BMW 325i (1992) #3

autoreview

BMW 325i (1992)

Signalement

Uitvoering325i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf230.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Al enkele jaren zag ik deze wagen in de straat geparkeerd staan. Een zeer opvallende verschijning met een prachtig geluid!

Toen de wagen plots te koop stond moest ik niet lang twijfelen en na een tijdje onderhandelen heb ik de auto kunnen kopen voor een zeer zacht prijsje.

Interieur / exterieur :

De bouwkwaliteit van deze BMW is niet te vergelijken met die van een moderne BMW of Mercedes uit dezelfde periode. Van het E36 model is dit het eerste volledige bouwjaar en dit is dan ook te merken. Het interieur kraakt langs alle kanten en niet alle pannelen ziten nog even vast als het zou moeten zijn. Deze problemen komen wel meer voor met BMW’s uit de eerste bouwjaren van een nieuwe serie.

Over de uitrusting van de auto is niet te klagen. De eerste eigenaar bestelde bij zijn BMW dealer een 325i ’FULL’. Dit maakt de wagen ook vandaag nog een zeer luxueuze wagen die beter is uitgerust dan menig moderne wagen.

Een schuifdak was blijkbaar in 1992 niet te krijgen in combinatie met een automatische airco dus dit ontbreekt wel op deze wagen.

De On board computer is voor een wagen uit dit bouwjaar zéér compleet. Gemiddelde verbruik, temperatuur, wekker, timer, gemiddelde snelheid, diagnose systeem, ... alles af te lezen op een duidelijke display in de middenconsole. Om bepaalde foutmeldingen te begrijpen hou echter wel een woordenboek bij de hand, want deze wagen sprak enkel Duits en meldingen als ’Betriebsanleistung’, ’Ablendslicht defekt’ ’Rücklicht defekt’,... staan niet in mijn standaard woordenschat.

De sportstoelen geven na 10 jaar nog steeds een zeer goed zitcomfort en een uitstekende rijhouding. Aan de staat van het leder is echter wel te merken dat deze wagen al heel wat heeft meegemaakt.

Elke wagen heeft zo zijn verleden. Op de carosserie van deze wagen is echter te zien dat dit verleden een zwaar geweest is. Na aankoop snel komaf gemaakt met enkele blutsen en roestplekken die te wijten zijn aan slecht onderhoud.

Over de excentriek grote spoiler op de kofferklep valt te twisten. Voorkeur van smaken, kleuren en geuren verschillen maar deze was toch net iets te groot om nog discreet te blijven. Na aankoop van de auto meerdere keren getwijfeld om deze er af te halen maar de 4 grote gaten in de kofferklep die zouden overblijven zag ik echter niet zitten.

Motor / prestaties / rijgedrag :

DE reden om deze wagen te kopen was natuurlijk zijn zalige geluid, schitterende BMW 6 in lijn motor en flitsende prestaties. 192 PK en een (voor benzinemotor uit 1992) ongezien koppel van 245 Nm maakten van deze familiewagen een echte straatracer.

Het zalige 6 cylinder geluid brengt je al snel na het starten van de wagen in de juiste sfeer en na 1 duw op het gaspedaal weet je dan ook waarom je nog steeds in deze langs alle kanten rammelende auto nog rond rijdt.

De combinatie van het M-Technik sportonderstel en de 17’ wielen met bandenmaat 225 / 45 / 17 - 245 - 45 - 17 geven deze auto een uitstekende wegligging, al laat het comfort op hobbelige wegen wel zeer de wensen over.

Omdat dit beest geen tractiecontrol heeft of anti slip controle is het dan ook zéér aan te raden om in winterse omstandigheden met winterbanden te rijden, dit is zeker op deze wagen met achterwielaandrijving een wereld van verschil.

Omdat de 2,5 liter 6 cylinder constant smeekt om toeren te maken valt het gemiddelde verbruik wel hoog uit. Met een meer dan vlotte rijstijl kom je aan een gemiddeld verbruik van 12,5 - 13,5 liter / 100 km. Als je echt wilt overdrijven is 17 liter / 100 km niet ver af. Door het gaspedaal enkel te strelen en niet boven de 3000 toeren uit te komen kan je aan een gemiddeld verbruik van 10 liter/ 100 km geraken, maar daar koop je zo een wagen natuurlijk niet voor!

PROBLEMEN

Zoals ik reeds vermelde hierboven zit alles op deze wagen, vooral het interieur niet meer zo stevig in elkaar. Naast kleine rammeltjes her en der heb ik ook problemen gehad met de electrische bediening van de rechter zijruit vooraan, centrale vergrendeling van de rechterportier achteraan en het slot van het kofferdeksel.

De achterste mistlichten gingen ook steeds om een duistere reden kapot, na 5 lampjes heb ik deze gewoon niet meer vervangen en de hoop dat deze ooit nog zouden werken opgegeven.

De hydraulische kleppenstoters waren bij gebruik van ’normale’ olie die ze bij de BMW dealer gebruiken af en toe te horen. Dit was echter opgelost door een beter olie te gebruiken (Penzoil 10W40).

Van voor naar achter even opsommen wat er aan deze wagen allemaal vervangen is buiten de normale onderhoudsbeurten om :

- Driehoek van voorophanging, rubbers doorgescheurd (135 euro)
- ABS sensoren vooraan (160 euro)
- Startonderbreker werkt niet meer (75 euro)
- Rollementen vooraan versleten (250 000 km). (400 euro)
- Zijlijsten laten bijwerken, roestproblemen door mishandeling van vorige eigenaar. (350 euro)
- Portierraam vooraan (70 euro)
- Centrale vergrendeling achteraan (75 euro)
- Pomp koelsysteem vervangen + radiator kuisen (180 euro)
- Brandstofpomp vervangen (150 euro)
- Rollementen achteraan versleten (272 000 km). (450 euro)
- Slot kofferklep (65 euro)
- Achterophanging scheurt los uit carosserie (700 euro)

Dit laatste probleem heb ik al meer gezien op E36 wagens, dit zou te wijten zijn aan te grote kracht op de achterophanging door de montage van te brede wielen en een vlotte rijstijl (vooral bij het optrekken aan de lichten).

-------------------------

Ik heb aan deze wagen veel kosten gehad, maar hij heeft mij geen enkele keer laten staan zodat ik niet meer weg geraakte. Daarom krijgt de betrouwbaarheid toch nog een goede beoordeling.

Na 3 toffe (en kostelijke) jaren, waar ik geen moment spijt heb gehad dat ik deze wagen gekocht heb was het dan in 01 / 2006 tijd om afscheid te nemen en de wagen een leuke toekomst in het verre Rusland te wensen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    2
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens