BMW 320i Touring (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
De eerste maanden...
- 2.850 km
Na twee maanden, 2 lange trips en best wat stadskilometers een eerste review van mijn F31. De nieuwe 3-touring is in aantocht, maar ik wilde toch niet langer wachten met de keuze. Ondanks 4 redelijk tevreden jaren in een Peugeot 308 Hdi Blue Lease Executive (60.000km 😱) was er budget om te switchen naar een hoger klasse. Wat een luxe probleem! Een mooie iets oudere Audi A4, wachten op de nieuwe Volvo V60 of een vertrouwde en doorontwikkelde 3-serie... Na enkele dealerbezoeken, proefzitten, proefrijden en veel calculeren toch voor de BMW gegaan. Prijstechnisch ontloopt het elkaar niet enorm veel met alle gewenste opties (leer, automaat, panorama dak, goede audio, uitgebreide navi, fraaie velgen etc...) een schitterende auto samengesteld. Een hoop opties er nog bij genomen, maar de lijst is eindeloos. Al met al een Renault Twingo aan opties, maar ziet alles er fraai uit als je na ruim drie maanden wachten bij de dealer binnen komt. Een schitterende auto, ondanks dat ie iets op leeftijd is.
Het rijden
Wat een genot, na twee decennia handgeschakeld nu toch een automaat gezien het vele stadsverkeer. Een super soepel achttraps ZF. Alleen bij het schakelen van 1 naar 2 een kleine inhouding, voor de rest zacht als boter, maar toch alert. Na de aflevering gelijk twee mooie ritten naar Friesland (400km) en Engeland (ca. 1.800km). Heerlijk comforttabel en na 8-9u rijden stap ik gewoon fris uit. De motorkeuze was simpel. Ik rijdt te weinig voor diesel( 12-15.000 p/j) en een drie cilinder wilde ik niet. Dat past gevoelsmatig toch niet bij een BMW, een vier cilinder is al inleveren qua genot. Het werd dus een 320i. Ondanks de substantieel hogere bijtelling geen dag spijt van de keuze. Een heerlijk blok, stil en op afroep toch vrij krachtig. Geen geweldenaar, maar zeker niet slecht.
Kwaliteit
Alles voelt aan zoals je mag verwachten. Zeer fraai leer, mooie tapijten, alles krijkvrij en heeeel veel mogelijkheden. Tijdens de rit naar Engeland bleef de uitstekend werkende navigatie (met Real life traffic) wel 1 keer geheel hangen. Alles was “ bevroren”. Ik wilde gaan stoppen, maar voordat dat kon ging het systeem over tot een reset en werkte alles binnen 2 minuten weer naar behoren. Als het daar bij blijft ben ik tevreden, met de Peug ben ik gekker storingen gewend.
Overall
Een superauto met veel comfort, fraaie looks met de combi al zeg ik het zelf en een redelijk brandstofverbruik van ca. 1:14 op langere ritten. Een fijne motor met behoorlijke performance en de rest....dat zal in de komende jaren blijken!
Kleine update
- 6.500 km
We zijn weer een maand of drie verder. Nog steeds stap ik elke keer met enorm veel plezier in. Ja, ik rij niet veel, maar elke rit is een genot. De auto heeft geen krimp gegeven en staat sinds afgelopen week op de (Michelin) winterbanden. Daar is weinig verschil merkbaar. Het verbruik valt me nog altijd mee. Overall heb ik nu ca. 1:12 gehaald met een mix van stad en snelweg. Stadsverkeer ligt rond 1:10, rustig gedrag op de snelweg ligt rond de 1:14. Daarbij meestal redelijk rustig rijdend, maar af en toe ook flink het gas erop. Het valt me al met al niet tegen. De prestaties zijn gewoon goed, geen uitschieters, maar zeker vlot. De bak presteert super, enkel nog altijd de kleine “inhouding” bij schakelen van 1 naar 2, ongeacht de motor warm of koud is. De sportstoelen zitten echt top en de bediening heb ik nu ook aardig goed door. Op naar de volgende maanden!
