BMW 320d touring (2005)

autoreview

BMW 320d touring (2005)
BMW 320d touring (2005)BMW 320d touring (2005)BMW 320d touring (2005)BMW 320d touring (2005)BMW 320d touring (2005)

Signalement

Uitvoering320d touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf254.001 km
KM-stand laatst273.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stationwagon

  • 254.000 km

Reden van de aankoop? Ik wou heel graag een stationwagon. Criteria? Diesel en Liefst geen skoda octavia, vindt ik een tikkeltje te saai. Voor de rest carte blanche. Ik ben naar vanalles gaan zien, zelfs een laguna mk2. Ik neem graag risico's maar die was me toch te groot. Een alfa 159, maar die was helaas helemaal afgetrapt. Ook uiteraard een hele grote dikke vette Opel Omega 2.5 DTI, helaas was die net verkocht. En toen deze bmw, al veel gehoord over de e46. Goede en slechte eigenschappen. Maar na het bekijken van deze was ik wel snel verkocht. De vorige eigenaar had hem overgenomen in 2008 dit was vroeger zijn bedrijfswagen. Maar helaas breidde de lage emissiezone zich uit in januari en dus moest ook deze duitse dinosaurus zijn pad wijken. En werd hij vervangen door een gloedjenieuwe x3 hybride. De eigenaar zag hem zelf ook niet graag vertrekken. Maar hij wou ook niet nog meer geld bovenop zijn wegenbelasting betalen om in zijn straat te mogen rondrijden, wat ik best snap.

6000 km later

  • 260.000 km

Al veel gereden met de bimmer. Inmiddels wel de wervelkleppen van de inlaat verwijderd. Ik had al veel horrorverhalen gehoord dat ze die nog wel eens durfde in te slikken. Met ernstige gevolgen. Tergelijkertijd ook de Gloeibougies vervangen, die gaven een foutcode op en inderdaad ze waren nog van BMW zelf. De thermostaat vervangen want hij werd maar niet warm, Helaas heeft dat niks uitgehaald maar dat wordt nog onderzocht. En op de planning staan de twee voorste draagarmen en een trillingsdemper voor de v-riem. Voor de rest best foutloos. Start altijd, rijdt altijd en zelfs met versleten draagarmen stuurt hij best prettig.

De harmonische trillingsdemper

  • 273.000 km

Inmiddels zijn we ongeveer een jaar later. En er is inmiddels ook wat gebeurd.
- mijn voorophanging voelde wat zweverig aan
- een abs lampje
- een motorstoringslampje
- De airco is ermee gestopt
- de auto trilt enorm als hij koud is

Het eerste was simpel, de draagarmen. Ik wist dit al langer (dit kwam door wegenwerken in mijn straat tijdens de winter) even vervangen en laten uitlijnen. En hij stuurt weer helemaal top.

Het tweede punt is gebeurd na een put te nemen. (Dankuwel belgië) maar heeft zichzelf ook weer opgelost. Na een nachtje stilstaan was het lampje uit en is het uitgebleven.

Het derde punt was iets intensiever. Een luchtlekkage bij de egr. Dat kan drie dingen betekenen. Het is een vacuumgestuurde egr klep dus oftewel
- De egr klep kapot
- De rembekrachtiger kapot (daar neemt hij zijn vacuum van
- of het slangetje tussen de egr en de rembekrachtiger kapot
... het was het derde. Dus even een nieuw slangetje erop. De egr even proper gemaakt. En het lampje gewist.

De laatste twee punten hebben met elkaar te maken. De krukaspoelie. Dat is een "Harmonische demper" ofwel trillingsdemper. De poelie aan de buitenkant is van ijzer. De binnenkant is echter van rubber. Om het trillen tegen te gaan. Maar uiteraard gaat dat na een tijd verduren.
Kortom mijn krukaspoelie zat zo hard te trillen dat hij de accessoireriem van de aircopomp er had afgegooid. Vandaar werkte de airco niet meer.
Dus heb ik een nieuwe besteld. Via autodoc. En uiteraard kwam die net niet aan op de dag van de week dat ik vrij heb. Dus had ik dat nog een weekje uitgesteld. Ik moest die week nog zeker een 230 km rijden. En dat heb ik gedaan. Terwijl ik tegen mijn auto natuurlijk zei dat alles ging goedkomen en dat hij het nog een weekje zou duren voor het vervangen zou worden. In het weekend wilde ik nog weg. Maar eerst maar eens de situatie beoordelen. Dus de kap open. Eens goed kijken. Nogaltijd zwaar aan het trillen. En toen dacht ik: hmmm wat gebeurt er als ik gas geef. Stabiliseert de situatie zich dan? Dus ik vraag mijn vriendin om even wat gas te geven. En terwijl ik zit te kijken. Stopt de poelie met trillen. Hij schuift naar voor, duwt mooi rib per rib de riem van zich af en valt uiteindelijk op de opvangplaat. Ik ben enorm blij dat het gebeurd is terwijl ik op mn oprit stilstond. En niet toen ik onderweg was.
Dit is inmiddels ook weer gemaakt. Je hebt hier wel degelijk een blokkeersleutel voor nodig. Gelukkig wilde de lokale bmw dealer mij die wel een avondje uitlenen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.