BMW 320i (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 152.558 km |
KM-stand laatst | 158.750 km |
GAS EROP
- 152.558 km
Deze BMW wordt bijna dagelijks ingezet als scheur ijzer, dan wel netter gezegd een sportief rijdend object. Spinnende banden bij het stoplicht om als eerste weg te zijn en met vergelijkbaar rijgedrag de bocht om (afhankelijk van de verkeersdrukte), is deze auto niet vreemd, waar de heerlijke 6 cilinder sound inclusief dubbele uitlaat + powerfilter nog een steentje bijdragen aan de kick en souplesse die dit gevoel tot uiting brengen.
Ik hoorde je al zuchten, daar heb je weer zo´n kansloos vertrapt exemplaar. Met die gedachte wat ik dus niet wou hebben, ging ik internet af en kwam deze BMW E36 320i automatic tegen. Niks van bovenstaand verhaal komt naar voren bij deze BMW en is - je raad het al - dan ook fictief geschreven. Dit exemplaar is volledig origineel gelaten en bereden door oude mensen, het kan dus toch, gelukkig.
Het begint al met er naar toe lopen. Voor die tijd, begin 90'er jaren, was dit toch al een serieuze wagen wat vooral betrouwbaarheid en comfort uitstraalde. Jaren later toen dit type BMW bereikbaar werd voor de jong volwassenen, ging het bergafwaarts met het imago van de E36, waarvan een grote meerderheid omgebouwd werd tot petje-mobiel met dito rijstijl. Spoiler pakket, dikke uitlaat, verlaagd, grote velgen, geblindeerde ramen, powerfilter voor de sound, etc etc.
Want nu we het over 'sjonnie' style hebben, puurder dan dit ga ik het niet snel nog eens vinden, helemaal niet voor de prijs die ik 3 maand terug voor betaald heb. De BMW is nieuw van de band gerold in München op 06-10-1993. 05-11-1993 reed deze BMW gekentekend en al de showroom uit in Nieuwe Pekela, Groningen. De eerste eigenaar zou ´m 20 jaar lang in bezit hebben, waarna die in 2013 tot 2015 van de tweede eigenaar was en van 2015 tot 2024 bij de 3e.
Nu in 2024 stond ie te koop in Winschoten, met de tekst "in opdracht van klant te koop". De garagehouder was een kennis van de vorige eigenaar welke er niet meer in reed vanwege de leeftijd. 152.xxx originele kilometers stonden er op toen ik 'm mee kreeg. Leuk detail: Winschoten ligt 15km van Nieuwe Pekela af (in het Gronings: Nij Pekel). Aangezien ik zelf ook van Groningse bodem ben, is het wel prachtig dat een niet opvallende BMW zoals deze, de provincie qua woonplaats niet uit geweest is.
De BMW heeft de afgelopen 10 jaar, 15.000km gereden, en in de 20 jaar daarvoor gemiddeld 6900 per jaar, met uitschieters van 3000km tot 10.000km. Deze auto is sowieso van oude mensen geweest en zo rijd ie ook, waar ik later nog uitgebreid op terugkom en wat ik juist zeer positief vind. Ik ben zelf ook een rustige rijder, met uitschieters tot een bochtige weg eens wat sportiever te nemen, en vind het niet fijn als ik het gevoel heb dat één van de vorige eigenaren 'm afgetrapt heeft, of er niet goed voor gezorgd. Dit is dus een buitenkansje.
In z'n hele bestaan is ie ook maar eenmaal afgekeurd geweest bij de APK, met als opmerking "band beschadigd".
Wel mankeren er serieuze, maar voor mij kleine dingen aan. Eigenlijk is het meer een 'vergeten' auto qua onderhoud, dan een tot op het bod verwaarloosd of afgebeunt exemplaar want onderhuids wist ik dat het een parel is waar ooit goed voor gezorgd is.
Ik heb er alleen niks aan historie bij, de reden daarachter weet ik niet, dus moet puur afgaan op gevoel aangezien ik er één sleutel (met zender) en een APK formulier bij gekregen heb. Less is more tegenwoordig.
We gaan daarom gelijk door naar de upgrades, want we gaan de auto niet afzeiken maar puur de positivivi-viteit in (ik ga er bijna van stotteren) want verbeteringen zijn veel leuker.
