BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Hetzelfde en toch heel anders!
- 36 km
Automobielfabrikanten weten elke keer je hart voor een paar weken wat sneller te laten kloppen. Het nieuw is er bij een auto vaak snel af. Als je aan auto no.9 in je leven toe bent, kan niets wat op vier wielen staat je echt meer raken. Het zijn immers maar vervoermiddelen ....
Nou ja, ik moet toch niet te veel gaan relativeren.
De vermillionrode BMW 320d Touring mag dan een uitlopend model zijn, hij ziet er met zijn 'afwijkende' kleur werkelijk prachtig uit. Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Een beetje extra chroom hier en daar, een prachtige metallic glans, lederen bekleding, grotere spiegels, tientallen kleine verbeteringen heeft men sinds 2008 onderhuids aangebracht.
De aflevering bij Bert Story in Den Bosch was prettig en correct.
Was ik over mijn vorige 320d niet zo heel erg tevreden, de eerste kennismaking met het nieuwe, wat meer gepersonaliseerde exemplaar stemt hoopvol. Het grappige is, de verbeteringen die men op het eerste oog heeft doorgevoerd, stonden ook op mijn wensenlijstje. Voor een deel heb ik die ook al eens kenbaar gemaakt.
Kennelijk luistert BMW naar zijn klanten!
Een aantal zaken valt bij het rijden meteen op. De afstelling van het onderstel is wat comfortabeler dan in 2008. Ik vond de wagen voor het leuk eigenlijk net iets te straf afgeveerd. De voortrein is nu duidelijk vergeeflijker. Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging iets meer weerstand biedt, wat de rechtuit stabiliteit ten goed komt. Sowieso ligt de wagen beter aan het gas. Het verschil kan niet in de zeven extra pk's zitten. Andere chip? In elk geval voel je nu weer iets van de turboduw.
Ik denk dat ik wel weer van deze wagen ga houden. Dat ontbrak er bij wagen no.8 eigenlijk wat aan.
De sportstoelen zijn een duidelijke verbetering ten opzichte van de gewone stoelen. Als je iets extra's wilt uitgeven aan je BMW, stop het dan in de stoelen.
De navigatie steekt heel anders in elkaar. Ik moet me hierin nog even bekwamen.
Aan de geluidsinstallatie zou niets veranderd zijn, maar ze klinkt wel beter.
Iets heel onnozels dat zijn de vloermatjes. De kwaliteit daarvan is met stukken omhoog gegaan.
Ik denk dat de auto momenteel niet meer nieuw te koop is. Een review lijkt daarom obsoleet. In de specificaties staat per abuis dat het een geknepen ede-versie is, de fiscaal vriendelijke versie met 163 pk. Dat is niet correct. Hij heeft de volle 184 pk.
Dat kostte me wel flink wat extra bijtelling, maar het was niet anders. Aan de ede mocht (toen) geen trekhaak en die had ik echt nodig. Dit verbod kostte BMW indertijd veel klanten. Ze zijn er snel mee opgehouden.
Toch ga ik u op de hoogte houden van mijn bevindingen. Want op een dag is hij tweedehands. En na vele jaren zullen er misschien 'petjes' in rijden. Misschien hebben die over tien jaar iets aan deze informatie.
Als ik de auto tenminste niet zelf oprijd totdat hij door zijn hoeven zakt.
Update 6.400 km
Ik had al het vermoeden dat ik van deze wagen zou kunnen gaan houden. Dat blijkt te kloppen. De auto ligt heerlijk aan het gas, is aanzienlijk sneller in de tussenacceleraties, de zesde versnelling is machtig en krachtig en hij is net wat comfortabeler dan zijn voorganger. En de kleur, ja, over de kleur krijg ik veel complimenten.
