BMW 320d touring Executive (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 300.000 km |
KM-stand laatst | 501.300 km |
- 300.000 km
Na een aantal lease wagens werd mij een andere baan aangeboden, maar hier zat geen lease wagen meer bij dus kon ik op zoek naar een andere wagen dus koop! Nou had ik een budget van rond de 7000 euro dus kon ik een klein nieuw boodschappen wagentje kopen (leuk voor groen links) maar hier had ik geen zin in dus kwam al gauw het besluit dat er een Mercedes of BMW moest komen eerst maar een korte uitleg waarom het geen Mercedes is geworden heel eenvoudig. Rond dat bedrag hebben de meesten types de E-klasse en de C-klasse allemaal erg veel last van roest. Dan een BMW 530d is mogelijk voor dat bedrag met een redelijk onderhoud maar het design is niet erg vlot en de stationcar is beter in zijn ontwerp maar ja de wegenbelasting is gewoon vergelijken met een 5 serie touring wat vriendelijker. Daarbij is de 320d wat vriendelijker in zijn verbruik dan zijn kanon de 530d. Maar goed na dat allemaal op een rij gezet te hebben op zoek naar zo 320d touring er zijn er erg veel verkocht maar met sportstoelen zijn zeer zeldzaam (of met sportstoelen maar geen onderhoud of slecht onderhoud of wel goed onderhoud maar dan weer geen sportstoelen) Maar uiteindelijk in het hoge noorden stond hij er tot 350000 keurig bij de BMW dealer in onderhoud geweest een BMW exact in mijn uitvoering met een leuke prijs. Een proefrit was snel gemaakt en na een verse APK was hij voor mij. En ik moet zeggen hij rijdt nog best, geen kraakje of rammel of andere vervelende dingen (tot nu toe dan). Ik hou u op de hoogte van wat de kosten zijn maar de BMW dealer (hans severs) melden mij. als je met respect met de wagen omgaat en hem niet te veel meer van hem eist dan is een miljoen kilometers goed te doen dit weet men om dat zij een les auto met die kilometer stand in onderhoud hebben.
Ondertussen heb ik er weer een weer wat kilometers erbij gezet (5000)met als gevolg dat hij a.s. vrijdag een eerste olieservice beurt krijgt. Maar ook tot nu toe nog geen geluiden kraken of rammels of vreemde storingen. Inmiddels is de auto bij de dealer geweest en was voor de olie inspectie inclusief airco service een 340 euro kwijt. Ook heb ik inmiddels na dat het lampje van de remmen gingen branden ook de remmen (compleet)voor laten doen kosten 350 euro ook nog diverse bmw specialisten gebeld maar deze zaten tussen 355 en 375 dus ook hierin was de bmw dealer niet buitensporig duur. De teller staat inmiddels op 356.000.
De BMW heeft inmiddels 365000 en we zijn nog 7000 kilometer van inspectie 2 vandaan ben dan ook benieuwd wat er dan aan gaat komen. Want tot nu toe hoe saaie het ook is voor de BMW haters hij mankeerd nog steeds niks. Verbruik rond de 1.17 met BP ulimate diesel.
hij spint nog als een tevreden kat
- 372.000 km
Nou het inmiddels saaie om te melden maar de BMW 320d is het nog steeds niet zat of vertoond rammels of andere storing. Wel heeft de BMW ondankss nieuwe remmen achter gekregen en heeft de BMW dealer een half litertje olie bijgevuld en de ruitensproeier er bij gedaan. Kosten ongeveer 360,- euro goed te doen lijkt me? Ik zit inmiddels nu op een inspectie 1 beurt en hier heeft de BMW pas tijd voor rond half januari 2011. Wij zien dan ook verder van wat er ons dan staat te wachten heeft iemand nog tips op gebied van onderhoud of ideeen hoe ik zo auto naar minmaal de 8 ton moet brengen? Kilometerstand 372000.
Geen bijzonderheden
- 375.500 km
De auto is op 21 januari voor een inspectie 1 beurt bij Hans Severs Woerden geweest geen bijzonderheden. Er kwam alleen remvloeistof bij waardoor de rekening uitkwam op 290,- euro. En volgens de monteur was er totaal geen zorg op wat voor vlak dan ook.
