BMW 318i High Executive (2008) #2

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 320d EfficientDynamic EditionBMW 320d EfficientDynamic EditionBMW 320d EfficientDynamic EditionBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie Touring

Signalement

Uitvoering318i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst216.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 201.000 km

Beste lezers,

Gezien ik voorafgaand aan de aankoop van mijn auto graag talloze reviews lees op de autoweek website besloot ik dat het maar tijd was om er zelf ook een te schrijven!

Ik zal even een korte omschrijving geven: ik ben een 19-jarige student en daarnaast zelfstandig videograaf. Voorheen had ik een Volvo V50 2.4i met bijna 3 ton op de teller (wat een rammelbak zeg!!). Desondanks reed, en vooral accelereerde deze erg lekker. Maar goed, ik ging voor mijn werk een stuk meer kilometers maken en moest toch echt op zoek naar iets zuinigers. Vaders rijd nu een BMW 520D uit 2016 en is daar super tevreden over. Ik ben dus ook aangestoken met het beiers virus!

In de eerste instantie was ik opzoek naar een 320D, maar ik kon hier maar weinig goede exemplaren van vinden met het budget dat ik had. Tot ik plotseling een 318i uit 2008 voorbij zou komen. Vooral dat 2008 was voor mij belangrijk, ze zouden directe injectie hebben en dus een stuk zuiniger zijn!

De auto kwam van de derde eigenaar welke hem 7 jaar geleden heeft gekocht bij een goede Bovag garage en sindsdien hier altijd onderhouden. Hier had hij ook al het papierwerk van!! Daarnaast kwamen er BMW dakdragers bij en een setje winterbanden op zwarte lichtmetalen velgen.

Ik besloot de gok te wagen na lang twijfelen en reed twee uur om toch een kijkje te nemen. Moment dat ik een proefritje reed was ik gelijk verkocht! Wat reed dat fijn zeg. Van binnen was hij ook erg netjes en redelijk goed aangekleed. Van sportstoelen tot een groot scherm, heerlijk!

Onder de auto zit een breedset, met achter hele dikke sloffies (255/40/17). Deze zijn helaas zo kaal als het hoofd van Wesley Sneijder, dus deze moeten binnenkort vervangen worden, maar daar was de prijs ook naar.

Eerste impressies:

De auto rijd super soepel en doet alles wat je verwacht van een BMW. De viercilinder klinkt niet heel lekker, maar daar koop je m ook niet voor. Verder ben ik echt dik tevreden na de eerste 1000 km. De auto is ook erg zuinig. Met af en toe wat trappen kom ik nu op een gecombineerd verbruik van 6,5l/100km uit. Wat ik echt super netjes vind. Keep in mind dat ik wel 90% snelweg rijd.

Een paar dingen die mij wel opvielen:

- Het aangrijpingspunt van de koppeling is erg hoog, normaliter betekend dit een versleten koppeling, maar alle andere test die je kan doen wijzen daar niet op uit. Ik hoor hier wel meer mensen over.

- Als je de auto bij een koude motor stationair laat lopen tik hij lichtjes. Als ik wat gas bij geef verhoogt de frequentie van het getik gelijk aan het toerental. Ik kan alleen maar 3 dingen bedenken:

Injectoren die luid/versleten zijn (hij bokt niet en loopt gewoon rustig)
Vuile/luide kleppen
Distributieketting (wel gecheckt bij aankoop, hier zit zo’n 1,5mm speling op, maak ik me niet zo’n zorgen om)

- Windruis!! Wow wat een herrie zeg.


Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden!

4 maanden en 15.000 km verder

  • 216.000 km

Zoals beloofd een update!

Ik ben inmiddels 15.000 kilometer verder en na veel rijden toch de nodige dingen nog geleerd!

Ik heb bij 204.000 kilometer toch besloten om mijn ketting te vervangen. Ik heb dit laten doen bij Mago automotive voor niet gek veel geld! Ze hadden gelijk de auto uitgelezen en mij nog een diagnostisch rapport gegeven, erg fijn!

Injectoren zijn nog goed! Twee van de vier zijn vervangen door de bosch garage van de vorige eigenaar, maar helaas zijn dit injectoren voor de N54 motor terwijl er injectoren voor de N53 motor in moeten. Verder niet schadelijk, maar wel vreemd. De ketting had inderdaad minimale speling, maar wel blij dat ik het toch gedaan heb.

In de tussentijd heb ik nog een roadtrip door het Oostblok gemaakt a la 6000 kilometer. Hierbij extreme hitte, extreme regen, extreme snelheden en extreme wegen meegemaakt, maar de auto heeft geen kik gegeven! Begin van de trip de boordcomputer op 0 gezet en aan het eind van de trip teruggekomen met 7,5l/100km (met een aardig zware rechtervoet). Erg te spreken over het brandstof verbruik dus.

Over 8000km heeft de auto ongeveer een litertje olie verbruikt, bij de volgende beurt maar eens 5W40 proberen om dit nog een beetje terug te dringen.


Conclusie
Erg fijne auto, super stil. Aanrader is om CarPlay in te bouwen.

Het verbruik is zeker goed en ik rijd gemiddeld circa 800-900 kilometer op een tank van 62 liter.

Over het vermogen ben ik minder te spreken, de auto mist echt koppel. Binnenkort ga ik langs bij een klant die auto’s tuned en hij gaat nog even kijken of hij er softwarematig wat aan kan doen.

Over betrouwbaarheid, ik ben van mening als je lange stukken rijd, de auto goed warm laat worden, je olie regelmatig vervangt en af en toe intrapt, de auto prima is!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.