BMW 325d (2009)

autoreview

BMW 325d (2009)

Signalement

Uitvoering325d
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst387.368 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De alleskunner

  • 240.000 km

April 2015, na een ongeveer een jaar geduldig zoeken, vind ik een 3-serie in de uitvoering zoals ik hem graag wilde hebben. Een BMW E90 325d uit 2009 met automaat. De auto, met lakkleur Spacegrau Metallic, heeft de “instapper” 3.0 liter 6-in-lijn dieselmotor (M57) met 197 pk. Qua uiterlijk erg beschaafd, onderhuids echter wel sportief uitgevoerd: M-sport onderstel, sportstoelen, sportstuur met schakelflippers. Dat deze 3-serie een begeerlijke auto is wordt nog maar eens bevestigd als een jaartje later mijn beste vriend een zeer vergelijkbare E90 330d (245pk) op de kop tikt!


Rijeigenschappen & praktijk



Wat mij het meeste aanspreekt aan de E90 3-serie zijn de rijeigenschappen. Met het M-sportonderstel ligt de auto wat lager (circa 10mm) dan het standaard onderstel, wat de auto wat sportiever maakt, zonder echt in te leveren op comfort. Deze E90 heeft nog hydraulische stuurbekrachtiging en dat merk je meteen, het stuurgevoel is echt subliem. Iets wat ik bij nieuwere auto's met elektrische stuurbekrachtiging helaas mis. Zonde dat deze hydraulische systemen verleden tijd zijn, des te meer zal ik het sturen in deze BMW koesteren.
De sportstoelen zijn een grote meerwaarde t.o.v. de standaard stoelen. Niet alleen kun je de zijwangen stapsgewijs dicht zetten voor extra zijlingse steun, de stoelen zijn ook voor langere ritten gewoonweg veel comfortabeler.

 De 6-speed ZF automaat is fijn en prima bij de les, met name in de sportstand. Hij schakelt vrij soepel. De nieuwere ZF automaten die BMW gebruikt zijn aanzienlijk sneller en efficiënter, maar dit oudere type stelt zeker niet teleur. De flippers aan het stuur zijn prettig voor sportief rijgedrag, wel jammer dat ze nog van het oude type zijn. D.w.z. geen min & plus aan respectievelijk de linker- en rechterkant, maar flippers die aan beide kanten hetzelfde doen. Met je duim het bovenste deel indrukken is terugschakelen, aan achterkant de flipper naar je toe trekken is opschakelen.



Afijn, het is uiteindelijk geen échte sportauto, maar het is de combinatie die deze auto mooi maakt: een dikke 6-in lijn dieselbeul, sportief onderstel, goede zitpositie en subliem stuurgevoel, tegelijkertijd praktisch & representatief voor dagelijks gebruik. En niet te vergeten, een echte kilometer vreter!


Het vermogen van circa 200 pk is erg leuk en gaat niet vervelen. Als je doortrekt word je bovendien getrakteerd op een prachtig geluid, bovenin het toeren-bereik klinkt de auto, voor een diesel, echt extreem lekker. Voor de openbare weg is het vermogen meer dan genoeg. Je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat je te kort komt - ik in elk geval niet. De motor heeft ook meer dan voldoende koppel, hierdoor kun je in de meeste situatie simpelweg in dezelfde versnelling blijven staan voor tussenacceleraties (bijv. op de snelweg). Gaat het niet snel genoeg dan schakelt de automaat zelf 1 of 2 versnellingen terug, maar in de praktijk gebeurd me dat maar weinig. Op de snelweg draait de motor circa 1850 toeren per minuut bij 120 km/h. Je hebt dan nog voldoende vermogen om te versnellen. De automaat zou dus nog een 7e of 8ste versnelling mogen hebben, om nog zuiniger te rijden op de snelweg. Hoe dan ook, het enorme koppel zorgt voor een hoop comfort en souplesse. Toerental stationair is 600 tpm.

Zoals gebruikelijk bij BMW zijn veel zaken optioneel. Gelukkig was de oorspronkelijke eigenaar niet zuinig met opties aanvinken. De auto heeft o.a.:



Dakota ledere “Sattelbraun” bekleding, Antraciet (zwart) hemeldakbekleding, Glazen dakraam elektr. bedienbaar, Sportstoelen, Sportonderstel, Sportstuur multifunctioneel met flippers, In delen neerklapbare achterbank, Wegklapbare trekhaak, Lichtpakket (Xenon koplampen & verlichting onder deurgreep), Automatisch dimbare binnenspiegel, Parkeersensoren achter, Automatische airco, Cruise control (niet adaptief) en stoelverwarming (deze werkt érg snel!)

.