___________________U P G R A D E S_____________________
De één noemt het een gebrek, de ander is positief gestemd omdat het juist een gedreven/gepassioneerd karakter eigenschap is. Ik ben helaas lichtelijk autistisch/precies aangelegd. Recht is recht, krom is krom, half versleten is zeker niet meer nieuw en dus ga ik mij er aan storen. Zodoende kost het altijd meer dan noodzakelijk om m'n spullen in topconditie te houden. Hierbij neem ik je mee in de overwegingen/ de koop en montage van nieuwe onderdelen.
Al het onderhoud / verbeteringen gebeurt in eigen beheer. Ik besteed bijna niks uit, tenzij anders aangegeven, zo is er meer ruimte om te investeren in kwaliteits-onderdelen zonder geld kwijt te zijn aan arbeidsloon. Door de jaren heen heb ik een hoop gereedschap en kennis verzameld om een groot gedeelte zelf te doen.
Zoals eerder gezegd, de basis qua algehele staat is ruim voldoende voor mij, helemaal gezien de BMW alweer 31 jaar oud is en aan de carresorie bijna geen roest te vinden is. Nu ga ik 'm perfect proberen te maken voor mijn standaarden.
Wat mankeert er aan. Een snelle opsomming.
Oude winterbanden uit 2009, overigens met ruim profiel.
Remmen verroest / versleten.
Remt zompig... net of er lucht in het systeem zit.
Schokdempers ingezakt, versleten, deint na.
Topmounts (veerpootlagers vd schokdempers) kraken lichtjes bij opgaan drempel.
Maakt wat mechanische stroeve geluiden uit het vooronder bij sturen op lage snelheid.
De automaat schakelt goed, maar voelbaar. Nieuwe olie zou 'm zeker goed doen.
Optisch:
Exterieur en interieur in hele nette staat, voor 31 jaar oud. Bijna geen steenslag te bekennen.
Velgen schadevrij
Kleine deukjes in de rechter deuren.
Geen roest in de schermen.
Wat is er wel goed?
De motor. De M50B20. Recentelijk voor aankoop nog onderhoud aan gepleegd getuige de blinkende onderdelen die je tegemoet schijnen, zo zit er een nieuwe dynamo op, nieuwe looprollen + poelie + multiriemen en ziet het er onder de kap verzorgd uit.
Het geluid uit de motor/uitlaat wekt vertrouwen op zodra je 'm start en de auto stationair loopt. Wel zit er voor m'n gevoel een zwaarder geluid in dan standaard, wellicht ooit katalysator leeggehaald o.i.d. want de gehele uitlaat is origineel BMW.
De automaat schakelt perfect, als ie minimaal een halfuur in bedrijf is. Tevens houd ie de toeren in de Eco/normale modus heerlijk laag wat het comfort ten goede komt.
Het interieur is nog als nieuw, geen slijtagesporen zichtbaar.
Het interieur kraakt niet.
Alle knopjes van het instrumentenpaneel werken naar behoren.
De airco, climate-control werkt ook zoals het hoort en na het vullen/onderhouden, houd ie het interieur goed koud.
Het onderstel zoals draagarmen, tikt/kraakt/bonkt/piept niet waarneembaar.
Deuren, deurvangers, kraken niet en gaan soepel open/dicht.
Ramen, gaan soepel open en dicht.
Stuur is niet versleten.
Deurpanelen geen schades door de zool met in en uitstappen
Geen roest in de kofferbak, geen roest in de voor/achter schermen, wat echt uniek is.
De richtingaanwijzers lijken ook nog te werken.
Dit is ´m wel ongeveer.
Nu gaan we geld uitgeven...
S L E U T E L S / I N S T R U C T I E B O E K J E
2 extra sleutels, deze nog gewoon kunnen bestellen bij de BMW dealer. Vind het echt fantastisch dat dit nog nieuw te krijgen valt.
Via marktplaats een 2e hands instructieboekje op de kop weten te tikken en een brochure van 1993. Leuk om hier wat informatie uit te kunnen halen. Ik ben nog opzoek naar een Tex-Alarm boekje die hoort bij de hand-zender van het alarm welke ingebouwd is.
V E L G E N / B A N D E N. 153.500km.
6x originele BMW 15inch zo goed als onbeschadigde velgen, style 13 op de kop getikt, waar die destijds nieuw mee geleverd is. De 'oude' velgen waar ik de BMW mee kocht met oude winterbanden zijn ook prima en geheel onbeschadigd en liggen nu in de schuur, maar deze zijn lekker oldschool en daar hou ik wel van.
