BMW 320d EfficientDynamics Edition Business Line (2010)

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Edition Business Line (2010)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst156.900 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslavend

  • 6.044 km

In hart en nieren was ik een Audi rijder.
Daar kwam eind 2008 verandering in toen ik door een behoorlijke schade een maand lang in een 318i heb mogen sturen.
Ik was meteen verkocht. Dit reed veel dynamischer dan mijn Audi A4 en daarbij was de 'fun-factor' ook nog eens veel hoger.

Niet dat de Audi een slechte auto is, verre van dat, maar de BMW gaf mij een rij ervaring die ik eigenlijk nog niet eerder mee had gemaakt.
Eind juli was het dan eindelijk zover. Ik mocht mijn nieuwe auto ophalen.
Ik heb mij voorgenomen deze auto wat rustiger in te rijden dan de Audi omdat deze een wat te hoog olie verbruik had. Na 6.000 km zit het olie reservoir nog nagenoeg helemaal vol, dus het rustige inrijden en goed warm laten worden lijkt zijn vruchten af te werpen.

Mijn BMW is voorzien van:
- Business line met update naar professional.
- Xenon verlichting
- Parkeer sensoren rondom
- Dimmende spiegels
- Neerklapbare achterbank
- Verschuifbare armsteun
- Extra getinte ramen achter
- Regen/lichtsensor
- Multi functioneel sportstuurwiel
- Alarm
- 20 mm verlaagd onderstel

Na de eerste km's viel vooral op de deze auto zeer stil zijn werk doet en dat je erg laag in de toeren kunt rijden.
De harde schijf (80 GB waarvan 12,5 GB tbv muziek) heb ik direct gevuld met ruim 9 GB muziek.
De geluidsinstallatie klinkt voortreffelijk en is een genot om naar te luisteren.

In de eerste week heb ik met het boekje op schoot een avondje alle functies en mogelijkheden doorgenomen. Voor mij als het goed is geen verrassingen meer.

Elk ritje is een genot. De auto wordt steeds zuiniger.
Gemiddeld over de ruim 6000 km heb ik een verbruik van 5,06 ltr per 100 km. De laatste tankbeurt was 4,81.
Ik rijdt over het algemeen netjes maar kan het niet laten af en toe het gas pedaal wat dieper in te trappen.
Wat mij opvalt is dat de auto zich heel rustig laat rijden, maar bij wat verdere beroering van het gaspedaal direct ervandoor gaat.
De besturing is snaar strak. De achterwiel aandrijving was in het begin wel weer even wennen, maar na 6.000 km heb ik het gevoel de auto goed onder controle te hebben.
Wel heb ik het idee dat de Bridgestone runflat banden niet de beste band voor deze auto zijn.
Ik heb het gevoel dat ze zeker op nat wegdek wat grip tekort komen.

Qua acceleratie heb je niets te klagen. De 163 PK's sleuren de auto snel naar illegale snelheden en hoewel het niet te vaak voorkomt wordt het toch goed oppassen voor te hoge boetes of erger...

Binnenkort maar een keertje op zaterdag ochtend de grens met de oosterburen over om legaal te kijken wat hij kan.


Ik heb 2 nadelen ondervonden in deze waanzinnig lekkere auto:

1. Je kan de zender voor de verkeersinformatie van de navigatie niet wijzigen. Hij geeft nu vaak ook oude file's aan.
De dealer meldde dat dit gewijzigd is om de snelheid van het systeem op pijl te houden.

2. De klittenband bevestiging van de automat is niet van deze tijd. Deze verschuift snel en moet dan weer even terug getrokken worden.

Verder een heerlijke reisauto. En werkelijk 'freude am fahren'

Update

  • 13.750 km

De auto is nu bijna 3 maanden oud.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met mijn auto.
De rij-eigenschappen zijn perfect, het brandstofverbruik is verbazingwekkend laag (gemiddeld 5,09 l/100km), nog geen olie bijgevuld (half vol) en heel veel plezier.
Echt elke km is een genot.

De verkeersinfo doorgifte blijkt achteraf toch prima in orde alleen de bevestiging van de auto matten blijft behelpen.

Tot nu toe zeg ik, nooit meer een ander merk auto!

Kleine update

  • 20.000 km

Vandaag de 20.000 km gepasseerd.
Het verbruik is in de laatste 7.000 km wat minder gunstig geweest, maar er zijn dan ook een kleine 2.000 km door Duitsland gemaakt.
Gemiddeld staat de teller nu op een alleszins respectabele 5,13 l/100 km

Deze auto blijft een plezier om mee te rijden.
Ook op de Duitse Autobahn met snelheden ruim boven de 200 laat de auto zich goed handelen. De koers stabiliteit is zeer goed.

Olie heb ik nog steeds niet bij hoeven vullen.
De bestuurders mat is nu door de dealer vastgezet en dat probleem is dus correct opgelost.

