BMW 318i (1993) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 95.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 6,5 jaar in de Clio van mijn moeder rondgereden te hebben (het laatste jaar eigen bezit), werd het toch echt tijd voor een andere auto. Clio had 2 ton gelopen, 13 jaar oud, onkostenpost van 800 euro, niet echt wenselijk.
Niet echt wetend wat opvolger zou moeten worden van Clio, eis was alleen sportieve auto, goede wegligging, goede zitpositie.
Na 2,5 maand zag ik volgende advertentie: BMW 318i uit 1993 met... 95.500 km op de teller! Dit kan niet dacht ik, dus ik erop af. Auto in onberispelijke staat, net nieuwe banden en met accessoires die nu standaard zijn bij BMW: centrale portier vergrendeling icm BMW-alarm met afstandbediening, electr ramen, ABS, airbag, 6 speakers. Na proefrit zeer enthousiast en gekocht. Km.stand was echt (NAP erbij).
Na 18.500 km binnen 7 maanden nog steeds erg tevreden. Verbruik valt me reuze mee (ca 1:12,5 gemiddeld), wegligging uitstekend, banden beperkende factor (Vikings, geen topband). Het is geen racemonster (volgende keer minstens een 320i??) maar door korte 5 trekt hij erg goed door, af&toe idee dat ie nog in 4 staat! Motor begint nu goed los te komen, waardoor olieverbruik flink gereduceerd is (1 liter in 7000 km naar nog geen 0,5 liter in 9000 km). loopt nu ook minder rauw, maar het blijft geen toonbeeld van motorraffinement (volgende keer maar 6-cilinder..)
Standaard 6-speakers vervangen door veel betere, waardoor het nu helemaal genieten is.
Net terug van 2 dagen Frankrijk: 1500 km in 2 dagen. Geen centje pijn. Flink kunnen uitleven in de sneeuw en bergpassen. 6-cilinder was leuk geweest qua sound en speelsheid in sneeuw.
Bij nieuwe baan toch maar eens op zoek naar een 323i oid... Wat er niet in zal gaan zitten vanwege te hoge kilometrage: BMW moet er dus uit en krijg leasebak.
Heb in 13 maanden en 30.000 km erg genoten van de auto. Auto is inmiddels verkocht, zeer goede prijs voor gevangen
PROBLEMEN
Nog geen echte problemen gehad.
Knipperlichtindicator voor rechtsaf was defect, is verholpen.
Distributieriem en v-riemen met span- en looprol uit voorzorg vervangen, aangezien niet bekend was of ze vervangen waren (duur geintje: 200 euro!).
1e (kleine) beurt inmiddels ook gehad, prijs viel reuze mee, niet veel duurder dan bij mn Clio. Moet hierbij wel zeggen dat onderhoud bij kennis gebeurt en niet bij officiele BMW-dealer. Onderdelen zijn wel relatief duur (je merkt dat je BMW rijdt!)
Afstandsbediening alarm heeft nu kuren (112.000), portieren gaan van slot en weer op slot, nu handmatig portieren van slot doen. Storing blijkt uit alarmunit te komen. Werkt nu weer goed (zou het met de kou te maken hebben??)
Bij 115.000 km grote beurt en APK: geen centje pijn! Enige wat vervangen moest worden waren ruitenwisserbladen. Benzinefilter ook maar vervangen (origineel zat er nog in!). Motor loopt nu als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren