BMW 325i High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18.612 km |
KM-stand laatst | 49.250 km |
Aanschaf
- 18.600 km
Na een jaar een 330d gereden te hebben en daar de (helaas) nodige problemen mee gekend te hebben, heb ik mezelf een 325i aangeschaft.
Eerste ervaring is alleen de proefrit geweest dus ik kan er niet veel over vertellen dan heel erg fijn.
Uiteraard zodra hij helemaal in mijn bezit is (vermoedelijk komende week) komt daar verandering in en zal net zoals in mijn andere reviews eea bij gaan houden.
De optielijst:
S1CDA Brake Energy Regeneration
S205A Automatische transmissie
S230A Extra pakket EU-specifiek
S258A Banden met noodloopeigenschappen
S2MFA BMW LM velg M sterspaken 193
S320A Geen type-aanduiding
S322A Comforttoegang
P337A M Sportpakket
S3ACA Aanhangwagenkoppeling
S3APA Voorruit met grijsspie
S418A Kofferruimtepakket
S423A Vloermat velours
S428A Gevarendriehoek en verbandspakket
S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
S464A Skizak
S465A Neerklapbare achterbank
S481A Sportstoel
S493A Opbergpakket
S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
S4AEA Verschuifbare armsteun voor
S4MGA Interieursierlijst alu. glacier-zilver
S502A Koplamp reinigingsintallatie
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Regensensor
S522A Xenon licht
S524A Adaptieve koplampen
S534A Automatische airco
S544A Snelheidsregeling met remfunctie
S563A Lichtpakket
S5ACA Grootlichtassistent
S609A Navigatiesysteem Professional
S612A BMW Assist
S614A Internet
S615A Uitgebreide BMW Online-informatie
S616A BMW Online
S620A Spraakinvoersysteem
S633A Voorbereiding zaktelefoon Business
S676A HiFi-Luidsprekersystemen
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Aansturing teleservices
S704A M sport-onderstel
S715A M aerodynamiek-kit
S760A Hoogglans Shadow line
S761A Individual verglazing zonnenscherm
S775A Dakhemel antraciet
P7R7A Innovatiespakket
P7RSA Pakket Comfort
S7SPA Navi Prof./Mob. tel. voorber. Bluetooth
S7XAA M Leder stuurw.+schakelpaddel+multif.
S8SPA Besturing COP
S249A Multifunctie v stuurwiel
S321A Exterieurdelen in vehicelkleur
S497A Middarmsteun achter
S520A Mistlamp
S548A Kilometersnelheidsmeter
1e korte review
- 18.750 km
Wegligging is een stuk beter als met mijn vorige 330d. M-onderstel ? Minder zware motor ? Ik denk beide.
Geluid: Stiller qua windgeruis echter de Bridgestones hebben een hoger rolgeluid m.i. dan mijn vorige Michelins.
Motor: Stiller dan mijn vorige 330d en eerlijk is eerlijk. De 330d vond ik ook een lekker geluid hebben maar dit is toch ook wel om te smullen hoor. Overigens met raampjes open is het meer smullen.
Motorisch: Wow wat ga ik dat koppel missen. Wil ik een beetje hetzelfde resultaat krijgen moet ik dik 2 versnellingen terugschakelen en hem goed doortrekken. En ja dat is op zich ook wel leuk.
Uitvoering: Ja. Heel kort en bondig. Mooier en veel meer uitstraling als mijn vorige 330d.
Opties: CIC. Een hele verbetering tov CCC. Sneller, overzichtelijker, Harde schijf van 12Gb (meen ik) tbv MP3. Navigatie ziet er moderner uit en is sneller dan mijn oude.
Geluid: Hifi tov standaard Nav prof: Een goede verbetering, Voller, iets harder, zuiverder, meer bass. Bij de Prof was ik al tevreden maar dit iets toch ietjes meer.
Versnellingsbak: Hij schakelt sneller, zonder bokken, vloeiender.
Paddels stuur: Lekkerrrrr. Leuke gadget en heel fijn als je even wat sportiever wilt rijden of snel even 2 standjes terug.
Stoelen: Wat een genot.
Interieur: Ik vond mijn Dakota zwart leer niet echt misstaan en was er meer dan tevreden over maar dit is sjieker en toch wat mooier icm het donkere hemeltje.
Mods
- 18.750 km
Vandaag wat aanpassingen gedaan.:
- M-lipje op de kofferbak
- Performance glans zwarte niertjes
- LED lampjes in de corona's
- Interieur voorzien van LED verlichting
Update 1
- 19.400 km
- Wegligging
Wat ligt deze auto voortreffelijk op de weg. M-onderstel is een genot. Daarentegen voel je elk drempeltje / steentje maar tov mijn vorige Bimmer zonder M-onderstel prefereer ik toch dit onderstel. Gevoel van veel meer de auto onder controle te hebben is toch erg fijn.
