BMW 320i (1991) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 211.414 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb nu deze auto een paar weken en ik kan zeggen dat hij over het algemeen goed bevalt. Veel comfortabeler dan de Honda, vooral op langere afstanden. Logisch voor zo’n grote Duitse auto.
De motor is een mooi stukje techniek. De 6-cilinder produceert een apart geluid, meteen herkenbaar als zijnde BMW 6-in lijn. Hij mist wat trekkracht onder 2500 toeren, maar daarboven heb je veel koppel voorhanden. Vooral op de snelweg (bij 120 km/h draait de motor ongeveer 3500 toeren) is dit heel relaxt rijden. Geef gas bij 100 km/h en je zit in no-time op 160.
De auto laat zich het liefst rustig rijden, het is toch meer een cruiser dan een sportauto, hoewel hij het laatste toch niet helemaal schuwt! Gooi hem hard de bocht in, geef gas bij en de kont zet lekker een stapje opzij, perfect controleerbaar. Zo bereik je bochtsnelheden waarbij je bij een voorwielaandrijver alleen maar op kunt hopen. Het enige pretbedervende bij het snelle rijden is de versnellingsbak, die laat zich niet graag snel van 1 naar 2 gooien, maar dat kan ook aan de leeftijd van de auto liggen. Volgens mij zijn de synchro’s van die versnelling een beetje op.
Hoewel het verder werkelijk een heerlijk schakelende versnellingsbak is. Je voelt, in tegenstelling tot auto’s met de versnellingsbak voorin) precies wat je doet als je de pook door het patroon schuift. Deze steekt recht in de versnellingsbak, dus word niet met kabels of stangen bediend. Bij rustig cruisen is dit een heerlijke bak.
Het onderstel is bij mijn BMW een paar cm’s verlaagd, en dit komt het comfort helaas niet ten goede. De auto staat op 17’ E39 M5 velgen, en i.c.m. de verlaging zorgt dit toch wel voor een stoterige auto op klinkertjes en andere slechte wegen. Op de snelweg heb je daar echter geen enkele last van, en ligt ie lekker vast op de weg. Ook de remmen zijn van hoog niveau. Ze zijn erg bijterig, bij een kleine aanraking is er meteen een hoge vertraging, hier ben ik erg van gaan houden, omdat het meer vertrouwen inboezemt dan wanneer je het middelste pedaal helemaal tot het schutbord moet trappen om een beetje af te kunnen remmen.
Met mijn toch wel sportieve rijstijl zit ik nu op een verbruik van 1:8, dat is toch wel een nadeel. Het is vooral het gebrek aan power onderin dat ervoor zorgt dat je steeds, relatief gezien, hard moet trappen om vooruit te komen. Dat drijft de Econometer, en daarbij dus het verbuik omhoog...
Maar daar krijg je toch wel een hoop voor terug moet ik zeggen! Hij is lekker stil binnenin, zitpositie is perfect te verstellen. De stoelen bieden meer steun dan ik in eerste instantie had verwacht, omdat ze er zo plat uitzien. Ze houden je toch goed vast in die snelle bochten.
Het enige minpunt is dus eigenlijk dat verbruik, maar dat weet je van tevoren. Men zegt dat men beter voor een 325i kan opteren, die zijn in normaal gebruik zelfs nog zuiniger! Tezijnertijd houd ik hier ook mijn ogen voor open...
Over de waardering:
Qua comfort geef ik de mijne 3 sterren, maar van een niet-verlaagde standaard E36 mag gerust 4 sterren verwacht worden!
Qua gebruikskosten scoort ie naar mijn mening toch nog voldoende. Ik ben zelf student, verzeker hem op mijn eigen naam, dus het is allemaal wel te doen. Alleen dat verbruik maakt hem simpelweg duur om (snel) te rijden.
PROBLEMEN
Nog geen, alleen een keertje de ruitewisserbladen vervangen. Ik moet eens kijken of het gasklephuis misschien vervuild is, de motor loopt stationair een beetje onder zijn toeren, waardoor de auto lichtelijk schudt. Best irritant.
Dan is er de checkcontrol, die gaf aan dat alles prima was, zelfs toen ik een lampje eruit draaide. Dat klopt dus niet helemaal.
Update: na een 4000 km is het differentieel stuk gegaan. Deze was al niet goed meer, maar nu ging ie helemaal kapot. Hiervoor heb ik via een autodemontagebedrijf een sloop-diff laten brengen voor 125 euro, en heb hem er zelf ondergezet in de garage waar ik werk. Nu loopt ie weer als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.