BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu (2013) #3

autoreview

BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie Touring

Signalement

Uitvoering320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst183.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude zum Fahren

  • 15.000 km

Na lang beraad als opvolger voor mijn Peugeot 3008 een BMW gekocht. Het merk waarin ik mijn rijbewijs had gehaald lang, lang geleden bleek te kunnen voldoen aan een aantal specifieke wensen:
1. station uitvoering
2. trekhaak
3. liefst automaat
4. diesel
5. laag verbruik
6. lagere bijtelling
7. sterke motor

Omdat ik gemiddeld 70.000 kilometer per jaar rijd was ik op zoek naar een degelijke auto met een gunstig verbruik. De hybride auto's geloof ik niet in, is leuk voor de eerste 30 tot 50 km maar daarna moeten de accu's worden meegetorst en zie je (als je de myreviews leest) de verbruiken sterk oplopen.

De auto is eind oktober geleverd en ik heb hem netjes volgens de instructies ingereden. In de ingebouwde digitale handleiding staan andere instructies over toerental en eerste kilometers dan wat de dealer mij vertelde, maar goed ik heb aan beide instructies voldaan.

De aanschaf was een spannend moment, zal ik nooit vergeten. Een BMW begint bij een aantrekkelijk bedrag in de catalogus, maar dan ga je natuurlijk nog wat wensen toevoegen. Gevolg: behoorlijk duurder dan waar je ooit begon.

In de afgelopen 15.000 kilometers heb ik ruim de tijd gehad om het BMW-tje eens goed te vergelijken met de peugeot 3008. En tot op heden kan ik maar 1 ding concluderen: BMW moet als de sodemieter engineers bij Peugeot wegkopen. (of andersom)

Alles maar dan ook werkelijk alles wat ik goed vond aan de peugeot zit NIET op de BMW. Alles wat ik minder vond aan de peugeot heeft BMW beter opgelost.
Een paar dingetjes:
1a. RDS informatie op het scherm: 4 (!!) karakters. past net het wegnummer op bij de flitsers-informatie. Het hectometer paaltje mis je geheid, want dat komt pas bij de volgende verversing
1b. RDS flitsersinformatie: Bij de 3008 kreeg ik een melding in het scherm dat er op de route een flitser zou staan. Bij BMW bestaat dat niet.
2. File informatie: of het komt niet, of te laat of voor een weg waar ik niet op ga rijden.
3. Het navigatiepakket staat mij niet aan. Niet handig en weinig toegevoegde waarde t.o.v. goedkopere systemen van andere merken. Ook handig: 3D gebouwen op de navigatie die (bijvoorbeeld in Rotterdam) zo aanwezig zijn dat je niet ziet of je straks links of rechts moet.
4. lekke band indicatie: bij de 3008 helder en duidelijk welke band het is, bij BMW gewoon de melding dat iets lek is en zoek het lekker uit.
5. Opbergruimte: ik heb even gegoogled maar er blijkt wel een Duits woord voor te bestaan. Toch nog eens mailen met BMW want die kennen dat woord in ieder geval niet.

Het Connected drive pakket wat ik kreeg bij de high executive is best wel heel niks voor het geld. Want wat krijg je: twitter, facebook en email via google. Op de website van BMW wordt connected drive aangeprezen als dé business oplossing, maar met business heeft het niets te maken. Tuurlijk, je kunt een restaurant of hotel boeken en je kunt het weer zien. Prachtig, maar de kans dat ik zonder doel ergens heen rijd en dan ter plekke bedenk dat ik ergens wil slapen is klein. Ik heet geen Jozef en mijn vrouw geen Maria.

Maar goed, genoeg gezeurd! Want een BMW is meer dan een handvol electronica en een LCD schermpje. Een BMW rijd je vanwege de motor en chassis techniek, toch?
En daar, daar begint het Freude zum Fahren!

Want wat is het leuk om te rijden, om even snel ergens heen te moeten, om ergens in de file te moeten rijden, om ergens..... plank gas te geven!

Ik heb dus de 8 traps automataat en die is deze maanden gratis op de BMW's. NEEM DAT DING!! Vergeet dat idiote schakelen, dat vermoeiende koppelen en dat roeren in die bak met tandwielen. Dat kunnen de engineers van BMW veel beter en ..... zuiniger.

