BMW 318iS Coupé (1992) #2

autoreview

BMW 318iS Coupé (1992)
BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)BMW 318iS Coupé (1992)

Signalement

Uitvoering318iS Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf127.566 km
KM-stand laatst135.366 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Achtergrond

  • 130.697 km

Achtergrond

Geboren in het begin van het jaar 1992 en sindsdien een groot kloppend hart voor de automobiel in het algemeen, zo durf ik mezelf te omschrijven. Dat leidde tot een leuke bijbaan in de klassiekerwereld, een ongeveer 100-tal exemplaren grote 1/18e-miniatuurverzameling met bijkomend de bedoeling de bijhorende originele catalogus te bezitten (wat soms duur kan uitvallen) en vele bezoeken aan evenementen. Door de bijbaan in de klassiekerwereld heb ik lang de neiging kunnen weerstaan zelf iets te bezitten en heb ik ook gezien dat (heel) oude auto's toch enige kennis en vaardigheid vragen.

Begin 2022 kwam dan de eindelijk de voldoening van de factoren voor het bezitten van "iets extra": een stalling, budget en een aantal interessantere wagens op de markt (in België worden auto's ouder dan 30 jaar onderworpen aan een interessant belastingtarief). Hoewel ik gek ben van een Ford Taunus 17M P3, Opel Ascona B of Opel Kadett C wou ik in eerste instantie een "clichématig" verlangen voldoen: iets bezitten dat ongeveer even oud was als mij. De zoektocht naar een "youngtimer" startte (ook voor de betere betrouwbaarheid en inzetbaarheid). Vermits ik "dagelijks" rondrijdt met een FWD hatchback had ik toch als criteria dat het "anders" moest zijn. Dat betekende dus RWD en geen hatchback. Vermits in mijn schooltijd er vaak een E36 berline aanwezig was duwde mij dit toch wel in de richting van de uiteindelijke keuze. Door de vele bezoeken aan evenementen ontwikkelde ik een voorkeur voor een "Coupé"-type dat voor mij vaak een elegantere en hoogwaardigere optie is dan een berline. Combineer die gegevens en de keuze was gemaakt: het moest een E36 Coupé worden. Maar ik had vele voorkeuren/eisen: geen M-pakket (voor die pure lijn), geen zwart, geen al te hoge maar ook niet te lage kilometerstand, manueel, onverprutst, origineel Belgisch, liefst van een eigenaar die de wagen lang in bezit had… Ondertussen had ik al een originele showroomposter gekocht en daar staat de 325i in Sterling Silber afgebeeld. Het mocht ook Kashmir Beige of Calypso Rot zijn. Het aanbod in Duitsland was groter rekening houdend met mijn eisen maar ik wou toch bij voorkeur een origineel Belgisch exemplaar hebben (omdat wij een registratiesysteem hebben van de kilometerstanden) . Een nette zescilinder was te duur voor mijn budget dus de 318iS werd gezocht vermits het M42B18-blok het mooie weer maakte in de E30 318iS (nog een BMW die op het verlanglijstje staat), redelijk krachtig is (met 16 kleppen) en ze in de meerderheid manueel zijn. Een zescilinder was vaker voorzien van de automaat.

Na toch enkele maanden voorheen gezocht te hebben kreeg ik op 10 februari 2022 een tip: er stond exemplaar met 127.xxx km te koop zonder M-pakket, redelijk origineel en met documentatie. Helaas wel zwart met een zwart leder interieur. Vermits mijn kleurencriteria in België heel erg beperkend zijn toch eens gaan kijken. De wagen stond door de handelaar te koop in naam van de klant. Vorige eigenaren hadden al enkele "foute modificaties" doorgevoerd: 17"-replica velgen op oude banden, zwarte nieren, sportstuur... Maar de wagen had wel documentatie, was geen unizwart (de wagen is metallic donkergrijs (181 Diamantschwarz)), was vrij netjes op vlak van carrosserie (2 beperkte roestplaatsen en vooral parkeerdeukjes zonder echte grote schades; nazicht bij de detailer leerde dat de verflaag grotendeels origineel is) en reed vrij goed. Na onderzoek van de documentatie en bezoek aan de eerste “echte” eigenaar blijkt dat de wagen toch 23 à 25 jaar eigendom is geweest van een ouder koppel die de wagen ook vrij lokaal gekocht hadden. Er was doorheen de jaren natuurlijk wat aan gewerkt (ook aan de typische E36-ziektes): het interieur was vervangen door zwart leder i.p.v. het originele stof (bonus: sportstoelen nu); de hemel was herbekleed, de motorkap was herspoten, enkele roestherstellingen werden uitgevoerd... Kortom, na meer dan mijn oorspronkelijk budget uitgegeven te hebben (in de geest van "koop het beste exemplaar i.p.v. een goedkoper exemplaar met meer werk; goedkoop is duurkoop) was ik op 15 februari 2022 eigenaar van een 1992 BMW E36 318iS Coupé. Doel: stap per stap verbeteren naar OEM en dan preserveren.
Om deze reden wordt er vermeden met de wagen te rijden bij regenweer, wordt hij regelmatig gewassen met de hand, slaapt hij altijd binnen en heb ik een pasvorm indoorhoes ("speciaal" in zwart zoals de wagen) gekocht voor de winterstalling met de batterij aan de drupellader.

Maar uit ervaringen in de klassiekerwereld weet ik dat je niet alleen maar positieve ervaringen in eerste instantie mag verwachten. Dat was van toepassing bij de ophaling. Ik rook een sterke benzinelucht bij het starten en na wat rondkijken bleek dat er benzine lekte. De wagen is dan per trailer naar huis gegaan. Na diagnose bleek het benzineleidingensysteem 30 jaar oud en lek op bepaalde plaatsen. Zolang de wagen niet warm was lekte er benzine uit een retourleiding. Nieuwe benzineleidingen (ook onder de inlaat) losten het probleem op. Een volgend punten waren de velgen/banden: ik hou niet van replica-velgen en zeker niet van goedkope banden op te grote velgen. Gelukkig had ik de originele 15” Styling 13-velgenset erbij gekregen. Gereinigd en voorzien van een nieuwe set Dunlop-banden oogt de wagen nu weer origineel. Een "concessie" is de verlaging, die is wel van goede kwaliteit (Eibach) en past wel bij mijn licht sportieve rijstijl (ik probeer “Freude Am Fahren” af en toe in de praktijk om te zetten met respect voor de wagen). Cosmetisch heb ik geïnvesteerd in een grondige reiniging van het interieur, enkele nieuwe rubberen delen (paravan, bumperlijsten…) Dit zijn de grootste werken sinds aankoop.

Accessoires/documentatie

Ik verzamel ook graag de bijhorende documentatie: testen, advertenties, prijslijsten, brochures, reviews van de eigenaren, interne ontwikkelingsdocumenten, alle facturen van de voorgaande eigenaren en tijdens mijn bezit, alle bonnetjes van tankbeurten… Een must is voor mij ook de installatie in een E36 van een OEM M-Technic-pook en M-TechII-stuur (nog te herbekleden), ze dragen voor mij bij tot een fijner en directer rijgevoel. De originele pook en het originele stuur zijn nogal groot maar blijven wel bij mij als "reserve".

