BMW 330d (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
ERVARINGEN
- 212.000 km
Wat een auto. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo aan mijn verwachtingen voldoet. De auto is redelijk stug, maar heeft toch een goed comfort. Bij de Alfa 156 die ik hiervoor had was dit wel duidelijk minder. Er zijn ook totaal geen bijgeluiden te horen, geen rammeljes, kraakjes of wind- en bandenlawaai. Dit is de belangrijkste reden dat ik de Alfa heb weggedaan. Ook de souplesse van de 6 in lijn dieselmotor blijft mij verbazen. Het is elke keer een genot om in te stappen en weg te rijden, geen afstand is meer te ver. Het enige kleine minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is dat de auto licht sporingsgevoelig is, dit komt mede door de 225 brede banden. Als de banden versleten zijn ga ik 205 breed eens proberen.
Update: 13-3-08 150.000km
De eerste onkosten komen eraan. De beide voorste draagarmen zit teveel speling op. Dit veroozaakt waarschijnlijk ook de gevoeligheid voor de spoorvorming. Binnenkort ga ik ze zelf vervangen, via mijn werk kan ik voor weinig geld 2 nieuwe draagarmen inclusief silentblocks kopen, dus de kosten blijven binnen de perken. Als de nieuwe draagarmen erop zitten vermeld ik hier wel even of de spoorvorming is afgenomen.
Update: 24-4-08 153.000km
Geen last meer van spoorvorming, de draagarmen waren dus het probleem. Auto ook gelijk even een grote beurt gegeven. Alle filters vervangen, olie ververst en de service interval gereset. Binnenkort gaan de wielen eraf om de remmen te smeren. Verder een probleemloze auto die ook nog eens relatief zuinig rijdt (1:16).
Update: 30-5-08 156.000km
2 nieuwe banden gemonteerd. Weer teruggegaan naar de originele bandenmaat van 205/50/17 i.p.v. 225/45/17. Het weggedrag is hierdoor weer verbeterd, de auto is nu nog minder sporinggevoelig. Verder wilde ik de auto laten uitlijnen, maar dit lukte niet omdat de achterste silentblocks van de langsdragers waren versleten. Deze heb ik zelf vervangen en toen kon de auto wel uitgelijnd worden. Ik zal binnenkort mijn bevindingen hierbij zetten of dit het rijgedrag nog verder verbeterd heeft.
Update: 7-8-08 161.000km
Na het vervangen van de achterste silentblocks wegligging nog iets strakker geworden. Tevens de auto weggebracht voor de jaarlijkse apk. Deze is probleemloos verlopen, had ook niet anders verwacht.
Update: 16-3-09 179.000km
Auto voldoet nog steeds aan de verwachtingen en geeft nauwelijks problemen. Wel had ik tot voor kort vrij veel roetontwikkeling, maar dit heb ik opgelost door de EGR klep uit te schakelen. Positieve bijeffecten waren dar de auto nog prettiger rijdt en minder verbruikt. Ik kan het iedereen aanraden om de EGR klep buitenwerking te zetten. Dit is makkelijk zelf te doen en kost niets.
Update: 27-7-09 188.000km
Het was weer de beurt aan de jaarlijkse APK. Zoals verwacht is de auto hier probleemloos doorheen gekomen. De auto bevalt nog steeds super, maar het begint nu wel weer langzaam aan te kriebelen om naar een andere auto te kijken. Ik denk dat ik nog een jaar doorrij en dan ga kijken naar een BMW Z4 met zo'n fijne 6 in lijn benzinemotor. Ik heb ook nog een Mazda MX-5 erbij en betrap me erop dat ik cariorijden toch erg fijn vind. Aangezien mijn vrouw veel in de MX rijdt ga ik zelf ook maar eens op zoek naar een open roadster.
Update: 27-4-10 212.000km
Nog steeds zeer tevreden met de Beamer. Ik heb de betrouwbaarheid op 5 sterren gezet, omdat er naast het normale onderhoud niets stuk gaat. Heb nu 2 nieuwe banden gemonteerd en na 38.000km pas weer een onderhoudsbeurt moeten uitvoeren, volgens de servicemelding. Door dit lange onderhoudsinterval blijven de gebruikerskosten ook laag. Heb hierdoor ook besloten om minimaal nog 1 jaar door te rijden met deze auto. Zo lang heb ik nog nooit in dezelfde auto gereden.
PROBLEMEN
- 212.000 km
3-1-08:
Nog geen problemen gehad.
13-3-08:
Beide voorste draagarmen inclusief silentblocks vervangen.
24-4-08:
Auto zelf een grote beurt gegeven.
30-5-08:
Silentblocks langsdragers achter vervangen en 2 nieuwe banden + uitlijnen auto.
7-8-08:
Auto probleemloos door de keuring.
16-3-09:
EGR klep zelf afgesloten vanwege roetontwikkeling.
27-4-10:
Auto zelf weer een grote beurt gegeven en alles nagekeken. Behalve de gebruikelijke filters en olie verversen geen bijzonderheden.
VERKOCHT
- 224.000 km
Ik heb de BMW verkocht. Ik ga de komende tijd fors meer kilometers maken en hierbij wordt de afschrijving van de BMW te hoog. Ik heb een oudere Alfa 156 JTD teruggekocht die praktisch geen afschrijving meer heeft. Daarnaast heb ik bog een Mini Cooper gekocht waar mijn vrouw doordeweeks mee rijdt en gezamenlijk 's weekend. We hebben ook nog een MX-5, deze kan nu mooi in de winterstalling.
Ik heb de BMW verkocht met een nieuwe APK, maar dit viel nog even tegen. De BMW werd afgekeurd op de fuseekogel van de rechter draagarm. Dit is de 2e keer al dat deze draagarm is vervangen binnen 75.000km en 1,5 jaar tijd. Dat vindt ik wel erg snel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.