Om de 4 velgen wou ik direct 4 nieuwe banden. Dat zijn de Falken Ziex ZE310, 205-60-15 banden geworden. De Falkens besteld omdat ze goed uit de testen komen op ADAC, Autoweek en tyrereviews.com, voor de categorie middelzware auto's, waarbij het stille banden zijn met een A-label op nat wegdek en 67db geluid, waar andere banden rond de 70-71db scoren. Via een internet webshop had ik voor €314,71 een complete set banden, die nu op het moment bij dezelfde webshop €391,16 kost... Volgende set wordt wellicht van Continental, schijnt nog een stap beter te zijn.
Z I C H T
Ruitensproeier pompje, de oude was defect, was eveneens nog nieuw te bestellen en het zit er zo op met het juiste gereedschap qua slangenklemmen de - en monteren. Ook gelijk nieuwe originele ruitenwissers besteld van BMW, dus geen derden fabrikant zoals SKF/Valeo/Bosch. Het verschil zit hem in de airodynamica, qua wind die er doorheen vloeit en over het raam/dak weer afgevoerd wordt. (ja ja, autistisch ik weet het)
M O T O R / G R O T E B E U R T
Omdat ik er dus niks bij heb, alleen één APK formulier en één sleutel + zender, gekozen voor een frisse start, getuige de 4 nieuwe banden. Ook al zag de motorolie er brandschoon uit en tevens alle ledjes qua service-interval op groen. Gelijk goed beginnen.
De investering is iets eenmaligs, zogezegd mijn codewoord voor een grote uitgave om het voor mezelf iets te 'verantwoorden' en er in alle redelijkheid niet te lang over na te denken. (onder het mom van: volgend jaar hoeft een echte grote uitgave zoals dit niet nog een keer).
Bij 153.500km
Bougies origineel BMW High Power (in samenwerking met NGK ontwikkeld). Dure dingen á €25,00 per stuk.
Motorolie Castrol Edge 5w40 6.5L**, oliefilter, K&N sport-luchtfilter, interieurfilter, brandstof filter.
0.25ml stuurpomp olie toegevoegd (zat te weinig in, vandaar dat de stuurpomp geluid maakte bij de proefrit).
**Volgens de dealer moet er 5w30 in, echter het instructieboekje en verschillende internetwebsites denkt daar anders over, 5w40 of 10w40. Op Autodoc/Winparts geeft ie aan, 5w30 LongLife… maar mijn gevoel zegt dat deze olie te dun is. Iemand die hier, er verstand van heeft? Er zit een M50 motor in. Ik denk dat ie eigenlijk nog wel 10w40 mag hebben.
Kleppendekselpakking vervangen. Bij het demonteren van de oude bougies constateerde ik wat olie bij de bougie van de eerste 2 cilinders, dit duidt op een lekke pakking, dus puur de 'rondjes', de afdichtingsringen, van de cilinders en het kleppendeksel. Deze is ooit al eens vervangen, dus nu weer, maar is geen schande en neem ik de onderdelen of de BMW ook niet kwalijk. Niks heeft het eeuwige leven. Is overigens wel een tijdrovende klus qua de - en montage + schoonmaken van onderdelen, maar als je dit zelf doet, net als de rest hieronder, heb je echt eer van je werk. en ben je ook wel een beetje trots op jezelf.
O N D E R S T E L: Bij 155.000km.
Ik kon kiezen voor Meyle. Bilstein. Monroe. Sachs, Koni en nog wel meer merken.
Ik wou gaan voor origineel karakter, waar die ook mee geleverd is destijds. Dat werd dus...
4x Sachs Touring schokdempers. En 4x Sachs veren, waar die qua concept nieuw mee van de band rolde, inclusief alle bijbehorende onderdelen van het genoemde merk, zoals veerpootlagers, bumpstops/hoezen, schalen, ringen, inlegrubbers, pakkingen, moertjes (origineel BMW), etc. etc. Compleet vernieuwd.
De oude schokdempers waren niet eens lek, puur de rebound van de demper, de in en uitverende slag, was niet meer zoals eind 1993., eigenlijk op het Franse af. En de bumpstops van de voorste schokdempers waren vergaan door ouderdom, getuige foto 4 waar die los op de schokbreker ligt. De lagers van de topmounts versleten, schalen + veren roestig, door leeftijd wat geen schande is, dus dit kan zo de container in. Moet je eigenlijk niks meer van willen gebruiken.
Na de vervanging van het veren + dempers een afspraak gemaakt op 30-09-2024, uitlijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum, de beste uitlijnspecialist die er is en die z'n vak verstaat, hij adviseerde me eerst 500km te rijden alvorens de auto uit te lijnen, dit vanwege het inzakken/zetten van de veren/dempers.