Tot zover dit eerste deel met de motivatie tot aanschaf van deze wagen.

Doel & gebruik; kosten & plannen

  • 130.697 km

Doel & gebruik:

In vervolg van de achtergrond belicht ik ook even het doel van de aanschaf van de wagen. Van de klassiekerwereld weet ik dat originele, onverprutste exemplaren van een wagentype op langere termijn het meeste kans op waardehoud/waardestijging hebben. In die optiek heb ik deze 318iS Coupé aangeschaft. Ik merk dat in de huidige E36-wereld toch vaak het "VVV"-principe heerst: (extreem) verlagen (al dan niet met goedkope sets); verbreden (aan de hand van al dan niet OEM M-pakketten) & velgen (soms te grote velgen op goedkope banden). Dat is absoluut niet mijn stijl. Ik zou het ook zonde vinden van mijn exemplaar vermits deze altijd ontsnapt is aan dit soort zaken (behoudens de verlagingsset die in mijn exemplaar wel van een goede kwaliteit en subtiel is).

Ik volgde in het verleden de E30-wereld vermits een E30 318iS ook een BMW is die me heel erg aanspreekt en daar zag ik toch wel dat de waarde gestegen is eens de wagen uit het "oude goedkope BMW 3-serie"-era verdwijnt. Vermits ik een economische achtergrond/ingesteldheid heb wou ik een E36 aanschaffen die niet noodzakelijk een grote waardestijging kent op lange termijn, maar waar ik ook niet (te veel) op verlies qua waarde in de toekomst in het algemeen bekeken. BMW heeft in mijn optiek een zeker rijders- en kwaliteitsimago, ik hoopte door een goed exemplaar aan te schaffen dat ik niet geconfronteerd zou worden met sommige pijnpunten van andere wagens uit de vroege jaren '90: goedkope plastics, oninspirerend rijgedrag, achterstallig onderhoud... Door de regeling in België hoef ik gelukkig maar een beperkt budget te voorzien voor belasting en verzekering zodat ik extra kan spenderen aan onderhoud/geplande verbeteringen.

Ik probeer de wagen regelmatig te gebruiken, ook voor "banale" zaken als een bezoek aan de supermarkt. Ik koppel er dan een iets langere rit in de omgeving aan om de wagen warm te rijden en de M42B18 te laten doen waar hij toch wel van houdt (de E30 318iS is gekend onder de verzamelaars als de "mini-M3"): toeren maken. Onder het statuut in België mag ik er geen commerciëel, woon-werk- of woon-school-verkeer mee doen. Het gebruik kan ik dan ook best omschrijven als af en toe eens een evenement en hoofdzakelijk "vrijetijds"-ritjes van 5 à 50 km in de omgeving. De wagen gedijt dan ook goed in de 50-70-90-zones die in België van toepassing zijn. Autosnelweg heeft hij nog niet veel gedaan, maar met de 5-bak draait hij ongeveer 3.500 rpm. Dat is toch veel, en in combinatie met de oudere sponningen van de frameloze ruiten (zie plannen) vrij luidruchtig. Het verbruik schat ik op ongeveer 9 à 10 l/100 km (1 op 11 à 1 op 10) bij kortere ritten; ik denk bij autosnelweggebruik dat daalt naar ongeveer 8,5 l/100 km (1 op 12 ongeveer). In het algemeen bekeken past de wagen wel in mijn doel: ik zocht iets dat goed rijdt, toch een zekere panache heeft en betrouwbaar is met een hint van het klassieke "mechanische" gevoel.

Kosten:

Vermits ik vrij secuur ben op het gebied van het bijhouden van documenten kan ik hieronder al een overzicht maken van de facturen met de kosten in mijn bezit:

- 17/02/2022: origineel BMW leder-sleuteletui: 35,26 EUR;
- 28/02/2022: origineel BMW documentenhandboek: 35,24 EUR;
- 09/03/2022: originele BMW documentatiemap van de ontwikkeling van de Coupé (bestemd voor intern gebruik): 27,00 EUR;
- 08/03/2022: nieuwe pasvorm velours mattenset: 45,89 EUR;
- 10/03/2022: nieuwe ontluchtingsslang motorblok OEM: 35,59 EUR;
- 19/03/2022: reinigen van de Styling 13"-velgenset: 50,00 EUR;
- 23/03/2022: nieuwe pasvorm rubbers rond de handgrepen van de portieren: 25,00 EUR;
-24/03/2022: nieuwe ontluchtingsslang motorblok OEM (reserve) & stoppen voor het ontgrendelingsmechanisme van de handgrepen van de portieren: 39,94 EUR;
- 24/03/2022: set van 4 nieuwe banden Dunlop SP Sport BluResponse 205/60/R15: 443,00 EUR;
-26/03/2022: enkele vervangende lampjes voor de verlichting van de asbakken: 3,73 EUR;
- 30/03/2022: set van 4 gebruikte naafdoppen in de correcte "platte" stijl: 25,00 EUR;
- 31/03/2022: enkele vervangende lampjes voor de verlichting van de make-upspiegels: 3,10 EUR;
- 22/04/2022: 5 l 10W40 Castrol-olie als reserve in de garage: 45,99 EUR;
- 04/05/2022: nieuwe OEM M-Tech-pook met embleem: 69,74 EUR;
- 05/05/2022: nieuwe brandstofdrukregelaar (bij nazicht van het benzinelek bleek ook de brandstofdrukregelaar best vervangen te worden wegens ouderdom): 39,55 EUR;
- 07/05/2022: grondige schoonmaakbeurt van het interieur: 163,35 EUR;
- 13/05/2022: vervangende batterij voor het lampje van de sleutel: 1,33 EUR;
- 16/05/2022: nieuw M-embleem voor de pook (reserve) en nieuwe flexdisc/hardyschijf/askoppeling: ik merkte dat de wagen nogal "bokte" bij het rijden op lage snelheid/stationair toerental; uit diagnose bleek dit onderdeel aan vervanging wegens ouderdom toe. Sindsdien is dit symptoom weg: 77,82 EUR;
- 22/05/2022: uittreksel uit een autotest specifiek van de 318iS Coupé: 2,50 EUR;
- 02/06/2022: BMW-Prijslijst uit België uit 1992: 5,36 EUR;
- 03/06/2022: nieuwe OEM M-Tech-pook (reserve) & enkele onderdelen voor de gereedschapsset: 107,26 EUR;
- 25/06/2022: gebruikte lederen OEM pook met het correcte patroon: 34,50 EUR;
- 05/07/2022: enkele nieuwe stootlijsten en nieuwe "318iS"-emblemenset. Op een evenement was er een vrij recent gerestaureerde Porsche 356 in geslaagd tegen de wagen te rijden. De schade beperkte zich tot de stootlijsten (dank aan de stevige bumpers). Degene met de meeste schade zijn vervangen, de rest volgt nog wel eens: 141,23 EUR;
- 05/08/2022: nog een extra nieuwe stootlijst: 38,86 EUR;
- 17/08/2022: nieuwe paravan: 66,94 EUR;
- 18/08/2022: nieuwe drukknoppen voor de paravan: 33,00 EUR;
- 02/09/2022: OEM inrijvoorschrift voor de voorruit: 12,22 EUR;
- 09/09/2022: gebruikte OEM set rubber vloermatten vooraan: 70,00 EUR;
- 17/09/2022: Referendum van de eigenaars specifiek van de 318iS Coupé: 2,20 EUR;
- 02/09/2022: OEM inrijvoorschrift voor de voorruit (reserve): 12,44 EUR;
- 30/09/2022: gebruikt OEM M-TechII-stuur (te herbekleden): 200,00 EUR;
- 13/10/2022: reproductie OEM "BMW Alarm-system"-stickerset: 5,99 EUR;
- 13/10/2022: OEM "Bleifrei"-voorschrift voor de tellerunit (reserve) + enkele nieuwe Torx-bouten voor de bevestiging van het stuur: 22,68 EUR;
- 15/10/2022: OEM aansteker (reserve): 20,00 EUR.

