BMW 320d Touring (2017)

autoreview

BMW 320d Touring (2017)

Signalement

Uitvoering320d Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst186.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren

  • 186.500 km

BEGIN VAN DE REIS
Eind 2020 is deze auto in mijn bezit gekomen. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur eigenlijk uitging naar een C-klasse in een vergelijkbare uitvoering en leeftijd, beviel de eerste rit met deze specifieke auto erg goed.

Er zijn een aantal redenen voor op te sommen:
* goede en trefzekere ZF-versnellingsbak
* ronduit sterke en soepele diesel
* fijn en secuur te sturen

Daar bovenop is de uitvoering niet alledaags. Het is een 320d (niet de EDE-versie, gewoon de volle 190PK) maar dan voorzien van zwarte grill, zwarte ramen, M-Sportpakket, begeerlijke LED-koplampen en een 335-kontje. Deze bumper+uitlaat zat er al op bij aanschaf en vind ik een leuke upgrade zonder een te hoog "paupergehalte". Dikke plussen voor uitstraling dus, ook t.o.v. veel andere 3-series die ik over de weg zie gaan.

ONKOSTEN/ONDERHOUD
Aangeschaft met 110.000 km, nu een krappe 80.000 km verder. Er is achteraf een elektrisch wegklapbare trekhaak onder gemonteerd, er zijn 3 beurten uitgevoerd en set zomer + set winterbanden vervangen. De auto is uitgelijnd vanwege cuppende banden.
Er is, buiten dit reguliere onderhoud, geen enkele keer een extra uitgave i.v.m. pech of storingen geweest.

GEBRUIKSKOSTEN
Door het M-Sportpakket is de CO2 waarde veranderd t.o.v. de normale 320d. Dit heeft een extreem hoge nieuwwaarde (ca. €65.000) tot gevolg. Deze waarde telt flink door in de verzekeringspremie.
Daar bovenop is het gewicht ook stevig te noemen en dat heeft dan zijn weerslag op het wegenbelasting-tarief. Deze kosten zijn uiteraard van tevoren beiden bekend, dit was dus ook geen verrassing.
Het brandstofverbruik in de zomer is wel een klein tegenvallertje. Wederom laat het M-Sportpakket zich gelden: vanwege de grote wielen (19") is het verbruik hoog te noemen (1:15.5). Ik ben weliswaar een redelijk sportieve rijder, maar had dit ergens rond de 1:17 ingeschat van tevoren. In de winter rijdt ik op 17", daarmee wordt die waarde wel gehaald.

CONCLUSIE
Fijne wagen die me (op het verbruik na) in alles is meegevallen. Tot de tijd dat ik over zal stappen op een elektrische auto, zal ik hoogstwaarschijnlijk met veel plezier doorrijden in deze schitterende auto. En dat zegt veel in mijn geval: normaliter wissel ik na max. anderhalf jaar van auto...!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.