BMW 320d Executive (1999) #2

autoreview

BMW 320d Executive (1999)

Signalement

Uitvoering320d Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf206.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eindelijk was het zover, ik kon een “nieuwe” auto gaan kopen. Budget was € 12.000. Ik heb eerst nog getwijfeld om voor een LPG auto te gaan, maar ben uiteindelijk toch voor een diesel gegaan ivm meer betrouwbaarheid, grote acceradius en het feit dat het tegenwoordig heerlijke motoren zijn die diesels.

Ik heb erg lang gezocht; weken op Autotrader en My Review gekeken om een geschikte auto te vinden. Ik was eigenlijk aan twijfelen tussen een 147, 156 Sportwagon of een Lancia Lybra SW, omdat deze auto’s veel waar voor hun geld bieden. BMW is nooit echt in me opgekomen (duur en kaal), totdat ik voor de gein eens ging kijken naar de technische gegevens van de 320d. En was verbaasd over het prestatie potentieel en luxe die deze auto te bieden had (wel exe uitvoering). Ik had namelijk nogal wat wensen: midden armsteun, climate control, cruise control, geïntegreerde radio met stuurwielbediening. Alles voldeed. Ook het gewicht voor de motorrijtuigenbelasting (1350 kg net tot de grens) en de verzekering viel mee. Dus ik was eigenlijk meteen verkocht. Want wat wil je nog meer: redelijk ruim (ook kofferbak), snel (vooral tussen acceleratie), luxe, betrouwbaar en toch beetje status (een BMW maakt blijkbaar nog steeds indruk).

Ik wilde eigenlijk voor een Touring gaan, maar dat paste net niet in het budget voor zowel de aanschaf als het rijden (belasting en verzekering). Maar ik heb tot heden geen enkele spijt van mijn aankoop. Ik heb lang moeten zoeken voor een mooie (kleur en velgen maken de auto heel anders), maar heb uiteindelijk toch een mooie gevonden voor € 10.000 met 3 maanden garantie. Al was ik een beetje bang voor de km stand (206.000). Maar naar verhalen gehoord te hebben bleek dat voor deze BMW’s geen probleem te zijn. Via Marktplaats voor € 200 een wisselaar gekocht om hem helemaal compleet te maken.

Inmiddels bijna 12.000 km en 4 maanden verder en nog steeds kijk ik elke dag met plezier uit het raam om even naar mijn auto te kijken. En straal ik weer als die 45 min richting mijn werk in deze auto “moet”door brengen. Hij rijdt echt heerlijk. Ik krijg nog steeds complimenten van vrienden met de keus voor deze auto; zo stil, comfortabel, luxe en snel..

Daarnaast is hij ook nog eens zuinig. 5.6 l per 100 km (1: 17,9 => 1100 km op een volle tank). Waarbij ik een mooie mix van wegen richting mijn werk rijd; stad, snelweg (met soms beetje file) en provinciale. Op snelweg rijd ik niet onder de 140 (als het kan) op de cruise control. Daarnaast ben ik wel van het “nieuwe” rijden; vroeg schakelen (2000 toeren) en ver vooruit kijken waardoor de auto veel rolt en op de motor remt.

Tuurlijk zijn er een paar nadelen maar dat zijn kleinigheden. De 1ste: er zijn geen bekerhouders, maar mijn flesje Spa past net in de deur. En de 2de is wat vervelender; inschatting van de kont met file parkeren. Dat is echt een ramp, gelukkig hoef ik dat weinig te doen en vermijt ik het zoveel het kan. PDC zou echt een uitkomst zijn.

Verder niets dan lof!

PROBLEMEN

206.000: radio deed het niet. Vervangen door een andere


212.000: banden zijn eigelijk aan hun eind. Heb andere met meer profiel mee gekregen maar moest ze er wel zelf opzetten. Binnenkort even een pitstop maken bij de Kwik Fit die ze er voor € 20 per wiel op monteren plus balanceren.


215.000: airco maakt raar geluid onder de motorkap. Men (BMW specialist Scheperkamp) dacht aan het feit dat hij niet vol zat en dat airco bijgevuld moest worden (dure grap: € 200). Gelukkig via kennis laten afvullen, maar dat bleek niet het probleem te zijn (ik blij dat ik die €200 niet heb uitgegeven). Wat wel wist de beste man ook niet (Volvo Trucks). Binnenkort een afspraak voor nadere inspectie. Wel erg vervelend met dit weer 25 tot 35 graden. Heb je een mooie auto met airco doet ie het niet..