Note:
Ik wil nog veel meer vervangen van het onderstel, puur als upgrade en verbetering omdat sommige rubbers ook niet nieuw meer zijn, maar dit gebeurt in een later stadium omdat ik eerst nog uit ga zoeken welk onderdeel de beste kwaliteit + (comfortabele) rij ervaring levert, zonder concessies te doen aan originaliteit. Op internet zie ik bijvoorbeeld dikkere stabilisator stangen set van H&R wat het overhellen moet verminderen. Of powerflex rubbers monteren in de huidige draagarmen, maar in dat laatste geval denk ik dat ie dan veel te stug wordt en je iedere oneffenheid voelt in het wegdek en daar voel ik weinig voor.
R E M M E N: Bij 155.000km.
Lang stilstand doen remmen geen goed, getuige de roestrand op de schijf en de verglazing van het oppervlak. Ervoor gekozen om het in één keer goed te doen en alles te vervangen (net als de schokbrekers). Ruim een rooitje lichter voor deze upgrade, maar ik doe het puur voor de veiligheid want als het erop aankomt wil ik op tijd stil kunnen staan en niet die ene meter te laat.
BOSCH nieuwe remklauwen voor
BOSCH gereviseerd achter (nieuw niet meer leverbaar).
Remvloeistof volledig doorgespoeld/ververst/vervangen/ontlucht
Remmerij volledig vervangen rondom.
EBC GD553 gegroefde remschijven voor.
EBC GD554 gegroefde remschijven achter.
EBC DP4914R / DP41079R Yellowstof remblokken voor + achter.
A U T O M A A T:
Deze ga ik nog laten spoelen door een gespecialiseerd bedrijf. Afvullen met de juiste hoeveelheid olie + nieuw filter. Eind Oktober staat de afspraak.
C A R D A N:
Ook hier zit uiteraard olie in. Deze heb ik zelf ververst. Bij 155.000km. Dit is net zo makkelijk als de motorolie verversen alleen je moet het juiste gereedschap ervoor hebben (en uiteraard een beetje kennis). Oude olie zag er redelijk schoon uit, vergeleken met de nieuwe in de fles, maar heb geen referentiekader hoe zoiets eruit hoort te zien na x-aantal jaren. Wellicht is de automaat olie eenzelfde principe qua vervanging, maar dit laat ik liever doen omdat ik de apparatuur en echte kennis er niet voor heb.
K O E L I N G:
Verbruikt tot dusver, 4000km geen koelvloeistof, noch olie. Ook zelf ververst, bij 155.000km. (oliën en vloeistoffen lever ik elk jaar in bij de gemeente). Er ging dik 10L koelvloeistof in.
C O S M E T I S C H:
De auto meermaals gewassen, gestofzuigd, gepoetst.
Ik ga het exterieur nog volledig kleien en waxen, daarna wordt ie gepolijst.
Bij de demontage van schokdempers + wielkuipen, de wielkastranden volledig schoongemaakt en schoon geblazen met een luchtpistool van de compressor. Wielkasten zelf volledig ingesprayd met een niet nader te noemen merk, maar wat echt geweldig spul is, alle viezigheid weekt van zichzelf al los. Hierna schoongemaakt met washandschoen en een kwast op de moeilijk bereikbare plekken, afgespoeld met water, droog gemaakt en het riedeltje overnieuw. Als nabehandeling Caremic wax aangebracht in de wielkasten om het te beschermen. Dit heb ik bij alle 4 de wielkasten herhaald. Op de bijgevoegde foto's kun je het verschil zien tussen voor en na. Ook heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt en nieuwe wielkuipen besteld (plastic kappen voor in de spatborden, voor opspattend water/demping interieurgeluiden enz enz) en gemonteerd voor de voorkant. Kwamen rechtstreeks bij de BMW dealer vandaan, dus ook een dealerprijs (3x de prijs van internet), maargoed wel origineel en goede pasvorm. De wielkasten zien er nu weer 'fabrieksnieuw' uit.
Wat ik cosmetisch nog ga doen:
1. Deukjes / krasjes eruit laten halen door een vakman.
2. Dorpels roestvrij maken en behandelen/spuiten.
3. Volledig laten polijsten en in de coating.
4. Onderkant auto ontroesten zoals draagarmen, achteras, behandelen en eveneens een beschermende coating aanbrengen.
Rubbers van het achter raam en de portiergrepen zijn op sommige plekken vergaan door ouderdom, hier moet ook wat nieuws op.