Twee keer een rariteit gehad die makkelijk is te voorkomen. Als je te snel wilt starten nadat je de sleutel in het contact hebt gestoken (waar zijn de tijden dat je nog moest voorgloeien?) krijg je een dreigende waarschuwing dat de motor niet meer zal starten nadat hij is afgeslagen. Geen prettig vooruitzicht met een automatisch start-stop systeem -:(
Blijkt dat je de sleutel even de tijd moet geven om een paar MB's te synchroniseren. Probleem mag dus geen naam hebben. Het dreigement is trouwens nimmer bewaarheid.
Het navigatiesysteem werkt prima, de blue tooth ook en alles went snel. Een auto zoals een auto moet zijn .... -:)
Update 25.115 km
Onderhand toch zoveel kilometers gereden dat een beter oordeel mogelijk is.
Bij de garage ben ik, afgezien van een winterbandenwissel, nog niet geweest. Dat mag volgens de boordcomputer nog 7.000 km op zich laten wachten. Mijn eerste diesel smeekte elke vijfduizend kilometer om nieuwe olie!
We hebben een nieuw knopje ontdekt! Zowel links als rechts zit bij de met leder beklede voorstoelen een enigszins verborgen knopje voor de elektrische lendesteun. Ik moet zeggen: ik wou dat ik hem eerder had ontdekt. Met terugwerkende kracht herinnerde ik me wel dat ze daar bij de garage iets over hadden gezegd, maar er zitten tegenwoordig ook zoveel knopjes in een auto -:)
De auto zit nu wat vaster onder mijn zitvlak. Sturen gaat wat preciezer en in bochten heb je meer zijdelingse steun. Ondertussen heb ik ook vastgesteld dat de door de constructeur beloofde snelheid ook behaald kan worden. Het is nergens goed voor, maar het is leuk om 'n keer te doen. Waar zijn de tijden gebleven dat diesels saai en sloom waren?
De wagen is in veel opzichten beter dan zijn voorganger uit 2008. Hoe hij vergeleken moet worden met het nieuwe 2012-model weet ik uiteraard niet, maar ik klaag niet. Wat ik heel prettig vind, is de gelijkmatige koppelcurve. Die miste ik in de V60 waarin ik een half jaar geleden proef reed ernstig.
Alles gaat in de BMW heel 'smooth'. Het voelt allemaal niet zo heftig, maar de getallen bedriegen niet. Gas geven betekent versnellen. Het rempedaal betekent vertragen. Je hoeft er niet veel voor te doen. Mogelijk dat Mercedes die lijn nog verder heeft doorgezet. Mij bevalt de dynamiek van BMW uitstekend. Je kunt er gebruik van maken, maar het hoeft niet.
Nog een laatste opmerking over het brandstofverbruik. Dat zit vooral in je rechter voet en in de motortemperatuur. Afhankelijk van de ritjes varieert het van 1:15 tot 1:20. Dat vind ik heel acceptabel voor 184 paarden. Door de bank genomen 1:17,5. Het kan best zijn dat de EDE nog zuiniger is. Ik veronderstel eerder dat EDE-rijders er een spelletje van maken om zuinig te rijden. Nou, dat kan ik ook -:)
geen nieuws = goed nieuws
- 43.000 km
Tussen de onderhoudsintervallen van 30.000 km door is er geen enkele noodzaak om je te melden bij de garage. OK, natuurlijk wel voor het verwisselen van winter- en zomerbanden, maar dat heb je bij elke auto.
Het verbruik blijkt wat te schommelen. Het is sterk afhankelijk van buitentemperatuur en de lengte van het ritje. Het varieert van 1:14 tot 1:21. Bij snelwegritten kan je de 1:20 vrij makkelijk halen, mits je de toegestane snelheid respecteert. Als je koude rit niet langer is dan 10 km moet je blij zijn met 1:15.
Ik geen mankementen van betekenis. Nou ja, iemand heeft mijn linker buitenspiegel een keer aangetikt. Het gevolg is dat je bij het rijden wat gefluit kunt horen als je het raam op een kier hebt staan. Maar dan hoor je nog veel meer herrie. Verder geen kraakjes of rammeltjes. Probleemloze auto. Waarom zijn ze niet allemaal zo? -:)
Hij is toch wel heel compleet ....