Update 22-01-07

Airco is nog steeds niet gemaakt (niet nodig), wel is duidelijk dat het aan de ventilator ligt. Kosten € 400,-. Verder een grote beurt gehad wat helaas een rip uit mijn lijf gekost heeft => alle remmen blokken en schijfen moesten vervangen worden naast de gebruikelijk beurt kosten: € 1230!! Maar volgens Henny van Doorn (Hartge Importeur) kan hij er weer 2 jaar tegenaan; laten we het hopen.. Ondanks deze dure grap rij ik er nog steeds met erg veel plezier in. Zeker ook na een lange rit richting de wintersport, geen centje pijn. Na 10 uur en 1100 km stap je uit alsof er niks gebeurd is (alleen jammer dat je het net niet redt op 1 tank! (ondanks forse rijstijl in Dld gem verbruik 1:16.4!!)) Verbruik dagelijks verkeer ligt gem. nu op 5.7l (1:17,5) => ruim 1100 km op 1 tank (wat de dagteller trouwens niet verwacht aangezien deze het bij 999 voorgezien houdt, evenals de boordcomputer deze geeft bij een volle tank nooit aan dat er meer dan 1000km gereden kan worden!!) Voor de goede orde; ik rijd niet rustig op de snelweg.. Al met al nog steeds de beste koop uit mijn leven!!

Update 14-04-2007 247.000 km

Helaas heb ik 1,5 maand geleden dikke pech gehad en was de pompverstuiver (of iets in die trant, ben helaas geen grote technicus) kapot. Hij deed helemaal niks meer. Ik dacht 1st dat het aan de brandstof lag (te weinig, volgens de boordcompu nog 50km ). Helaas was het dat dus niet en moest ie weggesleept worden. Door Ekris Arnhem laten maken samen met een apk buurt waar de uitlaat ook nog kapot bleek te zijn. Totale materiaal kosten € 1600!! Gelukkig via mijn schoonpa geregeld en geen arbeidsloon hoeven betalen (3 dagen!!). Dus dat scheelt nog een slok op de wel bekende borrel! Dus adviseer ik niet bij een handelaar te kopen, want ondanks dat ie fantastisch rijdt heeft hij nog wel een hoop geld gekost! Maar ik reken dit de auto niet aan, dingen gaan nou eenmaal na zoveel tijd kapot. De kwaliteit van de dingen die hij moet doen, doet hij gewoon..

Ik vind het nog steeds een sport om er zo zuinig mogelijk mee te rijden (af toe laat ik me ineens gaan en geniet ik van de trekkracht en geef ik hem de sporen tot van 100 naar 160-180, heerlijk!). En dat lukt aardig, vorige week record gehaald door over de 1200 km te kunnen rijden!! Helaas door veel stad verkeer kon hij niet verder dan 1150 km. Maar dat is toch echt heel erg keurig! => 1:19. Gemiddeld sta ik nu op 5.7 met een snelheid van rond de 60 km/u gemiddeld.

Kortom, ondanks de dure reparaties ben ik, na ruim en 1 jaar, nog zo blij als een kind met mijn 320d.

Update 11-10-2007 (± 267.000)

Nou het heeft even geduurd voordat ik weer met een update kom, maar hier is ie dan.. De airco is inmiddels gemaakt (weer bij Ekris in Arnhem (via schoonpa)) en het bleek slechts om een lullig relaistje (als ik het goed schrijf, waarschijnlijk niet) te gaan, kosten slechts € 90 (wat een meevaller, zeker als je dit bij een echte BMW dealer laat doen houdt je toch rekening met het ergste)! Maar dit had ik natuurlijk eerder moet weten/doen! Zsm (waarschijnlijk 26 okt 2007) moet hij zijn gebruikelijk beurt hebben, Olieservice 1 als ik me niet vergis. Ben benieuwd hoe dat afloopt. Aangezien er al een hoop vervangen is, hoop ik dat het niet te ernstig is en alleen om de noodzakkelijke natjes en droogjes zal gaan. Verder uiteraard weer niets meer dan lof. Rijdt nog steeds als een zonnetje en het verbruik is zelfs iets gedaald, zit nu op 5.6 (inclusief veel snele snelweg kilometers tijdens de zomervakantie). Maar dit is in praktijk nog iets minder aangezien ik 1150 km op tank rijd en dan max 63 liter diesel hoef te tanken (met de boordcomputer kom ik op 1175, dus nog 25 a 30 km te rijden voor ik weer bij de gele schelp aanbeland). Dit zou ruim 1:18 betekenen, wat natuurlijk erg prettig is. Maar er is een hele grote maar, de kans ik sterk aanwezig dat ik hem ’moet’ gaan verkopen. Per 1 nov een nieuwe baan wat het woonwerkverkeer reduceert van 22.000 km naar 5.500 km. Dan is zo’n grote, zware auto eigenlijk niet meer nodig, want snelweg kilometers zitten er dan niet meer in. Dus ben rustig aan het kijken naar een kleine diesel (bijv 206) of een LPG (daar kom ik weer met mijn Alfa 147 of Lancia Lybra). We zullen zien. Voor alsnog is mijn liefde voor mijn 320d nog steeds erg groot!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.