Het benzineverbruik volgt nog wel eens in een latere update. Globaal gezien zijn de kosten toch vooral van "cosmetische" aard buiten de banden (noodzakelijk voor de veiligheid) en het benzinelek (hersteld "in overeenkomst" met de verkoper, dus geen echte kost voor mij).

Plannen:

Ik zou nog graag volgende zaken laten uitvoeren:

Exterieur:
- Uitdeuken van de parkeerdeukjes/schades zonder te herspuiten;
- Bijwerken van de schade aan de drempel van het instappen;
- Polijsten met respect voor de originele lak;
- Polijsten van het glas indien mogelijk;
- Reinigen met droogijs van de onderzijde en motorruimte;

- Vervangen van alle rubbers rondom de achterruit, zijruitjes, sponningen...
Ze zijn nogal verduurd en "fluiten" op de autosnelweg, een irritatiepunt voor mij;
- Afstellen van de motorkap: de motorkap is na het herspuiten niet 100% correct teruggeplaatst, aan de bestuurderszijde valt ze dieper in het slot dan aan de passagierszijde;
- Afstellen van het ruitenwissermechanisme: een aandachtspunt van de E36 is het ruitenwissermechanisme. Dit kan na verloop van tijd minder strak worden waardoor de ruitenwissers de motorkap raken bij het openen.
Ook mijn 318iS Coupé heeft last van dit fenomeen;
- Grondig nazicht op de evolutie van de (beperkte) roestplaatsen.

Interieur:

- Herkleuren van de wang van de bestuurdersstoel (lichte instapschade);
- Afwerken van de deurpanelen: dit is een gekend zwak punt van de E36. Het stof/vinyl komt los en ook mijn aangepaste set (origineel was de wagen voorzien van stof) heeft enkele typische zaken: loskomende delen rond de handgreep; opbergvakken... 1 paneel dient opnieuw vastgezet te worden. De plastic bevestigingen rond de ruiten zijn tevens niet 100% netjes afgewerkt.

Motorisch/Aandrijflijn:

Iets dat vrij recent is opgedoken is een "bonk" in de aandrijflijn als ik opschakel. Tijdens het rijden en terugschakelen was dit effect niet echt merkbaar. Ik vermoedde dat er enige vorm van speling op een aandrijfas aan het differentieel achteraan is ontstaan. Bij een E36 zijn er meerdere mogelijkheden tot een geluid/"bonken" uit de aandrijflijn, ik hoopte dat het zich beperkte tot deze vaststelling vermits je dan beter meerdere zaken in de aandrijflijn ineens vernieuwd (rubbers etc.). Het ontstond na een eerder uitzonderlijke situatie in mijn gebruik (3 personen in de wagen aanwezig, bijna volle benzinetank & veel gewicht op de aandrijflijn achteraan), voorheen had ik geen last van dit probleem. Na nazicht van het probleem bleek dat de bout van de bevestiging van het differentieel losgetrild was. Onder last (acceleratie) veroorzaakte dit het geluid. Even goed vastzetten en het geluid was verdwenen. Maar misschien is het toch de overweging waard die speling van de aandrijfas in de toekomst aan te pakken. Verder leerde dit nazicht ook dat een leiding van de stuurbekrachtiging minder aan het worden is.

Tot zover dit deel.

Brandstofverbruik & reflectie op heden

  • 130.714 km

Brandstofverbruik:

Even een korte opsomming van alle tankbeurten tot op heden.
Rekening houdend met de mogelijke nadelige effecten van Euro 95 (Ethanol/ aantasting rubber & corrosie) en het feit dat de wagen vrij veel stil staat tank ik altijd Superplus/ Euro 98.

19/03/2022: 127.590 km: 50,02 l
09/04/2022: 127.787 km: 10,82 l
26/04/2022: 128.053 km: 45,00 l
22/05/2022: 128.426 km: 9,58 l
01/06/2022: 128.546 km: 36,31 l
16/06/2022: 128.657 km: 10,74 l
06/07/2022: 129.020 km: 26,31 l
21/07/2022: 129.172 km: 11,92 l
01/08/2022: 129.370 km: 27,07 l
13/08/2022: 129.565 km: 15,80 l
08/09/2022: 129.945 km: 34,07 l
06/10/2022: 130.378 km: 36,64 l
31/10/2022: 130.612 km: 22,84 l

Totaal ongeveer 3.000 km gereden in de vermelde periode en ongeveer 337 l getankt. Er dient wel rekening mee gehouden te worden dat er nu nog ongeveer 50 l in de huidige tank aanwezig is volgens de brandstofmeter, ik tank de wagen ongeveer iedere maand altijd vol. Ik denk dus wel te mogen stellen dat 9,5 l/100 km (1 op 10,5) gemiddeld gezien realistisch is.

Reflectie op heden:

Nu de 318iS Coupé wat minder gebruikt zal worden ("het seizoen is voorbij") vind ik het persoonlijk interessant een tussentijdse reflectie op te maken. Sinds mijn 18 jaar/behalen rijbewijs wist ik dat ik iets "erbij" wou, maar dat mocht ook niet alles bepalen. Prioritair voor mij is toch wel de zekerheid van eigen huisvesting & vooral plaats en budget om de wagen top te onderhouden. Het heeft geen zin in mijn persoonlijke optiek om iets te kopen met het "laatste geld" die dan buiten moet slapen onderhevig aan de seizoenen. Een deel van het plezier voor mij is ook de wagen schoonmaken &verbeteren, de bijhorende accessoires en informatie rond deze 318iS Coupé verzamelen... Ik merk wel dat ik in de minderheid ben die de E36 Coupé in zijn pure vorm zonder addenda appreciëert. Ik ben nogal OEM-minded, het is dan ook leuk dat er af en toe positieve reacties gegeven worden buiten de E36-wereld. Een voordeel is ook de ruimere inzetbaarheid. Je kan er "sportief vlot" mee rijden op de lokale regionale wegen alsook er zich vlot op de snelweg mee begeven. Al zou ik wel hem graag eens vergelijken met een E30 318iS (misschien een idee voor Classics) om te zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Om af te sluiten vergelijk ik even enkele punten uit een toenmalige test die ik bezit en toets ik deze aan mijn persoonlijke mening:

