BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Voor de eerste keer een BMW
- 5.000 km
Voordat jullie om foto's gaan vragen: dat heeft geen zin. Hij is zwart van binnen en van buiten, heeft de standaard "turbine" wielen en geen opvallende extra's. Op verzoek: een foto van internet gepikt. Dit is niet de mijne, maar dan wel een ééneiige tweelingbroer..
Ik ben een gelukkig man! Dit is mijn eerste BMW (nou ja, op een 84'er 316 na dan die ik twintig jaar geleden had). Om de een of andere reden kwam het er nooit meer van. Audi's had ik al meerdere, met uitstapjes naar Honda en Lexus, en langer terug ook nog Peugeot, Alfa en Citroen. Mijn laatste auto voor deze was een A4 Avant ProLine S, een hele dikke bak om te zien. Van binnen en van buiten mooi, en perfect afgewerkt.
De BMW is een stuk ingetogener om te zien, wat vooral komt door het ontbreken van de alu daklijsten en de 18" wielen die de Audi beide wel had. Als je er een meetlat bijlegt, dan denk ik dat mijn BMW iets krapper is dan de Audi, maar veel scheelt het allemaal niet.
De Luxury-Edition (het voordeel van een uitlopend model) is een aanrader. Leer, Xenon, Navi & Climate Control voor minder dan EUR 3.000. Ik vond dat ik alleen nog het M-stuurtje en pook en de sportstoelen (muss sein!) miste. Ook heb ik de professional upgrade voor de navigatie bijbesteld, die kost een EUR 300 en is daarmee zeker niet te duur.
Alle vooroordelen en clichés met betrekking tot BMW kloppen: eigenlijk wat te klein, zeker wat te duur - maar rijden... Dit stuurt, allicht vooral met dank aan de achterwielaandrijving, als een scheermes. Veel directer dan Audi, je "denkt" deze auto de hoek om. Zelfs met de smalle 205/55 Energy-saver bandjes heeft de wagen verschrikkelijk veel tractie. Je voelt de achterkant wel een beetje als je vol op het gas gaat in een bocht, maar dat verhoogt de feestvreugde alleen maar.
De rechtuitstabiliteit vind ik iets minder goed. Het directe stuurgedrag heeft als nadeel dat je op de snelweg relatief veel moet corrigeren.
Dat is verder OK, behalve nu dan. Twee weken terug liet ik winterbanden monteren. De leasemaatschappij bepaalt wat er gemonteerd mag worden (Kleber Krisalp in dit geval) en ik wil deze banden iedereen met een BMW afraden. Niet te doen! De auto zwalkt af en toe werkelijk over de Autobahn. Bij 100 - 120 km/h misschien prima mee te leven, maar als je 180 of 200 km/h rijdt is het knap waardeloos!
De bandenboer dacht dat het aan de spanning lag (te hoog, op Efficient Dynamics druk) en heeft de banden op een meer normale 2.1-2.2 bar gezet. Op lagere snelheden is dit wel wat beter, op hoge snelheid nog steeds slecht. De sneeuw-tractie van deze banden is wel heel goed, dus misschien hebben we hier te maken met onverenigbare eisen aan het materiaal.
Afwerking en materialen in deze 3-serie zijn prima, in alle eerlijkheid iets minder dan de Audi, maar die is wel een halve generatie jonger. De BMW is ook iets lawaaieriger bij lage snelheden, kent wat meer windgeruis en de stereo is een klasse minder dan die ik in de Audi had. De bediening van de navigatie/stereo enz. is daarentegen weer veel beter, terwijl ook het scherm mooier is qua beeld.
Daarnaast is het dashboard mooi "zen", echt klasse! Rustige rode verlichting, klassieke klokken en heel opgeruimd. Audi is veel drukker, en de verlichting schreeuweriger qua kleur rood en felheid.
Kofferbak - houdt niet over.
Beenruimte achter - houdt ook niet over.
Bergruimte - is er verder bijna niet, handschoenkastje is echt alleen voor handschoenen, met het instructieboekje erin is het ramvol!
Daar koop je deze auto dus niet voor! Bayerische MOTOREN Werke doet zijn naam eer aan. Dit is een beest. Een Eco-modelletje? Bij de rest krijg je een afgeknepen motortje, deze gaat als een uitgehongerde tijger. Mijn Audi had op papier meer vermogen en een kortere overbrenging, maar deze BMW maakt er gehakt van.
