BMW 325iX Touring (1990)

autoreview

BMW 325iX Touring (1990)

Signalement

Uitvoering325iX Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Werkpaard

  • 160.000 km

Eigenlijk vreemd, toch één van de auto's waar ik best veel mee heb gereden; waar ik in de andere reviews geen enkele moeite had om de nodige anekdotes uit mijn geheugen op te diepen is het hier enigszins blanco. Was de auto dan zo probleemloos? Als ik even snel kijk niet; de vorige eigenaar was kort voor hij de auto aan mij verkocht al 3100 Euro kwijt aan o.a. een nieuwe kop, ik nog geen 7 maanden later 2700 Euro aan o.a. een volledig nieuwe uitlaat, remschijven, blokken etc. Dat begint al goed. Wel alles bij de dealer, wat de prijs zeker enigszins verklaart.

Nou goed, dan gaan we schrijven en valt me vast nog wel wat te binnen. In ieder geval is deze auto wel voor een groot deel als werkpaard gebruikt. Aangeschaft als vervanger van een zelf uit Duitsland gehaalde 325iX Touring automaat. Dat was zeker geen verkeerde auto, maar had behalve een airco en een buitentemperatuurmeter geen opties. In die tijd wilde ik eigenlijk al een BMW museum beginnen en ik had m'n zinnen gezet op een exemplaar dat wat ruimer met accessoires bedeeld was. Dat ging niet vanzelf, in Nederland is de iX Touring eigenlijk niet geleverd (ik geloof 4 stuks officieel, waren over de 100.000 gulden toen, een Godsvermogen), in Duitsland (en Italië op de een of andere manier) zag je ze vaker. Toch is ook deze auto relatief zeldzaam, er zijn er niet veel meer dan 6000 van gemaakt. Vandaar ook dat ik mijn blik op Duitsland richtte voor een andere, maar ook daar kwam je ze bijna niet tegen. Eigenlijk 't al een beetje uit m'n hoofd gezet, kwam ik zowaar precies de goede gewoon in Nederland tegen. Met een vijfbak (dus iets feller en hogere top dan de automaat - 208 vs 202), mooi leren interieur, alle ramen electrisch, grote boordcomputer, cruise control, wis/was op de koplampen en uiteraard airco.

Waarom een iX werd me wel eens gevraagd. De "roep" van deze auto's was ook niet zo goed, benzineslurpers (gaat), lastige techniek (nooit last mee gehad) en zwaarder, een normale 325i was beter hanteerbaar. Oh ja?

Kan iemand zich de oude bocht nog herinneren van de A4 (uit de richting Amsterdam) naar Schiphol? Nu is dat bijna een haakse bocht, maar rond 1988/89 was dat allemaal wat vloeibaarder. Als autoverhuurder reed ik daar dagelijks meerdere malen doorheen, je kon de bocht met ongeveer 70 nemen, dat was dan redelijk vlot zonder er direct met de eerste de beste Kadett mee door de vangrail te vliegen. Ik zal het verhaal niet te lang maken, maar op een gegeven moment kregen we uit Duitsland een Audi 200 Quattro, er was een ruitje ingetikt en de huurder had in Amsterdam een andere auto meegekregen. Hoe oud was ik, een jaar of 2-23? Kan je 't je voorstellen hoe 't is om op die leeftijd in laten we zeggen nu een gloednieuwe S8 te mogen rijden? Fantastisch (ik heb 'm later ook nog teruggebracht naar Duitsland). Maar eerst moest dat ding naar Schiphol. Mocht ik doen, andere "hiker" mee om daar nog een tweede auto op te halen, 4wd, sjemig, wat reed dat waanzinnig. Sneeeellll! Wegligging? Leek wel een Maagdenburger bol. Kwamen we dus bij de bocht, 70? Nee, 140, zonder enig probleem. Op papier lijkt dat misschien allemaal niet zo spectaculair, maar de jongen die naast me zat is groen uit de auto gekomen. "Nee, ik wou je echt niet pesten, 't leek gewoon niet zo hard". Het effect van 4wd is me vanaf dat moment heel erg bij gebleven.

Daarom dus!

Ok, Audi was toen eigenlijk beter, maar ja, je bent trouw aan je principes, dus moest 't toch echt een BMW zijn.

En onder het schrijven schiet me inderdaad een aardige anekdote te binnen (gelijk nog een trouwens).

