BMW 318i (1991) #3

autoreview

BMW 318i (1991)

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst216.100 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 216.100 km

In Oktober 2008 was het zover, ik mocht afrijden! Gelukkig was ik meteen de eerste keer geslaagd. Na het behalen van mijn rijbewijs kreeg ik het aanbod om voor een zeer leuk bedrag deze BMW samen met mijn broer van mijn ouders over te nemen.
Het gaat om een Calypso rode BMW 318i sedan uit 1991 met 213000km op de teller.
Natuurlijk wel een ontzettend leuke starters auto, zeker omdat ik een grote fan ben van BMW auto’s.
Het gaat dus om een BMW 318i sedan, welke is uitgerust met als extra opties:

- Origineel BMW Alarm systeem
- Airbag stuur
- Rem schijven achter
- Pioneer Radio CD/Mp3-Speler

Persoonlijk vind ik de auto erg lekker sturen. Lekker direct, en toch ook met redelijk wat gevoel. Je kan goed voelen wat je aan het uitvoeren bent. Daar komt bij dat ook het onderstel goed aanvoelt.
Er is goed te voelen wat er onder je afspeelt, zonder dat je irritant zit te stuiteren in de auto, hij voelt namelijk meer comfortabel aan. Wel valt mij op dat zodra je er goed mee door rijdt, dat de auto dan ook meer sportief aanvoelt. Dat terwijl als je op de snelweg rijdt, de auto lekker comfortabel aanvoelt. Dan strijkt hij oneffenheden erg prettig weg. Misschien komt dit ook doordat er slechts 15” stalen velgen onder zitten.

Motor:
De 318i vind ik persoonlijk een erg prettige motor met leuke prestaties.
Het betreft een 318i (m40) met 113pk en 162Nm koppel. Daarmee is de 318i geen racemonster, maar heeft dankzij de slechts 1170kg wegende koets toch leuke prestaties. Wel is het een motor die goed op toeren moet worden gehouden anders zit er geen leven in de brouwerij. Het is overigens geen zuinige motor, bij stadsverkeer heeft onze 318i 1liter nodig voor elke 7 kilometer.
Qua onderhoud heeft de 4 cilinder niet veel nodig, wel moet je de distributie riem in de gaten houden. Deze moet om de +- 45.000km worden vervangen.

Interieur:
Het interieur vind ik persoonlijk erg geslaagd, de gebruikte materialen zien er goed uit, weliswaar vaak aan de harde kant, maar je kan haast ook niet verwachten dat dit niet hard is van een auto uit 1991.Verder zijn alle knoppen makkelijk te bereiken en zitten ze ook op logische plaatsen. De knoppen laten zich dan ook gemakkelijk bedienen. De standaard stoffen stoelen vind ik persoonlijk erg lekker zitten, ze bieden genoeg steun in de rug, maar ook genoeg in de onderbenen. Daar komt bij dat ze niet zo keihard zitten als vaak van de Duitse auto’s wordt verwacht. Het is natuurlijk geen sportstoel, maar ik heb ook niet het idee dat ik steeds van mijn stoel wordt geslingerd. Als ik ga kijken naar de praktische kant, heeft de auto genoeg opberg vakken, vakken in de voorportieren, groot dashboard kastje en in het midden heb je wat open bakjes voor wat klein spul bijvoorbeeld een mobiele telefoon, wat pennen enz… De kofferbak heeft een behoorlijke ruimte (435l), wel ontbreekt echter één makkelijke functie namelijk het neerklappen van de achterbank. Hierdoor kom je met wat langere voorwerpen snel in de problemen. De interieur ruimte daarin tegen is echt super, zowel voor als achterin kan je makkelijk zitten, en heb je genoeg hoofd en been ruimte. Ook voor de wat langere mensen!

Exterieur:
Over het exterieur kan ik eigenlijk vrij weinig vertellen, behalve dat ik het zelf een mooi en tijdloos model vind. Er zitten mooie strakke lijnen in die niet te overdreven zijn. Daar komt bij dat ik de calypso rode kleur erg mooi vind staan. Deze heeft een mooie diepe kleur. Dan het sedan model, persoonlijk vind ik dit het mooiste en meest praktische model. Alleen de touring is praktischer. De instap voor en achterin is erg makkelijk, daar komt bij dat de achterste twee portieren erg makkelijk zijn om even snel wat spullen neer te leggen, bijvoorbeeld een jas of wat kleine boodschappen.
Dan alle plussen en minnen:

+ ruimte
+ stuur en rijeigenschappen
+ ergonomie van dasboard
+ stoelen

- verbruik
- geen neerklapbare achterbank
- wind gevoeligheid

Problemen

  • 216.100 km

Grote problemen hebben wij tot nu toe nog niet gehad.
In december heeft onze BMW weer de jaarlijkse APK gehad, en alleen een nieuwe einddemper en hij kwam er weer doorheen!

het enige probleem wat wij er nu mee hebben, is dat hij een beetje onregelmatig stationair loopt. dit zou verholpen kunnen worden door een nieuwe carterontluchting.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.