"Kwaliteiten":

- Geslaagde lijn: kan ik wel inkomen, het is een strak ontwerp zonder al te veel onnodige lijnen & een echte Coupé waar de E21 & E30 toch meer 2-deurs berlines zijn;
- Aangename rij-ervaring, efficiënt weggedrag & bestuurdershouding: ben ik mee akkoord, de 318iS Coupé rijdt in mijn subjectieve beleving toch "stevig" zonder echt storend hard te zijn. Je voelt ook wel dat hij RWD is zonder echt los te zijn op de achterzijde. Ik denk dat er te weinig vermogen is voor overstuur. Als je instapt in een BMW uit dit era vind ik ook dat je snel "goed" zit, ergonomisch is over alles goed nagedacht en ook de manier hoe de tellerunit verlicht wordt vind ik echt geslaagd.
(cfr. dit stukje van Niels van Roij:
Een met het oog op de veiligheid minder belicht onderdeel is het schijnsel in het interieur, achter de klokkenwinkel en de knoppen op het dashboard. Zowel overdag als ’s nachts moet dat licht optimaal bedieningsgemak en de minste afleiding bieden. Het Duitse automerk BMW deed in de jaren zeventig onderzoek naar interieurverlichting. Optometristen toonden aan dat de balans tussen de helderheid van de binnenverlichting en van de buitenomgeving essentieel is. Logisch: het oog wordt moe van het openen en sluiten van de iris. Overdag op het dashboard hoog contrast, vanwege de grote hoeveelheid licht van buiten, dus: witte letters op een zwarte wijzerplaat. ’s Nachts bleek okerkleurige verlichting optimaal. Deze kleur verhoogt het contrast zonder het oog te hard te stimuleren. In het donker is niet hoog contrast maar voldoende contrast het toverwoord. BMW besloot na het onderzoek alle interieurverlichting in oker uit te voeren – in vliegtuigen, schepen en onderzeeërs wordt de kleur ook veel gebruikt.)

Ik hou ook niet van het huidige schermplethora; als ik aan het rijden ben is het rijden primordiaal en ben ik niet bezig met andere dingen. Beroepshalve moet ik vaak naar een scherm kijken dus tijdens het rijden heb ik daar echt geen behoefte aan...

- 4 echte plaatsen & praktische aspecten niet uit het oog verloren: voor mij minder van belang, maar het is wel zo dat instappen achteraan niet echt vlot verloopt.

"Zwakheden":

- Zwakke motorisatie: ben ik ook mee akkoord. In de lagere toerenregionen voelt hij wat "licht" aan, het is pas in de hogere toeren dat er meer gebeurt. Een zescilinder is natuurlijk op dat vlak beter, echter in België weinig verkocht en meestal de 320i die met zijn 150 pk niet zo heel veel verschilt met deze 318iS (140 pk).
- Toegang tot de achterzijde: zie de opmerking bij kwaliteiten.

Samengevat: deze 318iS Coupé blijft zeker in mijn wagenpark en ik hoop er nog lang plezier van te hebben (nog beter als de waarde ondertussen wat stijgt) want het huidige BMW interesseert me toch veel minder. Al staat die eerder vermelde Ford Taunus 17M P3 ook nog heel hoog op het verlanglijstje als toevoeging aan het wagenpark naast deze BMW E36 318iS Coupé...

Prijzen & portieren

  • 130.714 km

Prijzen:

Zoals eerder vermeld bezit ik heel wat documentatie over deze wagen waaronder een prijslijst.

Volgens een BMW-decoder heeft mijn 318iS Coupé volgende uitrusting/opties waarbij ik ook de prijzen kan vermelden van de vermelde items in BEF (Belgische frank) exclusief btw:
BMW 318iS Coupé : 792.000,00 BEF
[301] Alarminstallatie: in België standaard, in Duitsland een optie;
[520] Mistlampen: in België standaard, in Duitsland een optie;
[556] Buitentemperatuurmeter/digitale klok: in België standaard, in Duitsland een optie;
[564] Binnenverlichtingspakket: in België standaard, in Duitsland een optie;
[687] Radio-voorbereiding: 10.600,00 BEF;
[811]: Belgische versie;
Metallic-kleur (in mijn geval 181 Diamantschwarz; voor mij een mooie tijdsgebonden kleur): 17.900,00 BEF.

Totaal 820.500,00 BEF exclusief btw.

In april 1992 is er blijkbaar een BTW-wijziging in België geweest van 25% (+ eventueel 8% luxetaks) naar 19,5%.

Derhalve pas ik 19,5% toe zodat ik op een totaal kom van ongeveer 980.500,00 BEF. Ik vermoed dat dit overeenstemt met ongeveer 53.600,00 gulden. Mijn exemplaar is ook basis uitgerust, zo heeft hij geen schuifdak (wat niet mijn voorkeur was gezien soms lekkages, haperende functionering, verstopte afvoerkanalen...), passagiersairbag, af fabriek lederen interieur, hoofdsteunen achteraan, wis/was-installatie, airco, verstelbare stuurkolom... Aan de andere kant: wat er niet opzit kan niet kapot gaan.

Portieren:

Ik heb een zwak voor 2-deurs (Coupé-)versies omdat ze vaker meer in balans zijn volgens mij. De afmetingen zijn gelijk aan de E36 berline (wielbasis 2.700 mm; lengte 4.433 mm & 1.710 mm) maar de E36 Coupé is wel 3 cm lager, heeft een verlengde motorkap, aaneensluitende zijruiten, afgerondere hoeken en een andere lijn van het dak. In de rubriek "Uit de oude doos" vond ik volgend stukje:

"De 3-serie Coupé E36 leek qua lijnenspel als twee druppels water op de sedan en toch wist BMW er een gebalanceerd ontworpen en duidelijk eleganter model van te maken. Vanwege zijn subtieler aflopende en bovendien lagere daklijn, zag de 3-serie Coupé er niet uit als een traditionele 'tweedeurs sedan' zoals dat bij zijn voorganger nog wel het geval was. De term 'Coupé', die bij deze generatie 3-serie voor het eerst toegepast werd, was dan ook op zijn plaats."

(Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bmw-3-serie-coupe-rijtest-uit-de-oude-doos/)

En over de vergelijking met de 320i die ik eerder vermelde is er ook wat terug te vinden:

"Overigens konden we er nog niet over uit of je met de 320i echt heel veel meer in huis haalde dan met de 318i. Hoewel de zescilinder natuurlijk lekkerder klonk en verfijnder liep, kon de 1.8 vierpitter goed meekomen, vonden we: "Opmerkelijk is het geringe verschil tussen de 1.800- en tweelitermotor; dat heeft te maken met een aantal recente verbeteringen die van de 1.8i een 1.8is hebben gemaakt." BMW had die motor namelijk onder meer een spruitstuk met een variabel volume gegeven en dat zorgde voor een mooier gedoseerde vermogens- en koppelopbouw. Bovendien was de 1.8is krachtiger dan de 1.8i (140 pk tegenover 113 pk). De motor zou pas later leverbaar worden in de reguliere 3-serie en zodoende liep de 3-serie Coupé zelfs wat op de troepen vooruit."

