BMW 320i xDrive Touring (2016)

autoreview

BMW 320i xDrive Touring (2016)
BMW 320i xDrive Touring (2016)BMW 320i xDrive Touring (2016)BMW 320i xDrive Touring (2016)BMW 320i xDrive Touring (2016)BMW 320i xDrive Touring (2016)BMW 320i xDrive Touring (2016)

Signalement

Uitvoering320i xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf216.000 km
KM-stand laatst233.771 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw begin

  • 216.000 km

Zoals in de review van mijn vorige auto, een e91 LCi 325dA M-Sport, te lezen was, is deze auto helaas vroegtijdig aan z'n eind gekomen. Het hoe en waarom heb ik daar beschreven (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-325d-touring-high-executive-2010/) ; hier volsta ik met het feit dat er dus een andere auto moest komen.

Ik had m'n zinnen al grotendeels gezet op een 2016 f31 320dA, in Mineral Weiss. Volle auto, behalve een achteruitrijd-camera en verwarmde achterbank liet deze auto weinig te wensen over. 250.000 km praktijkervaring en was uit Duitsland ingevoerd in z'n tweede levensjaar. De (best veel) verreden kilometers moesten wel vooral snelwegkilometers zijn geweest, want het was de auto niet echt aan te voelen. Deze beauty stond in consignatie te koop bij RUBZ Automotive in Staphorst. Eigenaar Ruben, heel aardig en open, doet vooral in Z3/Z4's en 911's en had deze 320dA in consignatie voor een klant. "Vooral vanwege het totale pakketje", en daar was weinig aan gelogen. In m'n hoofd was ik rond, tot ik op donderdagavond in m'n opgeslagen zoekopdracht op Internet een nieuw resultaat kreeg. Een Imperialblau f31 320iA X-Drive, ook van 2016 met iets minder kilometers. Minder vol dan de witte diesel (met name een flink aantal safety-features minder), maar met verwarmde achterbank. Helaas ook geen electrisch zwenkbare trekhaak, wel een normale afneembare. De volgende dag toch maar even gaan kijken, hoewel ik wat huiverig was (ben) voor een X-Drive. Auto stond iets dichterbij, dus met OV die kant op. Ook hier trof ik een aardige eigenaar aan van een autobedrijf wat voornamelijk in "premium Duits" doet. Rondje om de auto, ziet er best prima uit. Wel wat gebruikerssporen: een lelijke schaafplek op de voorbumper en een paar (hagelschade?) putjes in het dak. Maar het Imperialblau met het Sattelbraun interieur... Pfoe, da's wel een combi om verliefd op te worden. Ook maar een rondje rijden. Dat beviel eigenlijk ook wel erg goed, hoewel ik natuurlijk altijd wel enorm verwend ben geweest met heel veel diesel-pony's en dito bakken aan trekkracht. Dan is 184pk uit een 2.0 benzine ineens toch niet zo heel veel meer.... Maar, zoals bekend, ik gebruik de auto 75% van de tijd op de door trajectcontrole geteisterde A2 tussen Breukelen en Amsterdam, dus ja... Daar heb je dat dieselgeweld niet voor nodig. Met de caravan erachter was het fijn, maar een X-Drive mag ook veel meer dan ik nodig heb trekken, dus dat zal heus goed komen. Je leest het al: ik was 'm al aan het rationaliseren voor mezelf. Wat daar serieus wel bij kwam is het onbetrouwbare beleid m.b.t diesels in de toekomst, wat me toch wel wat huiverig maakte om weer voor een aantal jaren in dat avontuur te stappen. Lang verhaal kort: deze benzine-f31 was ineens een uiterst serieuze kandidaat. Wat ik aan de staat van onderhoud alleen kon ontdekken dat op de achteras 2 hagelnieuwe Conti Sportcontact 7's gemonteerd waren, en vóór ook Conti's Sportcontact maar met vreemd verschillende DOT-codes en ook links en rechts verschil in profieldiepte. Tussen vóór en achter ook meer dan 20% verschil, dus dat was wel een dingetje. De verkopende partij was dat wel met me eens en zo kwamen we overeen dat hij ook op de vooras 2 nieuwe Conti Sportcontact 7's liet monteren en dat ik dan de nieuwe eigenaar van deze 320iA zou worden. Nog wel even netjes Ruben in Staphorts laten weten dat ik, weliswaar met toch wat pijn in m'n hart, afzag van die mooie wit-metallic diesel maar hij begreep mijn overwegingen.

En zo ben ik dus sinds medio mei eigenaar van de opvolger van m'n dikke diesel. Wordt vervolgd!

