gaan kijken: een 330d touring in het Friese Parrega. Strakke auto, geen schadebak, maar wel een 330d ’kaal’... geen executive dus.
De proefrit was overtuigend. Alleen een beetje lui. Niet raar, want deze 330d stond al een half jaar te koop. Heel vreemd, want met de auto is niks mis. De BMW-specialist uit Parrega merkte wel dat de Friezen het niet zo op tourings hebben. Zelf denk ik dat de meeste 330d-liefhebbers liever voor een executive gaan. Ik ook, maar nog liever ga ik voor een goede betrouwbare auto met vooral dit motorblok. Deze dus. Een flinke beurt kado gekregen en de auto opgehaald.
PRESTATIES: Wat kun je verwachten van een 330d touring? Bakken trekkracht. Die heeft ie. Dit was niet voor niks in 2000 de snelste diesel op de markt. Maar evengoed valt het me ook op dat splinternieuwe dieseltjes zoals Bravo's, 2.0tdi's, etc. toch behoorlijk aan de weg timmeren. OK, de snelste diesel in 2000, maar inmiddels niet meer dan een behoorlijk snelle jongen tussen de nieuwkomers.
MOTORKARAKTER: Typisch voor BMW is dat de vermogensontplooiing heel stabiel is. Niet dat bonkige van een VW-diesel (het lijkt wel of het VW-gaspedaal een aan/uit-knop is). Nee, een constante duw in je rug. Of misschien beter: alsof je aan een elastiek weggetrokken wordt. Echt een indrukwekkend gevoel. Een carpoolcollega vond het net een opstijgend vliegtuig.
GELUID: Ook belangrijk: een fijn 6-cilinder dieselgeluid. Mooie roffel en bij optrekken voelt het, zoals veel BMW s dat hebben, alsof je een enorme machine in beweging zet. Op hogere toeren (>3000) een ronduit sportieve sound! Geeft het echte BMW-gevoel, iets dat bij mijn vorige viercilinder wat minder was, en wat bij 320-diesels waarin ik proefreed ook ontbrak. Wel duidelijk meer geluid dan bijvoorbeeld zo'n extreem stille e46 benzine-zescilinder, maar ook wel weer indrukwekkend.
VERBRUIK: Het verbruik valt me reuze mee. Met mijn snelwegkilometers staat de computer na bijna een hele tank op 6,4 liter per 100 km: 1 op 15,6. In de praktijk is de computer iets te optimistisch: het verbruik varieert van 1 op 13,5 tot 1 op 15. Wat ik overigens klasse vind, is dat het verbruik nauwelijks onder die 1 op 13,5 te krijgen is. Ook op zeer snelle vakantieritten (140-170km/u constant) blijft het overeind. Laatst reed ik in een op zich zuinige Avensis D4D, maar die gaan boven de 130 echt enorm zuipen. Deze 330d is dus echt een auto die in alle opzichten gebouwd is voor het betere snelwegwerk.
WEGGEDRAG: De wegligging is beslist anders dan mijn oude compact. Je merkt enerzijds de 1.600 kilo’s best, anderzijds is de besturing prettiger. Langzaamaan leer je de grenzen van een auto beter kennen. Iets minder een gooi-en-smijt-auto dan mijn vorige. Wel stabieler en rustiger. Even één veelzeggende ervaring: zomer 2008 in één ruk van Umbrië naar Utrecht gereden (1.700km), plaspauzes en een hap in een Duits restaurant daargelaten. De hele tijd 130-170 op de klok, af en toe een tikje meer. Is gewoon goed vol te houden!
COMFORT: Veercomfort is hard! De auto staat vrij laag en dat is te merken. Overigens hou ik wel van een direct onderstel, maar had verwacht dat de auto zachter zou zijn. In dat opzicht is een 5-serie denk ik een nog fijnere snelwegauto.