De belangrijkste reden om geen nieuwe peugeot te nemen was het enorm hoge verbruik van de 3008. Ik rijd voornamelijk op de snelweg en dan meestal op tijd. Met de peugeot had ik na 180.000 km een gemiddeld verbruik van 1:13,6 en ja, dat was een diesel. Nu is die 3008 behoorlijk hoog en dat vangt wind. Dat was ook de reden dat de nieuwe auto geen XC60 of BMW X1 of X3 zou worden, dat vangt gewoon wind en dat remt te sterk af bij hogere snelheden.
De 320d zit nu op een totaal gemiddeld verbruik van 1:17,5. Maar een normale rit van huis naar Rotterdam vice-versa tijdens de spits leverde laatst een gemiddeld verbruik op van 1:20,5 over een afstand van 440 kilometer. En dat spaart geld, heel veel geld.
Als ik die 70.000 km/jaar bereken met een gemiddelde van 1:13,6 voor de peugeot tegen 1:17,5 voor de BMW bij een dieselprijs van € 1,40 dan is de BMW € 133,- per maand goedkoper aan diesel. En reken het zelf maar uit wat er gebeurd als de dieselprijs stijgt. Freude zum Sparen...
Ik heb voor de aanschaf van de BMW nog sterk getwijfeld of de Mitsubitchi Outlander PHEV geen goedkoper alternatief zou zijn, maar als ik daar de verbruikscijfers in myreviews lees dan ben ik mijn vrouw dankbaar voor haar afwijzende kritiek op de outlander.

De automaat heeft 3 standen: sport, comfort en eco-pro. Ik rijd eigenlijk altijd eco-pro. Dat is namelijk het zuinigst voor je portemonnee. Niet zozeer qua diesel, maar in accept-giro's uit Leeuwarden.

In de stand sport ga ik alleen als ik een lange stoet pruisjes wil inhalen die allemaal met 110km/u rechts rijden om maar niet te veel benzine te verstoken. Uiteraard toeter ik dan wel even, want het blijft mooi om te zien dat sommige volwassen mannen zich in een bakje tupperware laten lullen door hun vrouw. Onder het motto "ik spaar het milieu" rijden ze dan zo langzaam mogelijk naar huis. Want ja, als die benzinemotor dat orakel boven de 110km/u moet duwen dan schijnen de verbruikscijfers ver buiten de statistieken te vallen. En waarom zou je je ook haasten? Als je thuis komt dan zie je dat je vrouw van jouw besparing in de bijtelling heel veel heeft gekocht wat niet voor jou is.
Ik hoef mij trouwens ook niet te haasten, want met mijn bijtelling valt er thuis zowieso niks meer te vreten.

Afijn, terug naar die automaat. Die werkt dus echt super, maar niet altijd. Dat wil zeggen dat als je in eco-pro vol gas geeft je veel meer toeren maakt dan als je dat in de sport-stand doet. En je gaat veel langzamer vooruit. Door een denkfout bij de BMW engineers maakt de motor in eco-pro bij volgas een dikke 4000 toeren en daarmee raak je ver van je optimale koppel verwijderd. Wil je dus na 15 minuten sukkelen achter een Bulgaarse vrachtwagen eindelijk even doorrijden, switch dan eerst naar sport.
Ik heb zelf het waarschuwingsignaal op 140km/u gezet, je krijgt dan een gongsignaal te horen bij het overschrijden van die snelheid. Knipper dan niet even met je ogen, maar ga van het gas af zodra je die gong hoort. Knipper je wel met je ogen en houdt je het gas ingedrukt dan zit bij opnieuw kijken op de teller waarschijnlijk al op 170 km/u. Ruim voldoende snelheid om voor langere tijd geen BMW meer te mogen rijden.

De toerentallen van de BMW zijn over het algemeen laag. In de eco-pro rijd ik bij net 1800 toeren al 130km/u, bij 2000 toeren 140km/u. Warmdraaien bij 130 km/u is dus goed te doen, bij ons mag je 130 dus het schiet direct lekker op.