5. Achterdemper roestig. Maar omdat dan één onderdeel vervangen moet worden, zit ik te denken aan een compleet nieuwe, op maat gemaakte uitlaat van voor (of midden) tot achter, maar dan geen schreeuwlelijk. Iets voor volgend jaar.
6. Andere koplampen (originele!) via marktplaats regelen, om daar kwaliteits xenon of led dimlichten in te bouwen, er zitten gewoon lenzen in deze units, dus geen strooilicht wat verblindend is voor het overige verkeer, maar de lichtopbrengst is niet denderend met de normale halogeen lampen die erin zitten. Als er xenon ingebouwd wordt, is het zichtbeeld veel helderder, wat tevens een mooie upgrade t.o.v. de standaarden van 1993.
7. Hemel opnieuw laten bekleden, deze hangt een beetje en is bij elke E36 een kwaal. M'n vorige BMW E36 had dit veel erger nog, en dat was in 2012. Een offerte gekregen van €480, vind ik absurd veel geld.
Genoeg te doen dus.
E I N D S L O T.
Tot zover de introductie.
Over enkele weken een update betreft het verloop met verdere upgrades, het uitlijnen, spoelen versnellingsbak. Er zit her en der wat vliegroest op de achteras, draagarmen, reactie-armen, bouten + moeren etc. etc. maar dit is puur optisch en zal in de toekomst ook aangepakt en behandeld of vernieuwd worden. Voor nu bedankt voor het lezen, zoals je ziet zit er een hoop tijd en passie in dit project. Mocht je het interessant vinden. Er zit nu bijna €3000,00 aan onderdelen in (en stijgende) wat natuurlijk super veel geld is, waarmee €1100,00 voor de complete remmen gemoeid is, €750,00 voor het onderstel, €600,00 voor de nieuwe banden, en via marktplaats gekochte z.g.a.n. velgen. Tel daar €450 bij op voor de grote beurt (bougies, motorolie, cardanolie, koelvloeistof, K&N + overige filters, en nog een paar andere kleine dingetjes. En BAM je bent zowaar €3000,00 lichter. Maar wel een hele andere auto voor terug gekregen, wat verder toegelicht wordt in een ander verslag.
Verdere kosten: €70 wegenbelasting per maand, oldtimer verzekering €95 per jaar(!) á €8 p. maand.
De volgende update zal dus bestaan uit een rijders-verslag, het overbrengen van gevoel in woorden van de eerste proefrit, en de proefrit nadat de auto helemaal klaar is.
Ook zal ik wat meer foto's uploaden.
Ik hoop dat jullie m'n BMW ook tof vinden.
Laat gerust een berichtje achter wat jullie er van vinden.
CRUISINGS
- 157.000 km
B E V I N D I N G E N
Automaat. 5 Versnellingen, 6e overdrive, in sportstand begrensd tot de 4e versnelling. De eerste meters dat ik wegreed vond ik de automaat wat nukkig overkomen en liet de automaatpook zich zwaarder bedienen dan wenselijk om van P, R, N, D en weer dezelfde route terug te gaan, maar dit viel geheel in lijn met het totaalbeeld wat ik zag, van lang stilstaan, niet iets om zorgen om te maken. M'n gevoel zei dat dit beter werd als de auto vaker gebruikt werd of als de automaat service onderging. En als dat niet zo was, dan moest er wat nieuws op (zo makkelijk kan het zijn). Na het eerste halfuur rijden werd het schakelen van de automaat al beter en nadat de garage het mechaniek gesmeerd had, laat de automaatpook zich nu zonder de eerder genoemde inspanning bedienen. De automaat houd de toeren in de overdrive (6e versnelling) heerlijk laag. Op de snelweg, 2000rpm op 100km/h. 2500rpm op 120km/h en 3000rpm op 140km/h zijn bijna waardes voor een diesel variant, wat het comfort ten goede komt. Het is heerlijk cruisen op deze snelheden qua toerental terwijl het verbruik niet significant toeneemt en steevast tussen de 7 en 10 liter aangeeft op deze snelheden, afhankelijk van de belasting, temperatuur etc. De kickdown reageert snel genoeg op gas input als je het pedaal vloert. De automaat schakelt 2 versnellingen terug bij volledig vloeren en 1 versnelling terug als je het pedaal voor de helft intrapt, wat ook hier de voorspelbaarheid ten goede komt. Gek genoeg heeft de automaat de gewoonte om bij vollast accelereren tegen de toerenbegrenzer aan op te schakelen naar een hogere versnelling. Met een geweldige sound. (uiteraard met de techniek ruim op bedrijfstemperatuur en bovenstaande pas getest na een aantal weken om de techniek aan me te laten wennen).
