BMW 328i touring Executive (2000)

autoreview

BMW 328i touring Executive (2000)

Signalement

Uitvoering328i touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst87.771 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren

  • 77.000 km

Verhuizend van Zweden naar Nederland dacht ik dat ik met een klein gezin (2 volwassenen en een tiener) wel met een Cabrio afkon. Veel minder kilometers, de familie woont inmiddels weer dichtbij en geen zakelijke kilometers. Het feit dat ik verslaafd ben aan cabrio rijden deed mij een absolute topper kopen; een Saab 9-3 Aero Cabrio.

Nu vraagt u zich af, dit is toch een review voor een BMW 328 ? Ja dat klopt maar nog even geduld, ik leg u even uit hoe ik tot die keuze kwam. De Saab was een heerlijke auto, maar gedurende het korte jaar dat ik er in reed kreeg ik toch een onrustig gevoel. De wegligging was niet strak (torderen) en de auto bleek toch iets minder handig dan een 'petrol-head-in-mid-life-crisis' zich had ingebeeld. Mijn dochter klaagt niet gauw, maar instappen deed haar rugklachten geen goed. Met mijn mede 'petrol-head-vrienden-in-mid-life-crisis' een avondje belegd ter ere van de wijndruif en de verbrandingsmotor en de grove voorselectie gedaan. Papa moest blij zijn, dochter lief moest achterin kunnen zitten en sporadisch moest er een BILLY boekenkast achterin kunnen. Moeders had geen inspraak. Een van de medestanders merkte op dat ik nu toch eens echt met een BMW moest gaan rijden. Nu roept die dat al jaren, met name na een aanzienlijke consumptie van alcohol houdende vloeistoffen, dus meestal let ik daar niet zo op. Maar goed dan .. laten we het eens proberen. Nu houd ik van 'young timers' in perfecte staat, dus op een druilerige zaterdag ochtend maar eens in de Caab gestapt op weg naar de Heer Hof in het Noordwesten van Nederland. Deze mijnheer is uitermate aangenaam gezelschap als je de perfecte 'young timer' zoekt. Je moet er wel een dagje voor uit trekken. Want op een zaterdag wordt het al gauw erg gezellig in zijn showroom.

Daar stond een schitterende 328 met die mooie zes cylinder te wachten op een proefritje .. en geloof het of niet ... dat was de eerste keer dat ik een een BMW plaats naam.

Yep FREUDE am FAHREN is niets teveel gezegd. Spaarpot stuk geslagen, sleutels van de Caab ingeleverd en vanaf nu rijden we duits.

Een typische 'Rentnierswagen'. Lage km stand, volledige onderhoudshistorie aan boord. Zowat alle opties aan boord, inclusief leder, orgineel schuifdak, stoelverwarming, lamswollen vloermatten, PDC etc. Geen trekhaak, wat ik een pluspunt vindt. Zeer mooie blauw metallic kleur. De vorige eigenaar had een Becker navigatie systeem laten installeren, maar had de originele BMW Business Radio in de orginele verpakking meegeleverd. Die heeft Marco terug geplaatst met een iPhone connector. Heerlijke stereo en de functionaliteit van de knoppen op het stuur blijft gehandhaafd.

Auto laten taxeren door Dennis Rietveld, laten importeren door Marco Hof, all.risk verzekerd via een YoungTimer verzekering en genieten maar!

Meer 'freude', minder 'fahren'

  • 85.000 km

Inmiddels zijn we driekwart jaar en 8.000 km verder. We hebben iets meer met de auto gereden dan voorzien. Een lange trip op / neer naar ons voormalige thuisland Zweden gaf ruim gelegenheid tot 'Autobahn spielerei'. Ook ben ik van werkgever veranderd en werk ik nu in Belgie; in afwachting van de firmawagen (Volvo V50) mocht ik de BMW blijven gebruiken. Dat is per 1 januari helaas over. Vanaf die tijd zal de BMW vaker in zijn garage slapen en iets minder ingezet worden. Wellicht dat ik in de zomer even met Marco over een Z3 of Z4 ga bomen

Laten we beginnen met het feit dat er NUL storingen zijn geweest. Oh ja .. een kapot achterlampje. Dus qua betrouwbaarheid krijgt de BMW vooralsnog alle sterren. De auto slaapts 's-nachts altijd in een garage, dus weergoden en schijtende duiven krijgen weinig grip op de BMW.

Motorisch blijft het genieten. Ik doe altijd eerst een raampje of het dak open voordat ik start, zodat ik van dat heerlijke 6 cylinder geluid kan genieten. Al is er wel wat minder 'power' aan boord dan in mijn Saab's (193 PK vs 260 PK voel je wel). Ook was het even wennen om weer handgeschakeld te rijden. Mooie korte slagen, al is het met koude motor wel eens lastig om de 1e versnelling in te leggen. Geen olieverbruik, gemiddeld verbruik vanaf aanschaf 8,2 liter/100 km. Netjes. Hij drinkt gewoon E95.

De wegligging is onovertroffen vergeleken met mijn voormalige auto's van Zweeds fabrikaat (3 Saabs en een Volvo XC70). Strakke wegligging. Redelijk hard, maar nog steeds comfortabel. De auto laat zich een bocht 'doorkijken'. Een verademing na de Caab en de XC70.

Qua comfort heb ik wel een aanmerking. Het zitmeubilair voorin vind ik aanmerkelijk minder van kwaliteit dan dat van de voorgangers. Achterin krijg ik geen klachten, die is tevreden. Ook een klein ergonomisch klachtje over de knoppen van de cruise control. Die zitten rechts, maar in mijn Volvo zit deze links. Ik zet dus nog steeds dagelijks de radio harder op momenten dat ik de cruise control wil aanzetten. Niks aan te doen ... De Ezel en de steen zeg maar :-)

Verder heb ik de ramen vanaf de B-stijl naar achteren laten tinten. De workshop in R'dam bleek dit ook voor de BMW dealer te doen (die daar overigens 850 euro voor rekent, tegen de 250 die ik moest aftikken), dus kon ik de exacte zelfde tint krijgen als standaard geleverd. Het scheelt in de warmte op lange ritten in de auto en maakt het moeilijk om van buiten naar binnen te kijken, wat ik een fijn idee vindt.

Qua kosten ben ik tevreden. Ca 110 euro p/maand verzekering en wegenbelasting en een verbruik van 8,2/100 km kost me de kop niet.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met de BMW!

Een jaar verder!

  • 87.100 km

Sinds november weinig km's meer gemaakt. Zo ongeveer 2,000 km als ik het goed zie. Helaas moeten de meeste km's afgelegd worden met de firmawagen dus weinig freude am fahren momenteel. De V50 is zo op comfort gericht dat het altijd weer even wennen is in de BMW, maar na een paar minuten zijn we toch altijd weer goede vrienden. Hij slaapt lekker binnen in een verwarmde garage en is nauwelijks in de pekelellende buiten geweest.

Na 1 jaar was het tijd voor de jaarlijkse checkup en APK, dus op naar Hans Trouborst in Lageweg. Met glans en glorie het kritisch oog van deze vriendelijke BMW specialist gepasseert en beloont met een vers APK papiertje. Niks, nada, nul aan de hand!

Een nieuwe eigenaar

  • 87.771 km

Sinds de controle in Mei heb ik nauwelijks KM's meer gemaakt en stond de auto voornamelijk stil in mijn garage. Na mijn zomervakantie besloten om de auto te verkopen aan een volgende liefhebber. Met wat geduld is het gelukt om een nieuwe Youngtimer liefhebber te vinden, die er hopelijk veel plezier van gaat beleven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.