BMW 328i Executive (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 328i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vaak genoeg heb ik mijn BMW-rijdende vrienden al horen zeggen dat de enige echte BMW er eentje is met een 6-in-lijn motor. Voorheen keek ik hier nog redelijk sceptisch tegen aan, maar vanaf de eerste proefrit in de 328i wist ik het... ze hadden gelijk! De 2.8 liter krachtbron is enorm rustig en geluidloos, maar wanneer je het gas intrapt word je de stoel ingedrukt. Door het dubbele VANOS (variabele nokkenassen) systeem heeft deze motor, in tegenstelling tot zijn voorganger in de 325i ook onder de 3000tpm meer dan genoeg trekkracht. In combinatie met het BMW motorsport onderstel hou je deze wagen goed op de weg in de bochten. Het fantastische aan deze wagen vind ik dat je deze zowel als zakenwagen en sportwagen gereden kan worden; wanneer je op een afspraakt komt met deze voiture zal hij niet aan worden gezien als ’scheurijzer’, maar wanneer je even flink het gas open gooit laat je toch duidelijk zien dat dit geen gewone sedan is. De cockpit van de E36 is nog iets wat mij persoonlijk enorm aanspreekt. Je hebt in deze auto het idee dat je in de cockpit van een vliegtuig zit; JIJ bent de bestuurder.
Op het moment van schrijven ben ik bezig met de aanschaf van een E36 cabrio, aangezien ik geen voordeel heb van de 4 deuren van de sedan. Tevens zijn de cabrio en coupé modellen waardevaster dan sedan.
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik slechts enkele problemen gehad:
- storing op het display van de boordcomputer (weggevallen pixels) *dit is een vaker voorkomend probleem bij de e36 serie
- Handschoenkastje hing scheeft en kraakte *ook iets wat vaker voorkomt
- uitlaat ’kapot’; de uitlaat begon opeens een sportieve sound te produceren. Blijkbaar waren de schotten in de einddemper los geroest. Een maand lang heb ik dus met een gratis sportuitlaat rond kunnen rijden. Vervangen was niet verplicht (geen apk afkeur), maar ik vond het geluid na een week toch wel hinderlijk worden).
Voor de rest heeft de auto een oliebeurt en een onderhoudsbeurt gehad.
De eerste 2 problemen heb ik zelf opgelost, de boordcomputer is vervangen en het handschoenkastje heb ik zelf opnieuw gemonteerd.
De uitlaat was wel een dure grap... maar liefst 700 euro incl. montage en sierstukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.