BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu (2013) #8
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 197.344 km |
KM-stand laatst | 197.444 km |
Na elke rit weer moeite met uitstappen...
- 197.444 km
(Allereerst: slechte foto, er volgt spoedig een aantal betere.)
Waarom toch een diesel kopen als deze brandstof zo in het verdomhoekje zit? Wel, bij gebrek aan een fatsoenlijk alternatief bij particulier gezinsgebruik in combinatie met een redelijk hoog kilometrage. Daarbij is de hetze rondom de diesel in mijn ogen iets te massahysterisch en durf ik het gerust aan om nog 5 jaar te wachten op een ruimere en efficiëntere keuze dan de huidige occasionmarkt biedt.
Nadat ik in 2011 onze eerste BMW kocht, ben ik verknocht aan het merk. Inmiddels een E87 en 2 E91’s verder, ben ik sinds december 2018 blij bezitter van een zwarte F31. Geen lease, gekocht via MP van een liefhebbende particulier, puur voor eigen particulier gebruik. Wekelijks zo’n 600 km woon-, werk- en plezierverkeer. Veel snelwegkilometers tussen Groningen en het Friese Grou, genoeg om inmiddels van een behoorlijke klik met dit exemplaar te kunnen spreken.
Na de ervaringen met zijn voorgangers wist ik exact wat ik zocht in deze F31: een 320D met M-stuur, sportautomaat (flippers, dus), sportstoelen, navi pro, Harman/Kardon, Xenon, HUD, leren bekleding en GEEN panodak. Liefst ook nog één die verantwoord gechipt was. (En dat is gelukt. De documentatie bewijst dat mijn huidige naar 222pk opgeschroefd is).
Na maanden hobbymatig zoeken, werd het vanaf oktober 2018 serieuzer. Mijn E91 raakte de drie ton en ik had zin in en geld voor wat anders.
Via Marktplaats mijn ‘oude’ verkocht en toen inmiddels op hetzelfde platform de perfecte opvolger gevonden. Goede proefrit gemaakt, prettig zaken gedaan en sinds 27 december officieel blije eigenaar.
Een zwarte shadowline, 19inch 403style M-velgen en met verder alles wat ik op mijn verlanglijstje had. Plus dodehoekwaarschuwing, lane-assist, botswaarschuwing, pdc voor en achter met camera, grootlichtassistent, verwarmde voorstoelen en verwarmde ACHTERBANK. Voller dan deze had ik ze nog niet gezien. En GOED op gepast, misschien nog wel het allerbelangrijkste.
Wat een totaal andere auto dan de E91. Natuurlijk is de automaat een verschil van dag en nacht met de handbak (overigens geen waardeoordeel, want de 6-bak vond ik heerlijk rijden en schakelen), maar de hele auto rijdt, stuurt en IS gewoon totaal anders.
De stoelen zitten fantastisch, het flipperen icm de automaat is een genot en het Harman/Kardon-systeem legt een standaard die ik bij mijn voorgangers miste. Bij ieder exemplaar liet ik zsm alle speakers vervangen door hoogwaardiger exemplaren, maar de 14(!) speakers van de HK-set zijn werkelijk een feest voor de verwende muziekliefhebber! Ik stream mijn muziek overigens via een Linka (Wifi). Nieuwsgierigen kan ik altijd meer vertellen hierover.
Van de vele functies zijn de dodehoekwaarschuwing en de grootlichtassistent de toppers. Het head-up display is leuk, maar ook niet meer dan dat. Met zonnebril op zie je het overigens niet eens meer. De lane-assist heb ik uitstaan en de botswaarschuwing voegt ook weinig toe. Ogen op de weg & afstand houden is genoeg om deze functie niet nodig te hebben.
Het panodak is wel supermooi. Ik wilde er liever geen, maar na de proefrit was ik toch om. Wat een licht en optische ruimte geeft dit.
Binnenkort laat ik de eco-pro stand uitzetten als startinstelling, ik schakel altijd meteen de comfortmodus in. De sportstand rijdt overigens geweldig icm het gechipte blok! Wat een power als je het nodig hebt! (Of er af en toe gewoon zin in hebt...)
Het comfort is vergeleken bij mijn voorganger minder en dat komt puur door de 19 inch velgen. Oncomfortabel wordt het nooit, maar er is wel degelijk verschil in contact met de weg. Daarbij is er meer afrolgeluid en is het verbruik aanzienlijk hoger door de grotere velg-/bandenmaat.
De auto is professioneel gechipt naar 222pk en in de sportstand is het logisch dat de diesel er lekker vlot doorheen gaat. Daarbij is de tankinhoud ook nog eens 5 liter kleiner dan een model eerder en ineens sta ik binnen een week weer bij de pomp i.p.v. ná ruim een week.
Maar goed, voor het elektrische tijdperk ook voor particulieren met gezin een alternatief biedt dat het aanzien waard is, maak ik me nog een paar jaar schuldig aan heerlijk turbodieselen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.