Het enige irritante is dat de bak in de normale stand de overdrive al in laat schakelen bij +/- 80km/h van vijf naar zes. Omdat de toeren dan te laag zijn en je snelheid zelf ook, zit je op provinciale wegen telkens te 'hobbelen' tussen de vijfde en zesde versnelling bij het in laten zakken van snelheid en weer terug op snelheid komen (tussen 75km/h en 85km/h. Schuif je het schakelaartje naar voren naar de sportstand, dan gaan de toeren omhoog en blijft ie in de vierde versnelling staan. Wat dat betreft, op die snelheid, rond de 80km/h, voelt de configuratie van de versnellingsbak niet prettig en zet ik 'm standaard in de "S", om bij 100km/h wegen, 'm weer met het schakelaartje in de Ecostand te zetten waarna die dan pas overschakelt naar de overdrive. Alle andere versnellingen, met verschillende snelheden qua schakel gedrag heb ik geen klagen en doet de automaat keurig z'n werk (dit is de eerste automaat-auto die ik bezit!). En dat voor een versnellingsbak die in de 90'er jaren is geconstrueerd. Heb de automaat in Oktober2024 laten service-en voor €250,00 en hiermee is het schakelgedrag nog iets verfijnder geworden. Volgens de monteur zag de olie er nog schoon uit, zeker niet ouder als 5 jaar, en getuigd van recent onderhoud voor ik 'm aankocht. Nu is ie gespoeld en voorzien van nieuwe juiste olie+filter. Weer klaar voor jaren functie.
M O T O R.
Prachtig. 6 cilinders van BMW hebben altijd mijn aandacht gehad. De M50B20 is robuust. Het geluid wat de motor produceert op lage en hoge toeren is oor-strelend en verveelt nooit.
Relatief weinig vermogen (150pk / 191nm) maar wel beresterk.
R I J G E D R A G.
"Freude am fahren"
Dat is waar de E36 bekend om staat. Stijve koets, goede wegligging, bullet proof motor en betrouwbare techniek. Het gevoel wat tot uiting kwam bij de eerste proefrit zouden de ingenieurs van Citroën jaloers op geweest zijn, afstandelijk en zompig onderstel die de auto al laat bewegen als je een stuurbeweging maakt. Dit was geheel in lijn met het totaalbeeld van de auto die ik had, bereden door oude mensen, waardoor het onderstel zich aanpast aan de wensen van de bestuurder; comfortabel.
De eerste indruk is zoals eerder benoemd, geen waarneembare piepjes/kraakjes/rammet en niet trilt/vibreert/bonkt. Maar als we verder kijken rijd de BMW eigenlijk helemaal niet zo lekker als je er langer als 5minuten in rijd en het geheel in je op neemt en er met een objectieve blik naar kijkt. Schokdempers rondom zijn duidelijk versleten, op het Franse af (zoals een Voiture), remmen rondom verroest en verglaasd door stilstand, zompig gevoel in het rempedaal en iets maakt wat geluiden uit het stuurcompartiment met sturen op lage snelheden wat uiteindelijk een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsolie was. Tel daarbij op dat de winterbanden die rondom erom heen zitten uit 2009 komen, wat ook niet geheel bijdraagt aan het overbrengen van het gevoel dat veiligheid je ook maar iets kan interesseren. Ga je er dieper op in als kenner, dan denk je; dit is een verwaarloosd exemplaar, staan laten. Maar niks is minder waar, want als je verder kijkt dan de gebreken zie je dat onderhuids er jarenlang in geïnvesteerd om 'm zo goed te houden zoals ie nu is, aangezien er nog veel goed tot in perfecte staat van onderhoud is. Er is gewoon veel winst te behalen, daar komt het op neer.
Nu de meeste slijtage onderdelen vervangen zijn, staat er een BMW E36 die voor je gevoel zo de showroom uit komt rijden. Het onderstel is m.i. perfect op elkaar afgestemd en houdt de in en uitverende slag beperkt, veert comfortabel in maar deint niet na, of duikt niet met de neus op straat bij stevig aanremmen. Het gevaar van versleten schokdempers houdt zich schuil in onvoorspelbaar rijgedrag. Mocht er een situatie in het verkeer voordoen dat je moet uitwijken en remmen tegelijk, en daarna bijvoorbeeld een dot gas moet geven, én weer moet sturen, om een ongeluk te voorkomen, zul je met versleten schokdempers instant de macht over het stuur verliezen omdat de schokdempers de G-krachten niet meer kunnen verwerken. Nieuwe schokdempers hebben deze techniek wel, waardoor de auto bestuurbaar blijft bij onverwachte manoeuvres. Zo heb ik de BMW na het uitlijnen even aan de tand gevoeld en ik snap volledig waarom 'petjes' deze auto gebruiken voor de racerij.