De nieuwe winterbanden (Dunlop Winter Sport M3 RFT) zijn duidelijk wat zachter dan de Bridgestones. Wat een verschil in geluidsniveau!
Wel zijn verkeersdrempels een vervelende hindernis. Zelf met zeer lage snelheden schampt de auto de drempels soms nog.

Verder blijft het een genot deze auto te rijden!

Wordt vervolgd.....

Distributie probleem

  • 36.500 km

Een paar duizend km terug begon de auto af en toe in te houden, ook ging er een lampje branden dat zou duiden op een emissie probleem.
Bij de eerste oliebeurt (34.000 km) bleek er ook een terugroep actie te zijn op een kabelboom die de turbo aanstuurt.
Dit veroorzaakte volgens de dealer waarschijnlijk de storing.
De kabelboom werd vervangen en de computer gereset.
Na 3 dagen begon het lampje weer te branden en hield de auto weer in. Ook leek de motor bij 2.000 toeren veel rauwer te klinken.
De auto is ruim anderhalve week bij de dealer geweest.
De distributie bleek van tijd. Een behoorlijke waslijst aan onderdelen moest vervangen worden.
Volgens de dealer stond de kettingspanner van de distributie te slap en was hierdoor de auto van tijd geraakt.
Hoop dat er geen verdere problemen ontstaan.
De auto rijdt nu weer als een zonnetje.

Een heerlijke auto, maar....

  • 76.500 km

Ik heb deze Beamer nu 1,5 jaar in mijn bezit en hij verveelt niet.
Het blijft een heerlijke auto.
Wel brand wederom het lampje dat een motorstoring aan geeft en die is nog niet verholpen. Ook heb ik recent een lekke brandstofleiding gehad, wel netjes onder garantie vervangen.
Verder een ideale auto. Nog steeds zuinig, snel en een hele hoop rij-genot.

Geen problemen

  • 113.900 km

Het is een tijd geleden dat ik iets geschreven heb, maar eigenlijk valt er niets te melden.
Geen problemen in de afgelopen 40 duizend km.

De auto blijft een en al rijgenot.
Nog elke dag ervaar is de rust, het felle, het zuinige, het snelle.
Normaal verlang ik na 2 jaar alweer naar de volgende auto. Ik ben wat minder gaan rijden (nog 55.000 per jaar), maar de auto verveelt geen moment.

En mijn volgende auto die ik ca. september 2013 moet gaan uitkiezen wordt als het aan mij ligt wederom een dreier. Alleen nu als het even kan met automaat, adaptive cruise control en leder.

Maar....nog even wachten en verder genieten.

Sneller dan verwacht

  • 140.500 km

Gisteren brief van de leasemij in de bus gekregen.
Moet eind augustus al in een nieuwe auto rijden, wat vervelend....
Was toevallig vrijdag jl. bij de dealer en hoorde dat de touring ook in een 20% uitvoering komt.
Zat eens te configureren, maar kom er niet uit. Hoop dat ze een leuke actie optuigen zo rond mei/juni. Anders wordt het wel moeilijk.
Zat te denken aan de volgende opties:
- sportautomaat
- leder (zadel bruin)
- High Executive
- M stuurwiel
- en de opties die ik nu al heb

Werd wel een hele dure bak.
Dus even de duimen drukken dan maar.

En hoewel misschien niet helemaal BMW eigen, maar de laatste 12.567 km rijdt ik een gemiddelde van 1:21,37!!!!!
Gewoon me aan de snelheid gehouden en niet telkens als eerste weg bij het stoplicht.
Zitten ook nog ca. 700 km Duitsland tussen. Deze auto blijft zelfs mij verbazen.

Ben gisteren eens bij Audi wezen kijken naar de A-4 Avant maar dat voelt toch niet meer hetzelfde ook de MB 220 CDI bekeken, maar die is in 20% niet met Automaat verkrijgbaar en daarbij spreekt het interieur mij niet aan.

Kwam er al vrij snel achter dat er voor mij (en mijn budget) maar 1 auto is die echt mijn hart sneller doet kloppen..... de nieuwe 3!

En hoewel zeer tevreden over de andere, nu de datum bekend is kan ik toch niet wachten tot ik de volgende 3-serie kan/mag uitzoeken.

Het einde nadert

  • 156.900 km

26/04/2013: Eindelijk is het dan zover de nieuwe auto mag besteld worden.
Was wel even lastig configureren, de voorkeur gaat uit naar een Touring.

Vandaag de auto besteld in de volgende uitvoering:

- 320 d EDE Touring
- Mineralgrau
- Zwart leder
- Sport Automaat
- High Executive
- PDC voor & achter
- Dimmende binnen- en buitenspiegels
- Opbergpakket
- Extra getint glas achter
- Active Cruise Control
- M-sportstuurwiel
- 17" 413 velgen

29/08/2013: De nieuwe auto zal op 5 september a.s. geleverd gaan worden.

Met zeer veel plezier met deze BMW gereden. Ik ben zeer benieuwd of de nieuwe 3 serie mij net zo goed gaat bevallen.
De verwachtingen zijn hoog gespannen...

Natuurlijk ga ik ook van deze auto een review bijhouden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.