Nieuwe ruit
- 385.100 km
Nou hij is vandaag weg geweest voor een nieuwe voorruit en er is een nieuwe stoelmaat in gezet. Dit wil zeggen wanneer er iemand ging zitten op de passierstoel ging het lampje branden. of wanneer ik me koffer op de stoel liet vallen ging ook het lampje branden dit kreeg ik wel uit om er op bepaalde punten onder de stoel ging drukken ging het lampje uit maar ging steeds vaker spontaan branden. Dus terwijl bij de BMW (HAND SEVERS) de ruit werd vervangen ook maar die stoel laten opknappen kosten van de stoel waren 250,- dat was pittig maar als hij nu weer ruim 4 ton mee kan zijn de kosten weer goed te doen.
Grote beurt
- 395.550 km
De 24 juni gaat de BMW voor nieuwe schokdempers en een dito grote beurt weg de kosten zullen totaal 850,- zijn prijs is van de BMW dealer hans severs . Misschien komen er bijzonderheden aan maar dat is afwachten.
Grote beurt
- 399.000 km
Nou op 24 juni de BMW weg gebracht voor onderhoud olie service en nieuwe schokdempers en een hittenschilden vastgezet want deze gingen wat los zitten en oja de remleidingen beschermd tegen roest en nog wat kleine dingen onderhanden een nieuwe luchtfillter die nodig waren voor de APK totale kosten deze keer 973,- euro bij de BMW hans severs te alphen a/d rijn duur deze keer vond het wel meevallen als je ziet hoeveel uur er mee bezig was. Uiteraard is het gekkenwerk om zo bak nog naar de dealer te brengen maar ik ben van mening dat beun de beunhaas niet de kennis heeft van zo bmw op leeftijd
Ventilator kapot
- 407.000 km
Vandaag heden middag van Antwerpen naar Rotterdam merkten ik dat bij het uitschakelen van de motor dat de venitlator van de motor aan bleef staan. Ik dacht op dat moment ach zal het wel heet hebben maar wat schets mijn verbazing na een gesprek te hebben gehad van ruim een uur bleek de goede oude BMW nog steeds herrie te maken. Ofwel stond de venilator nog steeds te blazen.Ik ben toen naar BMW Hans Severs Alphen gegaan en deze melden mij dat na een korte inspectie de ventilator kapot is. Onderdeel kost ongeveer 300,- euro excl. BTW en monteren dus zal wel rond de 500,- euro incl. BTW zijn.
De inspectie 2 beurt
- 420.000 km
Er is inmiddels een kilometerstand bereikt van 421000 op de teller gezet en daarom nu de grote beurt bij BMW ook wel de inspectie 2. Er is is het volgende uitgevoerd nieuwe schijven en nieuwe remmen. en achter alleen nieuwe remmen. Er werd hiervoor keurig toestemming gevraagd door Hans-severs Alphen a/d rijn en dat ook maar gegeven bij doorvragen of het nu klaar was met de kleine instap 320d touring melden hij " nee hoor hij is nog steeds erg goed" Dus we kunnen weer 25000 kilometer voort.
Het is koud
- 429.000 km
Het begint nu echt saaie te worden maar ook bij de inspectie 2 heeft de auto geen vreemde dingen laten zien. Wel merk je met dit koude weer de motor meer moeite heeft om warm te worden maar het beestje is dan ook al ruim 10 jaar oud. En het was ook afgelopen keer min 14 graden in de vroege ochtend.
Slang
- 438.500 km
Ondanks even naar de dealer geweest om dat ik er achter kwam dat de slang van de turbo wat droogte scheuren ging vertonen. Volgens de dealer kon het nog wel even blijven zitten. Maar ik wilden niet het risco lopen dat het toch volledig gescheurd zou zijn en dat er dan andere problemen zouden plaats vinden. Kosten van de stuk slang en monteren 43,44.
klein beurt
- 443.000 km
Bij deze kilometrstand maar eens een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren bij Hans Severs om eens te kijken of het nog wel verantwoord is om door te rijden of om naar eens iets anders te kijken bijvoorbeeld de Mercedes E of Bmw e60 type 530d met het niet echt gebruiksvriendelijk I-drive. Maar goed hier kwam de volgende werkzaamheden naar voren dat waren de de 2e katy. gaf te veel waarde aan was te repareren maar ik wilden een nieuwe uitlaat compleet. Deze werkzaamheden maar eens niet in opdracht gegeven maar ben eens naar een duitse dealer gegaan dit was in duitsland in de plaats dusseldorf. Wat een mooie dealer en ik maakten daar nog de grap dit oude beestje heeft wat onderhoud nodig nou ik had dit nog niet gezegd of ik kreeg de opmerking dat dit cultuurgoed is en dat er zeer veel fans zijn die nog dromen van dit model enz. Kortom liefde ook voor de oudere types deze dealer had ook zeer veel op voorraad van de type e46 en dan bij die werkzaamheden ook nog maar gelijk 3x deurpaneel vervangen (ze waren beschadigd) nieuwe mistlampen nieuwe uitlaat en nieuwe mistlampen evenals die stabilisatorstang laten vervangen. Kosten totaal 1350,- euro maar dit is dus inclusief een totale nieuwe uitlaat van voor tot achter en er stond bij het ophalen iemand met een mooie witte BMW stofjas uitgebreid te schoonmaken. Nu wachten op de APK.
