BMW 323i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 133.321 km |
KM-stand laatst | 143.975 km |
Dus een BMW... Introductie
- 133.366 km
We hebben de Bora ingeruild... Vrij onverwacht en het ging nogal snel en vooral soepel. Het is prettig zakendoen met Jan Bleeker van Cartoen. Daar had ik de BMW al even zien staan en telkens resoluut de pagina weg geklikt. De Bora en ik waren pas een jaar samen en samen ging het goed.
Maar de specs van de E36 323i pasten toch wel in mijn straatje... Tsja tsja.. Automaat, zescilinder, airco, schuifdak en 'saai grijs'. Geheel (en dat is tegenwoordig redelijk uniek) origineel zoals geleverd door de fabriek in augustus 1996. In mijn boekje had de Bora namelijk één nadeel: het motorgeluid op snelheid. Bij 100km/u 3000 toeren en bij 130 4000 toeren. De BMW bleek bij de proefrit al overtuigend rustiger. Soepel, stil en sterk. En waarom een E36? Tsja, niets qua jeugddroom. maar wel een model dat voortdurend op het netvlies plakte af 1991 en waarbij de cleane vormen van een slanke sedan begonnen te rijpen. Ofwel: dit is een strakke BMW.
Auto na nieuwe APK opgehaald in het Zeeuwse en mee naar huis in het mooie Brabant. Een oudere auto qua design, maar wel eentje die gaat! Schakelen, sturen, remmen... alles prima. De opties:
- 5-traps automaat met sportstand
- dual-zone climate control
- M-onderstel
- elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak
- BMW RDS radio-cassetterecorder :-)
- lederen stuurwiel
- in twee delen opklapbare achterbank
- middenarmsteun voor
- vloermatten van dik velours
- lichtmetalen velgen
De rest (mistlampen en elektrische ramen voor, elektrische spiegelverstelling, velours bekleding, hoofdsteunen achter, twee airbags, info display) zat er af-fabriek al op bij de 323i. Goed, het is niet zo compleet als de Bora Highline en ook de afwerking is net wat minder (hardere materialen, soms een kraakje of kreuntje), maar de eerste 800-900 kilometers zijn voorbij gevlogen. Serieus vlotte auto. Geen 328i (193pk), maar 170pk en 245Nm zijn voor mij voldoende. De 2,5 liter klinkt daarbij zo lekker... Nog geen symptomen van versleten VANOS. Dat zal nog wel komen ooit, ben voorbereid.
Meteen na levering een grote beurt uit laten voeren en airco onderhouden/gevuld. Algehele inspectie bracht het oordeel 'topauto'. Nog te doen nu: centrale vergrendeling rechtsvoor werkt niet, rechtervoorraam maakt klikkend geluid bij omhoog/omlaag, stoelen (vooral rechts) kreunen wat en lijken aangedraaid of ingevet moeten worden en lichte pixeluitval bij de km-teller (de '1' valt soms weg en dan gaan we gezellig naar 34000km).
We gaan dat rustig aanpakken en mogen niet klagen. De BMW rijdt uitstekend en het is bizar dat we nu 3000 toeren hebben bij 160. Oppassen dus. Eerste gemeten tank: Exact 1 op 10,00. Volgens verwachting en gelijk aan broer met 523i Aut.
Ik ga natuurlijk de komende tijd verder met deze review. Dit was even de introductie, gecombineerd met de primaire bevindingen.
Het eerste half jaar en nog wat
- 138.500 km
Na zes plus maanden met de BMW op pad was het tijd om wat kleine onvolkomenheden aan te (laten) pakken. De centrale vergrendeling rechtsvoor, een 'klakkend geluid' dat het raam rechtsvoor maakte bij openen en sluiten en een zwaar sluitend rechterachterportier kregen de aandacht. Ook mocht mijn garage kijken naar een aquarium in de rechter knipper voor (alles rechts?) en wat nevel in de koplampen.
Het 'klakkend geluid' werd veroorzaakt door een slordig losgemaakte bevestiging van de defecte centrale vergrendelingsunit. Nieuwe erin, vergrendeling in orde en geen geklak meer. Portier rechtsachter stellen en alles weer goed. Koplampen schoon door klein gaatje onder in de unit te boren voor circulatie. Nieuw knipperlichtje. Geen olieverbruik, gemiddeld verbruik 1 op 10. Op naar de zomer, met wat kleine narigheden weer verholpen.