Want zo kun je de rij eigenschappen van deze BMW het best omschrijven. "BMW maakt rijden geweldig" is de slogan, en met een beetje hulp van mij, Hellracer, rijdt ie nu ook zo, want het nieuwe originele onderstel en de uitlijning op maat geeft je alle vertrouwen in bochten die je nodig hebt, maar ook het comfort op lange afstanden. En je staat ook maar zo stil als het moet. De gegroefde remschijven van EBC laten je sneller vertragen doordat de groeven warmte beter kunnen verwerken dan een traditionele remschijf, waardoor met dezelfde rem druk je veel meer vertraging genereert. Enige kanttekening is dat deze configuratie wel wat rem geluiden produceert (niet piepen gelukkig), dus dat is wel iets om rekening mee te houden mocht je dit ook willen bestellen. Volgens kenners was red-stuff remblokken in mijn situatie beter geweest, dus dat is wellicht nog een verbetering voor in de toekomst.
V E R B R U I K.
Het is een 6 cilinder BMW en die koop je om ontspannen van A naar B te verplaatsen. Ik zal het verbruik daarom ook niet positiever maken dan het is. Als je puur naar de euro's kijkt loop je er op leeg.
Om het verbruik te specificeren houd ik de verbruiksmonitor bij. Gemiddeld staat over de afstand van 4500km het verbruik nu op 1L / 11.8km of 8.5L / 100km over stadsverkeer, provinciale wegen, snelweg etc. In de stad rijd je maar zo 1L op 8km en rijd je woon-werk verkeer met het verkeer mee is het gemiddelde over een volle tank rustig 1/10. Over de berekening van verbruiksmonitor zit ook 2x een rit van Groningen naar Zeeland bij tijdens zomerdag, waar die over de gehele afstand ruim 1/13 of 7.7L /100km gereden heeft met 120-140km/h. De fabrieksopgave is 1L / 9.9km. Dus het is over het gemiddelde genomen niet zo'n zuipschuit als de fabrieksopgave doet vermoeden. Wel tank ik (uiteraard) V-Power / Super Plus, zitten er zoals eerder gezegd nieuwe banden onder met lage rolweerstand en op de juiste druk. Zo probeer ik toch nog een beetje om het milieu (kuch kuch, m'n portemonnee) te denken.
C O M F O R T.
Dat is voor een ieder persoonlijk. Komend uit een Fiat Doblo (1.4 T-jet 150pk '13) wat m'n daily is, is de BMW altijd weer even wennen. De lagere zit, en instap i.c.m. het grotere stuur, is het vanzelfsprekend dat voor de lange afstanden je liever iets hoger zit zoals in de Doblo vanwege het overzicht op de weg en het comfort met in en uitstappen. De stoelen zitten prima, maar niet heel geweldig, de mensheid is door de jaren heen langer geworden en de stoelen van de BMW zijn in de 90'er jaren ontworpen voor personen van rond de 1.80m, ik ben 1.88 en vind daarom de zitting van de standaard stoelen iets aan de korte kant (als de 1e eigenaar sport-stoelen gekozen had, was de zitting verstelbaar), waardoor je over de lange afstanden wat steun mist. In combinatie met de pedalen die iets te ver omhoog gericht zijn waardoor je je voet als het ware moet 'kantelen', om het pedaal goed te kunnen bedienen, en de richtingaanwijzer die voor je gevoel net iets te ver van het stuur afstaat, en je er echt 'naar moet rijken' met je vingers, (wellicht dat dat bijdraagt aan het minimale gebruik door derden), maakt de doordachtheid van de instrumenten van de auto, naar de standaarden van nu, niet meer zo comfortabel zijn als toentertijd. Maar zodra je je alleen focust op het fijne weggedrag, de lekker klinkende 6 cilinder en de automaat en je hier je daily van maakt is het pure gewenning.
Zo, ik hoop dat ik de beloofde "het gevoel in woorden over het rijgedrag" van de BMW goed over heb kunnen brengen.
Exterieur.
Kleur: 288 Morea Gruen. Ik vond de kleur in eerste opslag niet heel mooi, maar naar mate ik er langer naar kijk, is 't een aangenamere kleur geworden. Kleine parkeerdeukjes heb ik laten restylen en eruit laten halen, dat heeft me €250,00 gekost. Geen roest op de voor - of achter schermen, wat echt uniek is en de detailer versteld van stond. Het geeft me het gevoel dat de auto vaak binnen of onder een carport gestaan heeft.
We schrijven deze review December 2024. De BMW staat nu alweer twee maand binnen in de garagebox te wachten op mooi weer en warme temperaturen. Heb de auto in Augustus volledig gewassen en daarna gekleid met een kleidoek en de daarvoor bestemde middelen om al het vaste vuil uit de lak te halen. En de auto gepoetst met een coating.
Volgend jaar staat in het teken van het complete interieur en exterieur detailen, zoals volledig laten polijsten + een beschermende coating aanbrengen, dakhemeltje vervangen (á €480), dorpels behandelen tegen roest, de bestelde en geleverde deur-hendel-rubbers vervangen, bij een Carglass vestiging de achter-raam-rubber laten vervangen en als kers op de taart een complete H&R stabilisatie stangen set monteren, wat rubbers van het onderstel en een andere uitlaat, maar dat laatste heeft geen haast aangezien ie niet lek is, puur de buitenmantel is roestig.
Heb met alle positieve punten en de nog to-do-list punten zoals hierboven beschreven de BMW laten taxeren op de huidige waarde. Als alle puntjes op de ï gezet zijn dan is ie ruim over de €10.000 waard en dat bedrag zal alleen maar stijgen. De BMW is nu getaxeerd op €7500,00 met een officiële waarde berekening vanuit de taxateur. Ik zelf vind dat eigenlijk te min gelet op de staat waarin de mijne zich bevind en de randzaken (niet verprutste orig. NL, lage kmstand, geen roest in de wielkasten) en andere exemplaren die voor veel meer geld aangeboden en verkocht worden, wat ook nog ingevoerde exemplaren betreffen. Dus ik heb een second opinion aangevraagd bij een andere taxateur, en die deelde mijn mening dat het 'te krap berekend' is. Hier kom ik dus nog op terug. Maargoed, het begin is er. €7500 is al niet verkeerd, gelet op mijn minimale inspanningen om 'm zo te krijgen zoals ie nu is, en de aanschafwaarde die ruim de helft lager ligt als de taxatie.
Het voordeel van een taxatie op je auto is voor de verzekering. Dan kan die all-risk verzekerd worden en niet alleen maar WA zoals nu het geval is.
Bedankt voor het lezen.
Tot de volgende update.
Dan hoop ik alle punten wel zo'n beetje aangepakt te hebben.
Ook al heb je altijd iets bij een oudere auto. Het is en blijft hobby.
Mooi leven
- 158.750 km
Het is weekend, de uitgelezen kans om na een drukke week, met een heerlijk zonnetje de BMW te starten en even een rondje te rijden over binnenlands wegen. Na weken en wat maanden stilstand en de accu aan de druppellader gehad te hebben is het tijd om de 6 cilinders te laten ontwaken. Starten en lopen! Bij het starten klinkt het oldscool zware uitlaatgeluid en de 6 in lijn motor meteen als muziek in de oren. Daar kunnen geen kraakheldere boxen + op maat afgestelde subwoofer tegenop met de muzieksmaak die u prettig vind.
Ik zou hele verhalen kunnen gaan vertellen over het rijgedrag maar dat zou vervelen en ik ben tevens geen autojournalist die elk aspect tot in detail weet te vertellen. Wel ben ik een liefhebber. Het is heerlijk om gewoon lekker te cruisen en met de cassette radio op achtergrond muziek het asfalt onder de banden door te laten glijden. Uiterst comfortabel over glooiend asfalt en met veel vertrouwen iedere bocht in. En met inachtneming van de techniek laat ik de kickdown eens z'n werk doen om wat versnellingen terug te schakelen, en eens te versnellen op een lege weg om de techniek weer wat harder te laten werken, dit zonder m'n rijbewijs te kunnen verliezen omdat er - naar de maatstaven van nu - niet zoveel gang n zit maar wel een prachtig geluid. (10.5sec op 100 om precies te zijn).
Afgelopen week bij 158.530 een kleine beurt uitgevoerd en de olie ververst. Met een nieuw olie filter. Castrol 5w40 Edge Titanium M.
Ook nog een visuele inspectie uitgevoerd of de remmen mooi vrij lopen, wat duw en trek werk of er geen spelingen zijn, de motor ruimte / koel installatie gecontroleerd op eventuele lekkages, etc. etc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.