BMW 325i (1991) #4

Uitvoering325i
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2009

Zaterdag halen

Zaterdag ga ik deze auto halen. Ik zal dan een uitgebreide review schrijven van deze auto. Wel weet ik al dat hij met 192 pk voldoende snel is.

Qua betrouwbaarheid en dergelijke pas ik dit wel aan zodra het nodig blijkt.

Update: de auto is in mijn bezit. Snelheidspotentiaal is echt een stap vooruit vergeleken de auto s die ik had. Maar qua verbruik valt de auto volgens mij wel mee. Ik geef nog wel preciezere gegevens hierover.

Auto is tiptop afgeleverd, petje af voor de vorige eigenaar (die hopelijk dit stuk ook leest haha). De auto haalt probleemloos 220 (heb al 216 op de teller gereden, met 2 vingersch in den neusch, maar als je zo n snelheid rijdt moet er echt niemand op de weg zijn vind ik.

na 10 dagen in bezit!!

Zo, ik heb inmiddels de auto 10 dagen in bezit.

Conclusies tot zover:

- Verbruik lijkt mee te vallen, ik hoef mijn best niet te doen om 1 op 10 te halen.

- Bij 120 zowaar nog stiller dan mijn 525e, en die was al bijzonder stil, wel maakt de 2.5 meer toeren (3100 vs 2500 voor de eta)

- Vermogensopbouw heel geleidelijk, waardoor de auto ook bij lagere snelheden relaxt rijdt

- Olieverbruik lijkt laag, iets dat ik na 500 km al durf te zeggen

- Ik heb mijn rijbewijs nog steeds, haha, en dat met 192 pk.

Voor eventuele aankoop van een 325 kan ik het volgende zeggen:

- wees kritisch en let op details, er zijn helaas veel afgetrapte 325s

- onderhoudshistorie is iets wat eigelijk ook een must is, dat kan ik nu uit ervaring melden, deze auto had het gelukkig en ziet er zichtbaar beter uit dan de vorige bmw s die ik had (die zonder historie gekocht zijn)

- blok mag niet tikken, het is tenslotte geen M20 uit de voorgaande 3 serie, doet die van mij ook niet

- rijdt aub de auto warm voor je gaat gassen, menig collega bmw bezitter heeft de koppakking eruit geblazen, dit is mij bespaard gebleven door te rijden met beleid

- distributie is gelukkig een ketting, dus dat scheelt al een stuk, echter moet de ketting niet rammelen (dat doet ie bij mij gelukkig ook niet), want dan moet je wel betalen...

Minpunten over de auto:

- tov e30 afstandelijker, dit komt met name door de stilte in het interieur, ik zie dit niet als nadeel omdat ik comfort wel fijn vind, maar een actieve bestuurder zal een e30 325 de voorkeur geven denk ik

- het is een type 1, dus interieur oogt wel kwetsbaar, bij andere type 1 s heb ik gezien dat het snel stuk kan gaan

- rijbewijs gevaarlijk, dus enige zelfbeheersing is wel vereist voor een 325

- nog geen onderhoudsminpunten gevonden, volgt misschien nog wel

Huidige ervaringen

Sinds mei is er veel gebeurd. Ik heb de auto vlak voor de zomer een kleine beurt gegeven, olie en bougies vervangen. Daarna ging ik al snel (11 juli) naar Frankrijk. In Frankrijk haalde ik probleemloos 1 op 12, ik ben in de Cote d Azur geweest.

Toen op de 14e werd mijn auto slachtoffer van een autokraak, ruit aan diggelen, autoradio en navigatie eruit, ik had alles opgeborgen maar dat mocht niet baten. Daarna heb ik bij Carglass het ruit laten vervangen, kostte me 250 euro. Daarnaast ook wat sterren laten aanpakken, weer 120 euro. Helaas geen cent van kunnen krijgen van de verzekering.....

Na de vakantie deed mijn koplamp raar, dit bleek een zekering, dus was snel verholpen. Ik hoorde ook gerammel rechtsvoor, van de e36 is bekend dat het stabilisator gebeuren kwetsbaar is, en dit was inderdaad de oorzaak van het gerammel. Na reparatie hiervan, en van de defecte thermostaat (koelvloeistofthermometer stond bij warme motor op 0!) dacht ik weer op weg te gaan toen er me plots weer wat overkwam.

De dag dat ik de auto haalde ging ik ermee naar Lelystad, en toen ontdekte ik dat ik bij constant 120 ineens 14-16 liter per 100 km bleek te verbruiken! Toen ik bijna in de stad was moest ik ergens flink remmen, en het verbruik was weer enigszins normaal. Ik reed 80 en verbruikte 6-7 l per 100 km bij 80. Toch wilde ik checken of ik het goed gezien had, dus dan maar even tanken. Ik had 120 km gereden, en normaliter heb je dan 9 liter verbruikt. Ik had er echter meer dan 16 liter voor nodig.....
Toen ging ik zoeken wat het kon zijn, ik had al her en der gelezen dat de lambda sonde van de e36 een kwetsbaar puntje was. De symptomen kwamen overeen met de kwaal. Ik heb echter na het weekend nog even afgewacht of het weer zou gebeuren, en ja hoor. Toen wist ik genoeg, heb diezelfde dag nog de garage gebeld en voor de volgende dag in de middag een afspraak gemaakt. Daar werd de auto uitgelezen en bleek het inderdaad de lambda sensor te zijn. Dit controleerden ze vervolgens met 4gas meting. Bleek dat de lambda sensor het CO gehalte laag moest houden, en die waarde was 10x zo hoog als mocht.

Na vervanging hiervan geen problemen meer ondervonden. De auto verkeert in een goede staat, en dat is aan alles te merken. Menig jongere auto rammelt meer en rijdt beroerder.

Oh en ik weet niet of al bekend is wat de vermogensopbouw van een 325i is? Ik heb geen VANOS, dus tot pakweg 2000 toeren gebeurt er niet superveel. De motor komt vanaf 2000 tot leven en vanaf 3500 toeren komt de boel echt los. De 192 pk bevinden zich volgens mij in het gebied van ruwweg 4800-6000 toeren, dan spuit ie pas echt vooruit.

In de winter verbruikt de auto 1 op 10-11, en in de zomer moet de auto 1 op 12-13 kunnen halen met een relaxte rijstijl. Toch merk je wel dat de auto niet lichtvoetig is als bijvoorbeeld een klein autootje. Gewicht betekent massatraagheid, en aangezien een 325i 1280 kg weegt merk je het vlotte pas als je eenmaal in beweging bent. In de bochten merk je er echter niet superveel van, dat komt vooral omdat de wegligging van een BMW voor de betaalbare autoklassen ongeevenaard is. Overhellen bestaat niet.

Ik heb ooit een Honda Civic gehad van nog geen 900 kg, die was direct vlot van zijn plaats, en moest het in sprintjes ook daarvan hebben, dat de massatraagheid veel kleiner is, als ik tegen een BMW moest sprinten verloor ik het vaak boven de 80 al aangezien dan de massatraagheid dan nauwelijks meer opgaat en het vermogen dan begint te tellen.

PRIVATE LEASE BMW 3-serie