- Banden
Ja de Bridgetone Potenza's (RFT) zijn wel erg hard. Vond de Michelins Pilot Sport (RFT) van mijn vorige Bimmer wat comfortabeler. Wellicht in de toekomst over naar Michelins non-RFT maar daar ga ik tegen die tijd me wel eens op orienteren.
- Uiterlijk
Ja. Kort en bondig en uiteraard iedereen zijn voorkeur. Maar de M uitvoering heeft toch wel wat hoor. Sportief, zwart, aangevuld met zwart hoog glans performance niertjes en een m-lipje maakt hem m.i. af. Wellicht nog eens een keer 19 inch velgen er onder maar daar blijft het denk ik bij. Hoogglans stijlen zijn prachtig icm deze kleur.
- Interieur
M stuurtje met paddels. Heerlijk gevoel. Paddels gebruik ik zelden. Wil je sportief rijden dan is het heerlijk.
Stoelen. Wat een genot die sportstoelen van alcantara. Misschien besmettelijk maar icm met het zwarte hemeltje vind ik het heel mooi staan. En perfect en alle hoeken en standen af te stellen.
Ook de stoelverwarming is lekker maar dat was ik uit mijn vorige al gewend.
Zoals we ook van BMW gewend zijn is het dashboard en de knoppenbediening mooi, overzichtelijk en solide.
Neerklappende achterbank is denk ik een must wil je wat langere items kunnen vervoeren.
Skizak icm armsteun met bekerhouders achter is fijn voor de kids.
Navigatie (CIC NAV prof) is vele malen sneller dan mijn oude CCC Nav Prof. Ziet er ook iets mooier uit dan de DVD versie.
Hifi audio tov van mijn vorige prof versie (als verschil is het de extra 2 hoge tonen tweeters voor en achter, wat zwaarder luidspeakers, wat zwaarder bass boxen onder de stoelen) is wel wat beter. Nu was ik al tevreden met het originele van mijn oude maar deze is net een tikkeltje beter. UIteraard zijn hier ook de wensen aan te passen voor degene die meer eisen heeft.
Opbergruimte blijf ik missen in de Bimmer. Dat is en blijft schaars.
USB aansluiting in het dasboardkastje tbv bijv iPod of USB stick of MP3's te uploaden naar de HD van de CIC is een uitkomst. Geen CD's meer in de auto.
DVD video bekijken. Ach een leuke gadget. Gaat overigens uit zodra je begint te rijden(schijnt wel uit te schakelen zijn maar dat hoeft voor mij niet. Overigens blijft het geluid van DVD gewoon doorgaan tijdens het rijden. Dus voor muziek zou het een optie kunnen zijn.
De lichtschakelaar vind ik nog steeds een vervelende locatie. Dan wel misschien een ander soort schakelaar maken. Ook bij mijn vorige had ik met mijn lange benen een paar keer met mijn knie bij het uitstappen de schakelaar naar binnen gedrukt. Vermoed dat het bij deze ook wel een keer zal gebeuren.
De hendel van de CC blijf ik ook nog steeds niet BMW's vinden. Maar ok, het werkt prima dus niet zeuren.
Ik mis nog steeds een koelvloeistof dan wel een olietemperatuur meter. (Had ik maar een 335i moeten kopen ;) )
Het extra dasboardkastje links is fijn. Net groot genoeg om wat kleine dingen weg te leggen. Dat daar speciaal een opbergpakket besteld voor moet worden is overigens wel vreemd.
De verschuifbare armsteun voor vind ik persoonlijk beter als de standaard. Je zit anders net met je eeleboog tegen de rand en nu leg je hem er net op.
De regen en lichtsensor doen hun werk gewoon. Af en toe storend dat het licht aan gaat als een tunnel hebt van 10 meter maar Ok daar is mee te leven. Vwb de regensensor. Ja net zoals in mijn vorige is die niet geheel precies af te stellen maar niet storend.
Grootlicht assistent heb ik pas 1x gebruikt en werkt naar behoren. Echter bij de nieuwe borden reageert hij ook bij de weerkaatsing. En rijdt er iemand een paar honderd meter verderop dan vermoed ik dat hij last heeft van mijn groot licht. Of ik het vaker ga gebruiken weet ik niet.
GSM in de snap-in adapter icm de bluetooth optie en bediening middels idrive is prima.
- Geluid
Wat is de auto heerlijk rustig binnen. Een redelijke verbetering tov de pre-lci. Tenminste dat is mijn conclusie. Niet dat de pre-lci veel herrie maakte maar deze is nog wat stiller. Het geluid van motor is niet erg te horen. En wil ik genieten van de 6-pitter moet ik echt de radio uitzetten en nog beter een raampje open zetten.
Wat een heerlijk geluid heeft deze 6 in lijn. Nu heeft een 330d ook wel een mooi donker geluid maar toch heeft deze benzine uitvoering een andere beleving.
- Motor
Meer als voldoende vermogen. Wat kun je er heerlijk mee cruisen. Voldoende power om lekker vlot weg te komen. Wil je echt je volledige pk's / nM gebruiken zul je zeker 2 versnellingen terug moeten. Tov de ferme duw in je rug bij een 330d gaat het bij deze veel geleidelijker m.i. Bij de 330d had ik iets van WOW. Deze heb ik dit totaal niet. Echter als ik de snelheidsmeter zie, zie ik wel dat het erg rap gaat. De technische gegevens zeggen ook dat de 325i 0,2 sec langzamer is van 0 - 100 km/u maar een iets hogere topsnelheid dan de 330d. Maw het scheelt nauwelijks iets. Kortom het is meer de beleving waar ik op doel.
na de 1e keer tanken kwam ik op 1:11,4. Moet eerlijkheids melden dat ik de auto met regelmaat even aan het testen ben geweest, dus ik vermoed (net als bij mijn eerdere 330d) dat het verbruik wel iets gunstiger gaat worden.
Automatische versnellings reageert heerlijk. Zonder echt bokken en in mijn ogen soepeler / sneller als de oudere versie.
- Exterieur
Werking PDC voor en achter is prima te noemen.
Verlichting (Adaptief icm bi-xenon) is prima te noemen. Mooi die meedraaiende koplampen en ook nog dat de binneste lampen aan gaan bij bochten waardoor je meer bermlicht hebt. Dacht eerst dat de mistlampen wat je zo vaak ziet tegenwoordig mee aangingen maar het zijn de binnenste lampen naast het dimlicht.
Mooie gadget dat lichtpakket. LED's onder de deurklinken en bij openen nog een extra lamp onder de portier.
Comfort access had ik bij mijn vorige ook. Als je het hebt is het heerlijk maar ik zou het kunnen missen.
De voorruit met grijze baan is toch ook wel fijn. Net dat beetje felheid van de zon haalt het weg.
Zelf heb ik de lampen van de coronaringen vervangen naar LED zodat de ringen nu wit van kleur zijn ipv geel. Persoonlijk vind ik dat mooier.
- Kortom:
Tot heden uitermate tevreden over de Bimmer en mochten er wijzigingen op komen zal ik dit zeker melden.
Update 2
- 22.209 km
Brandstof: Benzine
Tankbeurten: 6
Afstand: 3.597 km
Gemiddeld verbruik: 8,6 l/100km (1 op 11,6)
Fabrieksopgave: 7,4 l/100km (1 op 13,5)
Verschil: 16,8% minder zuinig
Update 3
- 22.859 km
Winterbanden en velgen.
Vandaag de winterbanden en velgen gemonteerd. Ben benieuwd wat de ervaring gaat worden met onderstaande banden. Zal er later wel een review over schrijven.
Merk en type velg: Styling 135M
Inchmaat: 17"
Velgbreedte voor: 8J
Velgbreedte achter: 8J
ET waarde voor: ET34
ET waarde achter: ET34
Bandenmaat voor: 225/45R17 Nokian All Weather Plus 225/45 R17 91W non-RFT
Bandenmaat achter: 225/45R17 Nokian All Weather Plus 225/45 R17 91W A3 non-RFT
Verlaging: M-sport onderstel
Spacers: nee
Update 4
- 26.000 km
- Verbruik.
Het verbruik valt me nog niet tegen. Rij nu een dikke 7500 km met deze auto en een gemiddelde van 1:11,5. Moet toegeven dat er veel snelweg bij zit en ik over het algemeen een rustige rijder ben.
- Winterbanden.
Nu heb ik er natuurlijk nog niet mee in de sneeuw gereden maar op het droge en natte deel van de weg, zijn de banden erg geruisloos en hebben meer dan voldoende grip. Nu nog even bekijken of het met gladheid ook zo is maar tot heden meer dan tevreden.
- De wintervelgen.
Nadat ik de wintervelgen gekocht had en de bandjes er op had gemonteerd, kwam ik er toch achter dat ze her en der wat beschadigd zijn. Van de zomer worden ze dus hersteld en ik zit te denken om ze gunmetal te laten spuiten.
