BMW 320i xDrive Gran Turismo High Executive (2014)

autoreview

BMW 320i xDrive Gran Turismo High Executive (2014)

Signalement

Uitvoering320i xDrive Gran Turismo High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

weer een 3 serie, hetzelfde maar finaal anders

  • 145.000 km

Na een 3 serie touring in M uitmonstering nu een 3 serie GT in luxury uitmonstering. Een limousine!

Omdat we fiks minder kilometers gingen rijden was het tijd voor een benzine. Eigenlijk zocht ik een 328i (touring of GT) of 428i (Grancoupe) met achterwielaandrijving. Het is een 320i GT geworden met Xdrive die flink wat gewicht toevoegt en zijn uitwerking op het verbruik niet mist. Opeens lijkt 184 pk niet zoveel als je 1616 kg in beweging moet brengen. En 270 nm is exact evenveel als onze MiTo QV mobiliseert. Daar gaat verandering in komen... Wat ik je brom.

Maar buiten het wat tegenvallende verbruik (wat natuurlijk geen verassing is want ik wist dat het om 1616 kg met 4wd gaat) niets dan lof.

Stil. Ook op snelheid hoor je de motor vrijwel niet. Maar mijn referentie is natuurlijk een 320D zonder achterdemper waarvan na 200000 km de motor ook nog eens wat rauweer klonk dan bij 130000 km.

Luxe. Ik noteer, lederen bekleding, head up dsiplay, automaat, camera's rondom, parkeersensoren voor en achter, uitgebreide navi, radarcruisecontrol en ga zo maar door.

Comfortabel. Reuze lekker cruisen, geen pubergezeur van de achterbank over gebrek aan beenruimte en soepel geveerd. Maar wederom, de verlaagde 320D is mijn referentiekader, dus dan is de beleving van comfort groter dan wanneer de vorige auto bv een 7 serie is.

Ik heb inmiddels al wat meer kilometers gemaakt dan bedoeld was, maar ik ben heel tevreden. En marginaal goedkoper per maand dan met de diesel (door de mindere kilometers)

Wordt vervolgd...

enkele kleine smetjes

  • 150.000 km

Er zijn toch wel enkele kleine dingetjes. Niets ernstigs, maar de afgelopen maanden hebben we toch meer geld en (garantie) garagebezoekjes besteed dan we hadden gehoopt.

- Banden. Ik had dat in de eerste indruk niet genoemd, ook nooit aan gedacht omdat ik verder zo tevreden was. Maar binnen 3 weken na in ontvangstname bleek dat er sprake was van 3 verschillende profieldieptes op de banden. Voor rond de 4 mm, achter was 1 nieuwe band en 1 onder 2 mm. Bij aankoop had ik alleen naar linksachter gekeken en vastgesteld dat er bijna nieuwe winterbanden onder zaten. Echter door de Xdrive moeten alle 4 banden gelijk zijn. Reden waarom we na 2 weken de auto stil hebben gezet in afwachting van de nieuwe banden, de tussenbak maakte té veel herrie. Gelukkig waren we op tijd, na de nieuwe banden nergens meer last van.
-camera's. Onder garantie een camera linksvoor vervangen die na een wasbeurt definitief dient weigerde. Nu na elke wasbeurt zegt mijn scherm bij het achteruitrijden dat de achteruitrijcamera het niet doet, maar die doet het dan stiekem wel gewoon. We twijfelen om hier nog me eterug te gaan nu we nog een paar weken garantie hebben, want hij doet het immers wél
- Olielekkage. Op enig moment begon hij spontaan olie te lekken bij het filter. Eerst een nieuw filter en o-ring, even later weer lekkage. Nu heeft de garage een nieuwe plastic dop van het oliefilterhuis gemonteerd in de hoop dat er een haarscheurtje hierin zat. Het lijkt nu goed te gaan, maar door thuiswerken hebben we nog geen 50 km gereden de afgelopen 1,5 maand. We zullen zien.

Behalve de banden (had ik maar beter op moeten letten, dus de nieuwe banden heb ik zelf gekocht ad 700 euro voor een setje BMW geschikte banden :( ) alles netjes opgelost door de garage.

Almet al geen reden om ontevreden te zijn en het zegt niets veel over betrouwbaarheid of het gebrek daaraan van een tweedehands auto, maar het heeft ons wel beziggehouden op een manier waarop we liever niet bezig waren. Geen reden om de scores aan te passen wat ons betreft.

weer die banden, én velgen

  • 149.000 km

Wat ons betreft geen Pirelli Cinturato met het door BMW zo verlangde sterretje meer.

