BMW 325e (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325e |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
- 130.000 km
Aanschaf:
Na slechte ervaringen met de Peugeot 106, heb ik besloten dat er géén Franse auto meer in mijn bezit moet komen. De 106 was weliswaar goedkoop om in te rijden, maar meer dan dat ook niet. Als opvolger van de Peugeot stonden een Fiat Seicento Sporting of een BMW E30 op het verlanglijstje. Mijn voorkeur ging uit naar de BMW, omdat ik dit altijd een schitterend tijdloos model heb gevonden.
In de tijd dat ik voor deze auto rondkeek, heb ik veel op het internet rondgekeken naar de verschillende uitvoeringen. Een 6-cilinder gaf de voorkeur, maar het hogere verbruik vond ik als student minder. Dit veranderde echt toen ik erachter kwam dat er ook een zuinigere versie van een 6-cilinder is gemaakt, de 325e.
De prijs van belastingvrije E30's zijn in Duitsland lager dan in Nederland, vandaar dat ik op Duitse internetsites heb gekeken voor een 325e. Na een proefrit heb ik uiteindelijk deze auto meegenomen naar Nederland, waarna deze door de RDW is gekeurd.
Historie:
Alle (Duitse) papieren en boekjes werden bij de auto geleverd, vandaar dat ik eenvoudig kon zien dat de auto 2 eigenaren voor mij heeft gehad.
De eerste eigenaar was een vrouw, welke er ongeveer 80.000 km heeft gereden. De tweede eigenaar was een oudere man, die vanaf '98 plusminus 45.000 km erbij heeft gezet. De boekjes toonden tevens aan dat alle beurten netjes bij de BMW dealer waren uitgevoerd.
De auto:
De auto is uitgevoerd met een 2700cc motor. Dit motorblok, een M20B27, is kort gezegd een M20B25 blok (deze zit in de 325i) met een langere slag. Hierdoor mag de motor niet meer dan 4500 toeren draaien, waardoor er relatief weinig vermogen beschikbaar komt. Door de lange slag komt er veel koppel beschikbaar, wat een genot is tijdens het rijden. Hier meer over bij "rijstijl en verbruik".
Mijn auto is uitgevoerd met de volgende opties:
- Metallic lak
- Centrale deurvergrendeling
- Schuif/kanteldak
- Winterbanden op extra set velgen
- Elektrische bedienbare spiegels
De auto heeft wel last van een paar roestplekjes. Bij alle 4 de wielkasten beginnen er roestblaasjes te ontstaan. Het plan is om dit in de zomer van 2011 te verhelpen.
De wegligging en comfort:
Ik rijd voornamelijk snelweg, hier voelt de BMW zich helemaal thuis. De auto ligt strak op de weg en gaat niet zoeken. Kortom, hij ligt als een blok op de weg, ook bij hoge snelheden. Over het comfort is ook niets te klagen, de stoelen zitten goed en je stapt na een uur rijden de auto net zo fris weer uit. De E30 is ten opzichte van een Franse auto stug geveerd, maar BMW heeft mooi de balans gevonden, zodat het alsnog comfortabel blijft.
Ook in bochten voelt de auto zich goed thuis. Ik heb geen stuurbekrachtiging wat je merkt bij het inparkeren. Eenmaal rijdend denk je hier geen moment meer aan, door de goede rijeigenschappen.
Rijstijl en verbruik:
Mijn rijstijl is vlotter dan een gemiddelde weggebruiker, dit is echter ook terug te zien bij het tanken. Gemiddeld rijdt de BMW 1:10,5. Het verbruik kan echter omlaag, omdat ik een gat in de brandstofpijp onder de voldop heb ontdekt. Bij een volle tank en een bocht naar links verlies ik brandstof. Het nieuwe verbruik zal binnen 1 maand geüpdate worden.
Problemen:
- Een gat in de benzinepijp (wordt z.s.m. gerepareerd)
- Toerenteller/verbruiksmeter hapert soms. Waarschijnlijk los contact, hier wordt nog naar gekeken, hindert niet veel en komt zelden voor.
- Beginnende roest bij alle vier de wielkasten, dit wordt in het voorjaar/zomer 2011 verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.