Ook opmerkelijk: Mijn 3 serie heeft geen multimedia pakket en dus geen navigatiescherm en iDrive controller. In de praktijk mis ik dit echter niet. Ik vind het interieur een stuk strakker en tijdlozer ogen zonder het navigatiescherm. Naar mijn mening veroudert dit uiteindelijk toch sneller, en de navigatie op je smartphone is veel beter en tenminste altijd up-to-date.




Trekhaak

Mijn 3-serie is uitgerust met een wegklapbare trekhaak, tijdens de aanschaf nooit gedacht dat ik deze zou gaan gebruiken, maar een paar jaar verder gebruik ik 'm toch met enige regelmaat. Zelfs nog BE rijbewijs gehaald in 2018. Ik ben erg positief over de trekhaak i.c.m. de sterke dieselmotor, je kunt moeiteloos een zware kar trekken. Als je 'm niet gebruikt kun je de trekhaak eenvoudig wegklappen en dat ziet natuurlijk 10x beter uit dan zo'n permanente trekhaak onder je auto.
Officieel mag je met deze auto tot 1.800 kg (geremd) trekken, dat is best veel. Wat je wel merkt is dat de vering aan de achterkant hier niet echt op ontworpen is. Bij maximale belading zakt de auto achter vrij ver in, aan de voorkant komt de auto uit de veren, wat de rijdynamiek niet bevordert.
Wat tevens tegenvalt is dat af-fabriek geen bevestigingspunt is gemonteerd voor de verplichte losbreekkabel voor geremde trailers. Je kunt bij de BMW dealer een losse veiligheidskoppeling kopen die je om je trekhaak kunt bevestigen. Beetje onprofessioneel en kostte nog 50 euro ook.. Als je de platen goed bevestigd hebt, kan de veiligheidskoppeling erop blijven zitten ook bij naar binnen klappen van de trekhaak.

Verbruik

Het verbruik ligt rond de 1 op 16 (liter/km), oftewel 6,2-6,3 liter/100km. Voor een 3 liter diesel op zich nog niet zo slecht. Wat vooral opvalt is dat het verbruik niet heel erg veel slechter wordt op het moment dat je sportief gaat rijden.

De BMW 330d van mijn maat met het nieuwere type 6-cilinder blok rijdt iets zuiniger, maar er is niet veel verschil, het verbruik is circa 6,1-6,2 liter/100km. We hebben beiden een rustige rijstijl.


Belangrijk bij zo’n grote dieselmotor is het netjes warmdraaien van de motor. Dit kan in de wintermaanden rustig 10-15 minuten duren. Geen heel geschikte auto voor korte stadsritjes dus.

Problemen


In de 130.000 km die ik tot nu toe gereden heb met de auto, heb ik pas 1 probleem gehad: afgelopen maand is het wiellager rechtsachter vervangen, deze was versleten. Tijdens het rijden was dit dankzij een vervelend en luid roterend geluid merkbaar, het lawaai nam toe naarmate harder gereden werd. Op de snelweg was dat erg storend.


Verder dan standaardonderhoud, geen reparaties of problemen gehad. Naar mijn weten is zelfs de EGR-klep nog nooit vervangen, wat toch wel een notoir probleem is bij de E90. De motor is voorzien van een distributieketting i.p.v. een riem en is dus “onderhoudsvrij”. Hopelijk is dit op de lange termijn een voordeel. 



In de categorie storende zaken, wil ik wel nog even de kwaliteit van het interieur aankaarten. Hoewel de materialen mooi en degelijk zijn, en je echt het gevoel hebt in een premium auto te zitten, zijn er nogal veel storende geluiden in het interieur te horen. Er piept, ratelt, tinkelt, knarst of kraakt regelmatig wel iets in het interieur. Ik lees op internet dat andere mensen vergelijkbare problemen hebben, en zo ook mijn maat met zijn 330d, dus het is wel een “E90” probleempje - als je daar gevoelig voor bent.

Desalniettemin ben ik erg tevreden met mijn 3 serie en ben ik voornemens 'm nog meerdere jaren te rijden. Het is in één woord echt een "Alleskunner" !

Een jaar verder

  • 272.000 km

Enkele weken na het plaatsen van de eerste review, helaas toch een klein probleempje gehad. In de vrieskou begaf een gloei relais het waardoor de motor wat bokkend en schokkerig aansloeg, gelukkig kon dit snel verholpen worden bij de lokale garage.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de versnellingsbak te laten spoelen, verse olie en nieuwe carterpan incl. filter. Ik merk dat de automaat weer wat soepeler schakelt. Mijn advies is echter laat dit eerder uitvoeren, de km stand was voor het eerste keer spoelen van de bak aan de hoge kant.

De BMW heeft in december 2019 een grote onderhoudsbeurt gehad bij 266.000 km, filters vervangen, olie ververst e.d. Verder niks bijzonders.

