BMW 318i Touring (2009) #2

autoreview

BMW 318i Touring (2009)

Signalement

Uitvoering318i Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eind 2009 was het, eerder dan verwacht, een goed moment om de 1 serie in te ruilen voor een 3 touring.

Het is een Spacegrau 318i 6 bak Business line met navigation pack geworden (143pk; 190 NM). Deze uitvoering is onder meer voorzien van:
- lichtmealen wielen;
- navigatie professional met harde schijf;
- bluetooth telefoonvoorberieding;
- spraaksturing;
- alarm;
- PDC achter.
Verdere opties sportstuur (standaardstuur erg lelijk) en dakrails.

Ervaringen:
De auto is ten opzichte van de 1 serie erg stil en veel comfortabeler. Hij stuurt, ondanks de electrische stuurbekrachtiging, nog steeds erg scherp. Het sportonderstel van de 1 serie mis ik niet; deze wagen is voldoende stug geveerd. Wel waren de sportstoelen in mijn vorige auto beter dan de standaard stoelen in deze auto (al zit mijn vrouw in deze standaardstoelen weer beter).
Het is een lekkere reiswagen. Met 4 man en niet heel veel bagage is prima te doen, alleen dan moet je wel goed op de afstelling van de stoelen letten.
Brandstofverbruik is vrij gunstig. Met een rustige rechtervoet is 1:14 te halen binnen Nederland (mits je stadsverkeer maar zoveel mogelijk probeert te vermijden). De maatregelen voor brandstofbesparing lijken dus te werken, aangezien ik met deze 200 kilo zwaardere BMW aanzienlijk zuiniger rij dan met de vorige.
Motorisch houdt het nog steeds niet over. Ondanks dat er een 2 litermotor in ligt, voelt de wagen niet bepaald snel aan. Je komt geen vermogen tekort, maar gevoelsmatig is dit het minimum. Vooral trekkracht is beperkt voor handen. Het wordt tijd dat ook BMW de kleinere turbomotoren gaat leveren in de 3 serie zodat ook bij lage toerentallen voldoende trekkracht aanwezig is. Nog even geduld tot 2012 denk ik..
Over het nut van het navigation pack had ik eerst m'n twijfels. Maar in de praktijk gebruik ik het vaak en met veel plezier. Via spraaksturing is een en ander in te stellen en vervolgens zichtbaar op een mooi scherm. Wel is de verkeersinformatie die bij de routeberekening gebruikt wordt vaak niet actueel meer. Ook worden er soms onlogische routes voorgesteld. Hettelefoneren via Bluetooth gaat meestal goed. Mijn telefoon is officieel volgens BMW niet toegestaan (Nokia 6700; toch een redelijk goed verkocht toestel), maar het functioneert over het algemeen goed.

Problemen. Een beetje te veel als je het mij vraagt voor een premium auto, te weten:
- Enige maanden na aankoop leek het alsof ik in een auto met handchoke reed. De wagen hield (bij warme motor) in en schokte hevig. Een bijzondere en onplezierige ervaring. Auto gaf geen foutmelding en is bij dealer uitgelezen. De NOX sensor bleek defect. Deze is vervangen onder garantie en de problemen deden zich tot op heden niet meer voor. Na vervanging van de sensor is het brandstofverbruik aanzienlijk gedaald. Dit viel pas later op, aangezien het probleem zich in de inrijfase al voordeed.
- Alarm ging spontaan af. Auto wederom uitgelezen en een sensor onder garantie vervangen.Wel moest de software opnieuw geprogrammeerd worden, wat resulteerde in een nieuwere versie van het navigatiesysteem.
- auto maakte een soort zuiggeluiden bij hard rijden over drempels. Ik dacht aan schokbrekers, maar de dealer niet. Uteindelijk is de auto voor deze problemen 2 keer naar de dealer geweest en de geluiden zijn verdwenen. En een aantal onderdelen rondom vering/wielophanging vervangen.
- Auto maakte tussen 2500-3000 toeren een sterk ratelend geluid (zeker in vergelijking met een aanzienlijk nieuwere leen 118i). Is uiteindelijk onder garantie verholpen door plaatsing van een nieuwe kettingspanner (bij de distrbutieketting). De geluiden zijn niet verdwenen, maar wel aanzienlijk verminderd.
- bij 35.500km de eerste olieservicebeurt gehad. Geen bijzonderheden.
- De servicemelder begint te irriteren. Fabrieksinstelling was onderhoud (remvloeistof vervangen) 2 jaar na productie juni 2009. De auto is pas in oktober gaan rijden en om niet steeds voor kleine zaken naar de dealer te moeten, zal ik de vloeistof pas in oktober laten vervangen tegelijk met de bandenwissel. Rij ik de komende maanden dus met de melding dat er onderhoud nodig is.

De auto heeft nog tot begin oktober garantie, maar ik hoop nu klaar te zijn met de problemen. Dit is aanzienlijk meer dan ik bij de auto verwacht had.

50450 km update
Remvloeistof vervangen en vanuit dealer geen bijzonderheden. Ik heb melding gemaakt van een ratelend geluid tussen 2000/2500 toeren. Monteur en chef werkplaats hebben met de auto gereden en geen bijzonderheden gehoord. Vervolgens heb ik met de chef werkplaats gereden en hem op het geluid gewezen. Dit is volgens hem een normaal geluid horend bij de directe inspuiting. Komt vreemd op mij over, aangezien dit het geluidscomfort in de auto aanzienlijk verminderd. Verder heb ik, mede omdat de auto uit de garantie is, geen actie ondernomen.

52700 km update.
De laatste paar 1000 km schokte de auto/hield hij in. Ook startte de auto af en toe slecht. Afgelopen week begon de auto na de start hevig te schudden en leek het alsof hij op 3 cilinders liep. Dit schudden bleef aanhouden tijdens het rijden. Ben dus naar de dichtsbijzijnde dealer gegaan (niet m'n eigen dealer) en daar is de sleutel uitgelezen en bleek er een probleem met de verbranding. Ik ben met leenauto verder gegaan en na uitgebreide diagnose bleek 1 bobine defect en 1 matig. Op kosten van BMW (coulance) alle 4 bobines vervangen, alle bougies vervangen en software geupdated. Wederom een onaangename ervaring voor mij bij deze kilometerstand. Wel zeer goed geholpen door Van Poelgeest.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.