De eerste paar duizend

  • 219.000 km

We schrijven nu begin juli 2024 en ik heb deze f31 nu 2 maanden in gebruik. Ik heb er geen spijt van, het "nieuwere model" heeft ook een aantal fijne moderne vernieuwingen met zich meegebracht. Het entertainmentsysteem vooral is een sprong vooruit. Navigeren, muziekbeheer, bellen; het werkt allemaal veel fijner, beter, moderner. De auto rijdt onvergelijkbaar anders dan de e91. Nu is dit een X-Drive in Luxury Line-trim, dus wat hoger op de pootjes en veel meer op comfort afgesteld. Dat bevalt me eigenlijk prima (zou ik dan toch echt oud beginnen te worden?). Het is gewoon een relaxte auto, ontzettend stil en die ZF 8-traps automaat is echt een droom. Wat schakelt dat fantastisch. Niks te zeuren? Niet echt heel ernstig. Ik moet even wennen aan het verbruik, want veel beter dan 1:13 heb ik het nog niet kunnen krijgen. Ook hier geldt: X-Drive, station, dus ja.... En benzine kost nog wat meer dan de toch ook al niet meer zo goedkope diesel. Maar goed; autorijden is nou eenmaal niet goedkoop meer.

Ook de besturing moet ik erg aan wennen. Vooral in de (altijd standaard-na-starten-aan) stand Comfort. Het is electrisch bekrachtigd (in de e91 nog hydraulisch) en dat voel je echt wel. In het begin vond ik het echt een beetje een vaag sturende boot. Ben er intussen al wel een beetje aan gewend en in de Sport-stand is het al vele, vele malen beter.

Oh ja, een electrisch bedienbare achterklep. Toen ik het niet had, kon ik me niet voorstellen dat dat echt meerwaarde zou hebben. Nou kan ik jullie verzekeren: het is super handig.

Verder nog niet heel veel nieuws over de ervaringen. Auto is nog niet aan onderhoud toe (hoewel ik niet ga wachten tot de volle 30.000 kilometer sinds de laatste onderhoudsbeurt verstreken is).

Keep you posted.

"Eerste beurt"

  • 225.469 km

Volgens de iDrive kon onderhoud nog wel ruim 10.000 kilometer wachten. Maar ja, gebruikte auto, weet nog niet zo goed wat ik er aan heb en ben kritisch als het om (goed) onderhoud gaat. Ook nog wel wat indianenverhalen ook over de B48 motor van de LCi f31 320i met te lange onderhoudsintervallen, dus wat te doen? Er stond nog een recall open voor de airbag, dus moest toch naar de dealer (Severs Breeman in Woerden, sinds kort Van Poelgeest). Daar kwam ik wel 's vaker, altijd prima contact. Dus tegelijk maar geïnformeerd voor een onderhoudsbeurt. Sleutel uitgelezen, was wel toe aan een beurt, incl. remservice. Auto in de ochtend gebracht, leenfietsje mee naar huis. Later in de middag word ik gebeld door de service adviseur. Ging allemaal mooi, schuifdak gereinigd en gesmeerd (hoorde bij de beurt zei hij), spiegelkap rechts moest vervangen omdat de richtingaanwijzer in de spiegel het niet deed en ze constateerden dat de remmen achter ijzer-op-ijzer waren. Dat was een nare verrassing, want toen ik de auto kocht, gaf de iDrive aan de remblokken achter nog 60.000 km meekonden (vóór nog zelfs 90.000). Zowel schijven als blokken achter waren zodanig klaar, dat de dealer me er eigenlijk niet meer mee wilden laten rijden. Vervangen dus maar... Maar, schijven en blokken vóór waren ook niet best meer... Wat???Dat kon nog wel heel even, maar geen tienduizenden kilometers meer. Da's niet fijn. Ik heb bij de aanschaf wel gekeken, maar de Luxury Line-velgen bieden geen heel vrij zicht op de schijven, dus heb ik (stupid me) maar vertrouwd op de info in de iDrive. Die laat ik in januari alsnog doen (misschien doe ik het wel zelf, hangt af van hoe de werkzaamheden aan de e21 in de Kerstvakantie vorderen). Maar goed, zo was de eerste beurt toch al wel weer ruim €1.200.