- Algemene indruk van de auto na 7500km.
Alles werkt nog. En dat was bij mijn vorige wel wat anders.
Stoelen zitten als gegoten en ik ben toch echt niet een mager schriel mannetje met mijn 189cm en 102 kg. En de stoelverwarming is heerlijk met dit weer.
Bekleding (alcantara) en zwarte hemel blijf ik geweldig mooi vinden. Ieder zijn smaak natuurlijk.
Auto ligt heerlijk op de weg. Met de 17 inch winterbanden is het iets comfortabeler (NON RFT) dan met de 18 inch zomerbanden (RFT). Maar dat lijkt me logisch. Daarentegen ligt de auto met de RFT's een stuk stabieler op de weg. Ja waar kies je dan voor (later meer er over).
Toch fijn zo'n neerklappende achterbank. Je kunt er een hoop in kwijt als je moet klussen. Of 4 velgen moet ophalen. Passen mooi allemaal zonder te stapelen op de bodem.
Audio ben ik meer dan tevreden over. Hij staat bij mij vrijwel nooit op standje kernsplitsing maar de bass / midden tonen en hoge tonen zijn voor mij prima met deze Hifi uitvoering. In ieder geval een verbetering tov mijn vorige standaard Prof uitvoering.
CIC. Prima. lekker vlot. Navigatie werkt erg vlot (overigens alles tov mijn vorige Prof uitvoering) en voldoende ruimte om een groot aantal Gb aan MP3 op de HDD te plaatsen.
Flippers op het stuur waren nieuw voor me maar als ik zo af en toe een sportief wil rijden in de DS stand dan gebruik ik. Heerlijk om dan wanneer de motor warm is even door te trekken naar 4500 - 5000 toeren en dan te flipperen. En terug ook.
Versnellingsbak is m.i. sneller qua schakelen dan mijn vorige automaat. Hij gaat ook smoother. Minder schokkerig.
Geluid. Ja wat moet ik er over zeggen. Bij normaal gebruik is hij haast onhoorbaar. EN bij sportief rijden is het kwijlen om de 6 pitter te horen brullen.
Verlichting is prima. Bi-Xenon icm met adaptieve verlichting en bochtverlichting (extra binnenste lampen die aan gaan bij scherpe bocht in langzame snelheid of bij richtingaanwijzer aanzetten) geeft meer dan voldoende licht.
Aankomende MODS.
Ik heb vorige week nieuwe zomervelgen gekocht. VMR VB3 19 inch gunmetal. 1 set 8,5x19 et40 + 10x19 et38 met bandjes 235/35/R19 en 265/30/R19 NON RFT. M.i. gaat dit vetter staan. Hoe het gedrag is laat ik in een later stadium wel weer weten.
Verder ben ik nog van plan om de voorste ruiten ook te laten tinten in het maximale wat toegestaan is. Nu zijn alleen de achterruiten af fabriek getint en ik vind de overgang van de voorruiten naar de achterruiten is te. Mag wat vloeiender.
Ook zou ik gaar de interieurlijsten willen wrappen naar HoogGlans zwart of Carbon zwart. Verzoek voor offertes zijn de deur uit.
Update 5
- 28.000 km
Bandenmaat voor: 225/45R17 Nokian All Weather Plus 225/45 R17 91W non-RFT
Bandenmaat achter: 225/45R17 Nokian All Weather Plus 225/45 R17 91W A3 non-RFT
Winterbanden met sneeuw.
Nu een paar dagen in de sneeuw gereden met de huidige winterbanden en ben er niet ontevreden over. Zelden gaat het DTC lampje branden (zal ook deels aan mijn rijstijl liggen maar ok) m.a.w. de traction is op zich goed.
Tuurlijk heb ik geprobeerd om met vol gas te vertrekken maar door de hulpmiddelen van de auto en de banden trekt hij nog verbazend goed op en eea corrigeert zich prima om de auto in een rechte lijn te laten vertrekken. In bochtwerk wil ik ook wel eens gas geven en ja dan gooit hij even zijn kont een beetje om maar eea wordt weer goed gecorrigeerd.
Winterbanden bij droog wegdek.
Op het droge en natte deel van de weg, zijn de banden erg geruisloos en hebben meer dan voldoende grip. Slijtage is vrijwel nihil (en inmiddels geschat zo'n 6000km er mee gereden. Profiel is geschat nog dik 6mm).
Al met al ben ik niet ontevreden over de banden. Ongetwijfeld zijn er betere maar ik heb er in ieder gevaleen fijn gevoel bij.
