BMW 320i Touring High Executive (2014) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 220.638 km |
KM-stand laatst | 253.511 km |
Introductie & het eerste jaar
- 245.417 km
Introductie & het eerste jaar met onze fijne BMW 320i Touring!
Het is bijna een jaar geleden toen mijn vrouw en ik deze schitterende BMW 320i Touring hebben gekocht, terwijl wij eigenlijk voor een MINI Cooper 5 deurs kwamen kijken.
Een stukje achtergrond; ik reed met heel veel plezier in een F10 523i die ik helemaal naar mijn smaak heb aangepast. Door verandering van baan, waarbij ik een leaseauto met verplicht bijtellen kreeg, reed mijn vrouw plots met de 5 Serie. Daar wrong eigenlijk de schoen, ze voelde zich niet prettig in de 5 Serie, want te groot. Er moest een kleinere auto komen en het liefst een MINI Cooper 5 deurs. In Oss bij een gerenommeerd autobedrijf een op het internet-oog leuke MINI gevonden, dus 1 ½ uur in de auto om deze te bekijken.
De MINI viel helaas direct tegen. Een heel prima auto, maar een MINI was dan toch weer te klein. Toch nog een proefrit gemaakt met het idee, we kunnen nu beter op zeker vaststellen dat een MINI te klein en beperkt is, voordat we nog meer MINI’s gaan bekijken.
Terugkomend van de proefrit aan de verkoper uitgelegd dat de MINI het niet gaat worden en dat we verder gaan kijken. Dat verder kijken begon eigenlijk direct bij hun in de showroom waar o.a. een Glacier Silber kleurende F31 320i Touring uit 2014 stond te shinen. Mijn blik viel op de prijs, die gelijk was met die van de MINI, waarop ik zeg, is dit dan misschien iets? De mondhoeken van mijn vrouw gingen de juiste kant op ?. De eerste indruk dus….
Een tweede blik leerde ons dat dit een zeer reik uitgerust exemplaar betreft met de volgende opties:
01CA Selectie COP relevante auto's
0230 Extra pakket EU-specifiek
0249 Multifunctie v stuurwiel
0258 Banden met noodloopeigenschappen
02PA Wielbout met slot
02PF BMW LM-velg M sterspaak 403
02TB Sport aut. transmissie
02VB Bandenspanningsweergave
0302 Alarmsysteem
0320 Ontfall, type-aanduiding
0337 M Sportpakket
03AA Dakreling zwart
03AG Achteruitrijcamera
0417 Zonnerolgardijn deur achter
0423 Vloermat velours
0430 Binnen-/buitenspiegel, aut. dimmend
0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
0465 Neerklapbare achterbank
0481 Sportstoel
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
04AE Verschuifbare armsteun voor
04DX Accentlijsten blauw metallic mat
04MR Interieurlijsten aluminium hexagon
04NE Blow-By verwarmer
0502 Koplamp reinigingsintallatie
0508 Park Distance Control (PDC)
0520 Mistlamp
0521 Regensensor
0522 Xenon licht
0534 Automatische airco
0548 Kilometersnelheidsmeter
0563 Lichtpakket
05AG Waarsch. rijbaanwijziging
05DA Uitschakeling airbag passagierszijde
05DF Actieve snelh.regeling+Stop&Go functie
05DL Surround View
0609 Navigatiesysteem Professional
0610 Head-Up Display
0676 HiFi-Luidsprekersystemen
0698 Area-Code 2 voor DVD
06AC Intelligente noodoproep
06AE Teleservices
06AK Connected Drive Services
06AM Real-Time Traffic Information
06NS Comforttelefonie met uitg. smartphone
06WA Uitgebreid instrumentenpaneel
0704 M sport-onderstel
0710 M leerstuurwiel
0715 M aerodynamiek-kit
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
0845 Akoestische gordelwaarschuwing
0868 Taal Nederlands
0886 Boorddocumentatie Nederlands
08KA Olieverversingsinterval 24 mnd/30.000 km
08S2 Codering alarmsignaal
08S3 Autom. vergrendeling bij wegrijden
08TH Verkeersbordherkenning
08V1 Sticker
A090 AGM-accu 90 Ah
LEDE Leeruitrusting
Heel dik dus! Het tweede wat opviel was dat er wel heel wat kilometers op stonden, om precies te zijn; 220638 km. Ik lig daar niet wakker van, maar het triggert mij wel om wat meer onderzoek te verrichten naar de historie van deze auto. Ik ken BMW behoorlijk goed, dus ik weet waar de zwakke plekken liggen van deze auto. Maar eerst even rijden.