Wel is er nog behoorlijk wat geïnvesteerd in de auto:

In maart 2019 is de BMW door Madeno Racing uit Tholen voorzien van Öhlins Road&Track DFV dempers en lineaire veren i.c.m. nieuwe topmounts & polyurethane casterarm rubbers. De afstelling van het onderstel is simpelweg fenomenaal te noemen en griplevels zijn aanzienlijk hoger dan voorheen. Het indrukwekkende is hoe het onderstel omgaat met oneffenheden in de weg, met name onder volle belasting (bijv. tijdens een bocht), deze worden moeiteloos geabsorbeerd en ontregelen de balans niet. Ook knap is dat, voor zo'n sportieve dempers, het weggedrag nog behoorlijk veel comfort bied (ik rijd met 12 clicks, waarbij 0 het stijfste is, en 20 het zachtst gedempt). Ondanks het prijskaartje van circa €3000 euro incl. montage en uitlijnen kan ik deze upgrade van harte aanbevelen!

Verder heb ik de 2 geanodiseerde uitlaat sierstukken chemisch laten ontlakken en zijn ze (hoogglans) gepolijst. Het lederen stuurwiel is opnieuw bekleed met nappa leer door Chico (CM Customs, Hengelo).

Voor de geïnteresseerde, sinds december 2019 gaat de BMW verder met een nieuw kenteken: G-796-TB. Na misbruik van de vorige kentekenplaten (48-TNR-7) aangetoond te hebben bij de RDW hebben zij de auto van een nieuw nummer voorzien.

Over het verbruik heb ik wat verbaasde reacties gehad, daarom heb ik het verbruik aan de pomp gemeten sinds begin vorig jaar. Het gemiddelde over 11 maanden is 6,38 l./100 km (1 l. op 15,67 km).

De 3 ton gepasseerd!

  • 301.220 km

Het afgelopen jaar wegens de Corona pandemie iets minder kilometers gemaakt dan normaal, maar het is met bijna 30.000 verreden kilometers toch nog aardig wat. De BMW blijft super presteren. Het is en blijft een heerlijke auto om te rijden. In een jaar tijd heb ik buiten de gebruikelijke onderhoudsbeurt drie reparaties gehad: wiellager linksachter, de hardyschijf vertoonde scheuren en remleiding linksachter begon te oxideren.

Tevens nog een mijlpaal bereikt deze maand: we zijn de 300.000 km op de klok gepasseerd!

Ik denk we het grootste deel van afschrijving hebben gehad nu en gezien de kilometerstand is het logisch dat er steeds meer onderdelen vervangen/gerepareerd zullen worden. Omdat de afschrijving vanaf nu fors afneemt, blijven de jaarlijkse kosten ongeveer gelijk. Een andere auto kopen komt momenteel dan ook niet in me op, we blijven vrolijk verder rijden en genieten van de 6-in-lijn dieselroffel, op naar de 4 ton!

Still going strong!

  • 344.930 km

Begin 2022 is de remmerij volledig vervangen. We hebben (gereviseerde) remmen van een 335D gemonteerd. Deze zijn voor de achteras hetzelfde, maar op de vooras is de remklauw een stuk groter en de remschijf is 348mm i.p.v. 330mm. Tevens is de BMW nu voorzien Goodridge RVS omvlochten remslangen. De remblokken zijn van het merk HAWK (HPS 5.0). Remkracht is, zeker bij hoge snelheden, flink toegenomen. Bij lagere snelheden valt vooral het gebrek aan "bite" op ten opzichte van de originele BMW remblokken. Die happen agressiever, de HAWK blokken bieden wel veel meer modulatie en gevoel in het rempedaal. Helaas trekt de auto bij hard remmen (tegen ABS aan) behoorlijk naar rechts, waardoor het vertrouwen nog wat ontbreekt. Hier gaan we binnenkort nog naar kijken.

De 17" velgen styling 285 zijn gelukkig gangbaar met de 335d remmen voor. Ik wist dat de remmen gangbaar zijn met andere OEM 17" BMW velgen, maar over deze combi kon ik voorafgaand aan de wissel niks vinden, maar het past allemaal net!

Tevens dit jaar de 17" set gedegradeerd tot "Winterset" en een setje 193M sportvelgen gekocht. Voor het eerst in jaaaren er voor gekozen om hier geen Michelins op te leggen. De keus was gevallen op de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Deze zouden qua droog en nat weer prestaties erg vergelijkbaar zijn en een sportiever karakter hebben dan de Michelins.