Al met al erg gelukkig met mijn aankoop. Erg blij dat ik niet voor de 320d gekozen heb, hoewel ook dat geen misse auto is. Enig minpunt is dat ie relatief kaal is: geen cruisecontrol, handmatige airco, geen mf-stuur en geen sportinterieur of leer. Inmiddels zit dat sportinterieur er wel in, en dat is m.i. een must-have!
Totale onderhoudskosten, inclusief banden: ongeveer 7.000 euro op 165.000 km. Dat is ongeveer 4 cent per km. Met name begin 2010 ben ik aardig aan de beurt geweest (radiator, turboslang, twee remklauwen, remblokken voor, hogedrukpomp). Deels kun je dat verwachten bij deze km-stand, deels pech, deels baal ik er ook gewoon van. Tussen medio 2010 en februari 2011 eigenlijk geen kosten meer gehad. Soms komen dingen tegelijk...
PROBLEMEN
- 355.000 km
Wat er toe nu toe gebeurde
213.000km, Beurt type 1: olie en filters, airbagstoring, kentekenverlichting, koelsysteem afgevld en kleine dingen, 120 euro bij mijn BMW-specialist in Kortenhoef. Ik noem geen namen, maar ik raad je 'm wel aan. Even googlen.
225.000km: Lampen vervangen, grill zat los, 50 euro bij de buurtgarage.
232.000km: Luchtmassameter geprogrammeerd bij de dealer. Dat verklaarde het inhouden! Trekt nu van 0-230 aan één stuk door. 220 euro.
229.000km: Airco laten afvullen, 135 euro bij de buurtgarage.
236.000km, Beurt type 2: olie. allerlei filters, wederom airbagstoring, toerentalsensor inlaatnokkenas (startproblemen!) vervangen, keuring, raammechanisme vervangen, 400 euro bij mijn BMW-specialist.
248.000km: Band kapot gereden in bouwafval. 1 nieuwe band laten monteren voor te veel geld bij de buurtgarage: 190 euro.
250.000km: 3 bijpassende banden met 7mm profiel gekocht voor 180 euro. Bij een tweedehands bandenboer.
254.000km: sportstoelen origineel BMW op de kop getikt in Winneweer, 200 euro.
267.000km: plots gestotter en vermogensverlies. Verstuivers? Commonrail stuk? Nee, laten doormeten en het bleek de kabel tussen computer en blok (met vergulde contacten) te zijn (versleten). Kosten 145 euro.
287.000km: behoorlijke vakantiebeurt en APK. Zelf schokdempers uit Duitsland laten overkomen (Bilstein B4). Verder: draagarmen voor vervangen, originele silent-blocks waren helemaal af (eerste serie e46 zijn ze van matige kwaliteit), dempers + rubbers vervangen. Dat het weggedrag niet meer je dat was, en dat het nu weer zo strak voelt als toen ik 'm kocht, is geen verrassing, wel een sensatie. Verer: remvoeringen achter, wisserbladen voor, olie + alle filters. Hermsen in Kortenhoef liet me een hele doos ouwe onderdelen zien. kosten garage 695 euro + 185 voor de dempers die ik uit Duitsland haalde. De duurste beurt tot nu toe, maar het valt me nog steeds alleszins mee na een ton sturen in deze beul.
297.000 Motorstoring. Noodloop ingeschakeld, gereset bij een BMW-dealer. Ik vind het afzetterij: 146 euro voor ruim een uur wachten. Heel eerlijk gezegd vertrouw ik dit niet helemaal. Volgens mijn vaste monteur is dit normaal 15 minuten werk. Was een noodgevalletje, maar wel balen.
299.000 Winterbanden laten aanrukken uit Duitsland. 4x Dunlop 3d nogwat, toppers volgens elke test. Ben benieuwd! Wel weer 550 euro lichter, maar dit is regulier slijtagewerk.