Winterstalling

  • 130.775 km

Met de vrieskou in aantocht is het tijd voor de winterstalling. Ik wil vermijden de wagen te onderwerpen aan strooizout e.d. gezien conservatie het doel is. Dat betekent dus: voltanken (op 130.716 km), grondige schoonmaakbeurt, hoes erover, batterij aan de druppellader & banden op 2.5 bar rondom. Ik heb het geluk over een dubbele garage te beschikken zodat dit allemaal heel praktisch mogelijk is.

Sinds de laatste update is er nog het volgende gebeurd:

- 03/11/2022: Aanschaf van een hoes op maat in de kleur zwart (conform de kleur van de wagen) : waarde ongeveer 150,00 EUR;
- 15/11/2022: Documentatie bijgekocht: overzicht netwerk 1990/1991, extra brochure en enkele advertenties uit toenmalige tijdschriften. Blijkbaar is de garage waar de wagen aangekocht is in de periode van aanschaf (eerste semester 1992) van eigendom veranderd, als ik het bekijk in het onderhoudsboekje staat er toch een andere naam van de garage als in het overzicht van het netwerk 1990/1991;
- 26/11/2022: Grondige schoonmaakbeurt "einde-seizoen": hiervoor breng ik de wagen naar een lokale detailer omdat deze over een brug beschikt waardoor de wielen er ook af kunnen wat veel handiger is gezien er weinig ruimte is met de 15"-Styling 13 en de verlaging. Daarbij is het volgende gebeurd: reinigen velgen binnen en buiten, reinigen wielkuipen & als extra gevraagd de lederen stoelen te behandelen met een sterkere lederreiniger.
Als ik de foto's ontving na de behandeling zag ik nette wielkasten maar ook iets dat beter kon, hiervoor verwijs ik naar volgend punt: waarde ongeveer 165,00 EUR;
- 06/12/2022: Nieuwe set OE Sachs schokdempers vooraan: Achteraan zijn de schokdempers reeds vervangen (waarvoor het tapijt in de kofferruimte jammer genoeg opengesneden is), vooraan zag ik dat de huidige Monroe-items toch wel verroest zijn en oud ogen. Resultaat: een nieuwe set vooraan besteld op het moment dat er Black Friday-acties waren. De bedoeling is deze nieuwe set te laten monteren in het voorjaar om het seizoen 2023 met een verbetering te starten... : 178,18 EUR.

Verder is deze 318iS Coupé opnieuw betrouwbaar gebleken na de laatste "herstelling": het bonkend geluid is na het vastzetten van de bevestigingsbout van het differentieel verdwenen en de wagen start, rijdt en remt weer zoals voorheen zonder lekken e.d.

Een punt dat redelijk prioritair hersteld moet worden is een verduurde leiding van het reservoir van de ATF-olie voor de stuurbekrachtiging: na een weekje vrieskoude bleek er toch een kleine hoeveelheid ATF-olie gelekt te zijn door waarschijnlijk de uiteenzetting en samentrekking ten gevolge van het temperatuurverschil. Verder heb ik tevens twee roestgaatjes gezien aan de bevestigingen links & rechts van de wielkuip en de vleugel. En de bevestiging van de vleugel aan de bestuurderszijde onderaan voelt ook redelijk "zwak" aan, er kwam toch wel wat roest los...

Keuring (=APK)

  • 130.898 km

In België is een (jaarlijkse) keuring verplicht (vergelijkbaar procédé met APK) en ook mijn 318iS Coupé ontsnapt niet aan deze (soms lastige) taak. Op zich vrees ik dat gegeven niet, ik denk dat mijn exemplaar een van de betere E36's is in België qua staat. Maar ik doe toch wat logische checks eerst: oliepeil & lichten nakijken, bepaalde reservoirs openen om te zien of de niveaus nog in orde zijn...

Vandaag was het dus het "grote moment" en na een gelukkig vlot proces (zonder afspraak en op bepaalde uren kan je lang wachten aan een keuringsstation) werd een "blanco" keuringsverslag uitgereikt. Op het voorgaande keuringsverslag was nog een opmerking genoteerd over corrosie (nog steeds present, maar qua status niet veel veranderd i.v.m. met vorig jaar). Tevens weet ik ook dat ik er ongeveer 3.000 à 3.500 km op heden in mijn bezit er mee gereden heb (de kilometerstanden worden vermeld op dit verslag).

Gezien de wagen vorig jaar de leeftijd van 30 jaar bereikt heeft en zijn O(ldtimer)statuut in Belgie is dit keuringsverslag nu geldig voor 2 jaar i.p.v. 1 jaar. Dat neemt niet weg ik dat ik nu het onderhoud zal verwaarlozen. Ik heb integendeel de nodige materialen besteld voor een punt dat voor mij redelijk prioritair is:

-06/01/2023: Nieuwe leiding vanuit het reservoir voor de CHF 11S-olie van de stuurbekrachtiging. In mijn vorige update haalde ik dit reeds aan dat de huidige oude leiding "zweet". Een nieuw exemplaar werd besteld samen met de CHF 11S-hydraulische olie: 188,35 EUR;
- 02/02/2023: Nog een extra liter CHF 11S-hydraulische olie: 17,94 EUR.

Binnenkort wordt deze nieuwe leiding geplaatst, de vloeistof in het stuurbekrachtigingssysteem ververst (de huidige vloeistof is erg donker en lijkt mij ook oud te zijn), de nieuwe schokdempers vooraan geplaatst en alsook een onderhoud uitgevoerd.

En zo gaan we verder in het verbeteren van deze E36 waarvan ik de indruk heb dat de waardes toch in stijgende lijn zijn.