De verkoper maakt de auto klaar voor een proefrit en die beviel heel goed. Geen krakjes, rijdt, remt en stuurt strak zoals men dat van een BMW mocht verwachten, motor en versnellingsbak werken uitstekend, zowel koud als warm en het sport interieur met mooie uitrusting maakt het geheel compleet. Tot zover overtuigt en als kers op de taart een hele stapel (wel 5 cm dik) aan facturen van de vorige eigenaren overhandigd gekregen. Die ben ik aandachtig nagelopen waarbij ik tot de conclusie was gekomen dat de vorige eigenaren veel geld en aandacht hebben besteed door de auto goed te onderhouden en waar nodig te repareren. Hiermee kon ik dus ook bevestigen dat de “kwaaltjes” van deze (met name) motor, onderhanden waren genomen en hiermee het risico voor ons beperkt zou moeten zijn. Ook extra preventieve werkzaamheden zoals het verversen van de versnellingsbak olie is door de vorige eigenaar gedaan. De deal werd daardoor beklonken en wij reden direct weg met deze fantastisch uitziende BMW 320i Touring! De 5 Serie hebben we achtergelaten nadat ik kon leven met het verlies vanwege de inruil.
Hoe is het eerste jaar gegaan en bevallen? Nou daar kan ik kort over zijn: SUPER!
Wij zijn nog steeds heel erg blij met deze auto en hebben veel kilometers gereden. (meer dan vooraf gedacht, vanwege wederom wisselen van baan en het krijgen van mobiliteitsbudget i.p.v. een leaseauto en hiermee voor ons doen, veel kilometers maken) We hebben nu dus in iets minder dan 1 jaar ruim 25.000 kilometer met de BMW gereden waarbij we geen noemenswaardige onderhoudskosten hebben gehad. Ik som op wat er aan onderhoud is gedaan:
o Als eerste heb ik zelf, direct na de aanschaf de olie ververst en olie filter vervangen. Ondanks dat dit enkele duizenden kilometers eerder nog door de dealer was gedaan, inclusief nieuwe bougies, interieurfilter, luchtfilter. Het is een tik van mij….
Kosten: 120 Euro (materiaal) geen arbeidsloon, zelf gedaan.
o Als tweede heb ik 4 nieuwe Continental AllSeason Contact banden gemonteerd. De zomerbanden waren matig en ik heb geen zin in periodiek wisselen van wielen. Daarom hiervoor gekozen.
Het vinden van geschikte banden viel nog wel tegen, want in mijn maatvoering (voor 225/40R19 en achter 255/35R19) zijn er maar weinig opties, zeker als je voor A-merk banden wil gaan.
Kosten: 750 Euro (alleen banden, montage zelf verzorgd).
Overigens, tijdens de APK eind juli met 240.000 km uitgevoerd, waren de profielen nog 6 mm! Dat betekent, dat deze banden zeer slijtvast zijn en lang meegaan. Ik vermoed +/- 75.000 km!
o Als derde heb ik de fitting houder met stekker en pinnetjes van het achterlicht buiten links vervangen omdat deze ingebrand was (kwaaltje, maar niet heel kostbaar).
Kosten: 90 Euro (materiaal) geen arbeidsloon, zelf gedaan.
o Als vierde hebben wij onlangs, bij kilometerstand 239425 km, bij de dealer laten uitvoeren: APK keuring, Service Remvloeistof, Service Motorolie, Airco Service, Alarmkeuring SCM Klasse 3.
Kosten: 345,31 Euro (materiaal en arbeid)
o Als laatste heb ik de wisserbladen voor nog voor onze vakantierit naar Italië vervangen.
Kosten: 33,95 Euro (materiaal).
Als ik alles opsom, dan kom ik in het eerste jaar en +/- 25.000 km uit op 1.339,26 Euro aan onderhoudskosten. Niet slecht.
Is er dan niets te melden over aanstaande onderhouds- of reparatiekosten. Ja die zijn er wel. Ondertussen werkt mijn mist achterlicht ook niet meer. Oorzaak is gelijk aan die van de eerder vervangen fitting houder met stekker en pinnetjes, alleen nu op een ander licht unit, namelijk links op de kofferklep. Wordt binnenkort vervangen, gelukkig heb ik mijn mist achterlicht nagenoeg niet nodig.
Daarnaast, en dat is wel wat minder, is het achteras differentieel toe aan revisie of vervanging. Het differentieel begint langzaam wat harder te zingen. Veel mensen rijden hiermee door, maar ik kan er zelf niet zo goed tegen, dus op dit moment op zoek naar de beste oplossing. Wat de uiteindelijke oplossing gaat worden weet ik nog niet, (revisie, vervangen voor gebruikt, nieuw/ruil bij de dealer) maar ik denk dat ik beter voor een revisie kan gaan. Dat is iets duurder maar aan de andere kant ook duurzamer. Hierbij moet ik wel rekening gaan houden met een kostenplaatje van +/- 800 Euro. Wordt vervolgd.
Verder dan dat is er echt niets te melden en is het een hele fijne stuur- en rijdersauto. Zowel mijn vrouw als ik zijn zeer content met deze auto en willen er voorlopig zeker nog geen afstand van doen.
Het verbruik over de afgelopen 25.000 km ligt stabiel op 1 op 14,3 / 7L op 100 km. Zeer netjes voor een toch wel redelijk zware auto. Doet BMW al jaren heel goed.
Dit was de introductie voor nu. Zodra er weer iets te melden valt, uiterlijk over een jaar zal ik weer een update geven!
Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik graag.
Groet,
Henk
Pensioen
- 252.899 km
Na het verkrijgen van mijn nieuwe iX1 (zakelijke auto) is het voor onze 320i Touring tijd om het wat rustiger aan te doen, en dat heeft hij verdient! :-)
Ps. ook over de iX1 hou ik een review bij.
Waarom wij de 320i Touring houden heeft een aantal redenen, hierbij de belangrijkste;
1. Het is en blijft een ontzettend mooie auto die ook nog eens een goed gevulde optielijst heeft.
2. Mijn vrouw is er ook heel erg blij mee en gaat er nu hoofdzakelijk in rijden.
3. De tellerstand is aardig opgelopen, dus inruilen/verkopen levert (altijd) te weinig op, terwijl ik van a tot z weet dat de technische staat van deze auto top is! Als we de auto dus verkopen en een andere (kleinere) gebruikte auto terug kopen, dan weet ik niet wat ik in huis haal en wordt het potentieel een duurdere investering. Dat is de moeite niet.
4. Ik mis "rijbeleving" in mijn iX1 (ben een echte petrolhead) waardoor ik met liefde af en toe mijn afkickverschijnselen kan temperen door lekker een rondje te rijden in de 320i :-)
5. Misschien kan ik deze auto over een tijdje eens aanmelden voor de rubriek "klokje rond", al vindt ik persoonlijk dat de kilometerstand dan echt nog even moet toenemen naar het liefst 400.000 km of hoger. Dat gaat, nu de auto aanzienlijk minder kilometers maakt, nog wel even duren.
Sinds de vorige update is er verder weinig gebeurt. De auto doet het fantastisch, rijdt, schakelt en stuurt waanzinnig en hij blijkt ook erg betrouwbaar. Het enige wat ik nog heb gedaan zijn de stekkers en pinnetjes van het achterlicht links achter op de achterklep en rechts achter op het scherm vervangen. Die waren, net als de vorige keer op het achterscherm links, doorgebrand met af en toe melding "verlichting" defect.
Kosten: 112,95,- voor materiaal, montage heb ik zelf gedaan.
Tot de zomer hebben we (als het goed is) weinig omkijken en is de APK keuring met een grote onderhoudsbeurt (service motorolie, interieurfilter, luchtfilter, bougies) het eerstvolgende wat eraan zit te komen.
Uiteraard hebben we ook nog steeds het zingende achteras differentieel, daar heb ik nog geen beslissing in genomen. Waarschijnlijk wordt het een revisie, maar het heeft geen haast, want het wordt momenteel niet erger.
Na de APK keuring en de onderhoudsbeurt zal ik wederom een update geven.
Tot dan!
Update differentieel en APK
- 253.511 km
Beste lezers,
Langs deze weg weer een update.
Zoals eerder geschreven hadden wij last van gierende geluiden die veroorzaakt werden door het achterasdifferentieel. Die geluiden zijn gelukkig opgelost. Begin dit jaar gekozen voor een revisie van het achterasdifferentieel. Hiervoor heb ik de auto bij een specialist weggebracht waarbij ik zelf de juiste en goede olie heb aangeleverd. Twee dagen later kon ik de auto weer ophalen en, wat een verademing!
Vaak merk je niet zoveel als je een auto wegbrengt voor bijvoorbeeld onderhoud, behalve in je portemonee.... :-). Dat was nu beide, zowel portemonee als het geluid dat weg is :-). Heel fijn.
Kosten: 895 Euro voor revisie, 45 Euro voor een klein beetje olie.
Daarnaast is de auto vandaag APK gekeurd. Tevens het SCM klasse 3 alarm laten keuren om het certificaat te verlengen, de BMW pechhulp (voor 35 Euro per jaar, dekking door heel Europa inclusief vervangend vervoer voor 3 dagen, echt een aanrader!) laten verlegnen en even verse motorolie met een nieuw olie filter.
Helaas, maar anderzijds, met deze kilometerstand ook niet heel gek, wel twee aandachtspunten. De schokdempers achter lekken en moeten dus vervangen worden. Aan de voorzijde moet de linker draagarm vervangen worden. Het hydro-rubber is gaan lekken. Hiervoor zal ik gelijk 2 nieuwe draagarmen gaan monteren, dan is het gelijk maar goed gedaan.
Samenvattend, twee nieuwe schokdempers (met toplager en overige toebehoren) en twee nieuwe draagarmen nodig. Die zal ik de komende periode gaan bestellen en monteren.
Kosten voor APK, Alarmkeuring, verlengen pechhulp en motorolie service: 232,65 Euro!
Verder eigenlijk weinig bijzonderheden. Mijn vrouw rijdt voornamelijk in deze auto en ze is er erg blij mee. Meer dan genoeg ruimte met de kids en ze rijdt zeker niet voor paal in en om de omgeving van Rotterdam waar wij woonachtig zijn.
We gaan dus mooi door met deze fijne en betrouwbare BMW! Zodra er weer iets te melden is, dan zullen wij deze review weer aanvullen.
Als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik natuurlijk ook graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.