299.000 Tevens een set originele styling 73 met bijna nieuwe Dunlop Sportmaxx gekocht via marktplaats. Komen er dit voorjaar op. Wel een investering van 475 euro, maar je kunt maar op één set banden tegelijk rijden, zullen we maar zeggen.
303.000 Lekke radiateur + themostaat kaduuk, beide geheel vernieuwd. Kappote turboslang en vacuümklep. Achterruitenwisser. Piepende multiriemen. 2 dagen leenauto bij bekend BMW-adres in Leek. Vanwege mijn nieuwe baan en de daaraan gekoppelde ritten Utrecht-Groningen is dat tevens mijn nieuwe vaste garage. Niet goedkoop, wel goed. 900 euro lichter... auto trekt weer als nooit tevoren! Alsof een ingeslopen verkoudheid ineens over is.
314.000 Oliebeurt, kachelweerstand vervangen. De specialist in Leek gooit werkelijk vloeibaar goud in het blok: 7,5 liter castrol voor ca. 115 euro ex BTW. Samen met weerstand, werkloon en leenauto 300 euro lichter. Wel erg veel geld.
322.000 Remklauw rechtsachter loopt aan. Dat is de tweede (rechtsvoor verving ik in de zomer van 2009). Eerst gangbaar laten maken. Leek goed mar slijtage was toch te groot. Nu een nieuwe. Verder meteen het aandrijfasrubber vervangen. Gebonk is in één klap verdwenen, auto is ook stabieler. Winterbanden verruild voor mij set zomerbanden + originele 330 velgen, uitgebalanceerd en gemonteerd. Totaal 550 euro. Veel geld, maar moest. Verder nog een fles Justice Brothers Diesel Fuel Cleaner toegevoegd. Eén injector slaat soms een tik over. Schijnt goed spul te zijn dat werkt, i.t.t. Wynns; afwachten.
326.000. Motortik wordt steeds ernstiger. Overslaan begon bij weinig gas, nu ook bij 140-160km/u kruissnelheid. Bovendien loopt er wéér een rem aan. Auto weggebracht: kabelboom gecorrodeerd (schoongemaakt en behandeld), uitlezen leerde dat er wat weinig brandstofdruk was en de hogedrukpomp brandstof viel op de brug spontaan uit! Had ook onderweg kunnen gebeuren (pomp vervangen) Remklauw linksvoor nu aan de beurt (vervangen). Schijven kromgetrokken (afgedraaid), remblok verbrand (beide vervangen). Totale kosten: 760 euro. Auto is wel weer klaar. Gevraagd aan de monteur: "Wat zit er nu nog aan te komen?". Antwoord: "Niks". We zullen zien.
333.000 Paar ruitenwissers en een lampje. Het is weer even rust in de tent.
336.000 APK-keuring. Geen punten. Wel de motormanagementkabel vervangen (haperde toch weer, waardoor de eerste cilinder soms uitviel). Verder alle filters vernieuwd, remleidingen ontroest, enkele kleine dingetjes. 335 euro.
340.000 Een chauffeur van een brede bestelbus heeft zijn laadbak in mijn achterflank gereden. Zijn schuld, schadeformulier getekend, en inmiddels een bedrag toegekend gekregen.
355.000 Ik heb de 330 met schade en al ingeruild. Na 165.000 topkilometers stap ik over op een iets nieuwere, veel completere en minder bereden 530d touring. Zie nieuwe review.
KLEINE UPDATE
Toevallig zag ik mijn oude wagen (weer) op Marktplaats staan. De auto is inmiddels meerdere keren te koop aangeboden, waarvan één keer met teruggedraaide teller (minder dan 200.000km). Momenteel met bijgewerkte schade, km-stand op aanvraag voor 4.350 in Roosendaal.
Het was te verwachten, met zo'n km-stand en schaden: een heilloos einde tegemoet gaan na van handelaar naar handelaar geschoven te zijn. Je zou bijna een traantje wegpinken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.