BMW 318i (1996)

autoreview

BMW 318i (1996)

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf153.600 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als jochie was ik al helemaal gek van BMW’s. Mijn opa had in die tijd een beige 520i, waarvan de motorkap ’’verkeerd’’ openging. Prachtig vond ik dat! Ik heb altijd gezegd dat ik er eentje ging kopen als ik groot was. Welnu, ben ik ’groot’.

Na een lange zoektocht ben ik hem dan tegengekomen, een orginele, met liefde bereden E36 318i uit ’96. Eigelijk liefde op het eerste gezicht. Ik heb hem gekocht en ik ben er eigelijk helemaal tevreden over!

Ondanks dat de auto nu bijna 9 jaar wordt, zit de auto zo degelijk in elkaar, dat je niet eens merkt dat ie eigelijk al bijna 9 is. De auto kostte destijds zo’n 60.000 gulden, en voor dat geld mag je toch aardig wat verwachten! En dat is ook zo! alles zit degelijk in elkaar, van de binnenspiegel, tot de stoelen, de bekleding, het geluidsniveau, tot de motor aan toe. Je merkt echt dat het een kwaliteitsproduct is, dat bijna niet kapot kan gaan.

Rijden met de 318i E36 is echt een genot, de M43 motor is sterk zat om er lekker mee te kunnen rijden. Je ervaart snelheden minder dan de snelheidsmeter aangeeft. Je gaat al snel te hard met deze auto, gewoon omdat hij je veel zekerheid geeft. De auto ligt als een blok op de weg, zonder zenuwachtig of indirect te worden. Het uitbreken van de kont, gebeurt alleen als er abnormaal gereden wordt, bij normaal gebuik is dit geen probleem.

Over de kosten kan ik nog niets zinnigs vertellen, behalve dat de auto redelijk wat ’zuipt’. Op een cruise-snelheid van 80km/u is een verbuik van 1:20 mogelijk, maar zodra je gaat accelereren, loopt het verbruik heel erg snel op. Het gemiddelde verbruik ligt bij mij op zo’n 1:12 ofzo, maar dan rijd ik wel met een ’aardige’ rechtervoet, om het rustig uit te drukken. Een gemiddeld, normaal verbruik van 1:12,5 moet haalbaar zijn.

Ik kan niets anders concluderen dat ik met heel veel plezier iedere keer weer mijn ’Bimmer’ instap, en dat ik heel erg tevreden ben over mijn keuze om BMW te gaan rijden!


UPDATE: 11-04-2006:

De BMW is reeds 1,5 jaar in mijn bezit. Er is in die tijd zo’n 17.000 kilometer mee gereden. Al deze kilometers zijn prima bevallen! Het ’’gebrek’’ aan power van de motor begint af en toe een beetje op te spelen. 115pk is rúim voldoende, maar het maakt de +/- 1200kg BMW geen sprinter. De top van de auto ligt op de 208km/u Onder extreem gunstige omstandigheden kunnen dit 210km/u worden. De auto draait dan wel tegen het rode gebied aan. Dit is dus niet aan te raden. In Nederland is het niet nodig. Mij valt vooral op dat de BMW op de snelweg een redelijk aantal toeren draait. Bij 140km/u draait de M43 4.000rpm. De 5e versnelling is iets wat kort. Bij de acceleratietest tussen de 120km/u en de 170km/u merk je dit. Tussen deze twee snelheden is de BMW zeer goed bij de les. Dit is vooral tijdens het inhalen prettig.

Na 10 jaar is het met de degelijkheid nog zeer goed gesteld. Intussen heb ik een compressietest laten doen om uit te zoeken hoe het inwendig met de motor staat. Na 170.000km is deze nog úitstekend. De betreffende monteur was zelfs verbaasd over de staat van de motor. ’’Deze haalt de 350.000km wel’’ was de letterlijke quote van de monteur. Degelijkheid troef!