Onderhoud

  • 130.952 km

In de vorige post vermelde ik dat aan deze BMW een onderhoud ging gebeuren. Normaal gezien wou ik dat laten doen voorafgaand aan de keuring, maar omwille van praktische redenen was dit niet mogelijk. Uiteindelijk is het toch gebeurd met volgende werkzaamheden:

- 07/02/2023: onderhoud met vervangen olie & oliefilter + nieuwe v-riemen. De oude riemen waren toch wat zwakker aan het worden, ik had ook niet echt een idee wanneer ze voorheen vervangen waren. De bewuste leiding voor het reservoir van de CHF 11S-olie voor de stuurbekrachtiging alsook de nieuwe schokdempers werden geplaatst. Ik heb toch wel de (subjectieve) indruk dat het iets soepeler rijdt met nieuwe olie etc. en de wegligging wat "steviger" is (de (verlaagde) rijhoogte lijkt ook "normaler" te zijn) met de nieuwe Sachs-schokdempers i.v.m. met de oude Monroe-exemplaren: 385,12 EUR;
- 10/02/2023: enkele kleine onderdelen gekocht: nieuwe clips voor de deurpanelen, plugs voor de onderzijde van de portieren en afdekkapjes voor de top van de schokdempertorens. Deurpanelen bij E36's zijn niet echt bekend voor hun kwaliteit en worden dan ook vaak gewisseld. Mijn interieur is reeds gewijzigd naar zwart leder met bijhorende deurpanelen die niet 100% netjes zijn. Op zich erger ik me er niet zo aan, ik wil het interieur in 1 maal in de toekomst goed laten aanpakken. Wat ik wel irritant vond is de wat "losse" bevestiging van het exemplaar aan de bestuurderszijde. Het bleek dat dat deurpaneel opnieuw bevestigd was met gebroken clips die duidelijk oud waren. Ik heb dus nieuwe clips gekocht om het opnieuw beter te kunnen vastklikken tot het moment van de "grote interieurherstelbeurt". Het deurpaneel is zowiezo wat gebogen en bepaalde bevestigingsmaterialen en -lijsten ontbreken of zijn op bepaalde plaatsen gebroken, dus dat kan beter maar ik zou dit liever in 1 maal goed laten doen: 36,91 EUR.

Mysteries

  • 131.991 km

Van de voorgaande post tot nu zijn er vooral enkele kleinere details aangepakt:

- 14/04/2023: aankoop correcte gloeilampen voor de lichtschakelaar: Ik dacht eerst dat de lichtschakelaar geen achtergrondverlichting had maar dit moet wel zo zijn dat de oker tint van de rest van het interieur ook te vinden is op deze schakelaar. Voor de meeste onderdelen wordt er een lamp van het type 12V 1.2W gebruikt. Voor de lichtschakelaar gebruikt BMW echter een type 12V 0.36W. Toen ik de lichtschakelaar uit elkaar haalde kwam ik tot de conclusie dat het lampje "dood" was. Ik had enkele lampjes van het type 1.2W in voorraad liggen dus eentje van dit type geprobeerd in de lichtschakelaar. Resultaat: geen werkende verlichting van de lichtschakelaar alsook geen mistlampen vooraan meer. Gezien deze feiten kunnen wijzen op een licht- of mistlichtschakelaar die niet meer functioneert was ik al huiverig dat ik een nieuwe lichtschakelaar (OEM ongeveer 200,00 EUR) of een nieuwe mistlichtschakelaar (OEM ongeveer 50,00 EUR) diende te bestellen. Een beetje zoeken in de zekeringkast leerde mij ook dat een paar OEM-zekeringen doorgebrand waren. Na toch een paar weken navraag bij de BMW-dealer en een lokale E36-specialist er voor geopteerd bij een BMW-webshop de specifieke lampjes te bestellen (gezien de dealer vooral de 1.2W wou leveren) alsook een aantal zekeringen te vervangen heb ik succes bereikt met opnieuw werkende mistlampen vooraan en verlichting van de lichtschakelaar alsook zekeringen van het oude type en nieuwere type in reserve: 32,15 EUR;
- 21/04/2023: enkele reserve-zekeringen aangekocht (zie vorig punt) + van de E36-specialist ook enkele correct type afsluitdoppen voor het bestuurdersportier verkregen die misten (op de passagierszijde nog aanwezig): 2,37 EUR;
- 12/05/2023: aankoop resterend gedeelte nieuwe bumperlijsten, luchtgeleiding + schroeven: Besloten dat alle stootlijsten rondom nieuw moesten zijn alsook een ander mysterie proberen op te lossen m.b.t. de luchtgeleiding. Op bepaalde foto's heeft de E36 zonder M-pakket luchtgeleiding onderaan terwijl dit bij mijn 318is Coupé leek te ontbreken. Na wat zoeken toch een luchtgeleiding besteld en proberen te monteren. Ik vond geen enkel bevestigingspunt voor de luchtgeleiding zelf noch voor de verbindingsstukken. Uiteindelijk bleek de luchtgeleiding die ik besteld heb niet nodig en is deze verkocht. Wel gebruikt van deze bestelling zijn de resterende stootlijsten rondom (na een heel lichte aanrijding in 2022 had ik er al enkele vernieuwd) zodat alle stootlijst rondom geheel "nieuw" zijn. De nummerplaathouder is wel van een andere textuur dan mijn origineel exemplaar gezien het onderdeelnummer niet meer geproduceerd wordt. De stootlijsten zijn van een zwart satijn plastic zonder textuur terwijl de nummerplaathouder grijs plastic met textuur is. Gelukkig bedekt de nummerplaat bijna volledig deze houder: 169,64 EUR;
- 15/05/2023: Complete OEM Noodset gekocht bestaande uit EHBO-kit, gevarendriehoek & hesjes: 55,10 EUR;
- 24/05/2023: Enkele BMW "Seminar"-uitgaves gekocht met specifiek eentje die ik zeker wou hebben: een uitgave over de E36 Coupé met ook aandacht voor de M42 zoals gemonteerd in mijn 318iS Coupé: 50,00 EUR;
- 02/06/2023: Aankoop E36 M Technik-Sportlenkrad II in nette originele staat: ik had reeds dit type stuurwiel als OEM-accessoire in de wagen geplaatst maar dat exemplaar was eigenlijk te herbekleden wat geschat toch makkelijk 200 à 250 EUR kost. Ik bleef zoeken naar een net exemplaar van dit type met het originele leder (belangrijk). Toch een stuk gevonden dat nu gemonteerd is en waarvan opvalt dat de stuurrand precies dunner aanvoelt dan het te herbekleden exemplaar. Vermoedelijk is dit al eens herdaan in het verleden. Wel kwam dit net exemplaar toe met een gebroken contact voor de sleepring (die de richtingaanwijzers doet terugkeren naar de 0-stand) zodat ik creatief moest zijn en dus de goede sleepring van het te herbekleden exemplaar overgebouwd heb naar het nette exemplaar. Het te herbekleden exemplaar met de sleepring in mindere staat is reeds verkocht (-162,60 EUR): 311,00 EUR.

In de eerste week van juli staat een "uitgebreide" cosmetische operatie gepland: een polijstbeurt met bijtippen van de lakonvolkomendheden alsook een coating tot 20.000 km wat veel duurzamer moet zijn in mijn geval gezien de wagen bij regen- of vochtig weer binnen blijft en de jaarlijkse kilometrage beperkt is. En dan gaat de rem er mogelijks op qua grote uitgaven voor de rest van het jaar, zaken als de ruitenwissers en rubbers (zie hierboven) zijn voor mij op heden minder prioritair. Wel wil ik op korte termijn de deurpanelen laten herstellen want dit is toch wel echt een zwak punt van dit type BMW...