De adaptive cruisecontrol is heerlijk, maar vaak slecht te gebruiken in het Nederlandse verkeer. Vooral op drukke snelwegen houdt het systeem de aanbevolen afstand aan tot je voorligger waardoor je al gauw een knurft in het gat ziet duiken. Die knurft is vaak zo'n malloot die met 90-110km/u achter vrachtwagens rijdt, maar soms denkt dat hij volledig Remi op de wereld is en gewoon zonder kijken van rechts naar links kan op de snelweg. Gevolg: de ACC reageert op de sterk verminderde afstand door bruusk te remmen wat leidt tot schrikreacties bij achter mij rijdende auto's. Dit kan tot zware ongelukken leiden op de snelweg, waar ik niet voor verantwoordelijk wil zijn.
Maar in een file is het heerlijk, gewoon de ACC op 50km/u en dan rechts achter een vrachtwagen gaan rijden. het systeem volgt de vrachtwagen "blindelings" tot het einde van de file. Je hebt geen stress, geen vermoeid been en je kunt rustig je email lezen.

Al met al een hele fijne wagen qua motortechniek maar er is ruimte voor verbetering.

Op de vraag "Waarom een BMW 320d?" kan ik verder duidelijk antwoorden: gewoon omdat het NU kan. Naar mijn verwachting is dit de laatste auto die ik kan rijden met een 2 liter dieselmotor en een fijne bak PK's en koppel. Over 3 jaar zal er geen 2 liter betaalbaar zijn voor mij en feitelijk is dat nu al zo. De 320d is niet meer leverbaar met 20% bijtelling.

Onderstaande scores voor betrouwbaarheid en gebruikskosten zal ik aanpassen gedurende de jaren. kan ik nu nog te weinig over zeggen.

aan alles komt een einde

  • 183.000 km

Met 183.000 km op de teller werd het een afweging wat ik met de auto zou doen: zakelijk houden, prive gaan rijden of inruilen.
Een bezoek aan een dealer bracht onverwachts de uitkomst, met een strakke offerte werd de beslissing ineens erg makkelijk en verruilt de BMW per april van eigenaar.

Maar hoe reed de BMW de afgelopen 165.000 km sinds de laatste review? Na 3 jaar rijden heb ik voornamelijk positieve gevoelens bij de auto.
Pro:
- snel
- stil
- verdomd weinig onderhoud en ook de garage (Dusseldorp Hoogeveen) is zeker geen dief voor je portemonnee
- zuinig! Met mijn rijstijl haal ik toch gemakkelijk 1:18 en het gemiddelde van de boordcomputer geeft 1:17,6 aan over zo'n 50.000 km. Maar onze zoon heeft het record met 1:23 op een rit van Drenthe naar Den Haag en terug.
- heerlijke automaat
- lekker vermogen
- mooie en stoere auto
- adaptive cruise control


Cons:
- de stoelen!! De stoelen zijn ronduit slecht voor een auto van deze prijs. Blijkbaar had ik de sportstoelen moeten bestellen, maar persoonlijk vind ik het van de zotte dat je in een merk als dit de keuze krijgt tussen campingstoeltjes of sportstoelen. De stoelen van een Citroen DS3 zitten beter.
- had ik de stoelen al vermeld?
- de lage zit. ja ja , het HOORT bij dit type auto, maar als je wat oudere familieleden wilt vervoeren dan heb je zowat een geboortekrik nodig om ze uit de auto te krijgen.

Met zo'n 60.000 km per jaar verslind ik aardig wat kilometers en als je een rit hebt gemaakt van 2,5 uur dan verteld je lichaam je redelijk goed wat er goed of slecht is aan een auto.

De keuze tussen de eco-pro stand en de sportstand van de automaat is geweldig, al heb ik de auto in totaal ik denk zo'n 10x in de sportstand gehad. De comfort stand gebruik ik wat vaker. Naar mijn onbescheiden mening is de auto bij > 130km/u en forse tegenwind zuiniger in de comfortstand.

Wordt de nieuwe auto ook weer een BMW? Nee.
Ik zal de BMW met z'n vermogen en verbruik zeker gaan missen, maar de nieuwe 5 serie is te duur voor mij en de 3-serie had niet mijn voorkeur meer.

Ik had op de 3-serie adaptive cruise control gekocht omdat ik er wat over gelezen had. Van alle opties die er op de auto zitten ben ik het meest tevreden over deze optie. Het is niet uniek, maar ik kan het iedereen aanraden. Het brengt meer veiligheid en rust in de auto. Vooral als je in een file van 45 minuten staat dan is het bijna genieten. Gewoon op het midden van je voorganger blijven mikken en de auto regelt de rest. Geen stress, geen ergernis en soms dikke humor, want niet iedereen kent het bestaan van deze techniek en wordt zenuwachtig als jij rustig in je telefoon gaat zitten bladeren bij 10km/u.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.