Een jaar verder
- 14.000 km
We zijn bijna een jaar en (slechts) 14.000km verder. Hoe bevalt de auto? Eigenlijk nog steeds uitstekend! Naast de eerste trip naar Groot Brittantië ook een skitrip naar Oostenrijk gedaan deze winter. De auto heeft geen krimp gegeven. Een heerlijke reisauto en ook op hogere snelheid erg comfortabel. Tot 200kmh zit er nog wat fut in, daarboven wordt het wat lastig, uiteindelijk max ca. 225kmh behaald. Het meest comfortabel voelt een snelheid van 160-180kmh. Het verbruik ligt dan gemiddeld nog op een redelijk niveau. Al met al met een combinatie van wat stad en snelweg kom ik nu gemiddeld tussen de 1:11 en 1:12 uit. Niet heel gek mijn inziens. Onderhoud is er tussentijds niet geweest behoudens een bandenwissel tussen winter en zomerbanden. Hierbij de laatste twee weken met de winterbanden wel een paar keer moeten bijpompen, het vermoeden van een lekke band bleek bij de wissel juist, er zat een schroef in, dit kan ik de auto niet verwijten. Verder slechts eenmaal meegemaakt dat het iDrive systeem gedurende het rijden enkele minuten uitviel en opnieuw op moest starten, verder niets. Op naar de volgende kilometers!
Bijna drie jaar
- 31.000 km
Bijna drie jaar en net over de 30.000km verder. Nog altijd een heerlijke auto om in te stappen, hoewel dat niet heel vaak is, getuige de kilometerstand. Desondanks is elke rit een plezier, lang of kort. Op geen enkel moment heeft de auto me in de steek gelaten en de kwaliteit is echt super. Niet te vergeten natuurlijk de rijeigenschappen: Comfortabel en stil, maar strak en snel wanneer je wil. Iets meer vermogen zou zeker fijn zijn, vooral op de autobahn, maar tekort kom je met de 320i eigenlijk ook op geen enkel moment. Over het onderhoud kan ik gezien de weinige kilometers niet veel zinvols zeggen, behalve dat ik behoudens een eerste klein beurtje en de winterbandenwissels nooit de werkplaats heb hoeven bezoeken. Verder heeft het iDrive systeem verder ook perfect gedragen en is het brandstofverbruik (mijn inziens) nog steeds erg gunstig met ca 1:11 in de stad en iets over de 1:15 op de snelweg met snelheden van 120-130 per uur. De 3 mag nog een jaartje mee, maar ik kijk alvast vooruit: De auto bevalt zo goed, zal ik hem houden? Of toch misschien een nieuwe 320 of 330(e) touring...... Gelukkig heb ik nog wat bedenktijd en blijf ik ondertussen genieten.
Einde in zicht
- 53.000 km
Het blijft een heerlijke auto. Geen enkel defect, lage onderhoudskosten en een heel schappelijk verbruik. Twee jaar geleden besloten om de prestaties te verbeteren en de auto laten tunen door Beek autoracing. Wow, wat een verschil! Van 184pk naar ca 270pk en een dikke 400nm. Ik voelde altijd al dat het blok geknepen was, maar dat is nu echt voorbij, nog meer freude am fahren! Na wat overwegen 1,5 jaar geleden de auto overgenomen van de leasemaatschappij tegen een redelijk bedrag. Desondanks kriebelde het al een tijdje en heb ik aardig wat om me heen gekeken. Wordt het een vol elektrische iX3, een hybride, een youngtimer? Teveel opties…, maar de kogel is door de kerk. Afgelopen week een nieuwe 330e touring besteld. Eerst een jong gebruikte overwogen, maar man man, waarom kiest iedereen toch voor zwart en zwart…. Dus een nieuwe besteld in fraai skyscraper grey met M-pakket, fraai licht interieur en zilver/aluminium trim aan de buitenzijde. Helaas nog een maand of 5 wachten, maar dat is het vast waard. Voor de 320i bijna hetzelfde terug gekregen als ik er 1,5 jaar geleden voor betaald heb, een mooie deal. Voor nu nog even lekker genieten van de F31 320i. Dat lukt nog altijd prima merkte ik laatst op een tripje naar de Dolomieten en wat fijne stukken autobahn. Uiteraard volgt er nog de laatste review en nieuwe review van de 330e.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.