Het is werkelijk niet te geloven zoals deze auto van 120 km/h naar 220 km/h gaat. In 6 wel te verstaan, een versnelling die maar 1.750 toeren toelaat bij 120 km/h. Vooral als hij boven de 2.000 toeren komt staat er geen maat op (wel vergelijken met andere 2.0 diesels met 1 turbo natuurlijk). Ik ben er mee heen en weer gereden naar Oostenrijk en 180 op de teller is niks. Top: weet niet precies, maar 240 heb ik zonder veel moeite op de klok gehad.
De motor kan bizar weinig toeren draaien en toch gewoon oppakken, maar nodigt daar niet echt toe uit. Het feest begint boven de 1500, eronder alleen als je constante snelheden rijdt en/of geen haast wilt maken.
Versnellingsbak en koppeling zijn top, waren ze in de Audi trouwens ook. Prima spatiering en ondanks de belachelijk lange overbrenging val je toch nergens in een gat. Echt knap gedaan.
Over het verbruik kan ik nog niet goed oordelen. Het is nu wel erg koud, en de wintersloffen helpen ook niet. De 1:20 lijkt me normaal gesproken in Nederland heel makkelijk haalbaar, wat natuurlijk verre van slecht is.
Puntje van kritiek. Het verlaagde onderstel is wat te zacht geveerd. Iedere verkeersdrempel is kruipen of over de grond krassen met de neus.
Ook vreemd - de auto wordt op 10 januari geleverd (volgens mij is dat winter?) en bij 7 graden onder nul is de ruitensproeier installatie kompleet dichtgevroren.
Iets meer ervaring
- 10.000 km
Er staan nu ruim 10.000 km op de teller. Het probleem met de winterbanden is minder geworden, ik vermoed door slijtage, want aan de druk of andere instellingen is niets veranderd. Volgende week weer zomerslofjes, dus het kan alleen maar beter worden.
Het verbruik is maatgevend in deze klasse denk ik. De laatste tankvulling heb ik met wat extra beleid opgereden. Verbruik 1 op 21,65 - dus 4.6 liter/100km. En dat op winterbanden met weinig druk. De door BMW geadverteerde 4.3 liter/100 km zou dus haalbaar moeten zijn. En met heel veel beleid (want enkele keren kon ik me toch niet inhouden - stukje Duitsland) moet er nog wel iets meer uit te persen zijn.
Aan de ene kant wil ik er een sport van gaan maken. Aan de andere kant is genieten van de acceleratie en souplesse van deze auto toch ook wel niet te versmaden. Dus ik zal wel rond de 1 op 19 blijven hangen uiteindelijk.
Geen gerammel, geen gekraak. Blij dat ik de Luxury uitvoering heb. Gisteren een leenauto (318i) met stoffen bekleding en dat is toch wel een pak minder. Die benzinemotor maakt trouwens weinig indruk - geen kracht onderin, maar dat mag je allicht ook niet verwachten.
De reden van deze leenauto is een probleem met de 320ede. De stuurbekrachtiging "bevriest" af en toe. Tot nu toe alleen op de snelweg. Vreemde gewaarwording. Compleet dood gevoel in de middenstand en veel hogere weerstand bij insturen. Heel houterig. Ik was al bang dat dit weer een gevalletje "we kunnen niets vinden" zou worden, maar gelukkig staat het storingslog bol van de foutmeldingen! Het stuurhuis zal vervangen worden.
Zoals een andere reviewer al eens schreef: de speakers die BMW monteert komen uit een tweedehands Daewoo Matiz. Echt niet best voor dit geld. Het iDrive gebeuren werkt verder wel heel goed, maar de geluidskwaliteit is voor een muziekliefhebber niet te pruimen.
wat kritischer
- 38.000 km
Na wat langer met een auto gereden te hebben kom je vanzelf wat onhebbelijkheden tegen. Tenminste, ik meestal wel. In dit geval valt dat heel erg mee. Deze 320 ede is gewoon een prima kar.