140tkm gehaald
- 140.122 km
De 140tkm gehaald. No pain, just fun, Wat rijdt deze BMW heerlijk, met onderin zoveel kracht dat je boven de 3000 toeren niet gauw iets te zoeken hebt. Niets te klagen dus. Het kan altijd sneller, maar dit is meer dan voldoende. Laatst naar Duitsland op en neer, 680km. 1 op 13,4 met V-Power (tank altijd hoog octaan). Rijd dan wel door maar niet te hard. Vind dat een goede prestatie en overall scoort de M52B25- motor ook erg goed. Deze kleine broer blijft voorlopig in de familie en krijgt zijn vaste plaats in de garage voor zon(nige) -en feestdagen.
Om het dagelijks vervoer op te vangen is een Twingo Authentique 1.2 8V uit 2008 op de dam verschenen. Met nieuwe condensator voor de airco en distributie met waterpomp vervangen, dus klaar om de dagelijkse lasten te gaan dragen. Rijdt ook wel weer geinig, maar dat is een ander verhaal.
In juni heb ik de 323i laten taxeren en met een aanzienlijke vervangingswaarde ben ik overgestapt naar een Youngtimerverzekering die de taxatietwaarde als basis voor premie en uitkering ziet. Maximaal 5000km per jaar, maar ik wil het op 3-4 mille houden om de twee ton pas over15 jaar te halen. De BMW begint echt aan zijn pre-pensioen.
In de Autoweek en een lek
- 141.065 km
In de Autoweek 27 staat mijn BMW, 'in tweestrijd' met een erg mooie VW Vento VR6. De fotoshoot op de koudste dag van de eeuw in februari was erg leuk. Rondjes rijden, wachten, een lekkere lunch en weer op pad. Het eindresultaat is een mooi document, dat nu ook bij de auto hoort. Een mooier begin van het pensioen van de 323i was niet mogelijk.
In zijn pensioentijd, vandaag, een brandstoflekkage. Jammer, planning omgegooid en naar mijn vaste garage om de hoek. Slangetje bij de brandstofpomp was poreus. Nieuwe slangetjes, alles ff nakijken en weer op weg. Vlug nog wat foto's gemaakt die ik heb toegevoegd aan de review. 26 augustus viert de BMW zijn 22e verjaardag. Ik ga vast een taartje met octaan 100 zoeken.
2000km in acht maanden
- 142.000 km
Sinds acht maanden 2000km gereden en afgelopen week met 142tkm rond in de garage gezet. Twee mille is niet echt veel natuurlijk, maar ik pak 'm ook enkel voor fun ritjes zonder verplichtingen. Laatste keer even heel goed uitgelaten op een 130km/u- snelweg. Alles goed op temperatuur laten komen en dan merk je gewoon dat het prima is om de mechaniek een keer goed in te zetten.
Deze maanden vooral wachten op redelijk weer om een blokje om te gaan. Op de brandstoflekkages na geen issues gehad. Gewoon een erg fijne auto.
Start niet meer & weer gemaakt
- 143.350 km
Na een leuk bezoek aan Soest startte de BMW niet meer. Wegenwacht erbij en een ander omgeleid om toch naar huis te kunnen. Dan rijdt het weer prima, maar wat is het? Bij mijn garage bleek, na een aantal testen, de module / relais in het dashboardkastje stuk te zijn. De startonderbreker werd niet meer herkend. Een omleiding zou kunnen, maar dan start je ook in D, R of 3,2,1. Dat willen we niet. Nieuwe module is geplaatst na inlezen bij de BMW-dealer en het dashboard kan weer in elkaar. Niet wenselijk allemaal, maar kan gebeuren. Zal blij zijn als we weer kunnen toeren, want als het rijdt, rijdt het voortreffelijk.
Op 17 april de BMW weer opgehaald na ruim 600 zure Euri afgetikt te hebben... Uitbesteden aan de dealer om een en ander in te lezen kost veel geld. Heb voor deze somma nog wel de airco laten servicen. Weinig verlies van gas in twee jaar, dus die installatie is in ieder geval nog fris (letterlijk). Eerste stukken gereden.. heerlijk! Gewoon weer thuis komen. Maar wat een centen.
Verkocht
- 143.975 km
Verkocht. Hoe lekker het ook reed, de kosten maken het niet meer een leuke auto voor erbij. Back to oldtimers.. Er staat er nu een uit 1984 in de garage. Er zijn er nog drie van in Nederland met APK uit dit introductiejaar. Stay tuned....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.