BMW 318tds Executive (1994)

autoreview

BMW 318tds Executive (1994)

Signalement

Uitvoering318tds Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

318 tds

  • 114.000 km

Sinds kort ben ik de eigenaar van een BMW 318 diesel. Een oud beestje, wordt binnenkort 15 jaar. De auto is bedoeld voor de langere snelwegritten en om mijn mx-5 tijdens de wintermaanden te sparen.

Ook deze auto heb ik uit Duitsland gehaald. Het is een executive uitvoering met alle luxe van die tijd: LM velgen, elektrisch schuif kanteldak, boord computer, originele BMW radio cassetterecorder etc. De auto is de laatste 13 jaar van 1 eigenaar geweest, een man van 83. De auto is dealer onderhouden en heeft pas 113.000 km (!) gelopen. Dat spaarzame gebruik is eraan af te zien: geen roest of deuken, een prachtig blinkende lak en een smetteloos interieur. De donkerblauwe kleur en de originele velgen maken het een een chique en ingetogen auto die na 15 jaar nog steeds klasse uitstraalt. Een BMW diesel van die leeftijd in deze staat word al een zeldzaamheid.

De BMW voelt solide aan, geen rammeltjes of kraakjes, alle elektronica werkt naar behoren. Ondanks de stuurbekrachtiging stuurt de auto redelijk zwaar, de versnellingen laten zich met enige kracht inleggen, de wegligging is ook naar huidige maatstaven nog gewoon goed. De populariteit van dit merk is gemakkelijk te verklaren: wat betreft design, afwerking en rijeigenschappen was deze auto die alweer bijna 20 jaar geleden op de markt kwam zijn tijd ver vooruit!

Het meest verouderd is nog de motor: met zijn 90 pk niet bepaald overbemeten. 300 kg zwaarder dan mijn mx-5 en 50 pk minder, da’s wel even slikken. De Beemer komt goed met het verkeer mee maar een spinter moet je niet verwachten. Bij de koude start braakt ie zwarte rookpluimen uit, als je de motor afzet merk je wat een lawaai en getril onder de motorkap vandaan komt.
Ga je sprinten, slupt ie diesel. Rij je 120 - 130 op de snelweg stelt ie zich tevreden met 6 litertjes per 100 km. Kijk, zo rij je gemakkelijk 1000 km op een tank. Lekker snelweg cruisen, daar is deze auto voor bedoeld!

Direct na aanschaf heb de auto zelf een flinke preventieve anti roest behandeling gegeven: alle holle ruimtes heb ik met een roestoplosser voor behandeld, goed uitgespoeld en laten drogen en daarna met holle ruimte was behandeld. Bodem, wielkasten en wielophangingen hebben een aparte behandeling gekregen. Op deze manier hoop ik er nog lang plezier van te hebben.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.