Ik moet na 5 maanden rijden helaas concluderen dat deze band voor mij niks is. Zeker in combinatie met het strakke onderstel en de 18" velg is deze band te stug en aanzienlijk minder comfortabel dan de Michelin Pilot Sport band. Tevens vibreren de banden, ondanks dat alle velgen meerdere keren opnieuw gebalanceerd zijn. Na de winter stap ik terug over op de Pilot Sport 4 of 5. Deze bieden iets minder gevoel in het sturen, maar qua prestaties zijn ze even goed en ik ben gewend geraakt aan het comfortabele(re) karakter.

Al met al weinig extra plezier mogen beleven tot nu toe van het geld wat we uitgegeven hebben aan deze "upgrades". Daarbij moet wel gezegd worden dat de auto verder technisch foutloos is gebleven sinds de vorige update, en dat is ook heel wat waard, zeker gezien de km stand.

15 jaartjes oud

  • 378.018 km

Bijna 15 jaar oud deze BMW.. en in goede gezondheid! Dat zal grotendeels te danken zijn aan goed en frequent onderhoud, maar toch... zeer dankbaar dat ik nog steeds veilig en vol vertrouwen mijn kilometers in de 3-serie mag maken.

Wat is er het afgelopen jaar gebeurd:

Na eind 2022 al een regeneratie rit uitgevoerd te hebben, was de roetfilter dit jaar toch echt aan vervanging toe volgens de boordcomputer. In overleg met de garage hebben we de filter uitgebouwd en opgestuurd naar een bedrijf dat de roetfilter professioneel reinigt. Dit was aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe roetfilter. Tijdens deze werkzaamheden zijn ook de thermostaat en thermostaat AGR vervangen wegens niet goed functioneren.

In juni is bij een kilometerstand van 363.000 km klein onderhoud uitgevoerd en is de versnellingsbak van een oliewissel en nieuwe carterpan met filter voorzien. Tevens heeft de garage op mijn verzoek een aanpassing gedaan in de codering van de remmen (auto remde nog steeds niet lekker met de nieuwe remklauwen zoals vermeld in mijn vorige bericht):

In de VO (Vehicle Order) coding kun je de optie +SPBR toevoegen. Dit is de code voor de BMW E90 performance brake kit. Dit is de set met de goudkleurige Brembo remklauwen die destijds ook op de E82 135i geleverd werd. Voor de E90 was dit een "Performance" optie.

Het coderen heeft de rembalans positief veranderd, dus dat is goed nieuws. Helaas ben ik over de HAWK remblokken niet tevreden, ze bieden vrijwel geen bite en dat is iets waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Verder is de remkracht "koud" prima tot goed, maar wordt aanzienlijk beter naarmate er meer temperatuur in de remmen komt. Dan moet je al vrij veel en hard remmen, wat op de dagelijkse ritten natuurlijk niet gebeurd.

Eind van de zomer nog een rondje kunnen rijden op de Nürburgring en daar komen de remmen dan wel volledig tot hun recht, alsmede de sublieme Öhlins dempers die de uitdagingen van de Nordschleife moeiteloos doorstaan. Het blijft een prachtig en uniek circuit, en dat, voor ons, op minder dan 2 uur rijden! :-)

Het verbruik blijft erg stabiel: 1 op 15,6 km. Oftewel 6,4 l./100 km.

Einde

  • 387.368 km

Op een regenachtige vrijdagochtend is ons avontuur samen helaas tot een vroegtijdig einde gekomen. Na een eenzijdig ongeval te hebben gehad met de 3-serie, heb ik het besluit genomen de schade niet te repareren en de auto te verkopen voor demontage. Met name het onderstel & chassis heeft een vervelende tik gehad wat de kans op onvoorziene kosten groot maakte, alsmede een uitdaging zou vormen om de auto überhaupt weer lekker én veilig te kunnen laten rijden.

Tot op de dag precies 9 jaar lang mogen genieten van deze prachtige BMW. Ik had er graag nog een aantal jaren in gereden, maar helaas.

Bij deze sluit in de review af. Op mijn tijd met de BMW 325d kan ik simpelweg alleen met volle tevredenheid terugkijken. De auto was in het dagelijkse verkeer heerlijk om te rijden met zijn 400 Nm aan koppel, de auto was zeer betrouwbaar met zelfs op hoge kilometerstanden weinig tot geen problemen, met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,6 redelijk zuinig te noemen en boven alles uit, een heerlijke rijdersauto dankzij het goed uitgebalanceerde onderstel en de hydraulische stuurbekrachtiging wat een fantastisch stuurgevoel tot gevolg had. Dat laatste ga ik zeker missen.

Want de zoektocht is inmiddels voltooid en zeer binnenkort staat de opvolger op de oprit: Een BMW 430d Gran Coupe in de kleur Champagne Quartz Metallic. Notabene gevonden in München (of all places!).

De intentie is er om ter zijner tijd daar ook een review van te plaatsen, voor nu bedankt voor het lezen en tot ziens!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.