Ik had eerder op Marktplaats een set Style 414-velgen gevonden, bij een bandenbedrijf in het noorden. Daar kon ik een deal mee maken met nieuwe Bridgestone RFT winterbanden er op, dus die had ik opgehaald. Week of 3 geleden gemonteerd onder de auto. Helaas, bij eerste rit daarna alle alarmbellen af want het TPMS kreeg geen signaal. Gereset, geprobeerd, helaas zonder resultaat. Met de verkopende partij gebeld, bleken er geen TPMS-sensoren bij de wielen te zitten. Ik wist niet dat bij een f31 dat een systeem was met per wiel een eigen sensor; weer wat geleerd dus. Gelukkig was de verkoper wel bereid me tegemoet te komen, dus toen ik vorige week toch in het Noorden moest zijn, heeft hij voor een gereduceerd tarief alsnog 4 TPMS-sensoren geplaatst. F31 weer happy, ik ook.

De auto bevalt verder uitstekend. Ik vind 'm op de huidige (RFT) winterbanden wel bijzonder veel plezieriger rijden dan op de (non-RFT) Conti Premiumcontact 7's van de zomer... ) Maar ja, die waren nieuw bij aanschaf, hebben nu zo'n goede 6mm profiel dus die knikker je niet zomaar in de kliko...

Verbruik is wel een dingetje waar ik nog steeds aan moet wennen. Schommelt zo rond de 1:13, soms wat meer en soms wat minder. Nogmaals, ik weet het: zware auto met X-drive, maar na jaren diesel rijden blijft het met de ogen dicht tanken en pinnen, ha ha!

Heb intussen ook de achterbumper laten spuiten na een klein aanrijdinkje op en parkeerterrein en tegelijk het vouwjtje op het rechterscherm naast de koplamp laten weghalen. Ziet er weer veel beter uit. Ook maar 2 Luxury Line badges van onze AliXpress vrienden laten komen en geplaatst. Als iedereen met een M-pakket een M-tje op het scherm mag, dan is een Luxury Line badge op mijn auto ook legitiem, toch?

Kortom: ik vind het nog steeds een prachtige auto die (zeker in de Sport-stand) fijn rijdt en erg comfortabel is. We hobbelen lekker verder.

(Weer) Pech

  • 233.771 km

1 januari, dus een obligate Nieuwjaars-familieborrel elders in het land. Lekker onderweg, slecht weer met een koude storm en regen. Tot een km of 10 vóór de eindbestemming de Touring alarm slaat: "Motortemperatuur te hoog. Zoek een veilige stopplek en contacteer uw BMW Servicepartner". Vlakbij is een carpoolplaats dus daar naartoe. Auto uit en contact met BMW Online Service. Ondanks de in oktober bij de dealer uitgevoerde servicebeurt kunnen zij me met hun pechhulp niet helpen. Gelukkig is er nog de goeie ouwe ANWB.... We zien op maps op 400 meter een Shell station en aangezien de verdachte een te laag KVS-peil is, na een half uurtje afkoelen daar maar kalmpjes aan naartoe. Helaas is het een Shell Express, dus toch maar wachten op de ANWB. Die is er na een klein uurtje en vult de KVS bij. Maar die loopt er bijna net zo hard weer uit. Dat wordt bergen dus. Na anderhalf uur is de auto-ambulance er die ons naar hun depot brengt en daar krijg ik voor 48 uur een vrijwel nieuwe Focus Wagon mee (fijne auto!).

Op vrijdag 3 januari wordt de auto bij de dealer in Woerden afgeleverd en maandag 6 januari bellen ze me met de diagnose dat de waterpomp de geest heeft gegeven. Vervelend, maar kan natuurlijk bij deze km-stand. Vervang maar. Woensdagochtend 8 januari belt Van Poelgeest: "we hebben de pomp vervangen, systeem ontlucht en op druk gezet maar helaas is er nog steeds KVS-lekkage. De koelleiding die door het oliefiilterhuis loopt, is ook lek. Het X-drive systeem van uw auto maakt dit lastig bereikbaar, dus we bereiden u voor op een extra €1.500 om dit te repareren." Tja, weinig keus, maar een slecht begin van 2025 is het wel. Zeker na de toch ook niet geringe kostenpost van de beurt in oktober 2024.

Uiteindelijk zit de reparatie qua tijd nog een klein beetje mee en is de auto einde dag klaar. Totale kosten, incl. waterpomp €1.800.

Moet wel zeggen dat de auto, vooral bij stationair, veel stiller is. Ik dacht onlangs zelfs of ik ondanks de B48-motor toch ook niet aan de beurt was met een opgerekte ketting, maar dat is nu helemaal weg. De Touring rijdt weer als een zonnetje. Helaas heb ik hierom wel de scores van Betrouwbaarheid en Gebruikskosten negatief bijgesteld. Fingers crossed dat we nu gewoon lekker een tijdje kunnen genieten van Her Royal Blue Majesty.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.