APK
- 449.243 km
De APK weinig bijzonderheden de Rubberbalg vervangen (dit verzorgd de luchtinlaat voor het luchtfilter)
Kosten van de rubberbalg 17,82 en de APK 66,39 euro.
Op nu naar de 5 ton moet te doen zijn volgens de dealer.
Nieuwe koplampen
- 453.900 km
Vandaag door de dealer andere koplampen laten monteren het plastic was toch wel beschadigd en ik vond het vervelend.
Nieuw ruitje
- 458.500 km
Ondanks voor me werk gezellig naar het warme hilversum geweest. Nou dat heb ik geweten ruitje ingetikt voor een reclame balpen. Heren in Hilversum als jullie nog een keer een pen willen hebben ga dan niet laf met je scooter om me wagen heen maar vraag dan even een pen.Gelukkig had Jan de Jong eind van de dag het ruitje binnen en kon het gelijk monteren. Mooie reactie daar nog nooit gezien zo kilometerstand...
Dynamo stuk
- 479.788 km
Ondanks was bij kilometer stand 473500 de dynamo kapot gegaan. Er ging tijdens de rit een rood lampje branden met dat tekentje dynamo en maar in boekje gekeken en als oplossing werd let op medegedeeld " zoek een dealer op " zucht waarom staat er nooit een oplossing in maar deze slappe teksten maar goed toevallig werkt er binnen de familie een uitstekende monteur en die zag wel een uitdaging in deze topkwaliteit auto. Want dat is een feit dat ook de grootste BMW haters nu moeten onderkennen dat het goed in elkaar zit bij het type e46. O ja kosten van de dynamo herstel 220,- euro dus dat viel wel mee.
Pech Ringweg a4
- 487.550 km
Ondanks met pech gestaan op de snelweg. Hoe is dit onstaan na het tanken reed ik weer weg en plotseling hoorde ik een klap vanuit de motorruimte. Op het zelfde moment deed ging ook het sturen vreselijk zwaar. Maar toch maar door gereden en ja hoor toen gaf de motor heel snel aan ik ben te warm. Na ruim een uur gewacht te hebben werd ik afgeslept en werd de volgende dag de BMW bij Severs in alphen geparkeerd maar dat was pas tegen 5 uur te laat voor het bekijken van wat er nu mee was. Gelijk werd ik de volgende dag wel gebeld met de uitslag spannend maar gelukkig geen gescheurd motor blok of wat anders. Maar wel een:kapotte waterpomp,beschadigde multiriem, en want wieltjes waar te veel speling op zat (volgens de dealer kon het wel mischien nog ) Maar bij twijfel in zijn stem toch er maar voor gekozen om alle onderdelen die te maken hebben met koeling te vervangen. Kosten rond de 500,- dat is minder... Maar goed afschrijving van de wagen is inmiddels nul euro !
aanrijding
- 501.300 km
Nou het is afgelopen met de goede BMW 320d bij het naar huis rijden werd ik behoorlijk hard geraakt in het zijscherm. Daardoor werd de auto total loss verklaard. Wat overigens wel beter kon was dat de kataysator beter gemaakt had kunnen worden deze in het begin compleet laten vervangen voor 800 euro inclusief monteren om hem dan tegen de 5 ton weer bij het aanzetten van de kachel een diesel rook te krijgen in de wagen. maar als je niet de kachel gebruikt ruik je ook niks. Dat waren mijn punten waarvan ik echt vond dat had bmw beter moeten doen. Maar ach een mercedes uit die jaren roesten dus waar doe je wijs aan ????
En de koppeling was ook nog heel. Maar voor het lekkere zou je die nu moeten vervangen kosten bij de dealer 1010 euro. Maar dat was allemaal niet nodig want de dagwaarde werd vastgesteld op een paar honder euro. Einde van dit top produkt ! Nu is er een 330d Touring aangeschaft uit 2003 met de 204 pk turbo diesel. Ik hou u daarvan op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.