Cosmetisch werk

  • 132.344 km

De afgelopen maanden is er een "groot" punt afgewerkt van de aandachtspuntenlijst:

- 07/07/2023: aankoop nieuwe OEM nieren/grilles (links & rechts) dat verband houdt met volgend punt: 94,90 EUR;
- 14/07/2023: Basisbehandeling+ van het exterieur: vermits deze E36 technisch wel redelijk op punt staat wou ik het exterieur naar een netter niveau laten brengen. De wagen heeft een "basisbehandeling" ondergaan bij een lokale detailer met op sommige plaatsen (o.a. de flank van de passagierszijde) een intensievere correctie vermits de verflaag daar nogal "wispelturig" reageerde. Vermoedelijk is er iets geraakt door een vorige eigenaar op de vleugel vooraan aan de passagierszijde. Op het dak en de koffer zijn nog heel diepe krassen zichtbaar onder bepaald licht maar dit zou idealiter herspoten moeten worden. Dat wil ik niet om kostentechnische redenen alsook het feit dat ik deze wagen in een "rijders"-conditie wil houden zonder dat hij te netjes is om mee te rijden. Ook een roestherstelling is niet weg maar op zich oogt de wagen nu weer frisser. Dat was het doel van deze operatie. Op de flanken was een hardnekkige plakkerige laag aanwezig die ook weg is. De grilles waren ooit zwart gespoten en waren niet meer recht bevestigd. Dat stoorde mij wel en dus heb ik besloten nieuwe grilles te bestellen (zie vorig punt). Gekoppeld daaraan is het logo achteraan ook niet meer fris dus via Marketplace een NOS-exemplaar gevonden dat nog moet geïnstalleerd worden samen met een verwijdering van enkele lichte polijststofsporen: 1.410,00 EUR;
- 16/07/2023: NOS OEM-logo voor de kofferklep (zie vorig punt) : 12,25 EUR;
- 22/07/2023: sticker "Made in the 90's"-gekocht: 11,80 EUR;
- 27/07/2023: 3 sets toetsen voor de gordel achteraan gekocht (waarvan 2 als reserve): van de gordel achteraan voor de passagier ontbrak een toets die de beweging van de gordelgesp stopt zodat deze niet op de achterbank valt. 3 sets gekocht omdat dit wat goedkoper uitkwam en na installatie is dit kleine detail ook weer opgelost: 10,68 EUR;
- 30/07/2023: 2 NOS OEM-logo's als reserve gekocht : 24,50 EUR.

Qua exterieur ben ik nu op zich voor dit seizoen wel "klaar" (rubbers van de ramen etc. volgen nog wel eens), ik ben aan het oriënteren voor een oplossing voor de deurpanelen. Dit gekend zwak punt van de E36 in het algemeen is ook van toepassing voor mijn exemplaar. Provorisch heb ik het slechtste exemplaar aan de bestuurderszijde herbevestigd met nieuwe clips, maar dit zou eigenlijk voor alle panelen volledig herbekeken moeten worden alsook het loslaten van de lijm van de vinylbekleding op bepaalde plaatsen ("bedankt" BMW voor de milieu-overwegingen indertijd)...

Werken bij een BMW-specialist

  • 133.129 km

Eind augustus 2023 helaas een blessure gehad waardoor ik toch enkele maanden niet mocht rijden. Desalniettemin toch enkele werken gedaan en laten doen:

- 06/09/2023: 2 nieuwe stootlijsten, 2 afdichtingen en 1 belichtingscontainer: de stootlijsten op de vleugels vooraan waren met popnagels vastgemaakt vermits de vleugels vooraan vermoedelijk ooit vervangen zijn door aftermarket-exemplaren. Dit was niet zo opvallend maar een detail waar ik mij aan stoorde omdat de onderdelen eigenlijk niet zo duur zijn en het vervangen op zich ook niet zo moeilijk is. Wel moesten de popnagels uitgeboord worden en dat vraagt toch op een manier enige voorzichtigheid. De rubber afdichtingen van de motorkap waren tevens gescheurd dus deze vervangen door nieuwe exemplaren maar dat gaf niet het gewenste resultaat (zie volgend punt). Als laatste deel van de bestelling heb ik ook een nieuwe belichtingscontainer voor de sleutel gekocht zodat ik het zo typische jaren 90-lampje-in-de-sleutel opnieuw werkend kon krijgen. Ik had eerder een nieuw batterijtje besteld maar dit bracht geen soelaas dus dit onderdeel compleet besteld: 134,15 EUR;
- 13/09/2023: 4 clips en opnieuw 2 afdichtingen van het vorig punt moeten bestellen: Na installatie bleven de afdichtingen scheuren. Toen ik wat informatie opzocht merkte ik dat de clips aan de gasveren bovenaan de afdichtingen raken. Nog meer onderzoek wees uit dat de clips die geïnstalleerd waren bedoeld zijn voor een E30 (gekenmerkt door een extra lip). De correcte E36-exemplaren hebben geen lip waardoor ze afdichtingen niet raken. 2 nieuwe correcte E36-clips geïnstalleerd leiden tot een beter maar nog geen perfect resultaat, op heden is 1 afdichting weer gescheurd maar ik vermoed dat bij het herspuiten van de motorkap de uitlijning niet 100% correct gedaan werd. In ieder geval heb ik 2 correcte clips + 2 afdichtingen in reserve... : 74,66 EUR;
- 05/10/2023: NOS kentekenplaathouder besteld: de kentekenplaathouder die ik nieuw had besteld bij BMW was niet voorzien van de correcte textuur voor een coupé. Een berline heeft een kentekenplaathouder in grijs plastic met textuur en een coupé in zwart plastic zonder textuur. Vermits bij BMW de versie in zwart plastic zonder textuur niet meer beschikbaar is via eBay een NOS-exemplaar nog gevonden met helaas enkele opslagsporen maar dit zorgt nu voor een geheel correcte situatie qua stootlijsten rondom: 46,49 EUR;
- 08/11/2023: enkele "ouderdomsverschijnselen" opgelost door een BMW-specialist: mijn E36 vertoonde enkele kwaaltjes die (bijna allemaal) opgelost zijn alsook een lampje van de remlichten werkte niet meer. Het stationaire toerental bij warme motor was redelijk hoog (1.100 rpm) maar wel constant en ik merkte dat het differentieel zweette. De afdichtingen van het differentieel zijn vernieuwd en er werd een gebruikte stationairklep geïnstalleerd. Het toerental blijft nog steeds rond de 1.000 rpm stationair bij warme motor maar vermits dit niet schommelt en er volgens de specialist geen vacüumlekken zijn laat ik dit zo. De wagen rijdt anders goed en het differentieel zweet niet meer. Als laatste onderdeel werd de remvloeistof vernieuwd: 954,69 EUR;
- 16/11/2023: gebruikte mistlamphouder besteld ter verbetering van een "goedkope" oplossing van een vorige eigenaar. De mistlampen van een E36 zijn in een houder in de bumper omvat met tabs aan beide zijden die de houder "klemmen". Aan 1 zijde heeft de vorige eigenaar ooit iets geraakt, denk ik, waardoor 1 tab van de houder op die zijde gebroken is. Dit werd "herlijmd" maar dit heeft niet de benodigde sterkte waardoor de mistlamp op die zijde semi los was. Een gebruikte mistlamphouder gezocht en na wat gepriegel met de installatie (je moet "achter" de bumper werken en wat panelen loshalen) is de mistlamp op die zijde nu weer netjes geïnstalleerd: 42,80 EUR;
- 07/12/2023: de E36 heeft opnieuw een grondige schoonmaakbeurt van de onderzijde gehad: 120,00 EUR;
- 27/12/2023: Vervolg in de mistlampensaga: omdat na een rit ik merkte dat er helaas weer steenslag extra was op de motorkap en nu ook op een mistlamp een "NOS" Hella-mistlamp voor de bestuurderszijde gekocht ter vervanging van de huidige aftermarket DEPO-mistlampen. Ze werken goed maar als OEM-detailist wil ik eigenlijk een setje originele ZKW- of Hella-mistlampen gemonteerd hebben. Een correct exemplaar voor de passagierszijde wordt ook nog gezocht: 93,99 EUR.