Al na korte tijd ging de auto op bepaalde snelheden brommen, het leek wel een wiellager. Je raad het al, de andere optie is gecupte banden. De voorste exemplaren waren gecupt. Binnen 5000 km.

Dus dan maar weer terug nar mijn vertrouwde Michelin. Wél rft, geen sterretjes erop en in de juiste maat. Deze banden doen inmiddels al een tijdje hun werk.

Omdat 1 van de achterwielen wat meer loodjes behoefde dan voor ons idee fijn is, hebben we ook 4 nieuwe velgen gekocht. Daar zijn de Michelins later opgegaan, auto uit laten lijnen. tussenbak en differentieelolie vervangen en alles wat met rollen te maken heeft is weer up to date.

Inmiddels heb ik het opgegeven de kosten om te slaan naar cent/km. Bij weinig kilometers leidt dat toch alleen maar tot schrikbarende cijfers. In ieder geval geen cijfers vergelijkbaar aan 35.000 km/jaar in een diesel met elk jaar (ongeveer) een beurtje. Wel is het verbruik wel netjes voor de zware vierwielaangedreven auto dat het is en redelijk veel stadverkeer. 1:11,1 (9,0liter/100km)

Owja, kort na aankoop heb ik de auto nog laten chippen tot 287 pk en die tuning was et het vervangen van de camera's en alle ecu's die daarbij horen weer gereset, dus weer opnieuw laten doen. Hoewel ik een rustige rijder ben is dat wel erg fijn. net wat meer gemak bij het gasgeven. Ik hoor wel eens dat als je het vermogen niet gebruikt na chiptuning deze tuning "verdwijnt". Helaas kan ik mijn auto niet opgeven voor de rollenbank van Autoweek, want ik ben wel benieuwd of dat klopt en dat mijn rijstijl dat effect ook geeft.

einde dienstverband van de BMW

  • 163.000 km

En toen was het alweer einde BMW.

Na over de eerste BMW louter tevreden te zijn geweest heeft de tweede toch alles wel een klein beetje in perspectief geplaatst. Ik leg uit.

Buiten kijf staat dat de GT een heerlijke reisauto is waarmee ik uiteindelijk in Duitsland zonder drama zelfs de 238 GPS kilometers heb aangetikt met 3 personen en volle vakantiebepakking. Het was niet de top, maar door verkeer ben ik toen van mijn gas gegaan. Verder relaxed en snel rijden, precies wat de term Gran Turismo belooft.

Maar ook wat onhebbelijkheden die terugkijkend eigenlijk bij beide BMW's optraden en dus niet exemplarisch zijn.

De handrem is kortgezegd slecht. De ene keer kun je bij de handrem aantrekken de hefboom niet eens voorbij de eerste hevel krijgt en een volgende keer trek je hem volledig verticaal zonder dat de handrem überhaupt enige remwerking heeft. Maar altijd is de remwerking van de handrem simpelweg ontoereikend en als je hem in N zet met de handrem er op , dan druk je de auto gewoon van z'n plaats. Ik besteedde daar weinig aandacht aan, maar het is niet goed en dus niet exemplarisch, of ik moet dubbel pech hebben gehad natuurlijk.

Het sturen op parkeersnelheden. Als je in nauwe ruimtes manoeuvreert en daarbij heb je het lef om aan het stuur te draaien terwijl je ook op de rem drukt, hoe zachtjes ook, dan komt er een gekraak van bij de voorwielen die je aan een bejaarde DAF doet denken. Ook dit had ik bij beide BMW's en is met name lastig omdat ik dus op een klein oppervlakte moet manoeuvreren om op onze oprit te parkeren.

Twee kleine smetjes op het overigens vlekkeloze blazoen.

De vervanger is een Plug in Hybride en omdat bij BMW dat in zou houden dat er geen 330e te vinden met minimaal gelijke uitvoering in luxe (en ik dus opties ga missen) zijn we uitgeweken naar een Mercedes C350e.

Ik weet dat Mercedes en BMW water en vuur is, maar als van origine Alfist zal mij dat niet veel boeien. We wachten gewoon op een plug in of elektrische Alfa en als die er is, zo lang totdat ze gebruikt in onze prijsklasse valt. :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.