Ja, hij is voor dit geld wat klein en biedt niet zoveel binnenruimte. Maar ja, dat weet je van tevoren bij een 3-er dus daar zeuren we niet echt over. Een beetje wel, want zeuren hoort er bij. Irritant is wel dat je voorin eigenlijk nauwelijks kleine spullen kwijt kunt.
Het onderstel vind ik voor een 3 serie erg comfortabel, misschien zelfs iets te. Aan scherpte boet de auto niet veel in, maar de vering is gewoon wat te slap. Verkeersdrempels zijn een drama, en volgeladen deint de auto ook wat na. Laatst reed ik met een 318i met M-pakket en 17" , en dat voelt eigenlijk lekkerder. Aan de andere kant is de 320 ede natuurlijk vooral bedoeld voor de kilometervreter en dan is een beetje comfort ook niet weg.
De motor is en blijft een juweel. Pakt al vanaf 900! toeren op, is bij 1200 redelijk op stoom en na de 1500 toeren trekt hij als een gek. Met de extreem lange overbrenging heeft de motor geen moeite. Je kunt je leven lang rondrijden zonder ooit de 2000/minuut te passeren en zonder ook maar iemand tot last te zijn. Als je wilt tenminste... Bak is prima. Las over problemen met de koppeling, maar die van mij heeft dat niet. Afkloppen.
Puntje van kritiek mbt de remmen. Ik heb de indruk dat het punt waarop ze aangrijpen steeds wat dieper komt te liggen. Het voelt wat vaag in het begin... Remt verder wel prima overigens.
Het verbruik moet maatgevend zijn in deze klasse, dat kan niet anders. Mijn laatste tank ben ik heel correct bezig geweest, met 1 : 21.9 als resultaat. Dit ding weegt toch echt 1.500+kg. Zelfs een ritje Duitsland, 700 km - plankgas bij ieder gaatje - had nog altijd een alleszins redelijke 6.5 liter/100 km als resultaat.
Sturen gaat natuurlijk bijzonder goed, en ook rechtuit is de auto tot ver boven de 200 km/uur zeer stabiel. Moest er een beetje aan wennen in het begin, maar op dit gebied is hij een pak beter dan een Audi.
Het interieur staat echt op een wat lager plan dan bij de concurrentie uit Ingolstadt. Het is OK, maar gewoon minder qua materialen en afwerking. De nieuwe 3-serie is optisch al een stuk beter, maar haalt het kwalitatief nog altijd niet bij een Audi.
Het I-drive gebeuren werkt fijn, maar het geluid dat door het systeem geproduceerd wordt is niet best. We hebben het over een behoorlijk dure auto, en dit kan eigenlijk niet vind ik. BMW vindt van wel en biedt een lading upgrades aan die je voor wat Euros kunt aankruisen, maar ik vind de standaard wel heel billig.
Bizar is het volgende: je gooit er een CD in. Het systeem vraagt dan of je die naar de harddrive wilt kopieren. Natuurlijk zeg je ja, want dan hoef je die CD die je nergens kwijt kunt in de auto nooit meer mee te nemen. Vervolgens doet het systeem zijn ding - en verzint zelf titels bij de diverse nummers! Meerdere CD's die ik zo kopieerde (originele muziek CD's) hebben de juiste CD-titel/artiest, maar de titels van de tracks zijn volledig anders. Zo heb ik een CD van Dire Straits met zogenaamd allemaal Duitse nummers...??? En de verzonnen titels zijn correct geschreven, geen onzinnige lettercombi's. Weet iemand hoe dit kan???
De 320 ede is zonder meer een aanrader. Ik moet er wel bij vermelden dat ik het zonder Luxury pakket (leer en zo) qua interieur en aankleding niet bijzonder zou vinden. Dat was een leuke aanbieding. Mijn auto kostte 46.000 geloof ik. Laatst stond ik bij de dealer naar het nieuwe model te kijken en die ging zonder leer, maar met een redelijke uitrusting al ruim over de 50.000 heen, dan worden die geneugten wel prijzig dus.
Bijna aan vervanging toe
- 125.000 km
Ik heb een nieuwe mogen uitzoeken, altijd leuk... Maar eerst een laatste update over mijn huidige 320d EDE. Met 125.000 km lijkt de auto eigenlijk net ingereden, zo strak voelt alles nog aan.