UPDATE: 21-07-2007:
Met een tussenpoos van wederom een (hele) kleine 1,5 jaar staat de BMW nu op een respectabele kilometerstand van 205.800. Zoals jullie zien, heb ik de afgelopen 15 maanden ruim 35.000 kilometers afgelegd in mijn Zuid-Duitse trots. Hierin valt o.a. de vakantie naar Barcelona (3.200km). Om daar maar eens mee te beginnen. De E36 als vakantie-vervoer. Mijn uitvoering heeft niet de beschikking over de goddelijke zegen van een Airconditioning. Helaas. Dan wordt de Route du Solei nogal een uitputtingsslag. Maar goed, de auto heeft zich keurig gehouden in de lange reis naar Spanje. Constant de snelweg met zo’n 140km/u is het verbruik te klokken op zo n 1:14. Prima vol te houden, dus!
Verder bevalt de BMW nog uitstekend. In de afgelopen jaren is de BMW voor veel snelwegwerk gebruikt. Ondanks het feit dat 115pk niet al te veel is, is het goed toeven op de snelweg. Vermogen genoeg.


UPDATE: 14-10-2009:
Na een zeer ruime 2 jaar begeef ik mij weer eens op het AutoWeek forum om de review up te daten! En goed nieuws, het eerste lustrum van mijn auto is een feit! Het klokje staat nu op een respectabele stand van 235.000km. In deze 2 jaar heeft de BMW één jaar gehad waarin hij maar 2 of 3 duizend kilometertjes gereden heeft. Afgelopen jaar is de BMW met 20.000km weer mijn trouwe reisgezelschap geweest. De eerste 50.000km die vanaf 2004 tot 2008 met de BMW heb gereden, zijn gemixt snelweg- binnenweg geweest, terwijl de laatste 20.000km feitelijk alleen maar snelwegkilometers geweest zijn. (van mijn woonplaats Tilburg naar mijn werk in Utrecht) Dit zie je gelijk terug in gemiddeld brandstofverbruik. Op een litertje of 61 á 62 kan ik met speels gemak 800km halen. Oftwel een ruime 1 op 13. Qua onderhoud heb ik heel weinig last gehad van de BMW. Op tijd olie, koelvloeistof, remblokjes etc. vervangen en je hebt geen last van de BMW. Bij de laatste APK in maart '08 is alleen een achterveer vervangen. Nieuwe olie en remschijven en ik was weer klaar. Ook voor volgende APK over 4 á 5 maandjes verwacht ik weinig noemenswaardigs.
Wel begint ouderdom zich meester te maken van de auto. Laatst is er tijdens het rijden een scheurtje ontstaan in een plastic verbindingsstukje dat de retourslang van de motor naar de radiateur bevestigt. Hierdoor liep koelvloeistof weg. Op een gegeven moment is er dermate weinig koelvloeistof in het systeem dat de verwarming uitvalt. Toen heb ik het lekje ontdekt en gerepareerd. Gelukkig heeft de motor niks te lijden gehad. Over de motor gesproken: Na bijna 240.000km zou je verwachten dat deze ouderdomsklachten zou moeten geven. Niks is minder waar. Het blok haalt de de boekjes als het om topsnelheid gaat, nog steeds in!

De auto is nu ruim 5 jaar bij mijn in bezit. Terugkijkend kan ik niks anders zeggen dan dat ik positief verrast ben door deze auto. Op mijn 18e gekocht en door velen verguisd: ''Waarom geef je je zuurverdiende geld allemaal uit aan een oude, dure BMW?''

En weet je waarom? Omdat deze auto 5 jaar en 80.000km later nog steeds laat zien waarom BMW een kwaliteitsmerk is. Zelfs na bijna 14(!) jaar is het starten-lopen. Onderhoud heeft zich hoofdzakelijk beperkt tot regulier slijtageonderhoud en het brandstofverbruik is met gemiddeld 1 op 12 acceptabel te noemen. Al-met-al roept iedereen dat een BMW een dure auto is. Qua verzekering, wegenbelasting en onderhoud klopt dit vrij aardig. Echter, aangezien de huidige waarde van de auto zo'n €2.500,- is, heb ik ''maar'' +/- €3.500,- afgeschreven in een periode van 5 jaar. 4 hele centen per kilometer.

