BMW 318i Corporate Lease Luxury Line (2011)

autoreview

BMW 318i Corporate Lease Luxury Line (2011)

Signalement

Uitvoering318i Corporate Lease Luxury Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst5.280 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 5000km

  • 5.280 km

Update 1 november: en dan hebben we de foto's nog...

Na ruim 5000km rij-ervaring en (dus) de inrijperiode een mooi moment voor een eerste review. Het is toch een behoorlijk andere auto dan de 118dA. Benieuwd waarom? Lees verder!

Eerst maar eens voorstellen: de auto betreft een BMW 318i Corporate Lease Luxury Line handgeschakeld. Leveringsdatum 25 augustus 2011. De uitvoering betreft naast het Luxury Line pakket (o.a. xenon, leer, lichtmetaal, climate control, navigatie met i-drive):
- metallic lak Tiefsee Blau
- sportstoelen
- stoelverwarming
- sportstuur
- audio aansluiting USB en functie voor audiofiles telefoon
- velgen naar 17 inch 20 spaaks styling 187
- chroompakket buitenzijde
- grille volledig chroom (ook verticale spijlen).

Prijs was rijklaar incl. alle bijkomende kosten eur 41.520. Originele 16 inch velgen styling 268 heb ik er bij voor de winterbanden.

Het betreft een voorraad model. Ik zou eerst de auto van een collega overnemen, maar dit ging eind juli plotseling niet door. Kon / wilde dus een andere auto uitzoeken en omdat de 118d er snel uit mocht wilde ik snel rijden. Dus maar eens gezocht of er een voorraad auto snel leverbaar was in de door mij gewenste specificaties. De eisen waren in elk geval Luxury Line, sportstoelen, sportstuur en Tiefseeblau (zwart en grijs heeft iedereen al, blauw is een 'echte' kleur). Er stond er welgeteld een die binnen het budget viel en wel in Groenlo, bij Smudde. Je moet hem dan nemen zoals hij is, maar dit was vrijwel naar wens. Als ik zelf had besteld had ik zeker een zwarte hemel genomen, verlichtingspakket en waarschijnlijk een andere kleur leer (nu zwart met een licht stiksel). Eigenlijk is Sattelbraun dan erg mooi. En dan nog liefst met een M stuur en als er nog ruimte was navi professional.

Anyway, na bijna 5300 kilometer valt er wel wat te zeggen over het rijden met deze auto. Om kort te gaan,

Wat valt mee / positieve punten:
- veercomfort (vs 1-serie)
- kleinere comfortzaken zoals stoelverwarming, filemelding navigatie, audiogeluid best ok
- goede werking airco en andere functies (regensensor, afwerking, i-drive, zeer helder geluid bluetooth telefoon)
- wegligging ongemerkt erg goed

Wat is minder:
- motorvermogen
- geluidsniveau had lager gekund (voor een benzine motor)
- het is geen scheurijzer. Je merkt dat de besturing minder direct is dan van de 1-serie (logger?). In combinatie met de niet snelle motor ga je vanzelf rustiger rijden.

Een toermachine dus. Gezien ik de auto niet in de bijtelling heb en alleen woon-werk rij (95% snelweg) is dit ook niet erg. Beetje relaxed cruisen is prima, de 118d was eerder wat jagerig. Zeker leuk, maar niet altijd wenselijk in verband met risico op bekeuringen. Voorzien van alle genoemde comfort is het relaxed cruisen met toch voldoende rij-gevoel in de 318i.

Een punt van vermelding betreft de motor. De tweeliter is een zuinig en voldoende soepel apparaat. De schakelindicator geeft bij rustig tot normaal rijden bij 2000 toeren al het sein 'opschakelen' (bitte). Ik schakel meestal tussen 2200 en 2500 toeren en dat trekt de motor relatief goed (voor een benzinemotor zonder turbo). Hij trekt dat soepel door en je kunt doorgaans normaal met het verkeer meekomen. Echter waar blijkt dat hij toch power tekort komt is als je in '6' bij snelheden van 100 - 120 gasgeeft, of bij optrekken van 0 naar 100. Het is dan even rustig wachten tot je op snelheid bent bij normale rijstijl. Een versnelling terugschakelen helpt wel iets, maar niet veel. Je merkt dat als je echt vermogen wilt hebben dat je hem zeker boven de 3500 toeren moet houden. Dus opschakelen bij 5000+ toeren. Dan gaat hij redelijk vooruit. Al met al is de snelheid / kracht voldoende, maar het houdt niet over. Een 316i (vroeger een keer als leenauto gehad) is nog even wat langzamer en te kenschetsen als 'wel willen, niet kunnen'. Dat zou gaan irriteren.

Ondanks dat hij niet heel agiel aanvoelt, ook niet in het stuur, is de wegligging toch ongemerkt goed. Bij het opdraaien van de snelweg paar keer uitgeaccelereerd en dan kom je redelijk makkelijk en nog zeker niet op de grens met een snelheid van 90 de bocht uit.

De versnellingen zijn relatief lang, uiteraard om de benodigde milieu labels te kunnen realiseren. Dit past niet echt bij het karakter van de motor, wat de genoemde 'luiheid' mede veroorzaakt. Het echte BMW gevoel is hierdoor wel wat ver(der) te zoeken. Hoeveel beter zal / zou de hele motor harmonieren met de 3 liter 6 cilinder motor?!

Je merkt nu wel dat de auto ingereden is. Het schakelen gaat merkbaar soepeler dan in het begin, met duidelijke schakelbewegingen. De motor is ook wat losser, dit zou het wel moeten zijn zo'n beetje.

Verder verdient de apparatuur aan boord nog een positieve vermelding. Handig zijn de voorprogammeerbare keuzetoetsen op de radio. Hierop zijn niet alleen radiozenders, maar ook telefoonnummers en navigatieadressen voor te programmeren. Dus met een druk op de knop je meest gebuikte routes en telefoonnummers actief. Het zijn acht knoppen, zouden er eigenlijk minimaal 12 moeten zijn... de navigatie kiest zijn route in seconden, gaat erg snel. Als je met je vingers over de keuzetoetsen gaat zie je meteen in je navi scherm welke functie eronder zit, handig. Verder is de standaard waterval verlichting in het interieur natuurlijk een aardig en sfeerverhogend gadget.

na precies 5000kilometer is de indicator voor restkilometers tot volgende onderhoudsbeurt versprongen van 28.000 naar 27.000 kilometer. Nieuw was dit 30.000, dus ik denk dat met iets minder dan nominale aftelling ik de 36.000 wel ga halen tot de volgende beurt. Dat zal eind 2012 zijn...
Toelichting bij de verbruiksmonitor: rijstijl is meestal vrij normaal. Dat wil zeggen anticiperend rijden, weinig remmen, niet te hard optrekken, maar wel vlot doorrijden. Zoals gezegd 95% snelweg, met snelheden die op de teller altijd 10 tot 20% boven het geldend maximum liggen (waar mogelijk).

Toelichting bij de waarderingen:
- comfort betreft het overall comfort van geluid, vering, gemakkelijke bediening, aanwezige opties en het functioneren daarvan
- prestaties voldoende, zie boven, zeg een dikke 6 als je een cijfer zou geven, maar zeker geen dikke 7
- betrouwbaarheid en gebruikskosten valt nog niet veel over te zeggen. Op basis van ervaringen met het model en tot het tegendeel bewezen is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.