Nummer 1: BMW goede auto? Ja. Ook deze BMW (zie andere reviews) is ingezet in Bulgarije. Met name tijdens tamelijk winterse omstandigheden, 4wd, weet u nog? Op een ochtend, moest naar de fabriek, vanuit ons appartement naar beneden (geen jas aan, maar brrrrr, wel koud), auto sneeuwvrij gemaakt en starten. Hé, wat raar, 't leek wel alsof de accu leeg was, of was 't erger, een cilinder die vast zat? Duidelijk moeite met omwentelen, maar toch starten en daarna gewoon normaal lopen. Ik snapte er niets van, totdat ik op de buitentemperatuurmeter keek. Min 18. Het winterbergklimaat voelt heel anders als 't Nederlandse ongure winterklimaat, veel minder vocht en wind, vandaar ook geen jas, maar de iX had 't wel degelijk door, alleen een beetje ochtendhumeur.

Nummer 2. Eigenlijk wel een beetje schandalig, ha ha. Onze fabriek lag vijf kilometer van een wintersportplaats, daar was wat meer uitgaansmogelijkheid dan in "ons" dorp. Het gebeurde niet vaak, maar af en toe was ik er met mijn partners. Zo ook die keer, na het werk naar dat plaatsje om wat te eten en voor wat vertier. Gegeten, vertier gehad (paar biertjes op - ik was "de Bob" - "Bewust op bier") en op een bepaald ogenblik - laat in de nacht - terug naar het appartement. 't Had ondertussen behoorlijk gesneeuwd, beetje balorig, met name de partners; "Jij kan niet sliden". "Klopt, kan ik ook niet". "Ha ha, jij kan niet sliden". "Zei ik toch al, kan ik niet! Zeker niet met een 4wd". "Ha ha, jij kan niet sliden....", sjemig, stel etters, ok dan, ruk aan de handrem, stuur om en gas erop. "Vlorf", zei de iX, en daarna "zlarf", en toen "kreng". En toen stilte. Ok, de achterwielen stonden nog op de weg. Het middendeel van de auto ook trouwens, bovenop de uitlaat. De voorwielen daarentegen, tsja, die waren nog aan 't na-ijlen boven een greppel. "K*t, wat nu?". "L*l, je kan niet eens sliden". "Ja kom, dat had ik toch gezegd, rot op!". "Doe 'm dan in z'n achteruit!". "Guys, bemoei je er niet mee, waarom staan we hier nu zo, eigenlijk?". Maar toch gedaan, geen beweging in te krijgen, muurvast. "Ok, we stappen wel uit, dan gaan wij aan de voorkant duwen en jij rijdt 'm er uit". Geen beweging in te krijgen, geen cm. "K*t!!, wat nu?". Hé, koplampen, die kan ons helpen!. Koplampen dichterbij, auto stopt, hé, die auto ken ik, "eeeehhh.., dag burgemeester...". Uitgerekend de burgemeester van ons dorp, sh*t, sh*t, sh*t! We hadden al geen fantastische reputatie als 't ging om branieschoppen. "Hey guys, what happened?". "Eh, nou, er stak een konijn over en toen zijn we geslipt". Achter me hoorde ik wat onderdrukt geproest. Lang verhaal kort, de burgemeester kon weinig doen, er werd een relatie met een Hyundai Santa Fé uit z'n bed gebeld, sleepkabel eraan en trekken.... niets. Volgende relatie gebeld, maar nu met een MB autoambulance, lier op het achterste sleepoog, en jawel, beweging... in de MB, die trok zichzelf langzaam maar zeker naar de iX toe. Zat toch wel een beetje vast... Toen, ten einde raad, er waren ondertussen nog wel wat meer automobilisten gestopt, met een man of tien de voorkant omhoog tillen, ik op 't gas en de lier aan 't trekken, eindelijk schoot hij los. Ingestapt, iedereen handje gegeven en naar huis gereden. Schade? Een pijnlijke schouder van één van de tillers. Ok, eerlijk toegegeven, wel een beetje morele en reputatieschade, maar de Bulgaren zelf waren ook niet bepaald schoon op dat gebied, dus dat hief elkaar wel enigszins op.

Auto een keer uitgeleend (aan een andere Nederlander), volgende dag terug met een flinke deuk in de velg. Lener diezelfde avond onder het eten heel trots; "Fantastische auto, 180 mee gereden op de weg tussen X en Y". Fijn, de weg tussen X en Y, evenals die tussen A en B, B en C, etc. etc., kortom HEEL Bulgarije, is één grote gatenkaas. Ga je daar midden in de winter met 180 overheen, dan zie je die gaten niet, maar ze zijn er wel, L*L!