Plannen voor 2024 zijn vooral het interieur op punt laten zetten en misschien de verduurde rubbers op enkele punten laten vernieuwen. Deze wagen is wel gevoelig voor steenslag maar dit oplossen is eigenlijk een nieuwe laklaag en zo ver wil ik niet gaan. Roestherstelling van de beperkte plaatsen is dan nuttiger...

Jaaroverzicht 2024

  • 135.366 km

Tijd om de balans te maken van 2024 (ik werk in de accountancysector dus met deze term kom ik vaak in aanraking). Ongeveer 2.300 km gereden zonder noemenswaardige problemen, de werken die ik gedaan heb zijn eerder van "verbeterende" aard. De wagen blijft bij warme motor nog steeds 1.100 à 1.200 tpm draaien terwijl af fabriek het rond de 900 tpm moet zijn. Er is ook geen invloed van het seizoen, ik doe er op heden niets aan gezien er geen schommelend toerental te merken is (een van de nukken die een E36 kan hebben). Wel durft de wagen nog eens te "bokken" als hij koud is in de lage toeren in de tweede versnelling, ik vermoed dat het ook wat te maken kan hebben met het stationair toerental (regelklep?). Een haperende snelheidsmeter kan voorkomen bij een overgang van seizoenen en de ontluchting van de tank is ook niet altijd optimaal waardoor tanken ´ in stappen’ dient te gebeuren.

Ik was van plan 2024 cosmetische werken te laten doen op het vlak van interieur. Dit is niet gebeurd gezien er andere zaken prioritair waren. Het is wel voor mij persoonlijk nog iets dat "waarde" zou toevoegen aan de wagen, het interieur blijft een zwak punt in het algemeen van een E36.

Voor de eerste maal heb ik meegedaan een rondrit specifiek voor BMW's.
Mooi weer, nieuwe wegen ontdekt en enkele foto's erbij voor mijn archief van de wagen in actie. Van de 140 deelnemers was mijn wagen de enige E36 Coupé zonder M Technik-pakket. Hoewel ik het ergens wel kan appreciëren is het toch niet mijn voorkeur, ik verkies de stijl zoals ik de wagen kan zien op de showroomposter (dus met grijze bumpers etc). Mijn wagen is maar de basisversie, geen M3... Een originele Coupé zonder opsmuk is wel niet zo makkelijk te vinden en heeft ook niet meteen het imago zoals je bij de E36 wel veel ziet.

Werken 2024:

- 06/01/2024: 2 OEM slanghouders voor de motorkapgasveren gekocht (1 als reserve): Om de slangen van de ruitensproeiervloeistof naar de sproeiers te brengen gebruikt BMW aan de gasveer van de motorkap aan de passagierszijde een houder die klikt op de gasveer. Die was bij mij "verdwenen" en dit was pauper opgelost met zip ties. Na wat zoekwerk toch 2 tweedehands exemplaren gevonden en eentje geïnstalleerd zodat dit weer netjes oogt in de omgeving: 30,00 EUR;
- 10/01/2024: nieuwe Bosch S4-accu geïnstalleerd: de accu die was gemonteerd was te groot qua fysieke omvang en capaciteit. Ik heb de correcte specificaties opgezocht en op basis daarvan een correcte accu besteld en gemonteerd: 76,38 EUR;
- 29/01/2024: een correcte tweedehandse Hella-mistlamp voor de passagierszijde gekocht en geïnstalleerd zodat op de beide zijden de correcte Hella-mistlampen gemonteerd zijn: 38,00 EUR;
- 04/03/2024: nieuwe ruitensproeiervloeistofpomp en krikpuntpad gekocht: er kwam geen ruitensproeiervloeistof meer uit de sproeiers en na wat diagnosewerk bleek de pomp stuk. Een nieuwe OEM-pomp geïnstalleerd en nu werkt alles terug. Er bleek ook nog een krikpuntpad te missen dus dat onderdeel ook mee besteld samen met een OEM-polierdoek: 77,39 EUR;
- 12/03/2024: nieuwe OEM-schroeven voor de bevestiging van de wielkuipen gekocht: deze waren ook "verdwenen": 30,98 EUR;
- 04/04/2024: NOS OEM-lichtschakelaar gekocht: ik was aan het twijfelen om dit onderdeel te vervangen gezien het nog wel werkte maar er toch wel speling was tussen de verschillende standen. Een nieuwe OEM-lichtschakelaar is +200 EUR en dat wou ik er niet aan aan spenderen. via eBay een NOS OEM-lichtschakelaar gevonden en die geïnstalleerd: 147,73 EUR;
- 25/04/2024: 4 NGK BKR6EK OEM-bougies geïnstalleerd als preventief onderhoud: 33,34 EUR;
- 30/06/2024: een E36 M Technik-Sportlenkrad II met effectief origineel leder (met het correcte nerfpatroon) gevonden ter vervanging van het herdane exemplaar: 325,00 EUR waarvan 250,00 EUR in min door verkoop van het andere exemplaar;
- 06/07/2024: OEM-chroom uitlaatsierstuk gekocht als klassiek accessoire + een vervagend label vervangen: 62,32 EUR;
- 24/07/2024: een setje tweedehands OEM rubberen vloermatten gekocht die eigenlijk voor de Cabriolet bedoeld zijn, de Cabriolet-exemplaren zijn wel iets anders van pasvorm door de afwijkende bodemplaat van de Cabriolet: 25,00 EUR;
- 14/09/2024: wat koelvloeistof bijgevuld omdat het reservoir wat laag was: 9,40 EUR;
- 12/11/2024: preventief een set van nieuwe OEM-ruitenwissers geïnstalleerd: 67,00 EUR;
- 29/11/2024: een OEM-oliefilterset gekocht voor een oliewissel ter voorbereiding van de keuring/APK in 2025: 33,19 EUR;
- 06/12/2024: olie gekocht voor de oliewissel ter voorbereiding van de keuring/APK in 2025: 49,37 EUR.

Voor 2025 heb ik het renoveren van het interieur op de planning staan. Ik wil heel graag een jeugddroom realiseren in de vorm van een Ford Focus RS Mk1, misschien verkoop ik dan de E36 gezien de Focus RS Mk1 ook qua waarde in stijgende lijn is...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.