BMW 320i Touring High Executive (2013) #3

autoreview

BMW 320i Touring High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering320i Touring High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Motor 320i slecht product of gewoon pech?

  • 135.000 km

In maart 2018 een bmw 320i met 115000 op teller gekocht. Bij een zeer bekende leasemaatschappij, met een totaal probleemloze onderhoudshistorie en 6 maanden autotrust garantie. Daarvoor ruim 14 Jaar met Nissan Primera 2 liter uit 2001 gereden. Nooit problemen, behalve normale slijtage remmen, uitlaat enz. Motor liep perfect, ook na 340000 km op de teller.

BMW was natuurlijk een enorme vooruitgang. Wat een koppel en wegligging. Ik wist dat distriketting op kon spelen en al in juni 2018 was het helaas zover. Rare ratel. Door BmW specialist (geen dealer) vervangen, geheel onder garantie. Netjes. Toch ruim 1000€.

Toen begonnen de problemen echter pas serieus. Vanaf dag 1 na reparatie storingsmeldingen. Minder vermogen, beheerst rijden. 3x terug geweest. Uitgelezen, gereset, software-update, niets hielp. 50% vermogen in italie op vakantie. Stress. Ook daar nog een bmw specialist bezocht. Mocht niet baten.

Terug in Nederland nog meer ellende. Emissiemeldingen en uiteindelijk ook blauwe walmen bij starten. Foute boel.
Garage kon oorzaak niet vinden. BMW specialist erbij. Wat bleek. Hele blok onbruikbaar door metaaldeeltjes die zich overal verspreid hadden en destructief werk hadden verricht. Storingsmelding waarschijnlijk gevolg van verstoppingen door de deeltjes, oa in Vanos (variabele nokkenas systeem).

Metaaldeeltjes bleken afkomstig van de door de koppeling kapot gedrukte axiaallagers van de krukas. Zwak punt bmw werd mij verteld en zorgt voor problemen bij handgeschakelde versies uit 2012-2015. Inmiddels is de lagering verbeterd begreep ik.

Hele blok is vervangen door wat in vakjargon een ruilmotor wordt genoemd. Zou een totaal gereviseerd ander blok moeten zijn dat, zo zegt men, vrijwel vergelijkbaar is met een nieuw blok. Kosten ongeveer 8000€, helemaal onder garantie echter. Wederom netjes op zich. En passant ook de koppeling vervangen. Was tevens versleten. Ook garantie.

Tot de dag van vandaag weet ik niet of ik er wel of niet gelukkig mee moet zijn. Een nieuw blok met verbeterde ketting en axiaallagers en nieuwe koppeling klinkt goed natuurlijk. Maar is dat ook zo? En kan ik de auto vertrouwen? Is het huidige blok gereviseerd en gemodificeerd naar de standaard van na 2015? Levert de auto dezelfde prestaties?

In autoweek 8 van dit jaar kwam de 320d, weliswaar geen benzineversie dus, best positief naar voren. Volgens het AD staat de bmw 3 serie op plek 5 in een btrouwbaarheidsonderzoek onder auto's met meer dan 100k op de teller. Ik herken mijn auto er niet helemaal in....

Verder een heerlijke auto hoor. 1 minpuntje nog: op hogere snelheid vind ik de wat vage middenstand in de besturing (dus bij rechtdoor rijden) vervelend worden. Lijkt wel speling te zijn. Ben benieuwd of deze ervaringen bekend voorkomen. Er is weinig over bekend op internet.

Na 3 jaar met ruilmotor

  • 172.000 km

Door Corona niet heel veel kilometers gereden. Ongeveer 47000 vanaf september 2018. Dat is dus eigenlijk de stand van de (gereviseerde) ruilmotor die er toen in kwam. Zie vorige tekst.

Ik moet zeggen: totaal probleemloos gereden. 2 apk’s verder zonder problemen. 1 maal olie/filter- en remvloeistof wissel. Onderhoudskosten voor eigen rekening sinds aanschaf ongeveer €500 totaal. In 3,5 jaar dus. Kan je niets van zeggen. Na software update is de vervelende ‘klik’ in de middenstand van het stuur die ik af en toe had, weg.
Zomerbanden (bij aanschaf nieuw) gaan nog hooguit 1 seizoen mee.

Hoop nog wat jaartjes met de 320i te kunnen blijven rijden. Daarna zal het wel iets elektrisch of stekkerhybride-achtigs worden. 320e misschien.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.