Plaatje 1: Ergens in Oostenrijk, net voor de Duitse grens, op weg van Hongarije naar Nederland. Zeer winterse omstandigheden waar de iX 0,0 last van had
Plaatje 2: Voor de fabriek in Bulgarije na een rit van 150 km vanaf Sofia. Auto was schoon in Sofia, zeer winterse omstandigheden, er wordt niet gestrooid met zout, maar met zand (wat zo mogelijk nog slechter is voor je auto).
Plaatje 3: Ook in Oostenrijk, vlak voor Wenen. Flink pak sneeuw, daar lachen wij om.
Plaatje 4: Tijdens een uitstapje, in de Pirin bergen, met uitzicht op de Rodope bergen. Van beide bergnamen is er ook lokaal bier, uitstekend te drinken.

Update onderhoud / kosten

  • 205.000 km

05-11-2001:
Nieuwe accu - Maaral Heemskerk - € 147,42

29-11-2001 / 161884:
Inspectie I - Maaral - € 2762,45
- Beurt; olie, filters, bougies etc.
- Remblokken voor, blokken en schijven achter
- Complete uitlaat
- Silent blocs
- Afdekplaten bagageruimte vervangen
- + wat smalltalk

19-12-2001 / 162751:
Thermostaat en tellersensor vervangen - Maaral - € 121,91

12-09-2002 / 167585:
Dynamo check + nieuwe accu - Maaral - € 198,90

25-11-2002 / 172085:
Jaarlijkse controle - Maaral - € 586,38
- Kleine beurt (olie/filter)
- APK
- Ruildynamo

25-07-2003 / 178839:
Olieservice - Maaral - € 643,80
- Olie / filters
- Airco naar R134A omgebouwd

04-09-2003:
Nieuwe accu - Kossen - € 85,00

21-11-2003:
2ehands velg - van Essen D-parts - € 75,00

22-07-2004:
2 * voorschokdemper - Maaral/onderdelen - € 380,04

23-07-2004 / 187837:
Div.rep. - Maaral - € 339,20
- Schokdempers voor vervangen
- Airco opnieuw afgevuld
- Storing verwarming / airco gerepareerd

04-11-2004 / 192490:
Div.rep - Hans van Batum Beverwijk - € 890,99
- Visco koppeling
- Waterpomp
- Thermostaat
- Zender tank
- + small stuff

12-9-2005 / 194501:
Inspectie II - Maaral - € 978,68
- Olie, filters, etc.
- APK
- Nw knipperlichtglaasje
- Voor/achterwielen uitgelijnd/gebalanceerd
- Koelsysteem ontluchten / check
- Distributieriem vervangen
- Uitlaatsteunen vervangen
- Lekkage stuurbekrachtiging verholpen
- + small stuff

28-09-2005 / 199972:
Div.rep - Maaral - € 237,35
- Bekleding onder stuur vervangen (incl. nwe gong)

21-12-2005 / 201234:
Div.rep - Hans van Batum - € 245,56
- Alarm laten uitbouwen
- Nieuwe thermostaat / koelvloeistof

10-02-2006:
Nieuwe sleutels (2) / van Laar Haarlem - € 27,06

16-08-2007:
Auto geschorst en gestald.

Totale kosten onderhoud: € 7719,74 / 6 jaar = € 1285,00 per jaar / 44000 km = plm 18 ct/km.

Dat is niet weinig, maar wordt weer enigszins gecompenseerd door relatief lagere afschrijving vergeleken met een nieuwe auto. Bovendien alles BMW dealer / BOVAG garage.

Daarbij geldt, ook wat schade;
- velg en uitlijnen (zie review)
- knipperlichtglaasje - kleine aanrijding

En ook de voordempers zijn eigenlijk voortijdig aan hun eind gekomen, tijdens een zeer winterse rit naar Sofia reden vrachtwagens de sneeuw op de weg in kleine golfjes die direct bevroren, 150 kilometer wasbord, dat hebben ze niet overleefd.

De auto was eind 2007 nog in goede staat, maar aangezien mijn vrouw (blijkbaar) nogal opkeek tegen prinses Irene (zie ook Peugeot review) heeft ze de iX achterwaarts tegen een boom geknuffeld. Dat resulteerde in een gekroepoekt achterscherm (achterdeur kan nog net open en dicht), kortom, een erg lullige schade.

En wat mijn vrouw betreft; tegenwoordig neemt ze meer de trein, maar ook dat levert wel eens vertraging op; boom omgebliksemd en bovenleiding beschadigd. Tsja....

:)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.