- 88.000 km
Het leer ruikt nog als nieuw en begint zich een beetje rond mijn zitvlak te vormen. Ik heb weer een nieuw knopje ontdekt; de electrische lendesteun. Ik heb daar 18 maanden overheen gekeken. De Xenon-verlichting is een duidelijke plus, evenals de automatische dag/nachtschakelaar.
Spijtig is dat de achterklep vrij snel vuil wordt. Op de een of andere manier slaan water, stof en vuil snel tegen de achterruit en klep. Het is de eerste auto (van negen) waarbij me dat hinderlijk voorkomt. Je staat vaker in de wasstraat dan je lief is. Maarrr, het is wel een auto die er om vraagt om een beetje netjes te blijven; van buiten en van binnen. En dat gaat beter dan met mijn vorige 320d.
Mechanische of electronische storingen kan ik niet aangeven. Nou ja, één dan. De verklikker van de wegklapbare trekhaak gaf op een dag een vals alarm. Waar je maar last van kan hebben!
Het einde komt in zicht
- 140.000 km
Jawel, het einde komt in zicht en dat niet omdat de auto na 140.000 km door zijn wielen zakt, maar simpelweg omdat mijn contract afloopt.
Hoe kijk ik nu aan tegen de twee BMW's die ik mocht rijden?
Over de eerste wil ik het niet lang hebben. Hij kwam in 2008 en ging in 2012. Ik vond de vering op het oncomfortabele af. Ook het dieselgeluid was niet bijster beschaafd. Maar eerlijk is eerlijk, er ging weinig aan stuk en sturen deed hij als de beste.
De huidige heeft nogal wat opties. Dat maakt het leven aangenaam: metallic lak, leer, xenon, sportstoelen en parkeersensoren. Ten opzichte van de basisuitvoering vind ik dat verstandige investeringen. De vering is net wat vergeeflijker en rijden doet hij als de brandweer. Zet hem bij 90 km/uur in de zesde versnelling en je vindt hem even later terug met 200 km/uur of meer op de teller. Bochten worden leuk.
Over de geïntegreerde navigatie niets dan lof. Het brandstofverbruik is alleszins redelijk voor wat de motor je levert. Ik heb geen bijzondere slijtage of onderhoud gehad. Wel vrij veel voorruitschades. De watergedragen lak is kwetsbaar in de wasstraat. Opletten geblazen dus!
Toch heb ik, after all those years, nog wel iets te jammeren over mijn Dreier. Ik vind het motorgeluid nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Ook de banden en de ophanging maken naar mijn smaak te veel herrie. De dunne ruiten geven ook veel lawaai door als het regent. Dat alles was in mijn Lancia veel beter geregeld.
Inmiddels heb ik een andere wagen aangeschaft, een gebruikte Alfa Romeo 159 SW. Al is hij dan niet nieuw, de fun factor is beduidend hoger dan die van de wat strenge BMW. Hij is stil van binnen en symfonisch van buiten. Hij biedt precies dat wat ik bij mijn Duitsers altijd miste. OK, hij is niet zo snel als mijn 320d en gebruikt andere brandstof. Hij heeft minder koppel en vraagt meer toeren. Alles bij elkaar ben ik er niet minder blij mee dan vier jaar geleden met mijn nieuwe rode raket. Onder kenmerken staat dat de wagen 163 pk zou hebben, de versie waar toen helaas geen trekhaak aan mocht. Gelukkig of helaas had deze versie 184 pk en dat is meer dan voldoende. Ik heb er wel flink voor moeten (bij)betalen.
De collega die de leasetermijn mocht volmaken vond mijn BMW maar niets. Dat geluid hoor je wel vaker als iemand een auto van een ander in de maag gesplitst krijgt. Maar we hebben het hier wel over een premium carros van bijna 50 mille. Daar mag je wat mij betreft wel met iets meer respect over praten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.