Na 5 jaren in deze fantastische auto gereden te hebben, wil ik gaan overstappen naar een stapje hoger/nieuwer. Ik ben mij rustig aan het orienteren op de E46. Het liefste een 320i van na 2000 (170pk-versie), in een donkere kleur met climate control, cruisecontrol etc. Het afscheid van mijn trouwe E36 zal me zwaar vallen, maar na 5 jaren een stapje hoger is natuurlijk niet vervelend!


Verbruik:
Over het verbruik kan ik nu eindelijk wat zinnigs zeggen. Na 80.000km mag dat ook wel! Het verbuik is bij een BMW-voet zo n 1:12. BMW-voet wil zeggen, stevig doorrijden (let wel! ik trap mijn auto niet af!). Een verbruik onder de 1:10 komt bijna nooit voor, tenzij er echt asociaal gereden wordt. Een gemiddelde van 1:12,5 is goed haalbaar met deze auto, wanneer je de verkeersregels in acht neemt, niet te hard rijdt etc. Wanneer je op het benzineveruik gaat letten, zakt deze naar 1:13,5.


UPDATE 07-12-2011

De laatste update is weer van 2 jaar terug. Intussen is er veel veranderd, sinds ik begin 2011 naar het buitenland ben vertrokken. Toen moest de BMW verkocht worden... Met pijn in het hart! Sinds december 2010, 6 jaar en 100.000km na aanschaf is de BMW met een kilometerstand van +/- 250.000 verkocht.

Terugkijkend: Wat een fantastische auto! De auto is gemaakt om te rijden. Kost flink wat centen om 'm te laten rijden, maar het rijplezier is navenant.
Het is alleen een kwestie van tijd voordat ik weer een BMW zal mogen bezitten!

PROBLEMEN

Er is wel normaal slijtage-onderhoud geweest, zoals banden 4x, schokbrekers 4x, remblokjes, olie en een wiellagertje. Geen rare, ongewenste grappen! Zelfs niet na 10 jaar!

Op het reguliere onderhoud na heb ik he-le-maal geen kosten gehad aan de BMW. Met het reguliere onderhoud nu achter de kiezen, ga ik er vanuit dat de komende 20.000km probleemloos zullen verlopen! Daarna gaat denk ik mijn koppeling toch mérkbaar minder worden. Nu ben ik zeer punctueel op mijn auto, vandaar dat ik onderhoud zeer snel aan zie komen. Het is nog geen probleem, maar ik hou er rekening mee dat de koppeling voor de magische grens van 200.000km vervangen dient te worden. Dit is overigens géén kwaal bij de E36, maar naar mijn weten een op zich staand iets. Mijn koppeling is schijnbaar een maandag-ochtend-koppeling.


UPDATE: 21-07-2007:
En ja hoor! Duizend kilometer voor de 200.000 was het dan eindelijk beurt. Een nieuwe koppelingsset. Inclusief montage was ik bij een goede universele garage zo n 360,- kwijt. Een meevaller! Maar andere randzaken lopen verder in de papieren. De afgelopen tijd heeft de BMW vaker dan gebruikelijk bij de garage gestaan, te noemen valt een Startmotor, draagarm, nieuwe waterpomp etc. Allemaal on-regulier onderhoud, wat wel in de papieren loopt. Het reguliere onderhoud zoals schokbrekers, remblokken, remleidingen en banden komt er dan ook nog bij. Het is de prijs die betaald wordt voor het rijden van een 11 jaar oude auto met 200.000km op de klok.

Geen klachten, onderhoud bij een oudere BMW valt te verwachten. Wanneer men goedkoop wilt rijden, zijn er tig alternatieven die beter geschikt zijn.
Op het moment heb ik echter wel een probleem met de kachelklep. Of ik nu de kachelknop op Blauw (=koud) of Rood (=warm) zet, hij blijft warme lucht blazen. Heb nog geen idee wat dit geintje me gaat kosten. Tevens zijn de remblokken aan de beurt. Deze komen wanneer ik mijn volgende beurt geplanned heb staan.

Samenvattend: Redelijk forse, maar acceptabele onderhoudskosten voor een auto van 11jr!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.