Buiten wat slijtplekken op de mat bij de pedalen is het interieur als nieuw. Een uurtje stofzuigen en poetsen en hij kan zo de showroom in. Het leer vertoond wat lichte gebruikssporen, maar eigenlijk wordt het daar mooier van, dus geen klachten.
Schakelaars, knoppen en klepjes voelen aan als nieuw. Kwalitatief kun je dat dus wel premium noemen. Kost een paar centen, maar dan enz...
Buiten het eerdere gevalletje met het stuurhuis is de auto nooit in de werkplaats geweest anders dan voor regulier onderhoud. Dus over de betrouwbaarheid mag ik niet mopperen.
Voor wat betreft slijtage en verbruik:
Olie - zeer gering, ik geloof dat ik één keer een halve liter heb nagevuld.
Banden - de originele zomerbanden liggen er nu op, die hebben er inmiddels ca. 80.000 km op zitten en zo te zien zouden ze de ton ook nog wel halen, maar eind deze maand gaan de winterbanden er nog eens op. Dat is ook nog de eerste set, die dus meer dan 50.000 km gaan halen.
Remmen - bij 115.000 km zijn de blokken voor en achter vervangen. De schijven zijn nog origineel.
En verder...niks denk.
En dan het verbruik. Wat mij betreft maakt de EDE zijn praatjes waar en ik denk niet dat er in deze klasse een zuiniger auto te vinden is.
De boordcomputer geeft 5.1 l/100km aan en die is al eeuwen niet meer op nul gezet. Hij liegt wel een beetje als ik het met de pomp vergelijk, ik denk dat het effectief 5.3/5.4 l is. En ik ben echt niet de langzaamste verkeersdeelnemer.
Het beste verbruik dat ik ooit haalde over een hele tank: 3.9 l/100km. Dan rijd je natuurlijk met een ei onder het gas, maar het kan dus wel!
Het slechtste verbruik dat ik gemeten heb is 6.5 - 7.0 l per 100 km. Dat is dan gemeten op een retourtje Berlijn met een pleurisgang.
Qua rijcomfort heb ik niets te klagen gehad. De sportstoelen zijn prima, de zitpositie is uit de kunst. Perfecte besturing, uitmuntende rechtuit loop.
De vering zou van mij iets steviger hebben gemogen, vooral de voorkant is wat te zacht. Onder volle belading wordt de auto op lange oneffenheden een beetje onrustig en deinerig. Misschien is het muggenziften hoor. Voordeel van de niet te harde vering is dan wel weer het comfort op de lange afstand.
De motor is net los lijkt het. Ik merk geen afname van trekkracht of topsnelheid. Tussen 1.700 en 2.800 toeren is de machine op zijn best. Voorbij de 3.000 vlakt het best snel af. De motor trekt uiteindelijk wel door tot 4.500 toeren of zo, maar het gaat niet echt van harte. Dat zal allicht een EDE-gevolg zijn? Storen doet het niet echt, 3.000 toeren in 6 is meer dan 200 km/h, dus waar hebben we het over?
Kritiekpunten? Valt nogal mee eigenlijk:
- te weinig opbergmogelijkheden
- iets te klein (weet je van tevoren)
- zware koppeling (balen in de file)
- zwaar sturen (vindt mijn vrouw)
- start/stop is nogal lomp bij het starten
Ik vind de auto in ieder geval zo goed, dat ik een nieuwe F31 besteld heb. Geen EDE trouwens want de Touring haalt de 20% niet meer, maar een "gewone" 320dA Touring M-Sport Edition. Jawel, met 8-traps automaat.
De bovenstaande klachten over de vering worden hopelijk adequaat opgelost door het M-onderstel. En een keer geen zwarte, ik overdrijf dan gelijk natuurlijk en neem een spierwitte, excuseer, Alpinweiss. Met dat M-pakket en shadowline raamlijsten is dat overigens helemaal geen vervelend gezicht!
Heb nog even getwijfeld over de nog mooiere, veel mooiere, werkelijk schitterende 4-serie GranCoupe. Was uiteindelijk bang dat ik spijt zou krijgen van de hoofdruimte achter. Daarnaast, hij is heel mooi, maar ook heel duur, zeker met enkele opties. Met dezelfde motor en uitrusting als de 320 Touring had er zomaar 7 à 8 mille bijgekomen. Dat is dan wel weer een tikje overdreven misschien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.