BMW 318i Touring High Executive (2009)

autoreview

BMW 318i Touring High Executive (2009)

Signalement

Uitvoering318i Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beste wegligging ooit

  • 155.000 km

Dit is mijn tiende BMW, na diverse E21-E30-E36 en E46 modellen, dus ben in principe een echte liefhebber. Op de foto met winterbanden en wieldoppen.
Ik heb heel wat andere auto's gereden, van Kadettjes tot Porsches, M3's en van alles ertussenin, rij al een jaar of 40 en heb altijd een zwak gehad voor de heilige koe. Deze E91 Touring is import uit Duitsland, dus geen NAP, maar de auto was, zeker qua interieur in nieuwstaat, nog nooit zo netjes gezien na 8-9 jaar gebruik, dus dat schept vertrouwen. Mijn eerste automaat sinds jaren (de 1e E21 was er toevallig ook een) en dat rijdt echt als een zalfje, zeker in het Haagsche, met zijn ontelbare stoplichten. Qua wegligging nog steeds onovertroffen en ergonomie dik in orde, dat kun je wel aan de Bayerische Leute overlaten. De 2 liter 143 pk motor is voldoende snel, maar geen strepentrekker, hoeft van mij ook niet meer, door de automaat ben je toch wel snel weg bij het stoplicht.
Geen sportstoelen helaas, maar de standaard stoffen stoelen met stoelverwarming (heerlijk is dat!) bieden voldoende steun. Echter, de standaardstoelen in de E46 zaten beter, moet ik toegeven.
Motorisch: Wat me wel flink tegenviel, is de ellende die ik had met de bobines en inspuiting, inhouden en stotteren, power terugval op de Afsluitdijk, nauwelijks kunnen accelereren, kortom echt irritant. Nu na diverse dure reparaties wel weer goed, maar stationair loopt ie niet echt 'smooth' zoals ik gewend ben van BMW. Navraag bij een vriend, die tientallen jaren bij de importeur werkte, leerde dat de n43 2-liter benzine motor (zowel 318i als 320i) 'kwetsbaar'te noemen is. Daar word je niet blij van, zo'n kwalificatie. De reden schijnt te zijn, dat om gewicht te besparen deze motor blijkbaar met te zwakke materialen is gebouwd. Ook de distributieketting moet binnenkort vervangen, terwijl een ketting toch makkelijk 3 ton of meer zou moeten kunnen draaien; bij E46 nooit omkijken naar gehad.
Kortom: BMW maakt rijden nog steeds geweldig, maar met deze E91 meer met dichtgeknepen billen dan ooit bij vorige modellen.

Naschrift 2024: het probleem met de injectoren is niet meer teruggekomen, ik heb er probleemloos nog 70k km mee gereden, steeds met veel plezier. Maar uiteindelijk toch gevallen voor een e39 530 touring. Ja, want ooit moet je toch een keer die prachtige 6-in-lijn hebben ervaren!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.