Update 6
- 28.500 km
Voorruiten laten tinten tot het max toegestane.
De overgang is nu mooier naar de af-fabriek getinte achterruiten.
Update 7
- 30.000 km
1 set VMR VB3 8,5x19 et40 + 10x19 et38 Gunmetal met bandjes 235/35/R19 en 265/30/R19 gemonteerd.
Alcantara interieurlijsten gemonteerd. Paneel middenconsole wordt nog met leer bekleed.
Verder eigenlijk geem op- of aanmerkingen omtrent de auto. Rijdt nog steeds super.
Oh actuator rechter voorportier vermoedelijk defect. Deur gaat zo nu en dan (meer nu dan dan) niet meer open.
Update 8
- 31.500 km
Vandaag de met leer beklede console gemonteerd. Staat super (vind ik).
Verder nog nieuwe LED's in de coronaringen gemonteerd. De oude waren niet slecht maar vond ik net iets te weinig licht geven.
Nu 2x 10 Watt High Power LED Brenner/Angel Eyes H8 gemonteerd. Kijken wanneer het wat donkerder wordt of het scheelt.
Update 9
- 33.000 km
Helaas waren de velgen beschadigd bij terug in ontvangst nemen van wat kleine dingen door de dealer.
- Inmiddels software update gehad vwb multimedia (merk er niets van).
- Spraakinvoer werkt weer (deed het vanaf aanschaf al niet (moest via BMW Ag geprogrammeerd worden).
- Actuator rechter voor portier vervangen.
- Velgen hersteld / gespoten dzv dealer.
Korte samenvatting van de ervaring met de auto: Wat rij ik er toch met plezier in. Ik vind hem af en natuurlijk zijn er nog wel wensen maar of ze zin hebben en zoveel geld wil ik er ook niet aan de besteden maar gewoon voor de look zou ik (indien ik een geldboompje had) Performance - remmen, uitlaat, lucht intake, motorsteun willen maar het geheel kost je toch al gauw een dikke 4k.
Nee dan laat ik het wel zo. Van de zomer eens een lange trip maken richting de vakantie. Lijkt me heerlijk.
Update 10
- 35.500 km
Afgelopen weekend de volgende updates besteld voor mijn Bimmer.
- Zonnebrilvakje (ipv haak aan hemel aan bestuurderszijde).
- Veerpootbrug
- Performance intake
- Air scoops
Verder eigenlijk geen wijzigingen. Auto rijdt nog steeds heerlijk.
Update 11
- 36.000 km
Veerpootbrug gemonteerd.
Ligt inderdaad met deze brug strakker op de weg. Iets meer het gevoel of je in een kart rijdt. Ga er dan ook van uit dat de auto minder tordeert. Heb je het nodig of heb ik het nodig ? NEE. Gewoon een leuke mod. Ja ik weet het. Geld kun je overal aan besteden maar aangezien mijn auto een van mijn grootste hobbies is.....
Air-scoops gemonteerd.
Nut: Het schijnt zo te zijn dat de lucht meer gestuurd wordt. En dat hij daardoor iets makkelijker oppakt ? Doen ? Ehh zie mijn motivatie hiervoor.
Brillenvakje gemonteerd links bovenaan de bestuurderszijde ipv de handgreep. Ligt in ieder geval mijn zonnebril niet meer in de weg.
Nieuw micro-filter gemonteerd.
Gewoon omdat ik het nodig vond.
Update 12
- 37.500 km
Sportdemper
Inmiddels een RVS sportdemper laten monteren. Eisenmann eindstukken in RVS chrome. Ziet er m.i. veel sportiever uit.
Wat ik niet wilde was dat het geluid te, tsja hoe zal ik het noemen, jeugdig/petjes/johnnies moest worden maar beschaafd net wat meer en een donkerdere grom.
Gelukkig is dat het ook geworden. Kortom minder als de Performance of Eisenmann dempers origineel gemaakt voor de dreier. Maar weer meer als het originele geluid.
Update 13
- 40.500 km
Performance Diffusor gemonteerd.
IMO een netter en mooier resultaat.
Tevens een tiental initialen met een dremel in mijn Bimmer gegraveerd op diverse plaatsen. You never know
Te koop
- 46.000 km
Hij is te koop
Onlangs is de auto getaxeerd door een erkend taxateur die de waarde bepaald heeft.
Rapport krijgt u bij de koop.
Alle originele onderdelen horen bij de koop evenals de winterbanden.
Verkocht
- 49.250 km
Kort en bondig.
Met pijn in mijn hart toch verkocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.